Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alkaline versus Nimh batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alkaline versus Nimh batterijen

    Onze design wandklok laat het blijkbaar afweten.
    Ik heb even een wandklok van Ikea in leen (Pugg) maar die blijkt na een tijdje ook al achter te lopen.

    Enige twijfel dus over mijn AA batterijen (GP2000 NiMH 1,2V 1900 mAh, TOPCraft 1,2V 2300mAh, BASF 1,2V 1500mAh)... of misschien moet ik het bij mijn Memorex Smart 1 lader gaan zoeken...

    Enfin, we hebben een nieuwe klok besteld, radiogestuurd zodat we ze niet meer moeten bijstellen zomertijd/wintertijd. Deze.

    Nu las ik ergens op de IKEA website dat Alkaline batterijen aangeraden worden. Op die Pugg klok staat trouwens 1,5V aangegeven.
    Dan toch maar Alkaline batterijen kopen? Bij Lidl zoals Bart hier ooit eens aangaf?

  • #2
    Re: Alkaline versus Nimh batterijen

    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Onze design wandklok laat het blijkbaar afweten.
    Ik heb even een wandklok van Ikea in leen (Pugg) maar die blijkt na een tijdje ook al achter te lopen.

    Enige twijfel dus over mijn AA batterijen (GP2000 NiMH 1,2V 1900 mAh, TOPCraft 1,2V 2300mAh, BASF 1,2V 1500mAh)... of misschien moet ik het bij mijn Memorex Smart 1 lader gaan zoeken...

    Enfin, we hebben een nieuwe klok besteld, radiogestuurd zodat we ze niet meer moeten bijstellen zomertijd/wintertijd. Deze.

    Nu las ik ergens op de IKEA website dat Alkaline batterijen aangeraden worden. Op die Pugg klok staat trouwens 1,5V aangegeven.
    Dan toch maar Alkaline batterijen kopen? Bij Lidl zoals Bart hier ooit eens aangaf?
    Hier reeds jaren twee radiogestuurde klokken lopen op Eneloop batterijen, het is gekend dat deze van 1900 mAh minder last van zelfontlading hebben dan zwaardere versies.
    En geen enkele NIMH batterij is beter dan Sanyo/Panasonic Eneloop.

    Comment


    • #3
      Re: Alkaline versus Nimh batterijen

      Een nieuwe alkalinebatterij heeft een spanning van ongeveer 1,6V (onbelast), een pas geladen nimh zit op ongeveer 14V, maar de spanning van die nimh accu zakt heel snel tot rond de 1,2V, dat is de "werkspanning" van een nimh cel.
      Die 1,2V is te laag voor heel wat apparaten, vorige week stond hier ook een wandklok stil, de spanning van de alkalinebatterij was gezakt tot 1,346V (net even nagemeten, ze is nog niet weggebracht voor recyclage).
      Dan is de batterij eigenlijk nog niet helemaal leeg, er zit nog energie in, maar als de spanning lager is dan wat het apparaat nodig heeft, dan heb je daar niet veel aan.
      De lidl AA en AAA batterijtjes zijn heel goed, en ze zijn goedkoop.
      Ikea heeft ook heel goede AA en AAA batterijen (Ikea Alkalisk) die nog iets minder kosten dan die van de Lidl, maar voor mij is het gemakkelijker om ze van de Lidl mee te brengen, daar kom ik elke week.

      Normaal kosten de AA en AAA batterijen bij de Lidl net geen 2 euro voor 8 stuks, en als ze de XXL actie houden dan zitten er tien stuks in de verpakking voor dezelfde prijs.
      Een batterijtje in een klok gaat heel lang mee, daar bespaar je minder op als je probeert om die met oplaadbare batterijen te laten werken.

      Er bestaan wel AA batterijen waar een lithium-ion cel in zit, met een laadcircuit en een omvormer zodat die 1,5V geeft in plaats van 4,2V.
      Je hebt er een speciale lader voor nodig, maar ik dacht dat er ook ergens zijn met een micro-USB aansluiting.
      Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zo zien ze er uit: https://nl.aliexpress.com/item/32985...archweb201603_
      Nog een ander type, maar door de grote USB stekker is er wel minder plaats voor de lithium-ion cel: https://nl.aliexpress.com/item/40002...%2315392%23750

