Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto start niet meer :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto start niet meer :(

    Een eind geleden verving ik m'n autoradio met een mp3 autoradio, er was een kortsluiting en hij starte niet meer.
    Een kennis kwam mij helpen en toonde dat er een geel zekeringsje gesprongen was (peugeot 307 SW), na het vervangen starte hij opnieuw.

    Deze week s'ochtends af en toe problemen gehad dat hij s'morgens vroeg moelijk starte (staat binnen in garage).
    Ook heb ik eens gehad dat de boordcomputer gewoon gereset werd met datum 2003.

    Wat er raar is, is dat er altijd opstaat "anti-diefstal actief" of "eco-modus actief".
    Zal wel niets met dit te maken hebben zeker ? :-D

    Vanmiddag heb ik hem gans de middag buiten laten staan en start nu niet meer!
    Ben geen lid van VAB en kan moeilijk vragen dat een garagist van auto 5 of peugeot van daar naar m'n huis komt.
    M'n schoonpa kent iemand die garagist is en die zal komen één dezer dagen.

    Wat denken jullie zou de starter of batterij stuk zijn ?
    Volgend jaar is hij 6 jaar en nog nooit starter nog batterij moeten vervangen.

    Zou het kunnen dat de batterij stukgaat door die kortsluiting destijds ?
    Een nieuwe starter zou redelijk duur zijn hoorde ik, hoeveel kost dat wel ongeveer?

  • #2
    Re: Auto start niet meer

    denk voor een nieuwe starter rond de 3 à 400 euro, goedkoper als reparatie vindt ge bijna niet meer. Voor de rest zou ik niet weten wat er aan zou mankeren. Heb deze week ook autopech gehad, dat kost veel geld...
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Auto start niet meer

      Heb identiek hetzelfde probleem


      Hoe testen ze dat eigenlijk als de batterij stuk is ?
      Zal morgen misschien eens met startkabels proberen, heb zo'n zonne-energie paneel met 2 startkabels voor als je geen 2e auto in de buurt hebt.
      Last edited by 2010; 23 november 2013, 21:43.

      Comment


      • #4
        Re: Auto start niet meer

        Eerst eens de batterij opladen en dan terug proberen te starten.
        Doet de starter helemaal niets, of hoor je een tikkend geluid tijdens het starten?
        Kunnen de koplampen nog branden op volle kracht ?

        Comment


        • #5
          Re: Auto start niet meer

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Eerst eens de batterij opladen en dan terug proberen te starten.
          Doet de starter helemaal niets, of hoor je een tikkend geluid tijdens het starten?
          Kunnen de koplampen nog branden op volle kracht ?
          Vandaag had ik ook iets in die aard: platte batterij.
          Met een batterij-booster was het wel direct opgelost.
          Mijn fout: ik rijd te weinig.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Auto start niet meer

            Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
            Hoe testen ze dat eigenlijk als de batterij stuk is ?
            EMK spanning meten onder belasting.
            Bosch diensten hebben meetapparatuur die onmiddellijk slechte cellen aantoont.
            Tien minuten werk. Ik raad IDE aan van Pittem of Gent.

            Comment


            • #7
              Re: Auto start niet meer

              Ik moet nu zeker hout vasthouden, maar de laatste keer dat ik één of andere panne had met één van mijn auto's (huidige en vorige)........kan ik met niet meer herinneren.
              Het moet een lekke band geweest zijn zo'n 10 jaar geleden, als je dat al een panne kan noemen.
              Heb ik nu geluk gehad of zou het zijn omdat ik nu reeds bijna 40 jaar met Opel rij .
              Mijn vorige wagen, Opel Vectra, heb ik na 10 jaar weggedaan, en het was nog altijd de originele batterij die er in zat.

              PS Mijn auto's staan en hebben 's nachts altijd binnen gestaan in een lichtjes verwarmde garage.

