Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autobatterij...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: autobatterij...

    Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
    Dag,
    "pech" bestaat nog hé...
    Ik heb drie Honda's gehad: twee op LPG en één op diesel: de eerste heeft 185000 km gebold, de tweede 275000 km, en de laatste 175000 km. Nooit een batterij moeten vervangen.
    Zo zie je maar....

    mvg
    Filip
    Dat waren waarschijnlijk allemaal nog auto's zonder start-stop systeem?
    Als de motor vroeger stil viel aan de lichten, dan was er iets mis met de carburator of de ontsteking, en moesten we naar de garage om uit te laten zoeken wat het probleem was.
    Maar tegenwoordig vallen de meeste nieuwe auto's stil aan de lichten en in een file, daardoor wordt de accu veel zwaarder belast en zal ze minder lang meegaan.
    Mijn auto heeft gelukkig zo geen start-stop systeem, maar tegenwoordig heb je niet veel keuze meer, dat is standaard in de meeste auto's met een verbrandingsmotor.
    De brandstofbesparing is in de meeste omstandigheden verwaarloosbaar, waarschijnlijk is de werkelijke invloed op de CO2 uitstoot door dat systeem lager dan die van de productie van een nieuwe accu die maar de helft van de tijd meegaat...
    Het voordeel van een loodaccu is dat die heel gemakkelijk te recycleren is, maar zonder extra energie kan er van het oude lood geen nieuwe accu gemaakt worden.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Bij Winparts kost zo een Varta batterij een dikke 130€ verzending inbegrepen, reken in een garage minstens het dubbele.
    https://www.winparts.be/motordelen--...ue+dynamic+efb
    Bij heel wat auto's moet je er op letten dat de boordcomputer onder spanning blijft staan terwijl je de accu vervangt.
    Als je dus zelf de accu vervangt en je doet dat niet op de juiste manier, dan is er een kans dat je toch nog naar de garage moet om de boordcomputer terug in orde te krijgen.
    Last edited by Black B@ndit; 20 mei 2020, 07:45.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: autobatterij...

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Met al die technologie zou die accu dan toch langer dan 3,5 jaar heel moeten blijven.
      In het filmpje zie ik dat er een "mengelement" in zit dat gebruik maakt van de bewegingen van het voertuig om het zuur goed gemengd te houden, met zo'n accu ben je dan verplicht om sportief te rijden zodat het zuur in de accu goed gemengd blijft?
      Technologie heeft niets de uiteindelijke levensduur te maken als je pech hebt of er iets gebeurt waardoor iets stuk gaat.
      Wagens hebben ook garantie vanaf dag één ... omdat met pech ook vanaf dag één iets stuk kan gaan.
      Varia geeft ook niet aan dat ze dubbel in tijd meegaat, maar dubbel aantal keren laden ... dat aantal kan bij een bestuurder dubbel zo snel behaald worden dan bij een andere. [emoji6]
      “Meer dan twee keer de gedeeltelijke laadstatus en diepontladingsprestaties van conventionele batterijen.”

      En wat heeft dat met sportief rijden te maken?
      Men kan als een bompa rijden maar toch meer beweging veroorzaken dan wie heel sportief rijdt ... afhankelijk van de weg dat men kiest.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: autobatterij...

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Maar tegenwoordig vallen de meeste nieuwe auto's stil aan de lichten en in een file, daardoor wordt de accu veel zwaarder belast en zal ze minder lang meegaan.
        Mijn auto heeft gelukkig zo geen start-stop systeem, maar tegenwoordig heb je niet veel keuze meer, dat is standaard in de meeste auto's met een verbrandingsmotor.
        En het blijft vaak een keuze van de bestuurder dit al dan niet te gebruiken.
        Tot nu toe zelf nog geen wagen gehad waarbij men dat niet kan afzetten.
        En ook niet bij elke stop zal de motor uit gaan ... hangt af van verschillende factoren.
        Wagens met een sport-modus zullen de motor meestal ook niet doen stoppen indien in sport.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: autobatterij...

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Na het starten is dat het eerste knopke dat ik indruk. [emoji6]
          Hier idem. Sinds ik op pensioen ben doe ik nog maar weinig kilometers, dat ding irriteert me enorm en de garage wil de functie niet uitschakelen omwille van het nep eco-argument.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #20
            Re: autobatterij...

