Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

    Gisteren heb ik vlug nog wat Ali bestellingen geplaatst, onder meer wat zakken om dekbedovertrekken in te steken, kousen/slip organisers (want m'n dochter gooit alles door elkaar in haar kast ), een trimmer, mini USB electrische slicer voor in de keuken en wat lichtjes op zonne-energie met vlam effect voor op mijn terras en nog wat werkmateriaal. Led strips heb ik genoeg in reserve nu, want kreeg er onlangs 2 teveel opgestuurd.

    Dus ik ben een redelijke "Ali-addict", ideaal voor wat dagelijkse dingen die ik anders pakweg in de action zou kopen, maar dit hebben ze daar allemaal niet.
    Er zijn maanden geweest waar wel 50 kleine zendingen onderweg waren, mijn Ali score is 4192 dus denk redelijk hoog.

    Altijd -€22 zonder douanekosten, Bpost kent mij al, gisteren kreeg ik een brief dat er dus ook btw/invoerrechten op alles van -€22 moet betaald worden, ook hetgeen nog onderweg is.
    Dit zal geen probleem zijn want tegen 1/7 zal alles binnen zijn.

    Elk nadeel heeft ook zijn voordelen, vanaf dan zal ik niets meer bestellen buiten de EU, als ik nog iets nodig heb die hier niet te vinden is via Ebay.
    Dus eindelijk serieus beginnen sparen en een lage Visa :-)

    Raar dat de overheid dit plots invoert na al die jaren, waarschijnlijk een anti-grootmacht China politiek tegen de mensenrechten die ze daar niet respecteren + om meer lokaal te kopen voor onze economie.
    Veel verkopers hebben al de optie op rechtstreeks van hun depot in Frankrijk/Spanje... te versturen, maar weet niet als dit zal aanslaan, ze gaan zowieso verdoken invoer/btw taksen doorrekenen en duurder transport.
    Dit was ook een beetje de trick in China, bijna altijd gratis verzendkosten naast de goedkope prijzen, om onze markt in te palmen. Hun overheid/post zal daar ook achtergezeten hebben.

    Op Ebay UK bestelde ik graag luxe dekbedovertrekken in crushed Velvet (zeer veel keus en speciaal, hebben ze hier niet of pakken duurder), dit is dus ook voorbij als niet EU-land.
    Wel lastig als je binnen de EU zoekt op Ebay dat er nog steeds "EU+VK" staat, dus ook zoekresultaten van de UK met invoer/BTW, heb dit Ebay al gemeld, maar ze willen het nog niet veranderen.

    Als ik iets niet in België vind of hier te duur, bestel ik bijna altijd in Duitsland.
    Onlangs een mooi beige tapijt van 3-4m voor €100 gekocht en speciale designstoelen voor in mijn woonkamer (deze keer wel duur, maar mooi en hadden ze hier niet)

    Dus bestel maar alvast jullie laatste -€22 zendingen van Ali, mijn laatste 15 zijn nu onderweg
    Zij gaan dit zeker voelen in China, een serieus pak minder bestellingen uit de EU.
    Last edited by KevinVdd; 6 mei 2021, 13:36.

  • #2
    Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

    Of er gaan meer en meer Ali hubs in Europa komen, maar ik vrees dat het hoe dan ook zal duurder worden.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

      Er is duurder en duurder. Als ze de BTW en invoerrechten rekenen, daar kan ik mee leven. Enkele euro voor de administratie kan ik ook mee leven. Die elektronica die ik bestel gaat dan duurder worden maar nog altijd vele malen goedkoper dan hier. Vooral dat ik dan ook krijg wat ik zoek ipv een dozenschuiver hier die niet eens op de simpelste vraag kan antwoorden.

      Maar die €24 "dossierkosten" van Bpost die is er teveel aan.

      Als ik mijn PCB's bestelde in china en ik laat hun de volledige afhandeling doen, dan kost het mij 13 euro of zo extra. 13 euro voor de invoerrechten, btw en kosten. Heb ik geen probleem mee. Als particulier ben ik dan nog veel beter en goedkoper geholpen dan hier ter plekke.

