Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

App om electriciteit op te volgen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • App om electriciteit op te volgen ?

    Meestel neem ik vanaf 1/1 jaarlijks een nieuw electriciteitscontract, deze keer ben ik uitzonderlijk op 1/8/20 op Mega overgeschakeld wegens zeer laag tarief.
    Deze is 5.35/kWh dag en 2.99/kWh nacht en uitsluitend nacht! met €730.91/j volgens de verbruikscijfers van vorig jaar, ik verbruik meestal s'nachts dus super interessant.

    Wel is de grafiek van het jaarlijks verbruik hierdoor wat verstoord door halverwege het jaar te veranderen.

    In 2019 had ik in totaal 4974 kWh.
    Tussen 1/1/20 en 1/8/20 had ik 3938 kWh bij Engie en daarna dus overgeschakeld op Mega.

    Als ik de historiek op de Mega site bekijk, zie ik enkel een schatting voor 2020 (ik vermoed de som van het effectief deel Engie + deel Mega "extrapolatie naar 1 jaar", maar dus pas afrekening 1/8/21).
    Voor 2020 staat er 6500 kWh in totaal met die extrapolatie (dus er is nog geen grafiek/cijfers voor 2021 want nog 3 maand voor einde contract).

    Denk dat die schatting totaal niet klopt voor 2020, zou raar zijn dat ik plots 1500 kWh meer heb.
    Voor 2021 staan nog totaal geen cijfers.

    Het zou handig zijn moest er een app bestaan waar je je tellers realtime kan ingeven en prijs / kWh en zo zien aan hoeveel je ongeveer zit.
    Want als je zo half het jaar van leverancier overschakelt klopt die historiek/schatting precies niet meer.

    Sommige leveranciers hebben misschien een duidelijker website (of waar je tussentijds eens je meters kan doorgeven om te checken?)
    Last edited by KevinVdd; 26 april 2021, 12:57.

  • #2
    Re: App om electriciteit op te volgen ?

    Oppassen met Mega : na afloop van het contract worden de tarieven vaak aangepast. Doe een check na 1 jaar. (https://radio2.be/de-inspecteur/7-va...je-niet-vangen)
    Ik verifieer minstens om de 2 jaar (woon wel in Brussel waar de situatie anders is): 2017 lampiris, 2019 Mega, 2020 Lampiris
    Last edited by Heembeek; 26 april 2021, 12:43. Reden: link de inspectreur

    Comment


    • #3
      Re: App om electriciteit op te volgen ?

      Dit is toch bij elke leverancier zo als je van een groepsaankoop komt dat je terug op hun normale hogere tarieven valt, niet enkel bij Mega.

      Meestal neem ik iets ervoor de goedkoopste van het moment (nu lijkt er niets goedkoper dan Mega, daarstraks eens gekeken)
      Bij de overchakeling, contacteert je huidige leverancier je meestal dat ze nieuws kregen betreft de overschakeling met een tegenvoorstel om toch te blijven.

      Net even het artikel gelezen, ik heb nog nooit 2 maand op voorhand bericht gekregen van een "contractvernieuwing" met dus hogere tarieven.

      Ik spring meestal van groepsaankoop naar groepsaankoop, de groepsaankoop voor de Provincie neem ik nooit en blijkt altijd duurder.
      Hier precies altijd Mega/Engie de goedkoopste in WVL voor de laagste "uitsluitend nacht" tarieven.

      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
      Oppassen met Mega : na afloop van het contract worden de tarieven vaak aangepast. Doe een check na 1 jaar. (https://radio2.be/de-inspecteur/7-va...je-niet-vangen)
      Ik verifieer minstens om de 2 jaar (woon wel in Brussel waar de situatie anders is): 2017 lampiris, 2019 Mega, 2020 Lampiris
      Last edited by KevinVdd; 26 april 2021, 12:54.

      Comment


      • #4
        Re: App om electriciteit op te volgen ?

        Dat is idd bij ALLE groepsaankopen zo.
        Je moet elk jaar opnieuw meedoen om te kunnen blijven genieten van voordeeltarieven. Als je het contract laat overgaan in een "standaard contract" dan heb je het spek aan uw been met zeer dure tarieven.
        Dat is overal zo.

        De reden dat uw verbruik zo opgegeven wordt is omdat er een extrapolatie gedaan wordt van de metingen.
        Als uw contract vervalt in het voorjaar of in het najaar dan vertekend dit erg. De reden is dat het verbruik pakken hoger is in de winter.
        Indien ze zich baseren op uw laatste winterverbruik zal je na extrapolatie een stuk hoger uit komen voor heel het jaar.

        Ons contract vervalt altijd op 1 augustus. Dus wij zitten ook met gekke cijfers omdat ze de meteropname doen rond maart (en dus ook op 1 augustus).
        Dus van maart tot augustus is ons verbruik pakken lager dan van augustus tot maart (gemiddeld gezien).

        In de toekomst zal je met de digitale meters een app kunnen gebruiken om alles realtime te kunnen volgen.

        Comment


        • #5
          Re: App om electriciteit op te volgen ?

          Dag,
          als je een digitale teller hebt dan kan je alle gegevens on line opvolgen, in de klantenzone van Fluvius.
          Ik heb (tot mijn grote spijt) nu zo'n teller......

          mvg
          Filip

          Comment


          • #6
            Re: App om electriciteit op te volgen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
            Dag,
            als je een digitale teller hebt dan kan je alle gegevens on line opvolgen, in de klantenzone van Fluvius.
            Ik heb (tot mijn grote spijt) nu zo'n teller......

            mvg
            Filip
            Je kan toch alles op de digitale teller aflezen, waarom zou je online gaan kijken?
            ...leeg...

            Comment

            Working...
            X