Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • auto chiptuning

    wie heeft er ervaring of _/+ verhalen betrefd dit onderwerp...?

    voor diegene die niet weten wat ik bedoel nemen 'n kijkje op bv:



    voor mijn wagen zou dat 'n vermogenwinst van 22pk en 38NM opleveren...
    Turbo diesels geven de meest spectaculaire resultaten.

    mijn huidige (vrij recente) wagen is 'n toyota d-4d 1400cc diesel en ze persen daar nu al 90pk uit...dat doet geen 1 ander merk bij mijn weten.
    bij het gevoel dat die motor 112pk kan leveren begin ik ff te twijfelen...
    blijkbaar is het volgens verschillende tuningfirma's volkomen veilig en je spaart nog op je verbruik ook (moet je welk dezelfde rijstijl aanhouden)
    je kan ofwel je vermogen + koppel laten tunen ofwel alleen het koppel, de NM dus...
    als je met 'n automaat rijdt, gelijk ik, is dat mooi meegenomen...

  • #2
    Re: auto chiptuning

    Eerst en vooral ben je dan wettelijk niet meer in orde, want het vermogen komt niet meer overeen met je inschrijvingsbewijs.

    Ten tweede: Veel constructeurs gebruiken dezelfde motor voor verschillende motorklasses. Er is dan slechts een software-aanpassing nodig om het vermogen te wijzigen, chiptuning dus. Echter, de koppeling, versnellingsbak, nokkenas, enz zijn niet aangepast aan dit hogere vermogen. Dat is ook de redenen dat een wagen met meer vermogen meer geld kost. Niet enkel de motor, maar ook andere mechanische onderdelen moeten aangepast worden.

    Je auto zal wel niet meteen in tweeen breken door chiptuning, maar je zou wel eens vlugger in de kosten kunnen zitten.
    Jeroen || OM-D EM-5

    Comment


    • #3
      Re: auto chiptuning

      Zeer goeie ervaring met Autotune Heinz uit Aalst. Die mensen hebben een vermogensmeetbank en weten echt waar het over gaat. Werken ook veel voor de racerij. Blijven altijd binnen de fabriekstoleranties. Er gebeurt een voor en na meting op de vermogenbank. Ze doen echter geen japanners. Als ik me niet vergis is de motor in je Toyota echter dezelfde als in het vorige model Mini (staat onder BMW), en die doen ze wel. Ik zou eens bellen om zeker te zijn. Minder verbruik en meer koppel, dat is mijn ervaring.

      Oppassen, want er wordt veel brol verkocht in die markt. Je zou niet de eerste zijn met een opgeblazen koppakking...

      Jos
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

      Comment


      • #4
        Re: auto chiptuning

        De ophanging en de remmen zijn ook niet echt berekend op het extra vermogen, en door de motor op die manier op te voeren zal die zeker niet meer voldoen aan de milieu-normen. Er zal dus veel meer roet uitkomen, en nog een deel andere schadelijke stoffen.
        Het verbruik zal ook hoger zijn (de CO2-uitstoot dus ook).

        Een automatische versnellingsbak zal ook niet echt blij zijn met dat vermogen dat erbij komt.


        Ik vraag mij ook af waar en wanneer je iets zal hebben aan die 22pk en 38Nm die je er dan bij krijgt, de maximum-snelheid is hier 120km/h, en jouw auto zal origineel ook wel 180km/h of meer halen....

        Voor de technische controle zal je de originele chip weer moeten (laten) plaatsen, anders zal er veel teveel roet uit de uitlaat komen....
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: auto chiptuning

          handen af, simpel

          kan je een hoop narigheid opleveren
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: auto chiptuning

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De ophanging en de remmen zijn ook niet echt berekend op het extra vermogen, en door de motor op die manier op te voeren zal die zeker niet meer voldoen aan de milieu-normen. Er zal dus veel meer roet uitkomen, en nog een deel andere schadelijke stoffen.
            Het verbruik zal ook hoger zijn (de CO2-uitstoot dus ook).
            Een automatische versnellingsbak zal ook niet echt blij zijn met dat vermogen dat erbij komt.
            Als je auto bij een technisch bekwane tuner is aangepakt zijn bovenstaande schrijfsels pertinent onjuist!