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Auto start niet meer

                Als de ecomodus tevoorschijn komt , denk ik dat je radio stroom verbruikt ook al staat die niet op .
                Heb ook een 307 Break gehad ( geen sw) , maar ook een startmotor op veranderd en dat is geen lachertje , de batterij + behuizing moest eruit om aan 1 schroef te kunnen , om de startmotor te vervangen.
                De startmotor wordt niet meer terug gemaakt , daar deze compleet te verkrijgen zijn , en goedkoper zijn dan dat ze terug gemaakt worden , ik dacht iets van 220 of 240 € betaald te hebben .
                Het kan ook zijn dat er een grote zekering is gesprongen , en ik geloof dat ze zelfs 80ampere kan zijn , dan start hij ook niet , dus alles eens goed nakijken .
                Heb dit ook voor gehad bij mijn Mazda 323 F , nieuwe batterij geplaatst , en een paar zekeringen gesprongen , was een fout van de batterij .
                Hopend je hier mee verder te kunnen helpen.
                Groeten , VDSDigit@l

                Comment


                • #9
                  Re: Auto start niet meer

                  Dergelijke toestanden hebben vooral met een batterij te maken. Persoonlijk heb ik het probleem dat ik voor 90% korte afstanden doe en tijdens de winter zie ik regelmatig een aanduiding op mij display die een lage batterijstand aangeeft. Als dat zo is kan het bvb. gebeuren dat, als ik 's morgens vertrek, de klok en datum niet meer verschijnen op het dashboard. De wagen zet dus automatisch een onnodige verbruikende indicatie uit als bijkomend teken van lage batterij. Mijn wagen wordt 6 jaar en in de garage hebben ze mij een druppellader aangeraden. Ik kon ook een nieuwe batterij steken, maar mijn "eerlijke meestergast" vertelde mij dat het, gezien mijn rijomstandigheden in de winter niet uitgesloten is dat de wagen na kortere tijd dezelfde symptomen vertoont. Preventief hang ik nu de wagen, enkel tijdens de wintermaanden, af en toe aan een druppellader en daarmee is het probleem opgelost. Als ik dan toch tijdens de wintermaanden eens enkel lange afstanden doe hoeft het weer voor een langere tijd niet meer. De nieuwe wagens verbruiken met de aanwezige elektronische snufjes nog teveel stroom als de wagen stilstaat. In mijn garage hoor ik soms, ook al staat de wagen al een ganse tijd stil, geluiden afkomstig van elektronische tests die de wagen nog aan het uitvoeren is. Ik heb ook ergens gelezen op een forum van het wagenmerk dat het steeds best is, als de wagen stilstaat met de afstandsbediening alles te vergrendelen, zodat al deze tests na het stilstaan dan niet meer gebeuren. Dit is dus de tol die je betaalt voor het groot aantal elektronische snufjes aan boord.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auto start niet meer

                    Het gaat hier over niet meer starten, draait de startmotor nog vlot rond, draait die heel traag, of helemaal niet als je probeert te starten?
                    Als de startmotor helemaal niet draait, en de lichten branden nog wel, dan is het de startmotor zelf (of een relais, contact, draadbreuk...).
                    Als de startmotor traag draait, of als het startrelais begint te tikken als je probeert te starten, dan is het meestal een bijna lege accu of een slechte verbinding aan de accu klemmen.
                    Als de startmotor wel snel genoeg draait, dan is er iets anders aan de hand (dan hangt het er van af of het een benzine of diesel is om te weten waar je best begint te zoeken naar de fout).

                    Als de accu leeg of bijna leeg is, dan moet de alternator eerst nagezien worden, daarvoor moet de laadspanning worden gemeten met een draaiende motor.
                    Dan moet je startkabels gebruiken om te starten, en dan de spanning meten terwijl de motor draait, blijft de spanning te laag, dan is de alternator defect (of er is een cel van de accu in kortsluiting, maar dat komt niet zoveel voor).

                    Na 6 jaar is het goed mogelijk dat de accu defect is, maar er kan ook een andere reden zijn waarom de accu te weinig vermogen levert om de startmotor vlot genoeg te laten draaien.
                    Als de accu na een halve dag leeg is, dan denk ik niet dat het een lekstroom is van de autoradio, want die kan je gemakkelijk een aantal dagen laten werken op een auto-accu (als het volume niet compleet open staat en er geen zware versterkers op aangesloten zijn).

