Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 47 van 47

Discussie: autobatterij...

  1. #26
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Batterijen voor auto's met start-stop systemen zakken snel in prijs.
    Verleden maand nog een nieuwe gekocht voor de auto van mijn vrouw (bij Winparts aan halve prijs)
    Binnenkort zullen de niet start-stop batterijen volgens mij zelfs van de markt verdwijnen denk ik.
    Kenmerken van een start-stop batterij zijn dat deze méér en dunnere loodplaten hebben, om het vervormen
    te tegen te gaan is er op die platen een soort glasvezel gekleefd.
    Dunnere en méér platen, dus een grotere oppervlakte betekend een kleinere inwendige weerstand waardoor
    je een kleinere spanningsval hebt bij het starten, dus maximaal vermogen op je starter.
    Bij Winparts kost zo een Varta batterij een dikke 130€ verzending inbegrepen, reken in een garage minstens het dubbele.
    https://www.winparts.be/motordelen--...ue+dynamic+efb
    Heb ook zoiets betaald.
    Vervangen zonder backup over de klemmen, het enige dat op nul sprong was de klok en dagkilometerteller.
    Maar ik zou er geen uren over doen want dan moet je misschien wel naar de garage.

    Je mag blijkbaar geen gewone accu steken bij een start-stop systeem. Die zal het waarschijnlijk niet lang uithouden ook al omdat bij een start-stop systeem de accu niet volledig wordt opgeladen, er moet nog reserve zijn voor de energierecuperatie bij remmen op de motor.
    Het omgekeerde zal waarschijnlijk minder een probleem zijn.

  2. #27

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    er moet nog reserve zijn voor de energierecuperatie bij remmen op de motor.
    Het omgekeerde zal waarschijnlijk minder een probleem zijn.
    Die energierecuperatie gebeurd enkel bij een Hybrid hoor palombian, en dan nog niet naar de startbatterij.
    Enige reden dat die start-stop batterijen speciaal zijn is om de inwendige weerstand te verkleinen, zodat je geen
    spanningsval krijgt bij het starten zodat de motor zo snel mogelijk aanslaat, anders komt dat niet goed met
    het stuurmechanisme dat je starter moet aansturen.
    Als gans de bazaar zoals vroeger een spanningsval maakt naar 9 volt bv. wordt alles vertraagd en zou je een veel minder vlotte start krijgen.

  3. #28
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Die energierecuperatie gebeurd enkel bij een Hybrid hoor palombian, en dan nog niet naar de startbatterij.
    Enige reden dat die start-stop batterijen speciaal zijn is om de inwendige weerstand te verkleinen, zodat je geen
    spanningsval krijgt bij het starten zodat de motor zo snel mogelijk aanslaat, anders komt dat niet goed met
    het stuurmechanisme dat je starter moet aansturen.
    Als gans de bazaar zoals vroeger een spanningsval maakt naar 9 volt bv. wordt alles vertraagd en zou je een veel minder vlotte start krijgen.
    Ik heb mij daar niet zoveel mee bezig gehouden, maar het kwam mij voor dat in een start-stop systeem startmotor en dynamo gecombineerd zijn (in het vliegwiel).
    Op die manier kan bijladen gedurende remmen op de motor zonder veel extra voorzieningen gebeuren. Zolang de accu al niet helemaal vol is, wat dus net wordt voorkomen door het opladen iets vroeger te stoppen.
    Een simpel truukje natuurlijk.
    Het enige waar ik mij eventueel zorgen over zou maken bij het systeem is extra slijtage van de krukaslagers.
    Maar vermits ik in principe de auto alleen neem voor verplaatsingen verder dan 10 km - of als ik veel moet transporteren - en ik zelden in de file sta zal dat wel meevallen.

    PS: misschien een tip voor wie niet graag een nieuwe batterij koopt en een hekel heeft aan de start-stop, wanneer de accu slechter wordt werkt het sowieso niet.

  4. #29

    Standaard Re: autobatterij...

    Allé : blijkbaar toch nog een interessant onderwerp zo'n autobatterij ...
    Ik rij de laatste jaren 20.000 km./jaar waarvan de meeste woon/werk kilometer : ik woon 30 km. van het werk, waarvan een 25-tal autostradekilometer, en ook de kilometers naar de autostrade lukken meestal redelijk vlot. Dat is dus een 12000 km./jaar waar de batterij vlot kan opgeladen worden. Ook de overige kilometers zijn met heel weinig stadsverkeer.
    Dat ding moet inderdaad een slechte geweest zijn (dus een Varta geschikt voor dat start/stop systeem).

