Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto LPG vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • auto LPG vraagjes

    hi,

    Heb me een lpg auto aangeschaft en heb volgende vraagjes:
    - hoelang doe je met een busje additief van 1L ?
    - komt het nog vaak voor dat kleppen stuk gaan rond de 100.000km ?
    - wat zijn de bepekingen qua verkeer ? (weet dat je niet in ondergrondse parkingen mag, is dit alles? )

    alvast bedankt voor de uitleg.
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: auto LPG vraagjes

    # LPG-tank gaat meestal ten koste van laadruimte of reservewiel
    # In sommige landen wordt LPG als onveilig beschouwd
    # Storingsgevoeliger dan benzine/diesel.
    # Motor wordt heter.
    # Converter kan bevriezen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: auto LPG vraagjes

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      # LPG-tank gaat meestal ten koste van laadruimte of reservewiel
      # In sommige landen wordt LPG als onveilig beschouwd
      # Storingsgevoeliger dan benzine/diesel.
      # Motor wordt heter.
      # Converter kan bevriezen.
      grt,bouk.
      Heb je de vraag werkelijk gelezen?

      verder: geen ervaring.
      dacht dat enkel ondergrondse parkings verboden waren (en soms ook gewone afgesloten parkings bovengronds).
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: auto LPG vraagjes

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        # LPG-tank gaat meestal ten koste van laadruimte of reservewiel => correct, maar dat weet je op voorhand
        # In sommige landen wordt LPG als onveilig beschouwd => laatste generatie niet meer, zelfs geen sticker nodig, mag ondergrondse garages in
        # Storingsgevoeliger dan benzine/diesel => heb 150.000 km met LPG, nooit storing gehad
        # Motor wordt heter => niets van gemerkt, olietemperatuur blijft gelijk (reed met twee tanks, beznie en LPG, kon dus vergelijken, nooit schade gehad aan kleppen, klepzittingen of andere motoronderdelen
        # Converter kan bevriezen => dat is nog van den oude tijd, met de LPI systemen is dit niet meer actueel
        grt,bouk.
        150.000 km met LPG (Hyundai Trajet monovolume met LPI gasinstallatie, benzinetank blijft behouoden, tank in plaats van reservewiel), nooit enig probleem gehad, wel altijd met de glimlach gaan tanken. Enig nadeel, ong 10% meerverbruik, maar met het prijsverschil te verwaarlozen. En het is beter voor het milieu.
        Additief nooit gebruikt, wel om de 10.000km motorolie verversen (halfsyntheet 10w-40)
        Enige reden dat de wagen weg is, is de firmawagen.

        ivm geen reservewiel, heb met 7 verschilledne wagens meer dan 700.000 km gereden, maar 1 keer platte band gehad, en hersteld met spuitbus met gatendichtend additief. Band heeft het nog duizende km uit gehouden tot technische controle
        Last edited by Jeve398; 15 juni 2012, 10:52.
        Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

        Comment


        • #5
          Re: auto LPG vraagjes

          Vroeger klopte het wel dat de klepzittingen meer afzagen bij gebruik van LPG. In die tijd werd nog loodadditief aan de benzine toegevoegd om die kleppen bijkomende smering te geven. Nu is dat lood al een tijdje verboden, en gebruikt men daar andere manieren voor. LPG bevat uiteraard ook geen lood (wat toen dus wel een probleem was), maar dat probleem voor LPG is dus al een behoorlijk tijdje opgelost.
          Dat de motor zelf zou warmer worden lijkt me een fabeltje. En zelfs als dat zo zou zijn : de motorkoeling zal dat wel oplossen.
          Wel oppassen met turbo-motoren : blijkbaar zijn die spullen moeilijker omzetbaar naar LPG.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: auto LPG vraagjes

            aan allen bedankt voor de uitlegjes
            Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
            150.000 km met LPG (Hyundai Trajet monovolume met LPI gasinstallatie, benzinetank blijft behouoden, tank in plaats van reservewiel), nooit enig probleem gehad, wel altijd met de glimlach gaan tanken. Enig nadeel, ong 10% meerverbruik, maar met het prijsverschil te verwaarlozen. En het is beter voor het milieu.
            Additief nooit gebruikt, wel om de 10.000km motorolie verversen (halfsyntheet 10w-40)
            Enige reden dat de wagen weg is, is de firmawagen.

            ivm geen reservewiel, heb met 7 verschilledne wagens meer dan 700.000 km gereden, maar 1 keer platte band gehad, en hersteld met spuitbus met gatendichtend additief. Band heeft het nog duizende km uit gehouden tot technische controle
            Ga ook zo'n plakbus in men koffer smijten en anders is er nog altijd de wederhelft die kan komen depaneren ...
            De lpg zit er al in in de wagen (tucson van 2007, dus vrij recent qua lpg denk ik dan).
            Onder de motorkap zit een flesje van 1 liter additief, vroeg me af hoe lang je er ongeveer mee doet...

