Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco installateur gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Airco installateur gezocht

    We hebben het hier gehad in de zomer met de veel te hoge temperaturen in de leef veranda. Vandaag is de temperatuur in huis toch weer opgelopen tot 29 en in de leef veranda 30 graden.

    We zouden hier dus in de veranda en in de leefruimte een airco willen plaatsen. Eventueel met 1 buitenunit of elk zijn eigen buiten unit.
    Weet er iemand een goede installateur liefst in Oost Vlaanderen ?

    Edit : ik lees dat met het nieuwe R32 gas vacuum trekken van de leidingen niet meer nodig zou zijn. Je vind dus op internet ook al doe het zelf paketten.

    mir
    Last edited by mir; 10 augustus 2020, 21:32.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Airco installateur gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    We hebben het hier gehad in de zomer met de veel te hoge temperaturen in de leef veranda. Vandaag is de temperatuur in huis toch weer opgelopen tot 29 en in de leef veranda 30 graden.

    We zouden hier dus in de veranda en in de leefruimte een airco willen plaatsen. Eventueel met 1 buitenunit of elk zijn eigen buiten unit.
    Weet er iemand een goede installateur liefst in Oost Vlaanderen ?

    Edit : ik lees dat met het nieuwe R32 gas vacuum trekken van de leidingen niet meer nodig zou zijn. Je vind dus op internet ook al doe het zelf paketten.

    mir
    Een vriend van mij doet beton boringen mir, en moet deze week 20 gaten boren in nieuwbouw appartementen.
    De airco’s die ze daar plaatsen zijn van het monoblock type, dus geen buiten unit meer en eigenlijk gemakkelijk zelf te plaatsen.
    Zijn ook voorzien van een warmtepomp functie.
    Enige vereiste is dat ze tegen een buitenmuur moeten staan.
    ps. vacuüm trekken van een systeem met buiten unit heeft niets te maken met het soort gas mir, maar met het al dan niet voor gevuld zijn van het systeem,
    probleem is als er maar één druppel water in je leidingen zit, vriest je verdamper ventiel of capillair dicht en werkt je systeem niet of niet goed.
    Beste is en blijft de leidingen en de verdamper vacuüm trekken vóór het openen van de afsluiters, en laat je best doen door iemand met kennis van zaken.

    De klant waarvoor mijn vriend deze boringen voor de monoblock toestellen doet is onderstaande meen ik.



    Maar ook hier te koop voor zelfmontage https://www.heuts.nl/coolbuddy-plus-...lock-airco-wit
    Last edited by Guest42; 11 augustus 2020, 08:10.

    Comment


    • #3
      Re: Airco installateur gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Beste is en blijft de leidingen en de verdamper vacuüm trekken vóór het openen van de afsluiters, en laat je best doen door iemand met kennis van zaken.
      Is er geen wettelijke verplichting meer om de inbedrijfstelling door een erkende installateur te laten doen?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Airco installateur gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Is er geen wettelijke verplichting meer om de inbedrijfstelling door een erkende installateur te laten doen?
        Ja Freddy, maar hoeveel wil je er kopen zonder installateur?.....
        Die monoblocks zijn vrij in de handel en deze met buitenunit eigenlijk ook, koop gewoon in Nederland.

        Comment


        • #5
          Airco installateur gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ja Freddy, maar hoeveel wil je er kopen zonder installateur?.....
          Op verkoop en zelf installeren is er ook geen verbod, enkel het in gebruik stellen (gas op zetten) moet verplicht door een erkende installateur.
          Is toch al jaren zo?
          Tenzij weer veranderd.
          Is zoals een auto kopen zonder rijbewijs ... het kan, maar je mag die niet gebruiken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Airco installateur gezocht

            Tja.. Ik heb bij mijn ouders een 3tal jaar geleden ook ééntje besteld met quick connectors welke na installatie plug and play wordt aangezet.
            Je kan de koppelingen ook onmogelijk verkeerd in elkaar steken maar het mag eigenlijk niet...
            Gekocht bij TS24.be maar verzonden via .nl omdat het daar nog wel mocht destijds. Ondertussen denk ik dat het in Nederland ook niet meer mag maar als je een beetje zoekt vind je nog steeds enkele aangeboden modellen met zulke koppelingen.
            De airco werkt nog steeds zoals het hoort.

            En onze eerste Daikin werd 2 jaar geleden geinstalleerd (ook bij extreme hitte en zeker op het plat dak want ik stond er zelf bij ) en deze was na enkele dagen ook al zijn gas kwijt.. Netjes opgelost door de installateur en hij vertelde dat hij al 3x dezelfde interventie gedaan had van nieuwe installaties die die week zijn opgestart. Nochthans steeds alles netjes afgeperst, getest en gecontroleerd. Ook gewerkt met geperste verbindingen.
            Het is dus geen garantie dat de professionele installaties lekvrij zijn...

            Cheers!

            Comment


            • #7
              Re: Airco installateur gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Op verkoop en zelf installeren is er ook geen verbod, enkel het in gebruik stellen (gas op zetten) moet verplicht door een erkende installateur.
              Is toch al jaren zo?
              Tenzij weer veranderd.
              Is nog steeds zo hoor Freddy, maar die mannen kunnen dat omzeilen door voor gevulde systemen te verkopen,
              de wet spreekt over het bezit en het vullen van koelgas.
              Bij Philips had ik ook een twintigtal chiller koelunits onder mijn beheer, wij werkten daar ook zelf aan, maar mochten wettelijk geen gas
              in voorraad hebben of verhandelen......