    Wat me het meest op de zenuwen werkt is eigenlijk niet het feit dat die batterij slecht is, maar de manier waarop vooral de garage, maar eigenlijk ook de invoerder hierop reageert.
    Voor de garage is het kassa kassa (gewoon 30 kilometer rijden (ik woon op 15 kilometer van de garage) en 1 minuut werk om de batterij-starter aan te sluiten, en de motor te starten : 85€ meneer. Die 30 kilometer waren terug voornamelijk autostrade kilometers : dus veel meer dan 20 min. is dat niet. Ik verdien geen 85€ op 21 minuten...
    Heb een hele reeks uitspraken mogen horen die commercieel gezien niet echt verstandig waren. Als ik als laatste het emailadres van de invoerder van Honda vraag, is het antwoord : "kijk op het internet, wij weten dat niet..."
    De reactie van die invoerder heb ik hier al geplaatst : "betrouwbaarheid wordt bepaald door de onderdelen die Honda levert, batterijen worden ingekocht : dus als je daardoor in panne staat, heeft Honda daar niets mee te maken". Dat het ding in hun auto zit, en ze dus wel verantwoordelijk zijn, is niet belangrijk.
    Mijn vorige auto's waren VW's : daar zijn ook zaken aan verkeerd gegaan, maar in de garage waar ik ging waren ze een stuk commerciëler ingesteld. Dit is de eerste keer dat ik bij een nieuwe wagen in panne sta op minder dan 3.5 jaar. Zelfs mijn eerste okkasie heeft het langer volgehouden...

    Die garage verliest nu een klant die volgende week een groot onderhoud zal laten doen, bij een andere Honda-garage...
    Is een klant houden niet belangrijker dan een hoop onzin verkopen en eenmalig 100€ "pakken" ? Denk dat dat groot onderhoud die andere garage meer zal opleveren...

    Ik begrijp een dergelijke ingesteldheid niet...
    Laatst gewijzigd door polleke_cgc; 21 mei 2020 om 15:32
    Groeten,

    Polleke

  5. #30

    Standaard Re: autobatterij...

    8-tal weken gesloten geweest, verlies inhalen...?

  6. #31

    Standaard Re: autobatterij...

    Ik begrijp dat volkomen. Ik had een vriend die ooit beroepsmatig garages (diagnosetoestellen, lichtstraten, trekbanken, spuitcabines...) inrichtte, kocht elke paar jaar een nieuwe auto en het waren geen goedkope; hij was zelf vliegtuigmechanicien van opleiding dus ik neem aan dat hij wel het verschil kende tussen een remschijf en een koppelingsplaat. Ik heb Paul nog veel horen klagen over de Mercedes-service voor zijn G300 CDi. "Ze kennen hun werk niet".... Veel mensen worden door veel garages gewoon opgelicht. Heb je een goede garagist ? Hou hem in ere, ze bestaan.

  7. #32

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    8-tal weken gesloten geweest, verlies inhalen...?
    Zou kunnen, maar is dan wel een heel kortstondige oplossing : want het resultaat is een klant die elders zit...
    Groeten,

    Polleke

  8. #33

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Heb je een goede garagist ? Hou hem in ere, ze bestaan.
    Oh ja! Heb het anderen ook al horen zeggen: er zijn geen slechte auto's meer als je een goeie garage hebt. Mijn garage is bijna 30 minuten rijden. Maar ik heb het er voor over. Kleine garage, vader en zoon. Geen zever. Zullen zeggen als het ok is, als ik het beter nu kan laten doen want het is nu minder werk dan binnen 2 maand herbeginnen, of dat het dringend is. Zolang het kan ga ik daar.

  9. #34

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Zou kunnen, maar is dan wel een heel kortstondige oplossing : want het resultaat is een klant die elders zit...
    Dat je gelijk hebt, het is de enige taal die ze verstaan.