                    Wat ik gewoonlijk eerst doe dat is de alternator controleren (als de motor nog te starten is op een of andere manier, anders kan dat ook niet).
                    Terwijl de motor draait moet de spanning boven de 13,5V blijven, als dat zo is, dan weet je dat die normaal werkt.
                    Dan kijk je de accuklemmen na, als daar oxidatie (zogenaamde "bloemkolen") aanhangt, dan moeten die goed zuiver worden gemaakt zodat die weer een goede elektrische verbinding maken.
                    Als het probleem dan nog niet opgelost is, dan meet ik de lekstroom, daarvoor moet er een ampèremeter in serie gezet worden met de accu (als je niet weet hoe je een ampèremeter in serie moet zetten, blijf daar dan zeker af, want er zijn al veel ampèremeters opgeblazen door onwetenden die die gewoon parallel over de accu zetten ).
                    Als er dan geen (of een aanvaardbare) lekstroom is, dan ben je er zo goed als zeker van dat de accu zelf defect is, want als die een correcte laadspanning krijgt, en als die niet wordt leeg getrokken door een externe verbruiker, dan moet die als het goed is voldoende stroom kunnen leveren om te starten.

                    Meestal merk je vooraf al wel dat de accu zwakker begint te worden aan het toerental van de starter, als je s' morgens hoort dat die trager draait dan normaal, dan is het gewoonlijk tijd om de accu te vervangen.
                    Doe je dat niet, dan heb je een van de volgende dagen wel een probleem.
                    Als ik dat voor heb, en de laadspanning is normaal, en de accuklemmen zijn zuiver, dan vervang ik de accu zo snel mogelijk.

                    Een accu kan meer dan 6 jaar meegaan, maar een groot percentage zal het toch al na 5-6 jaar laten afweten, zeker als de auto geregeld voor langere periodes stil staat.
                    Met de huidige wagens is dat nog meer het geval, want daar blijft een deel van de elektronica constant stroom verbruiken (alarm, sloten....).
                    Als een startaccu geregeld voor 50% ontladen wordt, dan gaat de levensduur sterk achteruit.
                    Met 50% accu capaciteit kan de wagen nog wel starten (als het niet extreem koud is), maar het is dus niet goed voor de accu zelf om zo ver ontladen te worden.
                    Als je de wagen geregeld voor langere periodes in de garage zet (= meer dan een week voor de wagens met een heleboel elektronica), dan kan je best een druppellader aansluiten die de accuspanning op peil houdt.
                    Daardoor zal de levensduur van de accu aanzienlijk worden verlengd.
                    Dat doen de meeste motorrijders die in de winter niet doorrijden tegenwoordig meestal ook, anders moeten ze na elke winterstop een nieuwe accu kopen...

                    Mijn vorige auto heb ik na 10 jaar ingeruild met de originele accu, bij mijn huidige auto is die al veel eerder vervangen, het is moeilijk te voorspellen wanneer een accu het zal opgeven.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auto start niet meer

                      Ik denk dat als er een zekering springt je die dan niet klakkeloos mag vervangen maar dan moet je naar de oorzaak gaan zoeken.
                      Waarschijnlijk is er ergens wel wat mis met de bedrading of zo en als je dan verliezen of "lekken" hebt dan heeft dat ook voor gevolg dat je batterij sneller plat zal kunnen zijn.
                      Een batterij die om de haverklap plat gaat en dan gewoon snel opgeladen wordt die is dan in de kortste keren om zeep.
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auto start niet meer

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Eerst eens de batterij opladen en dan terug proberen te starten.
                        Doet de starter helemaal niets, of hoor je een tikkend geluid tijdens het starten?
                        Kunnen de koplampen nog branden op volle kracht ?
                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het gaat hier over niet meer starten, draait de startmotor nog vlot rond, draait die heel traag, of helemaal niet als je probeert te starten?
                        Als de startmotor helemaal niet draait, en de lichten branden nog wel, dan is het de startmotor zelf (of een relais, contact, draadbreuk...).
                        Als de startmotor traag draait, of als het startrelais begint te tikken als je probeert te starten, dan is het meestal een bijna lege accu of een slechte verbinding aan de accu klemmen.