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het voordeel van een loodaccu is dat die heel gemakkelijk te recycleren is, maar zonder extra energie kan er van het oude lood geen nieuwe accu gemaakt worden.

            Bij heel wat auto's moet je er op letten dat de boordcomputer onder spanning blijft staan terwijl je de accu vervangt.
            Als je dus zelf de accu vervangt en je doet dat niet op de juiste manier, dan is er een kans dat je toch nog naar de garage moet om de boordcomputer terug in orde te krijgen.
            Probleem bij lood batterijen is dat er omzeggens geen nieuw lood meer verkrijgbaar is, alle lood komt tegenwoordig uit de recyclage Bart.
            Maar de batterijfabrikanten zitten met een probleem, recyclage lood van tegenwoordig bevat een stof die niet te verwijderen is, namelijk Antimoine,
            is er in de loop der jaren bij gekomen en dat is er omzeggens bijna niet uit te krijgen, met andere woorden lood wordt minderwaardig voor gebruik
            in batterijen.

            Ps. zelfs de grootste dommerik weet bij het vervangen van een batterij best een backupp batterijtje over de + en de min zet bij het vervangen
            van een batterij, spaart je een hoop her instellingen uit na vervanging, zelfs bij het simpelste autootje, maar ook dat heb je niet steeds in de hand,
            als je batterij kapot gaat door een inwendige onderbreking heb je toch prijs en moet je alles her instellen...
            En neen, de computer van de huidige generatie auto's moet niet meer her ingelezen worden, die heeft zijn eigen geheugen.
            Last edited by Guest42; 20 mei 2020, 08:52.

            Comment


            • #21
              Re: autobatterij...

              Met batterijen kan je pech hebben. Ik had een nieuwe gestoken in mijn Audi 100 en na 6 maanden : van hetzelfde. Dus de batterij sloot ik onmiddelijk uit wegens nieuw. Alles uitgemeten : regelaar, dioden in de alternator, laadspanning, laadstroom... alles normaal.
              Ik werd er nét niet gek van want dat betekende dat ik moest capituleren en dat haat ik. Ben toen naar Herbert Ide in Pittem gereden (een Bosch-service dienst) en na 10 min hadden ze de diagnose : een defecte cel. Ik heb gevraagd als ze dat eens op papier wilden zetten en heb gewoon een nieuwe batterij gekregen.

              Comment


              • #22
                Re: autobatterij...

                start/stop uitschakelen is niet altijd een goed idee. Mijn Renault MAster heeft een gerobotiseerde versnellingsbak , als ik het systeem uitschakel zou ik bij elke stilstand de bak in neutraal moeten zetten om te voorkomen dat de koppeling blijft slepen en dus veel sneller verslijt. Met het start/stop systeem ben ik sneller vertrokken dan steeds terug in drive zetten.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #23
                  Re: autobatterij...

                  Garagisten vertellen de wildste cowboyverhalen over het vervangen van batterijen.
                  Qashqai van mijn dochter (1.6dCi met start-stop 145.000km 2012) had vorige zomer startproblemen door versleten batterij.
                  Ik bel naar de Nissan garage en de vervanging zou bijna 400€ kosten.
                  Reden van deze hoge prijs was dat er een chip in de speciale batterij zit. Na het vervangen moet alles geprogrammeerd worden, zodat het computersysteem
                  kan communiceren met de batterij. Volgens de garage was het onmogelijk om de batterij zelf te vervangen.
                  Ik heb dan zelf een Varta Blue Dynamic EFD 72Ah gekocht en deze geplaatst zonder een backup batterij aan te sluiten.
                  Alle tellers van gemiddeld verbruik en de dagtellers waren naar nul gegaan, en het menu stond terug in het Engels.
                  Taal terug naar het Nederlands gezet (30 seconden werk), gsm-koppeling werkte nog altijd, voorkeursstations stonden nog altijd in het radio-geheugen en adressen stonden nog altijd in de gps.
                  Ondertussen is er ruim 10.000km zonder problemen gereden zonder dat de "chip van de batterij" gelinkt is met de boordcomputer. Start-stop werkt prima.
                  280€ bespaard door niet naar het verhaal van de garagist te luisteren.

                  Comment


                  • #24
                    Re: autobatterij...