      Comment


      • #4
        Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Of er gaan meer en meer Ali hubs in Europa komen, maar ik vrees dat het hoe dan ook zal duurder worden.
        Ja, maar die gaan ook BTW en invoerrechten betalen plus een extra winstmarge.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

          Ik denk dat de meeste mensen er niet erg wakker van liggen als er btw bij komt.

          Iets wat wel erg aanstootgevend is zijn de woekerprijzen die ze doorrekenen voor "administratieve afhandeling" bij bpost.
          Het is puur diefstal voor een kleine formaliteit.
          Zeker nu alles geautomatiseerd is.

          Maar ja, bpost is een bedrijf in moeilijkheden en ze gaan er alles aan doen om ons te wurgen.

          Zelf ga ik na 1 juli de weg van de minste weerstand zoeken.
          Waarschijnlijk terug meer kopen op ebay en buurlanden.

          Laat ons hopen dat ze bij Ali de nodige maatregelen nemen om zich in regel te stellen en daar de btw afhandelen. Dan ziet bpost die winst door zijn neus gaan.
          Last edited by buurmanBert; 6 mei 2021, 17:45.

          Comment


          • #6
            Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

            Ik heb daarvoor gisteren ook een brief gekregen van de post, vanaf 1 juli moet er inderdaad op alles wat er binnen komt van buiten de EU BTW betaald worden ("BTW en extra invoerkosten vanaf 1 juli" staat er in die brief).
            Als ik de laatste tijd iets bestelde heb ik meestal gekozen voor een "10 days delivery", om zeker niet teveel pakketjes te hebben die nog onderweg zijn terwijl de nieuwe BTW regeling van kracht wordt (ik wist de juiste datum niet).
            En ik heb ook al verschillende spullen besteld die vanuit Spanje, Polen, Duitsland, Frankrijk... zijn geleverd.
            Op die spullen is er dan normaalgezien ook BTW betaald in het land waar ze verstuurd zijn.

            Meer uitleg vind je hier:
            De Europese Unie voert nieuwe douaneregels in voor wie online shopt buiten de EU. bpost maakt je wegwijs in de nieuwe procedure.


            Hopelijk wordt Aliexpress geregistreerd, dan wordt de BTW meteen in rekening gebracht en zal de verzending sneller verlopen.
            Last edited by Black B@ndit; 6 mei 2021, 17:52.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Hopelijk wordt Aliexpress geregistreerd, dan wordt de BTW meteen in rekening gebracht en zal de verzending sneller verlopen.
              Aliexpress is geen winkel, het is enkel een platform waar verschillende winkels op actief zijn. Elk van die winkels zal zich afzonderlijk moeten registreren wat btw betreft. Natuurlijk kan Ali wel de administratieve afhandeling doen en de kosten daarvoor dan doorrekenen.

              Comment


              • #8
                Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Of er gaan meer en meer Ali hubs in Europa komen, maar ik vrees dat het hoe dan ook zal duurder worden.
                Ali en andere Chinese webwinkels rekenen nu al meer dan € 8,00 verzendingskosten aan.
                En dan hebben we die Chinese postlullen.
                Moddiy, waar ik modding aankoop voor Pc's levert dezelfde dag nog een pakje af bij de Hongkong post en die heren laten dat doodleuk bijna een maand liggen voor ze het verzenden.
                Weet ik daar Bpost een onderzoek heeft gedaan (na een klacht van mij) naar twee zendingen die normaal er maar een dag of vijf overdoen om te ontvangen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Maar die €24 "dossierkosten" van Bpost die is er teveel aan.
                  Dat zou nu vanaf 1-7 ineens minder worden .... van 5 tot 15 ...???
                  De Europese Unie voert nieuwe douaneregels in voor wie online shopt buiten de EU. bpost maakt je wegwijs in de nieuwe procedure.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                    Ik denk dat die "invoerkosten" niet de dossierkosten zijn die Bpost aanrekent. Ik heb er even mijn laatste factuur van Bpost bijgehaald. Ze hebben het over de volgende kosten:

                    - doauneformalititeiten Bpost: €24.00
                    - BTW import belgie: €12.51
                    - andere kosten in belgië: €0.00
                    - kosten voor voorschot: €0.00
                    - belgische douanerechten: €0.00

                    Let er op dat ze in hun "huidige situatie" het hebben over "invoerkosten €0 vrijgesteld". Dat is helemaal niet de €24 dossierkosten.