  10. #35

    Standaard autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Dat je gelijk hebt, het is de enige taal die ze verstaan.
    Als je weet dat je geen garantie meer hebt, dat je dat in principe moet betalen en dat de fabrikant het ook nog eens bevestigt, dan neemt men voor zo’n pruts geen goed besluit om elders te gaan.
    Die handelaars zijn op papier en in theorie concurrenten voor elkaar, maar voor de redt gaan die samen naar evenementen, opleidingen, recepties, ... zelfs vaak met garagisten van andere merken.
    Men moet altijd het geheel zien.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 23 mei 2020 om 11:11 Reden: Typfout
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  11. #36

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als je weer dat je geen garantie meer hebt, dat je dat in principe moet betalen en dat de fabrikant het ook nog eens bevestigt, dan neemt men voor zo’n pruts geen goed besluit om elders te gaan.
    Die handelaars zijn op papier en in theorie concurrenten voor elkaar, maar voor de redt gaan die samen naar evenementen, opleidingen, recepties, ... zelfs vaak met garagisten van andere merken.
    Men moet altijd het geheel zien.
    Hoe een firma echt is, weet je maar als er een probleem opduikt. Commercieel gezien is een klacht een opportuniteit om aan klantenbinding te doen, of net het omgekeerde natuurlijk.
    Deze garage is daar compleet in gefaald.
    En dan ga je elders. Mijn vorige VW garage slaagde er wel in om dergelijke zaken op een juiste manier op te lossen.
    De reputatie van Honda is dat het heel betrouwbare auto's zijn : maar door zo te handelen haal je die reputatie ook onderuit. Een nieuwe auto die binnen de 3.5 jaar al in panne staat kan je moeilijk betrouwbaar noemen.
    Groeten,

    Polleke

  12. #37

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Commercieel gezien is een klacht een opportuniteit om aan klantenbinding te doen, of net het omgekeerde natuurlijk.
    Deze garage is daar compleet in gefaald.
    Dat is één visie natuurlijk en die klopt ook wel.
    Als klant is een weigering steeds een beetje een teleurstelling.
    Maar men moet het ook anders bekijken ...

    - Als de fabrikant (invoerder) niets op zich neemt, dan moet de garagist opdraaien voor de kosten en dat is ook niet correct.
    - Je weet van bij aankoop hoe lang de garantieperiode is.
    - Stel dat een klacht er altijd toe leidt dat je een tussenkomst krijgt, dan zou iedereen steeds een klacht sturen van zodra ze iets moeten betalen.
    - Zowel de garagist als de autofabrikant zijn niet de producent van de batterij.
    - Klantgericht zijn betekent in niet veel gevallen dat de klant later hetzelfde merk koopt.

    Langs de kant van de garage en invoerder is het begrijpelijk dat men grenzen moet stellen en niet steeds kan toegeven aan de eisen van een klant ... toegeven is vaak een straat zonder einde.

    Het staat natuurlijk iedereen vrij om te proberen een tussenkomst te krijgen en ik zou in dit geval zelf ook misschien wel vinden dat het redelijk snel was, al gaat het om een slijtage-gevoelig onderdeel.
    Maar men kan ze ook niet dwingen ... een neen heeft men, een ja kan men (soms) krijgen en een neen komt bij iedereen wel wat harder aan dan een ja zeker?

    Het antwoord van de invoerder is ook volledig correct, men kan daar niets op inbrengen ook al is dat niet het gehoopte antwoord.
    En de garagist werkt volgens de regels van de invoerder wat garantie betreft, die kan daar zelf niet over beslissen.

    Stel je bent tewerkgesteld als mecanicien bij die garage en uw baas zegt “dit uur ga ik u niet betalen want we hebben gratis gewerkt voor een klant om hem plezier te doen”, akkoord?

    Het enige dat we hier niet weten is de reden waarom de batterij zo snel vervangen moest worden en is ze wel correct uitgemeten geweest?
    Is er geen andere oorzaak?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  13. #38

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat is één visie natuurlijk en die klopt ook wel.
    Als klant is een weigering steeds een beetje een teleurstelling.
    Maar men moet het ook anders bekijken ...

    - Als de fabrikant (invoerder) niets op zich neemt, dan moet de garagist opdraaien voor de kosten en dat is ook niet correct.
    - Je weet van bij aankoop hoe lang de garantieperiode is.
    - Stel dat een klacht er altijd toe leidt dat je een tussenkomst krijgt, dan zou iedereen steeds een klacht sturen van zodra ze iets moeten betalen.
    - Zowel de garagist als de autofabrikant zijn niet de producent van de batterij.
    - Klantgericht zijn betekent in niet veel gevallen dat de klant later hetzelfde merk koopt.

    Langs de kant van de garage en invoerder is het begrijpelijk dat men grenzen moet stellen en niet steeds kan toegeven aan de eisen van een klant ... toegeven is vaak een straat zonder einde.

    Het staat natuurlijk iedereen vrij om te proberen een tussenkomst te krijgen en ik zou in dit geval zelf ook misschien wel vinden dat het redelijk snel was, al gaat het om een slijtage-gevoelig onderdeel.
    Maar men kan ze ook niet dwingen ... een neen heeft men, een ja kan men (soms) krijgen en een neen komt bij iedereen wel wat harder aan dan een ja zeker?