                        Als het probleem dan nog niet opgelost is, dan meet ik de lekstroom, daarvoor moet er een ampèremeter in serie gezet worden met de accu (als je niet weet hoe je een ampèremeter in serie moet zetten, blijf daar dan zeker af, want er zijn al veel ampèremeters opgeblazen door onwetenden die die gewoon parallel over de accu zetten ).
                        Als TS de moed heeft om in de bedrading van de auto te wroeten om een radio te installeren, dan zou hij toch de basics moeten kennen om uit te maken of de batterij leeg is ofwel de startmotor kapot. Aan de hand van wat ik en Black Bandit al uitgebreider vertelde (branden de lichten nog, maakt de starter nog een tikkend geluid) kan dat toch niet zo moeilijk zijn.

                        Een ampèremeter die in serie wordt gezet met de batterij, is technologie uit de jaren stillekes.
                        Daarvoor wordt nu een DC ampèretang gebruikt die je over de batterijkabel knijpt. Ik heb er zo een die zelfs een lekstroom van 1 mA kan meten.
                        Bij veel nieuwe auto's heb je een hoop instelwerk op het dashboard als je de batterij hebt afgekoppeld. Bij sommige Ford modellen kan je de eerste keer enkel terug starten met de masterkey (degene met het rode stukje aan de sleutel) nadat de batterij was afgekoppeld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auto start niet meer

                          Wel opletten met een batterijbooster of startbatterij, je kan er ook de boordcomputer mee om zeep helpen en dan ben je nog verder van huis. Als je niet anders kan dan zo starten, meteen alle stroomverbruikers aan zetten. Dus lichten, achterruitverwarming, ventilator,... AAN zetten.

                          Grtz,

                          Willy
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auto start niet meer

                            Zou het kunnen dat de batterij stukgaat door die kortsluiting destijds ?
                            Kan zijn ind.

                            Maar zoals hierboven beschreven, kan het om zo veel oorzaken gaan.
                            Echter het is een beetje kouder aan het worden, en het meeste wat het dan als eerste begeeft is de accu.
                            Maar dat is natuurlijke een beetje gokken en raden, zonder de nodige info.

                            Heb zelf ook een wagen die heel de winter stilstaat. Ik heb er een schakelaar tussen gezet om compressor en dergelijke uit te schakelen, maar dat is een ander verhaal.
                            Druppel lader is zeker niet slecht ( houd je batterij in beweging, laad en ontlaad). Maar zelf maak ik in al mijn wagens gebruik van gel batterijen. Zijn wel iets duurder, maar veel sterker.
                            Groot voordeel van deze accu's, je krijgt ze nooit geheel leeg. Geeft steeds nog net genoeg vermogen om de wagen te starten.
                            Natuurlijk als ze stuk zijn niet meer, maar dat heb ik zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt.
                            De wagen die ik het langst heb, maakt er toch al 8 jaar gebruik van. En deze is een buitenslaper, maar steeds sleutel draaien en starten (hout vast houden).

                            Grtz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auto start niet meer

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Wel opletten met een batterijbooster of startbatterij, je kan er ook de boordcomputer mee om zeep helpen en dan ben je nog verder van huis. Als je niet anders kan dan zo starten, meteen alle stroomverbruikers aan zetten. Dus lichten, achterruitverwarming, ventilator,... AAN zetten.

                              Grtz,

                              Willy
                              Ik begrijp niet waarom een startbatterij die geladen slechts 12,6 Volt geeft, je boordcomputer om zeep kan helpen.
                              Een batterijlader met booststart en die draagbare booststarters zoals de wegenwachters gebruiken, kunnen dat wel doen. Als je batterij helemaal defect is kan er meer dan 20V op de klemmen staan tijdens het boosten.

                              Comment

                              Working...
                              X