            Ik vraag mij ook af waar en wanneer je iets zal hebben aan die 22pk en 38Nm die je er dan bij krijgt, de maximum-snelheid is hier 120km/h, en jouw auto zal origineel ook wel 180km/h of meer halen....
            Doordat er een (veilig) hoger koppel bij lager toerental beschikbaar komt heb je minder verbruik.
            Testcase: mijn A4 verbruikt +/- 3/4 liter minder dan de Peugeot 307 HDI van mijn schoonbroer... En 'k beschik over heel wat meer paarden in de stal...
            Als je dan nog weet dat die 307 een pak lichter is...
            O ja: meting liep over zo'n 700 km
            Wanneer gaat men nu eens afstappen van het stereotype beeld dat tuning => hogere topsnelheid is? Het gaat hem veel meer over een hogere *versnelling*. En als je de studies hieromtrent opvolgt weet je direct dat men "zo snel mogelijk" de gewenste snelheid moet proberen te bereiken om zo weining mogelijk CO2 te produceren. Sta me toe een algemeenheid te plaatsen: PéééPééé die er 7 min over doet om 70 km/h te bereiken is een stuk vervuilender bezig...
            Voor de technische controle zal je de originele chip weer moeten (laten) plaatsen, anders zal er veel teveel roet uit de uitlaat komen....
            Neen dus...
            Blijkbaar een verhaal van klok en klepel ofwel ervaringen opgedaan door een tuner-prutser...
            BTW... De chip komt zelf de wagen niet uit. Dus is er zelfs geen sprake van om de originele chip terug te plaatsen.

            Comment


            • #7
              Re: auto chiptuning

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              mijn huidige (vrij recente) wagen is 'n toyota d-4d 1400cc diesel en ze persen daar nu al 90pk uit...dat doet geen 1 ander merk bij mijn weten.
              Uit een 1.3 cdti krijgt Opel ook 90 pk, al lijken mij meer pk's uit een kleinere motor niet bevorderlijk voor de duurzaamheid ervan.

              Chiptunen... opletten met garantie én verzekering.


              seppuku.
              Last edited by seppuku; 4 mei 2007, 21:18. Reden: typo

              Comment


              • #8
                Re: auto chiptuning

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht

                mijn huidige (vrij recente) wagen is 'n toyota d-4d 1400cc diesel en ze persen daar nu al 90pk uit...dat doet geen 1 ander merk bij mijn weten.
                aheum
                fiat grande punto = 1.3 16v MultiJet 90 pk
                is nog 100 cc minder...
                uitvinders van de directe inspuiting (tdi) en commonrail inspuiting = fiat

                b.
                User of a fiat stilo Abarth Multijet ( 170 pk, 380 nm by 1900 tr/m)
                Bijna niks meer....

                Comment


                • #9
                  Re: auto chiptuning

                  90pk uit een 1,4 diesel is echt normaal. reken uit per liter, en je zult zien dat de eerste de beste diesel meer vermogen heeft dan dit.
                  Tegenwoordig heeft een 1,9 jtd bij Alfa 150PK, en dit is nu echt maar "normaal", Bmw gaat verder.
                  Mijn Gt staat nu begrensd op 178pk, niet omdat de motor hniet meer kan, wel omdat de koppeling en aandrijftrein anders overbelast geraakt. (en omdat ik geen waste gate op mijn turbo heb)

                  Comment


                  • #10
                    Re: auto chiptuning

                    Kheb er al meerdere geplaatst en het koppelverschil is soms zeer goed voelbaar en soms bijna niet.

                    De zogezegde chip is eigenlijk een bakje dat geplaatst wordt tussen de sturen van de dieselinspuiting en de injectoren. Dit zorgt ervoor dat alles wat sneller gaat verlopen.

                    Het grote voordeel is uiteraard de extra pk's en Nm's, maar ook het verbruik bij normaal rijgedrag dat omlaag gaat ! Meer pk's met de zelfde cilinderinhoud = minder verbruik bij normaal rijgedrag.

                    Wat betreft slijtage aan de wagen ... Ik weet het zoniet maar 30 pk meer zal de wagen geen kwaad berokkenen hoor, tenzij je uiteraard die pk's bij ieder acceleratiemoment zal gaan gebruiken. Je slijtage is dan hoger.

                    Je bedriegt er uiteraard de wet op het verkeer mee, al is er geen controle op.
                    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                    Comment


                    • #11
                      Re: auto chiptuning

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                      Je bedriegt er uiteraard de wet op het verkeer mee, al is er geen controle op.
                      Er is inderdaad geen controle op, niet door de wetgever en niet door de verzekeraar.
                      Daarom ook dat (behoudens de enkele uitzonderingen die de regel bevestigen) geen enkele eigenaar van een gechiptunede auto zijn verzekeraar op de hoogte brengt.
                      Maar eens je met die wagen in een ongeval betrokken geraakt dat voor je verzekeraar duur uitvalt, kan je er donder op zeggen dat je verzekeraar gaat spitten. En als hij dan merkt dat aan je auto was geprutst, trek je aan het kortste eind. Daar kan je donder op zeggen.
                      Zoals parakiet hierboven reed schreef: handen af van chiptuning.
                      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                      BD0993BE
                      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                      Comment