            Dat van de laatste generatie en ondergronds parkeren geld dat al van 2007 ? of nog later?
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: auto LPG vraagjes

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Vroeger klopte het wel dat de klepzittingen meer afzagen bij gebruik van LPG. In die tijd werd nog loodadditief aan de benzine toegevoegd om die kleppen bijkomende smering te geven. Nu is dat lood al een tijdje verboden, en gebruikt men daar andere manieren voor. LPG bevat uiteraard ook geen lood (wat toen dus wel een probleem was), maar dat probleem voor LPG is dus al een behoorlijk tijdje opgelost.
              Dat de motor zelf zou warmer worden lijkt me een fabeltje. En zelfs als dat zo zou zijn : de motorkoeling zal dat wel oplossen.
              Wel oppassen met turbo-motoren : blijkbaar zijn die spullen moeilijker omzetbaar naar LPG.
              Ik heb 2 LPG auto's gehad van de eerste generatie (carburator) waar ik installatie zelf geplaatst heb. Het loodadditief was niet om de kleppen te smeren maar het was wel mooi meegenomen. De temperatuur bij in de verbrandingskamer bij LPG is wel degelijk hoger hoewel je dat niet ziet aan de koelwatertemperatuur. Het probleem met het inslaan van de kleppen van vroeger lag aan het merk en het model bij de ene sloegen de klepzittingen in (BMW model 3), het was toen de gewoonte om stelliet zittingen in te persen, bij mij sloegen de kleppen in, wat in feite logischer is. Dit betekende alle 15.000 km kleppen regelen.
              We zijn intussen al heel wat verder en van de moderne installaties weet ik maar weinig meer af (carburatoren zie je niet meer). Vroeger reed je bij omschakelen naar LPG de carburator droog, met de injectie van tegenwoordig gaat dit helemaal anders.
              Ik mocht niet klagen maar de LPG was idd teerder dan benzine en diesel, zeker bij starten maar daar is nu een mouw aan gepast. Soms zit het probleem bij LPG zelfs in de keuze van bougies, raar maar waar. Met het huidige motormanagment wordt het zelfs afgeraden om bij bepaalde modellen LPG te installeren.
              Betreft het meerverbruik met LPG, dat klopt, in feite is die motor ontworpen voor benzine en niet voor LPG. LPG heeft een hoger octaangetal dan benzine en zou een beter rendement leveren als de compressieverhouding verhoogd zou worden maar dan kan je niet meer op benzine rijden. Deze optie wordt dus omzeggens nooit toegepast.
              Het blijft een huzarenstukje om bij de keuring de beide normen te halen, vroeger bleef die bij mij gewoon op LPG staan, alvast het CO probleem was daarmee opgelost.
              Wat ook een feit is, is dat ze in Nederland veel meer expertise hebben met LPG dan bij ons in Vlaanderen.

              Comment


              • #8
                Re: auto LPG vraagjes

                Zoals gewoonlijk is je uitleg 100% correct ;
                Bij de overgang naar loodvrije benzine was een van de aanpassingen dat men oa. keramische klepschotels is gaan gebruiken (die dus die temperatuur kunnen weerstaan zonder de noodzaak van dat lood in de brandstof).
                Het lood in benzine had blijkbaar 2 doelen : ten eerste dat "smerend" (eigenlijk beschermend) effect op een aantal bewegende onderdelen (kleppen, ...) en verhogen van het octaangetal.
                De huidige benzine-soorten gebruiken voor dat laatste dus andere additieven, voor het eerste moesten de motoren aangepast worden.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: auto LPG vraagjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Zoals gewoonlijk is je uitleg 100% correct ;
                  Bij de overgang naar loodvrije benzine was een van de aanpassingen dat men oa. keramische klepschotels is gaan gebruiken (die dus die temperatuur kunnen weerstaan zonder de noodzaak van dat lood in de brandstof).
                  Het lood in benzine had blijkbaar 2 doelen : ten eerste dat "smerend" (eigenlijk beschermend) effect op een aantal bewegende onderdelen (kleppen, ...) en verhogen van het octaangetal.
                  De huidige benzine-soorten gebruiken voor dat laatste dus andere additieven, voor het eerste moesten de motoren aangepast worden.
                  Dank U voor het compliment.
                  Ik heb er zelf lang over gedaan om het effect van het (overigens zeer giftige) tetra-ethyl-lood als "smerend" voor de kleppen juist in te schatten. Tot ik op het laatst besefte dat het vrijkomende lood in feite als een soort "dempend" materiaal dienst deed bij het dichtslaan van de kleppen. Het was moordend voor wagens met een katalysator.
                  Dat is een van de redenen om het loodadditief te verbieden. Er zijn in de literatuur gevallen bekend van mensen die zuivere TEL op hun huid hebben gekregen en dat niet hebben overleefd.
                  Heeeel vroeger durfden ze al eens bij de gietijzeren motorkoppen van destijds geen andere klepzittingen in te persen maar met de Dural aluminiumkoppen van tegenwoordig is dit geen optie meer. Ik denk dat iedere moderne motor over op zijn minst stellietzittingen beschikt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: auto LPG vraagjes

