Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple-id en dubbele authenticatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Apple-id en dubbele authenticatie

    De laatste dagen krijg ik regelmatig vragen op mijn verschillende apparaten om met dubbele authenticatie te gaan werken
    Ik heb er geen idee van hoe dat dan in de praktijk werkt en brengt dat dan extra gedoe mee ?

    de tablet, de laptop, de iMac en een iPhone gebruiken hier dezelfde apple-id maar ik stel mij nu toch wat vragen
    op de iMac staat een redelijk oud besturingssysteem dat ik niet meer verander vermits dan meer dan waarschijnlijk mijn LR6 niet meer zal werken.

    Ik probeerde die dubbele authenticatie uit te schakelen maar het lukt mij niet

    hoe hou ik alles gewoon aan de praat zonder veel gedoe ?
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Re: Apple-id en dubbele authenticatie

    Met dubbele authenticatie kan je bijvoorbeeld een code ontvangen op je smartphone.
    Als je dan op een ander toestel aanlogt voor de eerste keer, dan vraagt die op dat toestel een code ... die code komt dan op je smartphone.
    Dat voorkomt dat iemand op uw account kan inloggen met een ander toestel mocht je paswoord gekraakt zijn.
    Op zich is dat een heel veilige manier om accounts te beveiligen omdat niemand tegelijk uw paswoord als uw smartphone kan bemachtigen.
    Eens je op een toestel de code ter verificatie ingegeven hebt, moet je die nadien niet meer ingeven.
    Daarvoor moet je ook geen nieuw OS installeren, de verificatie gebeurt online op account-niveau.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Apple-id en dubbele authenticatie

      Niet uitschakelen, in slaapstand zetten. Gelijk je gsm die zet je ook niet uit.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Apple-id en dubbele authenticatie

        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
        Niet uitschakelen, in slaapstand zetten. Gelijk je gsm die zet je ook niet uit.
        En welk nut zou dit hebben?
        Eens je toestel bevestigd werd dan mag je dat 100 keer uit en aan zetten zonder enig probleem.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Apple-id en dubbele authenticatie

          Ok bedankt mannen, als het zo zit dan mag het blijven
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Apple-id en dubbele authenticatie

            Ik heb dit gewoon uitgeschakeld
            Ik heb geen zin om steeds opnieuw maar een code opgestuurd te krijgen naar mijn gsm om simpel in te kunnen loggen.
            Iets wat me serieus ergert eerlijk gezegd, als je dit uitschakelt vraagt Apple bij de volgende update weer net hetzelfde op al je toestellen.
            Hoe moeilijk kan het zijn als je eenmaal neen hebt gezegd om dat te onthouden

            Trouwens Frans, als je dat bericht te zien krijgt kun je klikken op meer opties en daar kiezen voor uitschakelen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Apple-id en dubbele authenticatie

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Trouwens Frans, als je dat bericht te zien krijgt kun je klikken op meer opties en daar kiezen voor uitschakelen

              grts
              Sieg
              Dju, daar heb ik dan overheen gezien, bedankt !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Apple-id en dubbele authenticatie

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Ik heb dit gewoon uitgeschakeld
                Ik heb geen zin om steeds opnieuw maar een code opgestuurd te krijgen naar mijn gsm om simpel in te kunnen loggen.
                Dat is NIET zo, je moet de code enkel eenmalig ingeven als je op een nieuw toestel, nieuwe app of nieuwe browser voor de eerste keer inlogt op je account.
                Wat wel zo is, bij een grote update wordt uw toestel als een nieuw toestel aanzien en moet men dit terug eenmalig doen!
                Ik kan eender welk toestel afsluiten en herstarten zonder dat opnieuw te moeten doen en de beveiliging is actief op account-niveau, dus op alle toestellen waar ik dezelfde account op gebruik.
                Misschien zijn er verschillende mogelijkheden om dit in te stellen, ik heb alvast niets veranderd.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Apple-id en dubbele authenticatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Dju, daar heb ik dan overheen gezien, bedankt !
                  Er is geen reden om te panikeren, integendeel ... je bent beter beveiligd door dat actief te houden.
                  Alle uitleg kan je hier lezen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Apple-id en dubbele authenticatie