      En dan zijn er ook nog de niet herlaadbare 1,5V "lithium" AA (en AAA) batterijen, het voordeel van die batterijtjes is dat ze een veel grotere stroom kunnen leveren dan alkaline, en ze blijven ook heel goed werken bij lage temperaturen.
      Het grootste nadeel is dat ze erg duur zijn (zeker als je die van de bekende merken koopt).
      Deze gebruik ik al een hele tijd: https://nl.aliexpress.com/item/32889...archweb201603_
      Dat soort batterijtjes gebruik ik de laatste jaren in de externe voelers van een weerstation, daar gaan ze veel langer mee dan alkaline omdat ze heel lang boven de 1,5V blijven (veel langer dan alkaline), eens ze onder de 1,45V komen dan zijn ze eigenlijk ook bijna helemaal opgebruikt (die sensors van het Oregon weerstation werken niet meer goed als de spanning van de batterij onder de 1,4V komt, daar is nimh dus ook geen optie).
      Last edited by Black B@ndit; 20 augustus 2020, 18:49.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Alkaline versus Nimh batterijen

        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        Onze design wandklok laat het blijkbaar afweten.
        Ik heb even een wandklok van Ikea in leen (Pugg) maar die blijkt na een tijdje ook al achter te lopen.

        Enige twijfel dus over mijn AA batterijen (GP2000 NiMH 1,2V 1900 mAh, TOPCraft 1,2V 2300mAh, BASF 1,2V 1500mAh)... of misschien moet ik het bij mijn Memorex Smart 1 lader gaan zoeken...

        Enfin, we hebben een nieuwe klok besteld, radiogestuurd zodat we ze niet meer moeten bijstellen zomertijd/wintertijd. Deze.

        Nu las ik ergens op de IKEA website dat Alkaline batterijen aangeraden worden. Op die Pugg klok staat trouwens 1,5V aangegeven.
        Dan toch maar Alkaline batterijen kopen? Bij Lidl zoals Bart hier ooit eens aangaf?
        Normaal doen de batterijen er niet veel toe. Enig probleem is dat NiMh een redelijk grote zelfontlading heeft. Dus als je die zet in een toestel dat niet veel verbruikt, dan gaan die sneller leeg zijn door zelfontlading dan een alkaline. Soms zijn oplaadbare batterijen geen goed alternatief. Je bent beter af met daar een goeie alkaline in te steken.

        Comment


        • #5
          Re: Alkaline versus Nimh batterijen

          Dank voor de toelichtingen. (En zoals we Bart kennen, heel zorgvuldige en uitgebreide informatie).

          Ik had al een paar eerdere forumberichten snel doorlopen maar vond niet meteen het nut/nadeel van de ene type batterijen tegenover de andere.
          Dat is me nu wel duidelijk.
          Uit die eerdere topics op dit forum had ik ook gezien dat voor herlaadbare NiMH batterijen de Ikea LADDA goed zijn (en +- even goed als Eneloop ) en dat die TOPCraft van Aldi wel goed waren maar nu niet meer. Vandaar dat ik het nuttig vond even actuele informatie te bevragen.

          Gezien de nabijheid van Lidl en mede door de corona restricties zal het zeker Lidl worden.

          Comment


          • #6
            Re: Alkaline versus Nimh batterijen

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Normaal doen de batterijen er niet veel toe. Enig probleem is dat NiMh een redelijk grote zelfontlading heeft. Dus als je die zet in een toestel dat niet veel verbruikt, dan gaan die sneller leeg zijn door zelfontlading dan een alkaline. Soms zijn oplaadbare batterijen geen goed alternatief. Je bent beter af met daar een goeie alkaline in te steken.
            De witte Sanyo/Panasonic 1.900 mAh Eneloop NI-MH cellen ontladen slechts rond de 10%/jaar door zelfontlading Spanic test maar een uit in een Maha lader.
            Deze van mijn buitenvoeler thermometer hoef ik slechts om te twee jaar eens bij te laden, deze in mijn radio gestuurde klokken ongeveer jaarlijks.
            Ik val in herhaling als ik zeg dat deze batterijcellen de enige waren die bij ons (Philips) de norm betrouwbaarheid hebben doorstaan voor de kleine medische toestellen,
            nu zullen dat uiteraard wel Li-Ion cellen zijn in de laatst nieuwe toestellen.
            GP, deze van Aldi en Lidl liggen hier reeds lang bij het gft, maar mijn eerste Eneloops doen hier nog steeds dienst en trekken zich niets aan van warmte of vorst.

            Comment


            • #7
              Re: Alkaline versus Nimh batterijen

              Ik heb eigenlijk de laatste jaren alleen maar NiMH herlaadbare in huis gehaald omwille van milieu en kostenbesparing.

              Jij hebt het hier over deze 1,2V batterijtjes vermoed ik hé Geert. Maar het is dus wel beter van een 1,5V alkaline te gebruiken voor die klokken heb ik hier begrepen.

              (Hmmm...bij de nieuwe zit een instructieblad dat in miserabel engels is opgesteld.
              Nog steeds verliefd op de oude klok https://assets.catawiki.nl/assets/20...d995b54f7d.jpg)

              Comment

              Working...
              X