                    Wauw de wist ik natuurlijk niet
                    Thx voor de diepergaande uitleg
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: auto LPG vraagjes

                      Wat ook belangrijk is, is dat je automatische kleppenregeling hebt. En harde klepzittingen zoals al gezegd.
                      In principe, als de installateur zegt dat je LPG kan plaatsen op een bepaald model, dan ben je normaal gezien veilig. Toch zou ik een 2de mening vragen voor 100% zeker te zijn.

                      Ik heb al meegemaakt dat mijn kleppen om zeep waren na 40000km. Dure grap voor 16 klepzittingen te vervangen, in de tijd toen 45000 frank.

                      Ook het olieverbruik in de gaten houden, met LPG kan dat wel de hoogte ingaan.

                      Voor mij in ieder geval geen LPG meer.De huidige diesels zijn heel zuinig,stil en toch voldoende vermogen. Mijn huidige Focus 2.0d 163pk verbruikt zo'n 7 liter en gaat mooi in de toeren als een benzinemotor.
                      Met een benzinemotor op LPG zit je al gauw op 11à12liter. Ok, het is nog altijd voordeliger maar de prijs vd installatie moet je er nog bijrekenen. En bij verkoop verlies je veel op een benzine, zelfs met LPG. Neem nog de extra verkeersbelasting voor LPG en het voordeel is er bijna niet meer.
                      Last edited by alex606; 16 juni 2012, 14:03.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: auto LPG vraagjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Wat ook belangrijk is, is dat je automatische kleppenregeling hebt. En harde klepzittingen zoals al gezegd.
                        In principe, als de installateur zegt dat je LPG kan plaatsen op een bepaald model, dan ben je normaal gezien veilig. Toch zou ik een 2de mening vragen voor 100% zeker te zijn.

                        Ik heb al meegemaakt dat mijn kleppen om zeep waren na 40000km. Dure grap voor 16 klepzittingen te vervangen, in de tijd toen 45000 frank.

                        Ook het olieverbruik in de gaten houden, met LPG kan dat wel de hoogte ingaan.
                        De meeste auto's hebben de dag van vandaag hydraulische kleppen.

                        Klepzittingen eraan binnen de 40.000 km is echt niet normaal. Dat duidt volgens mij op een veel te hete verbranding. Heb je de ontsteking aangepast ?
                        Voor uitlaatkleppen kan ik dat nog verstaan maar voor inlaatkleppen ?

                        Knalde de motor soms terug in de inlaat af en toe ? Ik ken iemand (Pontiac Transsport 2.3 met de slechtste motor ter wereld) waarvan de luchtfilter regelmatig openvloog op LPG.

                        Betreft het olieverbruik. Waarom dit zou stijgen met LPG weet ik niet. Integendeel, als je olie ververst zie je duidelijk het verschil tussen een benzine en een LPG motor. LPG vervuilt de olie veel minder.

                        Comment


                        • #13
                          Re: auto LPG vraagjes

                          Ik heb ooit ook nog op gas gereden (zo'n 30 jaar geleden), en bij die auto (Saab 99 GLS) dichtten de kleppen ook niet meer goed af na zo'n 80.000km (tweedehands gekocht met 60.000km op de teller, de kleppen waren dus op 140.000km stuk).
                          De installatie heb ik er toen ook zelf ingelegd, en tot de kleppen versleten waren heb ik er altijd mee op gas gereden. De reden daarvoor was dat de naaldsproeiers van de carburators uitsleten omdat die droog stonden. Op benzine kreeg de motor dus een veel te rijk mengsel, en daardoor begon die te sputteren.
                          Om er geen extra kosten op te maken heb ik er dan altijd mee op gas gereden.
                          Startproblemen heb ik nooit gehad, zelfs niet tijdens de koudste winters.
                          Het truukje was gewoon de handchoke een beetje uittrekken om het stationair toerental te verhogen, en dan tijdens het starten heel eventjes de "choke" schakelaar van de gasinstallatie indrukken. Daardoor startte die altijd zonder problemen.
                          Van extra olieverbruik heb ik nooit iets gemerkt, de olie bleef wel zuiverder dan bij de meeste benzinewagens van die tijd.