                    Wat er verandert is dat je vroeger voor pakjes onder de €22 vrijgesteld was van invoerrechten. Dat was afhankelijk van wat je invoerde, meestal een 2%. Nu vallen die weg als de shop geregistreerd is. Zelfde voor de btw.

                    Die €24 dossierkosten (het opmaken van jouw rekening en de betaling van de btw verzorgen) gaan ze lekker blijven doorrekenen.
                    De ‘kosten voor douaneformaliteiten’ is een administratieve kost die onder meer wordt aangerekend voor het vaststellen van de inhoud van je pakje. Lees meer.

                    Comment


                    • #11
                      Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Wat er verandert is dat je vroeger voor pakjes onder de €22 vrijgesteld was van invoerrechten. Dat was afhankelijk van wat je invoerde, meestal een 2%. Nu vallen die weg als de shop geregistreerd is. Zelfde voor de btw.

                      Die €24 dossierkosten (het opmaken van jouw rekening en de betaling van de btw verzorgen) gaan ze lekker blijven doorrekenen.
                      https://www.bpost.be/nl/faq/waarom-m...teiten-betalen
                      Vroeger moest je op pakjes tot 22€ niets betalen, geen BTW, geen invoerrechten, geen dossierkosten.
                      Op pakjes van 23€ betaalt men heden BTW en dossierkosten, geen invoer.
                      Invoer was op nog hogere bedragen.

                      Binnenkort betaalt men BTW op elk pakje, zelfs op eentje van 1€ of minder.
                      Invoerrechten op pakjes vanaf 150€.
                      Dossierkosten afhankelijk of de verkoper de afhandeling regelt of bpost/DHL/…

                      Volgens “geruchten” zou bpost op goedkope zendingen niet 24€ aanrekenen maar 5 à 15€.
                      Last edited by VerSeg; 7 mei 2021, 21:11.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                        Ze gaan daar hun personeel mogen verdubbelen, al die Ali "fluitpakjes" van enkele euros taxeren, zal tot staking resulteren :-D
                        Bij Bpost, douane,... zijn ze nu al overwerkt na de Brexit, ik ken mensen die maanden op hun bestellingen wachten die vastzitten bij de douane in de UK en schadeclaims indienen.

                        Comment


                        • #13
                          Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                          Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                          Ze gaan daar hun personeel mogen verdubbelen, al die Ali "fluitpakjes" van enkele euros taxeren, zal tot staking resulteren :-D
                          Bij Bpost, douane,... zijn ze nu al overwerkt na de Brexit, ik ken mensen die maanden op hun bestellingen wachten die vastzitten bij de douane in de UK en schadeclaims indienen.
                          Wat kan hun dat schelen, die mannen denken kosten/baten….

                          Deze week een brief van Bpost in de bus met wat uitleg.
                          Ik ben eerder benieuwd of ze nu niet “bewust” de nog af te handelen pakjes zullen laten liggen tot na 1 juli…..
                          Want zo kennen we ze wel hier in BE.
                          Last edited by Guest42; 9 mei 2021, 18:29.

                          Comment


                          • #14
                            Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ik ben eerder benieuwd of ze nu niet “bewust” de nog af te handelen pakjes zullen laten liggen tot na 1 juli…..
                            Wan zo kennen we ze wel hier in BE.
                            En zichzelf meer werk geven en veel klachten krijgen? [emoji848]
                            Tenzij de overheid er zich mee bemoeit en enkel de inkomsten bekijkt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Ali ea buiten de EU altijd met BTW/invoer vanaf 1/7 (ook zendingen nog onderweg)

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              En zichzelf meer werk geven en veel klachten krijgen? [emoji848]
                              Tenzij de overheid er zich mee bemoeit en enkel de inkomsten bekijkt.
                              Wat denk je zelf Freddy?
                              Van waar zou die douane actie gestuurd worden denk je?
                              Ik vrees dat veel van die pakjes van een paar euro zullen blijven liggen als mensen een veelvoud zullen moeten betalen van wat het bestelde item waard is.
                              Last edited by Guest42; 9 mei 2021, 18:37.

                              Comment

                              Working...
                              X