                    In november vroeg ik aan de garagist die de bandenwissel doet , kan u mijn batterij eens uitmeten ?
                    Toen zei die : dat maakt niet uit, die kan nu goed zijn, maar bij hitte of erge koude kan die ineens uitvallen .
                    Is niet de garage waar in mijn wagen laat onderhouden.
                    Is nog eerste accu (6,5 jaar oud) .
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #25
                      Re: autobatterij...

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      In november vroeg ik aan de garagist die de bandenwissel doet , kan u mijn batterij eens uitmeten ?
                      Toen zei die : dat maakt niet uit, die kan nu goed zijn, maar bij hitte of erge koude kan die ineens uitvallen .
                      Is niet de garage waar in mijn wagen laat onderhouden.
                      Is nog eerste accu (6,5 jaar oud) .
                      Met een speciale tester is een auto accu op een paar minuten uitgemeten.
                      Dan heb je een indicatie van de werking van de accu op dat ogenblik, op het display van de tester zie je dan hoeveel procent er nog over is van de oorspronkelijke startcapaciteit.
                      Maar dat is inderdaad geen garantie dat de accu het niet plots begeeft door een andere oorzaak (interne breuk, cel in kortsluiting...).
                      En met zo'n tester kan je ook de alternator testen (laadspanning, controleren of alle diodes nog werken).

                      Door die test zie je wel of het binnenkort nodig zal zijn om een accu te vervangen, als de startcapaciteit te laag geworden is, dan zal de accu sneller dienst weigeren als het wat kouder wordt (voorlopig is dat geen probleem).
                      Deze tester werkt in ieder geval prima (als je er zelf eentje zou willen aanschaffen): https://nl.aliexpress.com/item/33010...archweb201603_
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: autobatterij...

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Batterijen voor auto's met start-stop systemen zakken snel in prijs.
                        Verleden maand nog een nieuwe gekocht voor de auto van mijn vrouw (bij Winparts aan halve prijs)
                        Binnenkort zullen de niet start-stop batterijen volgens mij zelfs van de markt verdwijnen denk ik.
                        Kenmerken van een start-stop batterij zijn dat deze méér en dunnere loodplaten hebben, om het vervormen
                        te tegen te gaan is er op die platen een soort glasvezel gekleefd.
                        Dunnere en méér platen, dus een grotere oppervlakte betekend een kleinere inwendige weerstand waardoor
                        je een kleinere spanningsval hebt bij het starten, dus maximaal vermogen op je starter.
                        Bij Winparts kost zo een Varta batterij een dikke 130€ verzending inbegrepen, reken in een garage minstens het dubbele.
                        https://www.winparts.be/motordelen--...ue+dynamic+efb
                        Heb ook zoiets betaald.
                        Vervangen zonder backup over de klemmen, het enige dat op nul sprong was de klok en dagkilometerteller.
                        Maar ik zou er geen uren over doen want dan moet je misschien wel naar de garage.

                        Je mag blijkbaar geen gewone accu steken bij een start-stop systeem. Die zal het waarschijnlijk niet lang uithouden ook al omdat bij een start-stop systeem de accu niet volledig wordt opgeladen, er moet nog reserve zijn voor de energierecuperatie bij remmen op de motor.
                        Het omgekeerde zal waarschijnlijk minder een probleem zijn.

                        Comment


                        • #27
                          Re: autobatterij...

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          er moet nog reserve zijn voor de energierecuperatie bij remmen op de motor.
                          Het omgekeerde zal waarschijnlijk minder een probleem zijn.
                          Die energierecuperatie gebeurd enkel bij een Hybrid hoor palombian, en dan nog niet naar de startbatterij.
                          Enige reden dat die start-stop batterijen speciaal zijn is om de inwendige weerstand te verkleinen, zodat je geen
                          spanningsval krijgt bij het starten zodat de motor zo snel mogelijk aanslaat, anders komt dat niet goed met
                          het stuurmechanisme dat je starter moet aansturen.
                          Als gans de bazaar zoals vroeger een spanningsval maakt naar 9 volt bv. wordt alles vertraagd en zou je een veel minder vlotte start krijgen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: autobatterij...

