Dat de politie hier een blunder van formaat heeft begaan, tot daar, maar wat ik in vraag stel,
blijkbaar is die bestuurder/eigenaar een Belg, en rijdt met een britse auto met het uur rechts dus, mag dat ?
Ik dacht alleen bij oldtimers .....
KLIK
Dat de politie hier een blunder van formaat heeft begaan, tot daar, maar wat ik in vraag stel,
blijkbaar is die bestuurder/eigenaar een Belg, en rijdt met een britse auto met het uur rechts dus, mag dat ?
Ik dacht alleen bij oldtimers .....
KLIK
|
Ik heb als Belg toch reeds verschillende keren in Ierland en Engeland met mijn auto met het stuur links gereden.
Waarom zou het omgekeerde dan niet mogen ?
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
|
Maar dit is een leuk raadsel.
Tot in 1967 (uit het hoofd nu even) reden de Zweden links hoewel het stuur ook links stond. Ergens in een septembernacht 3/9/1967 was alle niet-prioritaire verkeer verboden terwijl de zakken van de nieuwe verkeersborden over de oude werden geplaatst. De day after reeds iedereen rechts met hilarische taferelen tot gevolg.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kungsgatan_1967.jpg
Eén voordeel had het wel : iedereen kon blijven doorrijden met zijn Volvo of SAAB omdat het stuur toch al links stond.
Alhoewel één soort voertuig moest worden omgebouwd of vervangen. Welk en waarom ?
Meer nog : tot op de dag van vandaag rijden er in Zweden een heleboel auto's rond met het stuur rechts. Welke en waarom ?
Zweden is een beschaafd land en het is dus zeer efficiënt en logisch. Misschien moet dit wel naar de rara maar de discussie lokte het uit.
|
Wat er zeker moest omgebouwd worden, waren de autobussen van het openbaar vervoer. De deuren stonden immers langs de verkeerde kant.
Verder zijn er nog de bestelwagentjes met rechts stuur van de postbodes. Buiten de grote steden rijden die eerst tussen 6 en 8 tot vlak naast de brievenbus om de krant af te leveren. Vanaf 9h komen ze nog eens langs je brievenbus gereden om de post af te leveren.
Drie jaar geleden is de Zweedse post gedeeltelijk geprivatiseerd. Toen zijn er veel van die wagentjes met rechts stuur voor een habbekrats verkocht aan particulieren.
Heel de wereld zou moeten links rijden, is veel natuurlijk. Allemaal Napoleon's schuld. Blame it on the French !
Wij gaan enkele keren per jaar naar de UK, en daar rijden is veel leuker, en voelt écht natuurlijker aan.
When you're left, you're right. When you're right, you're wrong !
Panasonic Lumix FZ2000
|
Links doet mij meestal aan iets anders denken. En dat vindt je hier teveel.![]()
Leeft en LAAT LEVEN !
Daarvoor hoef je niet naar Zweden. Voor de personenwagens misschien wel, maar voor dienstvoertuigen.
In België zijn er ook heel veel, voertuigen voor de vuilnisophaling, straatreiniging, rioolreiniging enz...... velen hebben het stuur rechts om goed de stoeprand te kunnen zien en heel precies rechts te kunnen rijden bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Zo kunnen ze tijdens hun werkzaamheden ook aan de juiste kant van de weg blijven rijden, ipv tegen de rijrichting in.
Ik heb er nog nooit op gelet bij mijn verblijven en/of rijden bij de linksrijders, maar ik ben benieuwd of ze daar dan dienstvoertuigen hebben met een links stuur ????
|
Waar ik werk rijd er dagelijks een vrachtwagen binnen met Nl kenteken, het stuur langst rechts en de bestuurder zelf is een pool....
Een multiculturele vrachtwagen dus![]()
Ik cruise smoothly rechts met een Prius, vermijd onnodig benzine-verbruik, en geniet van een streepje klassiek om tot rust te komen.
En uiteindelijk...ben ik maximum 5 minuutjes later op mijn bestemming als een linksrijder.
Echt waar hoor !
Ik heb het zelf enkele malen eens op een vast traject geprobeerd. De mensen "denken" ergens sneller toe te komen, maar uiteindelijk is het verschil verwaarloosbaar en het weegt niet op tegen eventuele boetes/ongelukken.
Om alle herrie te vermijden: die dingen met twee nieren of vier ringen vind ik ook heel mooie en goede wagens hoor, daar niet van. Maar niet aan mij besteed.
"Te leven is een gunst, te weten hoe is een kunst.”
Ik zou anders denken ... hoe sneller je thuis bent, hoe sneller je van die B&W kan genieten.
Tijdens de spits maakt dat niet veel uit, dan ben je soms nog sneller in de rechter rijstrook ... maar op andere momenten scheelt het toch wat als je op de snelweg 120 kan rijden in plaats van tegen 90 achter een vrachtwagen te blijven plakken.En uiteindelijk...ben ik maximum 5 minuutjes later op mijn bestemming als een linksrijder.![]()
Op korte afstand inderdaad verwaarloosbaar maar als je een (paar) uur rijdt ben je toch al enkele km's verder op dezelfde tijd (buiten de drukte).
Er zijn er ook veel die denken van ik ben niet gehaast, dus de rest kan ook wat wachten want ik ga links rijden en blijf links.De mensen "denken" ergens sneller toe te komen, maar uiteindelijk is het verschil verwaarloosbaar en het weegt niet op tegen eventuele boetes/ongelukken.
Ge ziet het meteen, ze komen van een oprit en gaan direct naar de tweede rijstrook zelfs al is het rechts volledig leeg ... en naar rechts gaan ze pas als ze een afrit moeten hebben en dan liefst nog de allerlaatste seconde.
Canon EOS Digital
BD0479BE