                          Toen die motor stuk was kon ik een andere Saab kopen waarvan de motor pas gereviseerd was. Dat was wel een EMS, met injectie, en dat maakte dat de inbouw wat ingewikkelder was .
                          De benzinepomp zat in de tank, daarom moest het elektrisch systeem aangepast worden, en de benzineleidingen moesten ook overgebouwd worden.
                          Daar zijn we wel even aan bezig geweest...

                          Omdat ik in die periode minder kilometers reed hebben we de gasinstallatie er toen uit gelaten. Met die motor was die auto wel een stuk sneller, vooral in het optrekken, want de overbrengingsverhoudingen van de GLS hadden we behouden (het was dus de versnellingsbak van de GLS, die van de EMS had standaard wat langere verhoudingen).

                          De recentere benzinemotoren zouden minder problemen moeten hebben met de kleppen, omdat die voorzien zijn op loodvrije brandstof.
                          Maar ik hoor toch wel dat die best geregeld nagezien worden als de motor op gas draait.
                          Een moderne gasinstallatie is ook niet te vergelijken met die van vroeger, tegenwoordig komt er meer elektronica bij kijken, waar vroeger alles mechanisch geregeld werd.

                          Ondertussen heb ik niet meer op gas gereden, maar een van mijn broers rijd nu een paar jaar met een Dacia op gas, en dat geeft volgens hem geen problemen.
                          Hte enige dat er stuk gegaan is dat was de thermostaat van de motor, en omdat die op gas reed waren de techniekers het probleem op de verkeerde plaats aan het zoeken. Ze hadden al wat andere onderdelen vervangen vooralleer ze eindelijk door hadden dat het gewoon de thermostaat was die niet meer werkte.
                          Ze zijn tegenwoordig gewoon om de auto op een computer aan te sluiten, en dan moeten ze op het scherm kunnen aflezen wat er mis loopt.
                          Maar zo'n thermostaat werkt nog altijd op dezelfde (mechanische) manier, daar krijg je dus geen info over te zien op het computerscherm...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: auto LPG vraagjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Wat ook belangrijk is, is dat je automatische kleppenregeling hebt. En harde klepzittingen zoals al gezegd.
                            In principe, als de installateur zegt dat je LPG kan plaatsen op een bepaald model, dan ben je normaal gezien veilig. Toch zou ik een 2de mening vragen voor 100% zeker te zijn.

                            Ik heb al meegemaakt dat mijn kleppen om zeep waren na 40000km. Dure grap voor 16 klepzittingen te vervangen, in de tijd toen 45000 frank.

                            Ook het olieverbruik in de gaten houden, met LPG kan dat wel de hoogte ingaan.

                            Voor mij in ieder geval geen LPG meer.De huidige diesels zijn heel zuinig,stil en toch voldoende vermogen. Mijn huidige Focus 2.0d 163pk verbruikt zo'n 7 liter en gaat mooi in de toeren als een benzinemotor.
                            Met een benzinemotor op LPG zit je al gauw op 11à12liter. Ok, het is nog altijd voordeliger maar de prijs vd installatie moet je er nog bijrekenen. En bij verkoop verlies je veel op een benzine, zelfs met LPG. Neem nog de extra verkeersbelasting voor LPG en het voordeel is er bijna niet meer.
                            Je las niet zo goed, ik heb al LPG , moet dat er niet meer inleggen. . . is een 2dehands auto van 2007 dus een 'recentere' lpg installatie neem ik aan
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: auto LPG vraagjes

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Maar zo'n thermostaat werkt nog altijd op dezelfde (mechanische) manier, daar krijg je dus geen info over te zien op het computerscherm...
                              Heb ooit eens iemand zien prutsen aan zo'n computertje in een volvo garage, man man man. Ze snappen het toch niet allemaal hoor, gewoon display aflezen kan iedereen, maar degelijk interpreteren . . .
                              Heb ook de indruk dat de echte 'specialisten' vaak toch onbreken of dan per ongeluk in verlof zijn, als het probleem wat anders is dan een versleten remblokje.
                              Mijn site...
                              vandaelefotografie.be
                              * BD0916BE *

                              Comment

                              Working...
                              X