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Die energierecuperatie gebeurd enkel bij een Hybrid hoor palombian, en dan nog niet naar de startbatterij.
                            Enige reden dat die start-stop batterijen speciaal zijn is om de inwendige weerstand te verkleinen, zodat je geen
                            spanningsval krijgt bij het starten zodat de motor zo snel mogelijk aanslaat, anders komt dat niet goed met
                            het stuurmechanisme dat je starter moet aansturen.
                            Als gans de bazaar zoals vroeger een spanningsval maakt naar 9 volt bv. wordt alles vertraagd en zou je een veel minder vlotte start krijgen.
                            Ik heb mij daar niet zoveel mee bezig gehouden, maar het kwam mij voor dat in een start-stop systeem startmotor en dynamo gecombineerd zijn (in het vliegwiel).
                            Op die manier kan bijladen gedurende remmen op de motor zonder veel extra voorzieningen gebeuren. Zolang de accu al niet helemaal vol is, wat dus net wordt voorkomen door het opladen iets vroeger te stoppen.
                            Een simpel truukje natuurlijk.
                            Het enige waar ik mij eventueel zorgen over zou maken bij het systeem is extra slijtage van de krukaslagers.
                            Maar vermits ik in principe de auto alleen neem voor verplaatsingen verder dan 10 km - of als ik veel moet transporteren - en ik zelden in de file sta zal dat wel meevallen.

                            PS: misschien een tip voor wie niet graag een nieuwe batterij koopt en een hekel heeft aan de start-stop, wanneer de accu slechter wordt werkt het sowieso niet.

                            Comment


                            • #29
                              Re: autobatterij...

                              Allé : blijkbaar toch nog een interessant onderwerp zo'n autobatterij ...
                              Ik rij de laatste jaren 20.000 km./jaar waarvan de meeste woon/werk kilometer : ik woon 30 km. van het werk, waarvan een 25-tal autostradekilometer, en ook de kilometers naar de autostrade lukken meestal redelijk vlot. Dat is dus een 12000 km./jaar waar de batterij vlot kan opgeladen worden. Ook de overige kilometers zijn met heel weinig stadsverkeer.
                              Dat ding moet inderdaad een slechte geweest zijn (dus een Varta geschikt voor dat start/stop systeem).

                              Wat me het meest op de zenuwen werkt is eigenlijk niet het feit dat die batterij slecht is, maar de manier waarop vooral de garage, maar eigenlijk ook de invoerder hierop reageert.
                              Voor de garage is het kassa kassa (gewoon 30 kilometer rijden (ik woon op 15 kilometer van de garage) en 1 minuut werk om de batterij-starter aan te sluiten, en de motor te starten : 85€ meneer. Die 30 kilometer waren terug voornamelijk autostrade kilometers : dus veel meer dan 20 min. is dat niet. Ik verdien geen 85€ op 21 minuten...
                              Heb een hele reeks uitspraken mogen horen die commercieel gezien niet echt verstandig waren. Als ik als laatste het emailadres van de invoerder van Honda vraag, is het antwoord : "kijk op het internet, wij weten dat niet..."
                              De reactie van die invoerder heb ik hier al geplaatst : "betrouwbaarheid wordt bepaald door de onderdelen die Honda levert, batterijen worden ingekocht : dus als je daardoor in panne staat, heeft Honda daar niets mee te maken". Dat het ding in hun auto zit, en ze dus wel verantwoordelijk zijn, is niet belangrijk.
                              Mijn vorige auto's waren VW's : daar zijn ook zaken aan verkeerd gegaan, maar in de garage waar ik ging waren ze een stuk commerciëler ingesteld. Dit is de eerste keer dat ik bij een nieuwe wagen in panne sta op minder dan 3.5 jaar. Zelfs mijn eerste okkasie heeft het langer volgehouden...

                              Die garage verliest nu een klant die volgende week een groot onderhoud zal laten doen, bij een andere Honda-garage...
                              Is een klant houden niet belangrijker dan een hoop onzin verkopen en eenmalig 100€ "pakken" ? Denk dat dat groot onderhoud die andere garage meer zal opleveren...

                              Ik begrijp een dergelijke ingesteldheid niet...
                              Last edited by polleke_cgc; 21 mei 2020, 15:32.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #30
                                Re: autobatterij...

                                8-tal weken gesloten geweest, verlies inhalen...?
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X