              Comment


              • #8
                Airco installateur gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Is nog steeds zo hoor Freddy, maar die mannen kunnen dat omzeilen door voor gevulde systemen te verkopen,
                de wet spreekt over het bezit en het vullen van koelgas.
                Ik wil niet veralgemenen, maar op alle toestellen dat ik al zag die zo verkocht worden, staat telkens een waarschuwing dat die enkel door een erkende installateur in bedrijf mag worden gezet.
                Dergelijke systemen kan men al jaren op heel veel plaatsen vinden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Airco installateur gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik wil niet veralgemenen, maar op alle toestellen dat ik al zag die zo verkocht worden, staat telkens een waarschuwing dat die enkel door een erkende installateur in bedrijf mag worden gezet.
                  Dergelijke systemen kan men al jaren op heel veel plaatsen vinden.
                  Laten we er van uitgaan dat wie er zelf aan begint toch weet waar hij mee bezig is Freddy.

                  De installaties die ik beheerde zijn zelfs door veel koeltechniekers niet bekend, zij kunnen meestal zelfs niet aan het menggas komen, heb het hier dan over Polycold cryo systemen die koelen tot min 170 graden Celsius.
                  Bij de meeste koeltechniekers ook een onbekend iets en gevuld met 5 tot 7 soorten gas waarvan de laatste trap steeds Helium is.
                  En ons chiller systemen waren allemaal tweetraps met twee soorten gas, opgenomen vermogen lag daar meestal tussen 50 en 100 Kw per koelgroep.
                  Last edited by Guest42; 11 augustus 2020, 21:35.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Airco installateur gezocht

                    Ik heb het idee om zelf te plaatsen al uit mijn hoofd gezet.
                    Vandaag is er al iemand komen opmeten. Hij zou met 1 buiten unit werken en 2 binnen units.
                    Tegen eind volgende week heb ik een offerte.
                    Gisteren ook al een offerte gekregen, 1 buitenunit en 2 binnenunits ( een van 3.5Kwh en een van 4.2 Kwh ) alles inbegrepen 6500 euro . Ik kan nog niet vergelijken met anderen maar vind dit toch al aan de hoge kant.

                    Dus nog eens een oproep wie kent een betrouwbare installateur ?

                    mir
                    Last edited by mir; 11 augustus 2020, 12:46.
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Airco installateur gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      e.
                      Gisteren ook al een offerte gekregen, 1 buitenunit en 2 binnenunits ( een van 3.5Kwh en een van 4.2 Kwh ) alles inbegrepen 6500 euro . Ik kan nog niet vergelijken met anderen maar vind dit toch al aan de hoge kant.
                      mir
                      Hier vorig jaar Daikin airco geplaatst. 1 voor de living van 5kW en 1 voor de slaapkamer van 2,5kW. 2 binnen en 2 buiten units voor 2969 €. Er zat wel een korting van 100 € in en men kwam toe met de standaard bijgeleverde leidingen. Er was wel een condenstaiewaterpomp van 260 € voor de airco van de living voorzien. Elektriciteit had ik zelf voorzien. Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #12
                        Airco installateur gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Laten we er van uitgaan dat wie er zelf aan begint toch weet waar hij mee bezig is Freddy.
                        Foute redenering ... er zijn mensen die jaren rijden zonder rijbewijs, het kan maar het mag niet. [emoji6]

                        De installaties die ik beheerde zijn zelfs door veel koeltechniekers niet bekend, zij kunnen meestal zelfs niet aan het menggas komen, heb het hier dan over Polycold cryo systemen die koelen tot min 170 graden Celsius.
                        Bij de meeste koeltechniekers ook een onbekend iets en gevuld met 5 tot 7 soorten gas waarvan de laatste trap steeds Helium is.
                        En ons chiller systemen waren allemaal tweetraps met twee soorten gas, opgenomen vermogen lag daar meestal tussen 50 en 100 Kw per koelgroep.
                        Na dertig jaar ervaring zullen ze mij niet veel meer wijs maken over koeling en vacuüm.
                        Dat is een heel andere situatie als je daarin werkt, maar zelfs met 30 jaar ervaring en de allerbeste kennis mag men geen installaties doen als men heden niet erkend installateur is. [emoji6]
                        Mogen staat buiten kennis ... ook al is de logica soms ver zoek.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Airco installateur gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
                          Ik zie geen enkele reden om daaraan te twijfelen, werkt perfect.
                          Uiteraard als er één stuk is, dan valt alles wel uit maar met meerdere stuks zijn de kansen ook verveelvoudigd en kost eventueel onderhoud ook meer.
                          Men moet dan ook op meerdere plaatsen stroom voorzien en uiteindelijk staat buiten alles vol units.
                          Het totale stroomverbruik zal dan ook een stuk hoger liggen.
                          Uiteraard is het in bepaalde situaties technisch niet haalbaar om met één unit te werken.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Airco installateur gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            De airco’s die ze daar plaatsen zijn van het monoblock type, dus geen buiten unit meer en eigenlijk gemakkelijk zelf te plaatsen.
                            Zijn ook voorzien van een warmtepomp functie.
                            Enige vereiste is dat ze tegen een buitenmuur moeten staan.
                            Waar blijft de warmte dan als er geen buitenunit is? ( wss domme vraag)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Airco installateur gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Waar blijft de warmte dan als er geen buitenunit is? ( wss domme vraag)
                              Bekijk eens de link Dpix, twee gaten van 200mm door de muur een aanzuig en uitblaas die de condensor koelen of opwarmen indien gebruikt als warmtepomp.

                              Comment

                              Working...
                              X