                      • #12
                        Re: auto chiptuning

                        ik heb zelf geen ervaring met tunen, maar toen ik vorig jaar mijn merkenvergelijking deed voor mijn cabrio kwam ik onder andere bij volvo terecht. Daar werd mij door de garage voorgesteld om de diesel te laten tunen waarbij het vermogen en vooral het koppel een flink pak de hoogte inging. Deze truning zou in feite heel simpel zijn: de chip zou met een chiplezer/schrijver geherprogrammeerd worden. Er werd mij verzekerd dat de hele wagen op dat hogere vermogen berekend was (inbegrepen remmen , versnelling, etc...), en ook dat mijn verbruik bij gelijkaardig gebruik als bij een niet-getunede diesel lager zou zijn. Ik moest me ook geen zorgen maken over controles, want enkel door hem te testen op de testbank zou de tuning kunnen aangetoond worden. Uiteindelijk heb ik een andere wagen gekocht, maar het verhaal ben ik blijven onthouden...
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: auto chiptuning

                          Het verhaal van Volvo heb ik al meer gehoord.
                          En de verzekeraars kennen dat verhaal ook, hoor!
                          Risky business ...
                          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                          BD0993BE
                          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                          Comment


                          • #14
                            Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                            Het verhaal van Volvo heb ik al meer gehoord.
                            En de verzekeraars kennen dat verhaal ook, hoor!
                            Risky business ...
                            er zijn tegenwoordig meer en meer merken die dat doen en dan staat het ook op je PVG dat die wagen zo is afgeleverd...
                            het probleem in belgie is dat er geen wetten zijn ivm tuning (achteraf)...
                            als je bv je wagen laat tunen dan zou die terug naar de importeur moeten...die moet op zijn beurt 'n nieuw pvg (dus ook nieuwe inschrijvingstaks) opmaken en hiermee 'n stuk verantwoording dragen wat iemand anders aan je wagen heeft getuned (geprutst dus). dat gaat dus geen enkel merk doen. Daarom beginnen sommige merken je de keuze te geven bij aankoop...dan weet je dat je in orde bent incl je garantie...
                            in duitsland krijg bv je 'n TUV attest en dan ben je in orde.

                            als ik mijn wagen zou laten chiptunen, dan zou dat enkel voor het extra koppel zijn en niet om 200km/u of meer te halen...
                            - ik zou dus voor ECO tuning gaan, dwz meer koppel, zuiniger en soepeler rijden (ik had al vermeld " je rijstijl aanhouden")
                            - de transmissie zou wat zwaarder belast worden. maar dat is te verwaarlozen...
                            - voor de remmen maakt het ook geen bal uit, want ik rij niet harder als ervoren...
                            - voor de verzekering ook niet, want enkel het koppel word verhoogd bij laag toerental...de PK's worden niet of nauwelijks gewijzigd...

                            ik zou dat ook bij 'n deftig firma laten doen (kga ook eventueel vragen bij Toyota dealer) en niet bij 'n prutser...
                            daarom stelde ik de vraag hier, ivm met eventuele ervaringen...
                            en btw, tis nog niet voor dadelijk dat ik beslis...hij moet eerst deftig ingereden worden...

                            Comment


                            • #15
                              Re: auto chiptuning

                              Kan je me eens uitleggen hoe je het koppel verhoogt, en het vermogen ongemoeid laat ???

                              Een motor levert trouwens een koppel , geen vermogen. Vermogen is een koppel bij een bepaald toerental. De vermogenskromme wordt gewoon wiskundig bepaald.

                              Vermogen is koppel * toerental (vermogen in W(att), Koppel in Nm en toerental in rad/sec (2 * pi * toerental / 60, als je het toerental in toeren/min neemt). Een motor die 210 Nm levert aan 2500 tr/min levert dus een vermogen van 55 kW of 75 pk.

                              Om meer koppel te creëren heb je dus meer druk nodig in de cilinder. Meer druk krijg je met meer brandstof... Zomaar stellen dat dat meer koppel niet voor meer slijtage zorgt, lijkt me een redelijk gevaarlijke stelling. Dat meer koppel voor een lager verbruik zorgt ook. De versnellingsbak blijft namelijk dezelfde...
                              Een motorenbouwer construeert z'n motor op zo'n manier dat er toch een redelijke levensduur is, voor een zo laag mogelijk prijs.
                              Redelijk wat constructeurs gaan daar redelijk ver in, zodat de technische marges klein zijn. Als je versnellingsbak bv. redelijk nipt berekend is (Renault is daar bv. een specialist in), dan kan dat chipke wel eens heel nare gevolgen hebben...
                              Last edited by polleke_cgc; 5 mei 2007, 09:19.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X