                    En wat gebeurt er de dag dat je dat telefoonnummer niet meer hebt? Je telefoon gestolen of verloren? Zoek eens hoe je een nieuw telefoonnummer ingesteld krijgt bij paypal als je het oude niet meer hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Apple-id en dubbele authenticatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      En wat gebeurt er de dag dat je dat telefoonnummer niet meer hebt? Je telefoon gestolen of verloren? Zoek eens hoe je een nieuw telefoonnummer ingesteld krijgt bij paypal als je het oude niet meer hebt.
                      Wat heeft Paypal met je Apple-account te maken? [emoji848]

                      Is het nu de bedoeling om mensen schrik aan te jagen met naast de kwestie zijnde info? [emoji848]

                      Als je een toestel eenmalig toegevoegd hebt om je account te gebruiken, dan kan je van uit dat toestel je telefoonnummer aanpassen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Apple-id en dubbele authenticatie

                        Neen, het is identiek hetzelfde probleem. Zoals je zelf schrijft: "je kan vanuit dat toestel je nummer aanpassen". Maar wat als je dat toestel niet meer hebt? Hoe kan je dan je nummer aanpassen? Als je niet meer kan inloggen omdat de sms code naar een toestel/nummer verzonden wordt dat je niet meer hebt, hoe ga je nog inloggen om dat aan te passen? Morgen laat jij je telefoon liggen op de bus/trein/whatever. En nu? Schrijf het hieronder uit wat je gaat doen.

                        Voor ik zoiets in gang zet wil ik dat weten. Het is geen kwestie van schrik aanjagen, het is een kwestie van dat je in zo'n systeem stapt met alle inlichtingen. Ook wat er moet gebeuren als het fout gaat.

                        Ik trek enkel de analogie met paypal omdat die een vergelijkbaar systeem hebben. Enkel kan je daar je nummer niet meer aanpassen als je dat nummer niet meer hebt. Want je kan enkel inloggen om aan te passen met een code die naar een toestel gezonden wordt dat niet meer in je bezit is.

                        Dat het systeem "veiliger" is, tot daar aan toe. De vraag is enkel of het niet zo veilig is dat je vroeg of laat jezelf ermee buiten sluit.

                        Comment


                        • #13
                          Apple-id en dubbele authenticatie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Neen, het is identiek hetzelfde probleem. Zoals je zelf schrijft: "je kan vanuit dat toestel je nummer aanpassen".

                          Maar wat als je dat toestel niet meer hebt? Hoe kan je dan je nummer aanpassen? Als je niet meer kan inloggen omdat de sms code naar een toestel/nummer verzonden wordt dat je niet meer hebt, hoe ga je nog inloggen om dat aan te passen? Morgen laat jij je telefoon liggen op de bus/trein/whatever. En nu? Schrijf het hieronder uit wat je gaat doen.
                          Neen, je kan vanuit een vertrouwd toestel je account aanpassen.
                          Stel dat ge uw iPhone (uiteraard) vertrouwt en ook de browser van je PC, iPad, ... dan kan je zonder je iPhone nog steeds via de browser van je PC, iPad, ... inloggen.
                          Voor ik zoiets in gang zet wil ik dat weten. Het is geen kwestie van schrik aanjagen, het is een kwestie van dat je in zo'n systeem stapt met alle inlichtingen. Ook wat er moet gebeuren als het fout gaat.
                          Misschien best eerst wat info bekijken in plaats van eerst het ergste te denken.

                          Ik trek enkel de analogie met paypal omdat die een vergelijkbaar systeem hebben. Enkel kan je daar je nummer niet meer aanpassen als je dat nummer niet meer hebt. Want je kan enkel inloggen om aan te passen met een code die naar een toestel gezonden wordt dat niet meer in je bezit is.
                          Dat voorbeeld van Paypal is ook niet te veralgemenen.
                          Als je de app op één toestel eenmaal goedgekeurd hebt met die code, dan kan je de app nadien terug gebruiken zonder een nieuwe code nodig te hebben ... dat is net als hier eenmalig.
                          In die app (of browser) kan je dan naar je profiel gaan en het nummer toevoegen.