    Het antwoord van de invoerder is ook volledig correct, men kan daar niets op inbrengen ook al is dat niet het gehoopte antwoord.
    En de garagist werkt volgens de regels van de invoerder wat garantie betreft, die kan daar zelf niet over beslissen.

    Stel je bent tewerkgesteld als mecanicien bij die garage en uw baas zegt “dit uur ga ik u niet betalen want we hebben gratis gewerkt voor een klant om hem plezier te doen”, akkoord?

    Het enige dat we hier niet weten is de reden waarom de batterij zo snel vervangen moest worden en is ze wel correct uitgemeten geweest?
    Is er geen andere oorzaak?
    De andere oorzaak ken ik zelfs : deze garage staat heel geregeld op beurzen, waar die batterijen geregeld volledig platlopen. Dat hebben ze zelf toegegeven. En een batterij die ooit eens volledig leeg is gegaan zal daar wel de sporen van dragen. Het zou me niets verwonderen dat mijn batterij er ook zo eentje is geweest...
    Nogmaals : mijn frustratie zit niet zozeer in het feit dat ze een "nee" geven, wel de manier waarop ze bepaalde dingen hebben verwoord.
    Bij dergelijke gevallen moet je als klant laten weten dat hetgeen is verkocht, niet beantwoordt aan wat als minimum zou mogen verwacht worden. De reactie die je dan krijgt heeft duidelijk aan hoe professioneel de garage is.
    Bij mijn VW golf kon je vroeger kiezen voor 2 types olie : longlife olie (die in principe 50.000 km. zou moeten kunnen meegaan) : pokkeduur en verantwoordelijk voor de slechte naam qua olieverbruik van deze Golfjes. Het betekende gewoon, dat je om die 50.000 km. te halen, je best een deftige bus in je koffer had liggen. Of je nam de goedkopere olie geschikt voor die pumpdüse dingen : ging 15000 km. mee, maar smeerde ook beter en veel minder olieverbruik. Ik opteerde voor die laatste, omdat ik niet super veel kilometer reed.
    Op 1 van de oliewissels heeft men die longlife olie getankt. Ik heb gewoon gevraagd waarom dat nodig was, omdat ik om de 15000 km. langs kwam. Ze hebben me zonder veel zagen gewoon het prijsverschil terugbetaald. Dit was een fout van de garage.
    Voor mij is de behandeling van die batterijen op die beurzen evengoed een fout van de garage. En dan laat men de klant voor die dingen opdraaien : redelijk makkelijk.
    Als klant moet je ook niet alles dat een leverancier doet, gewoon laten passeren. Een wasmachine : mijn oude AEG heeft meer dan 20 jaar zijn ding gedaan, vandaag mag je blij zijn als ze de helft haalt. Printers die 2 weken na de garantie de geest geven, ... Mogen we ook nog iets van kwaliteit krijgen, of is die wegwerpmaatschappij vandaag helemaal de norm geworden ? Dus je moet vandaag blij zijn als het ding wat je gekocht hebt net de garantie-periode overleeft ?
    Groeten,

    Polleke

  14. #39

    Standaard autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Het zou me niets verwonderen dat mijn batterij er ook zo eentje is geweest...
    .../...
    Voor mij is de behandeling van die batterijen op die beurzen evengoed een fout van de garage. En dan laat men de klant voor die dingen opdraaien : redelijk makkelijk.
    Dat die batterijen op beurzen plat geraken kan best zijn, maar je geeft aan dat je maar vermoedt dat dit met uw wagen ook gebeurde ... zonder echt zeker te zijn, kan je dat moeilijk gaan aankaarten.
    Langs de andere kant geven ze op dergelijke wagens normaal ook extra korting omdat die niet even nieuw zijn dan een andere nieuwe.
    Feit is dat zaken ook gewoon snel stuk kunnen gaan zonder reden.
    Waar ik met vorige reactie op doelde was dat mogelijks een defecte gelijkrichter, alternator, continu verbruiker of wat anders de oorzaak kunnen zijn.
    Ik hoop van niet of uw probleem komt ooit terug.

    Op 1 van de oliewissels heeft men die longlife olie getankt. Ik heb gewoon gevraagd waarom dat nodig was, omdat ik om de 15000 km. langs kwam. Ze hebben me zonder veel zagen gewoon het prijsverschil terugbetaald. Dit was een fout van de garage.
    Men heeft iets heel anders uitgevoerd dan wat basis moest gebeuren.
    Kan je biet vergelijken met een defect en het is ook logisch dat men niet moet betalen voor wat men niet gevraagd heeft.