                          En net als ik voor mijn huis en auto een reservesleutel heb, zo zorg ik er ook voor dat ik op minstens twee toestellen toegang heb op mijn accounts ... lijkt me onwaarschijnlijk dat niemand naast een iPhone geen tablet of pc heeft. [emoji848]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Apple-id en dubbele authenticatie

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is NIET zo, je moet de code enkel eenmalig ingeven als je op een nieuw toestel, nieuwe app of nieuwe browser voor de eerste keer inlogt op je account.
                            Wat wel zo is, bij een grote update wordt uw toestel als een nieuw toestel aanzien en moet men dit terug eenmalig doen!
                            Ik kan eender welk toestel afsluiten en herstarten zonder dat opnieuw te moeten doen en de beveiliging is actief op account-niveau, dus op alle toestellen waar ik dezelfde account op gebruik.
                            Misschien zijn er verschillende mogelijkheden om dit in te stellen, ik heb alvast niets veranderd.
                            Ik spreek enkel uit eigen ervaring Freddy, hoe het bij jouw ingesteld is dat weet ik niet
                            Ik weet in ieder geval dat als ik wil inloggen in bvb mijn icloud, mijn apple id dat ik steeds opnieuw de vraag krijg voor die dubbele authenticatie
                            bvb als ik klik op nu niet, dan blijft elk toestel dit vragen
                            Wat zou het nut zijn van dubbele beveiliging als je volgens jou maar eenmalig moet inloggen, dan heeft dat ook totaal geen nut

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Apple-id en dubbele authenticatie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Ik spreek enkel uit eigen ervaring Freddy, hoe het bij jouw ingesteld is dat weet ik niet
                              Ik weet in ieder geval dat als ik wil inloggen in bvb mijn icloud, mijn apple id dat ik steeds opnieuw de vraag krijg voor die dubbele authenticatie
                              bvb als ik klik op nu niet, dan blijft elk toestel dit vragen
                              Wat zou het nut zijn van dubbele beveiliging als je volgens jou maar eenmalig moet inloggen, dan heeft dat ook totaal geen nut

                              grts
                              Sieg
                              Hier is dat standaard ingesteld, niks speciaals gedaan.
                              Als jij telkens opnieuw die code moet ingeven, dan betekent dit dat je nooit gekozen hebt voor “vertrouw deze browser” of “vertrouw dit toestel”.
                              Tenzij je het nog niet ingesteld hebt, dan kan men op termijn niet alle functionaliteiten meer gebruiken.
                              Het lijkt me logisch dat men zoveel mogelijk gebruikers probeert te pushen om dit te gaan gebruiken want een gehackte account is voor hun even vervelend als voor u als gebruiker.
                              Zie de link dat ik eerder gepost heb.


                              Uiteraard heeft dat heel veel nut.
                              Je kan een toestel toevoegen als vertrouwd en enkel op voorwaarde dat je dat minstens één keer doet.
                              Daarvoor heb je dus je inloggegevens nodig plus de code die je ontvangt.
                              Logischerwijs doe je dat op je eigen toestel en niet op dat van een vreemde.

                              Stel ik ken uw paswoord en log in op mijn PC, tablet, ... met uw gegevens.

                              Zonder tweevoudige authenticatie ben ik gewoon ingelogd zonder meer en kan aan alles aan.
                              Ik verander meteen uw paswoord en je kan zelf aan niets meer aan.
                              Erger nog, ik registreer een ander telefoonnummer en stel dat in als tweevoudige authenticatie ... jij hebt voor lange tijd gedaan met spelen. [emoji848]

                              Met tweevoudige authenticatie zal ik bij de eerste keer aanloggen de code moeten ingeven mits mijn toestel niet tussen uw vertrouwde toestellen staat ... mits ik niet uw smartphone en/of Sim-kaart bij de hand heb, zal ik dus nooit die code ontvangen maar jij wel.
                              Ik kan dus niet verder en kan aan geen enkel gegeven, jij daarentegen weet meteen dat iemand probeert in te loggen met uw gegevens en jij kan dat toestel dus blokkeren.
                              Nooit zal ik aan uw gegevens kunnen geraken.

                              Met al de hackers tegenwoordig kan men niet voorzichtig genoeg zijn en dit is in combinatie met een paswoord op je toestel een heel eenvoudige maar redelijk zekere beveiliging van uw account/gegevens.
                              Last edited by VerSeg; 10 november 2020, 01:09. Reden: Extra info
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X