    Goed dat uw probleem opgelost is, dat is het belangrijkste.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 27 mei 2020 om 00:55 Reden: Typfout
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  15. #40
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: autobatterij...

    Voor de maximum 100 EUR dat een batterij kost, met verder geen risico's voor de levensduur van de auto zoals met olie bv wel zou kunnen, is het misschien niet de moeite waard om u druk te maken.
    Als ik dat hier weer allemaal lees ben ik blij dat ik niet meer naar merkgarages ga.

  16. #41

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Voor de maximum 100 EUR dat een batterij kost, met verder geen risico's voor de levensduur van de auto zoals met olie bv wel zou kunnen, is het misschien niet de moeite waard om u druk te maken.
    Als ik dat hier weer allemaal lees ben ik blij dat ik niet meer naar merkgarages ga.
    100€ voor een AGM of EFB (start/stop) batterij?
    Graag één adres palombian, ben benieuwd.

  17. #42
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    100€ voor een AGM of EFB (start/stop) batterij?
    Graag één adres palombian, ben benieuwd.
    OK, die kost ongeveer 130 voor een Varta Silver thuis geleverd.
    Het was mij niet duidelijk dat het daarover ging.

  18. #43

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Voor de maximum 100 EUR dat een batterij kost, met verder geen risico's voor de levensduur van de auto zoals met olie bv wel zou kunnen, is het misschien niet de moeite waard om u druk te maken.
    Als ik dat hier weer allemaal lees ben ik blij dat ik niet meer naar merkgarages ga.
    Probleem van die batterij bij een diesel is dat je gewoon niet doorhebt dat je batterij morgen niet meer zal starten. Bij een benzine is veel minder stroom nodig om gestart te geraken, dus op het laatste van de levensduur merk je gewoon aan het startgedrag dat je binnenkort beter de batterij vervangt.
    Bij een diesel start die vandaag zonder het minste probleem, morgen is het plots gedaan. Dat was zo bij mijn Golfje en nu ook bij de Civic.
    Ik heb nu het voordeel gehad dat die wagen thuis stond, maar het had dus evengoed op reis kunnen gebeuren. Bij een auto van 3.5 jaar oud verwacht ik niet dat de batterij al stuk zou zijn.

    De prijs van die batterij viel trouwens mee. Was 130€ zonder BTW en een half uurtje werk. De depannage was verhoudingsgewijs veel duurder.
    Groeten,

    Polleke

  19. #44

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    De prijs van die batterij viel trouwens mee. Was 130€ zonder BTW en een half uurtje werk. De depannage was verhoudingsgewijs veel duurder.
    Dan kan je al bij al nog niet klagen over je garage toch, je hebt die batterij omzeggens aan inkoop prijs gekregen,
    een vriend van mij betaalde enkel voor de batterij +300€ (BMW X1) en die was ook nog geen vier jaar nieuw.

  20. #45

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Dan kan je al bij al nog niet klagen over je garage toch, je hebt die batterij omzeggens aan inkoop prijs gekregen,
    een vriend van mij betaalde enkel voor de batterij +300€ (BMW X1) en die was ook nog geen vier jaar nieuw.
    Inkoopprijs zou ik dat niet noemen : ze nemen daar evengoed ruim hun marge op. De prijzen BtB zijn nog een stuk lager dan wat wij als gewone consument bij de goedkoopste internetwinkel kunnen halen.
    Mijn batterij bij VW was nog een stuk goedkoper met wel een degelijke "autonomie".
    Maar het is zeker niet te duur. alleen verwacht ik wel een correcte levensduur.

    BMW gebruikt blijkbaar gouden batterijen ...
    Groeten,

    Polleke

  21. #46

    Standaard Re: autobatterij...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

    BMW gebruikt blijkbaar gouden batterijen ...
    Het zal waarschijnlijk heel duur zijn om drie letters extra (BMW) op de accu te laten printen.

  22. #47

    Standaard Re: autobatterij...

    In 1993 liet de accu van mijne CX diesel het plots afweten, na een paar maanden (in augustus) liet die nieuwe accu het ook afweten en heb prompt wederom een nieuwe gekregen, was bij auto5 en die kostte toen al meer dan 100 euro.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

  1. opladen van autobatterij
    Door dacale in forum Chit Chat
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 16 februari 2013, 15:32
  2. Autobatterij plat door warme weer?
    Door Nick- in forum Chit Chat
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 18 juli 2010, 10:30

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •