Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 37

Standaard Airco installateur gezocht

We hebben het hier gehad in de zomer met de veel te hoge temperaturen in de leef veranda. Vandaag is de temperatuur in huis toch weer opgelopen tot 29 en in de leef veranda 30 graden.

We zouden hier dus in de veranda en in de leefruimte een airco willen plaatsen. Eventueel met 1 buitenunit of elk zijn eigen buiten unit.
    Weet er iemand een goede installateur liefst in Oost Vlaanderen ?

Edit : ik lees dat met het nieuwe R32 gas vacuum trekken van de leidingen niet meer nodig zou zijn. Je vind dus op internet ook al doe het zelf paketten.

mir
    Laatst gewijzigd door mir; 10 augustus 2020 om 22:32
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Standaard Re: Airco installateur gezocht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    We hebben het hier gehad in de zomer met de veel te hoge temperaturen in de leef veranda. Vandaag is de temperatuur in huis toch weer opgelopen tot 29 en in de leef veranda 30 graden.

We zouden hier dus in de veranda en in de leefruimte een airco willen plaatsen. Eventueel met 1 buitenunit of elk zijn eigen buiten unit.
    Weet er iemand een goede installateur liefst in Oost Vlaanderen ?

Edit : ik lees dat met het nieuwe R32 gas vacuum trekken van de leidingen niet meer nodig zou zijn. Je vind dus op internet ook al doe het zelf paketten.

mir
    Een vriend van mij doet beton boringen mir, en moet deze week 20 gaten boren in nieuwbouw appartementen.
    De airco’s die ze daar plaatsen zijn van het monoblock type, dus geen buiten unit meer en eigenlijk gemakkelijk zelf te plaatsen.
    Zijn ook voorzien van een warmtepomp functie.
    Enige vereiste is dat ze tegen een buitenmuur moeten staan.
    ps. vacuüm trekken van een systeem met buiten unit heeft niets te maken met het soort gas mir, maar met het al dan niet voor gevuld zijn van het systeem,
    probleem is als er maar één druppel water in je leidingen zit, vriest je verdamper ventiel of capillair dicht en werkt je systeem niet of niet goed.
    Beste is en blijft de leidingen en de verdamper vacuüm trekken vóór het openen van de afsluiters, en laat je best doen door iemand met kennis van zaken.

De klant waarvoor mijn vriend deze boringen voor de monoblock toestellen doet is onderstaande meen ik.

https://www.aquaprotect.be/nl/airco/...xoCfKsQAvD_BwE

Maar ook hier te koop voor zelfmontage https://www.heuts.nl/coolbuddy-plus-...lock-airco-wit
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 11 augustus 2020 om 09:10

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Beste is en blijft de leidingen en de verdamper vacuüm trekken vóór het openen van de afsluiters, en laat je best doen door iemand met kennis van zaken.
    Is er geen wettelijke verplichting meer om de inbedrijfstelling door een erkende installateur te laten doen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Is er geen wettelijke verplichting meer om de inbedrijfstelling door een erkende installateur te laten doen?
    Ja Freddy, maar hoeveel wil je er kopen zonder installateur?.....
    Die monoblocks zijn vrij in de handel en deze met buitenunit eigenlijk ook, koop gewoon in Nederland.

Ja Freddy, maar hoeveel wil je er kopen zonder installateur?.....
    Op verkoop en zelf installeren is er ook geen verbod, enkel het in gebruik stellen (gas op zetten) moet verplicht door een erkende installateur.
    Is toch al jaren zo?
    Tenzij weer veranderd.
    Is zoals een auto kopen zonder rijbewijs ... het kan, maar je mag die niet gebruiken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Tja.. Ik heb bij mijn ouders een 3tal jaar geleden ook ééntje besteld met quick connectors welke na installatie plug and play wordt aangezet.
    Je kan de koppelingen ook onmogelijk verkeerd in elkaar steken maar het mag eigenlijk niet...
    Gekocht bij TS24.be maar verzonden via .nl omdat het daar nog wel mocht destijds. Ondertussen denk ik dat het in Nederland ook niet meer mag maar als je een beetje zoekt vind je nog steeds enkele aangeboden modellen met zulke koppelingen.
    De airco werkt nog steeds zoals het hoort.

En onze eerste Daikin werd 2 jaar geleden geinstalleerd (ook bij extreme hitte en zeker op het plat dak want ik stond er zelf bij ) en deze was na enkele dagen ook al zijn gas kwijt.. Netjes opgelost door de installateur en hij vertelde dat hij al 3x dezelfde interventie gedaan had van nieuwe installaties die die week zijn opgestart. Nochthans steeds alles netjes afgeperst, getest en gecontroleerd. Ook gewerkt met geperste verbindingen.
    Het is dus geen garantie dat de professionele installaties lekvrij zijn...

Cheers!

Op verkoop en zelf installeren is er ook geen verbod, enkel het in gebruik stellen (gas op zetten) moet verplicht door een erkende installateur.
    Is toch al jaren zo?
    Tenzij weer veranderd.
    Is nog steeds zo hoor Freddy, maar die mannen kunnen dat omzeilen door voor gevulde systemen te verkopen,
    de wet spreekt over het bezit en het vullen van koelgas.
    Bij Philips had ik ook een twintigtal chiller koelunits onder mijn beheer, wij werkten daar ook zelf aan, maar mochten wettelijk geen gas
    in voorraad hebben of verhandelen......

Is nog steeds zo hoor Freddy, maar die mannen kunnen dat omzeilen door voor gevulde systemen te verkopen,
    de wet spreekt over het bezit en het vullen van koelgas.
    Ik wil niet veralgemenen, maar op alle toestellen dat ik al zag die zo verkocht worden, staat telkens een waarschuwing dat die enkel door een erkende installateur in bedrijf mag worden gezet.
    Dergelijke systemen kan men al jaren op heel veel plaatsen vinden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ik wil niet veralgemenen, maar op alle toestellen dat ik al zag die zo verkocht worden, staat telkens een waarschuwing dat die enkel door een erkende installateur in bedrijf mag worden gezet.
    Dergelijke systemen kan men al jaren op heel veel plaatsen vinden.
    Laten we er van uitgaan dat wie er zelf aan begint toch weet waar hij mee bezig is Freddy.

De installaties die ik beheerde zijn zelfs door veel koeltechniekers niet bekend, zij kunnen meestal zelfs niet aan het menggas komen, heb het hier dan over Polycold cryo systemen die koelen tot min 170 graden Celsius.
    Bij de meeste koeltechniekers ook een onbekend iets en gevuld met 5 tot 7 soorten gas waarvan de laatste trap steeds Helium is.
    En ons chiller systemen waren allemaal tweetraps met twee soorten gas, opgenomen vermogen lag daar meestal tussen 50 en 100 Kw per koelgroep.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 11 augustus 2020 om 22:35

Ik heb het idee om zelf te plaatsen al uit mijn hoofd gezet.
    Vandaag is er al iemand komen opmeten. Hij zou met 1 buiten unit werken en 2 binnen units.
    Tegen eind volgende week heb ik een offerte.
    Gisteren ook al een offerte gekregen, 1 buitenunit en 2 binnenunits ( een van 3.5Kwh en een van 4.2 Kwh ) alles inbegrepen 6500 euro . Ik kan nog niet vergelijken met anderen maar vind dit toch al aan de hoge kant.

Dus nog eens een oproep wie kent een betrouwbare installateur ?

mir
    Laatst gewijzigd door mir; 11 augustus 2020 om 13:46

e.
    Gisteren ook al een offerte gekregen, 1 buitenunit en 2 binnenunits ( een van 3.5Kwh en een van 4.2 Kwh ) alles inbegrepen 6500 euro . Ik kan nog niet vergelijken met anderen maar vind dit toch al aan de hoge kant.
    mir
    Hier vorig jaar Daikin airco geplaatst. 1 voor de living van 5kW en 1 voor de slaapkamer van 2,5kW. 2 binnen en 2 buiten units voor 2969 €. Er zat wel een korting van 100 € in en men kwam toe met de standaard bijgeleverde leidingen. Er was wel een condenstaiewaterpomp van 260 € voor de airco van de living voorzien. Elektriciteit had ik zelf voorzien. Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Laten we er van uitgaan dat wie er zelf aan begint toch weet waar hij mee bezig is Freddy.
    Foute redenering ... er zijn mensen die jaren rijden zonder rijbewijs, het kan maar het mag niet.

De installaties die ik beheerde zijn zelfs door veel koeltechniekers niet bekend, zij kunnen meestal zelfs niet aan het menggas komen, heb het hier dan over Polycold cryo systemen die koelen tot min 170 graden Celsius.
    Bij de meeste koeltechniekers ook een onbekend iets en gevuld met 5 tot 7 soorten gas waarvan de laatste trap steeds Helium is.
    En ons chiller systemen waren allemaal tweetraps met twee soorten gas, opgenomen vermogen lag daar meestal tussen 50 en 100 Kw per koelgroep.
    Na dertig jaar ervaring zullen ze mij niet veel meer wijs maken over koeling en vacuüm.
    Dat is een heel andere situatie als je daarin werkt, maar zelfs met 30 jaar ervaring en de allerbeste kennis mag men geen installaties doen als men heden niet erkend installateur is.
    Mogen staat buiten kennis ... ook al is de logica soms ver zoek.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
    Ik zie geen enkele reden om daaraan te twijfelen, werkt perfect.
    Uiteraard als er één stuk is, dan valt alles wel uit maar met meerdere stuks zijn de kansen ook verveelvoudigd en kost eventueel onderhoud ook meer.
    Men moet dan ook op meerdere plaatsen stroom voorzien en uiteindelijk staat buiten alles vol units.
    Het totale stroomverbruik zal dan ook een stuk hoger liggen.
    Uiteraard is het in bepaalde situaties technisch niet haalbaar om met één unit te werken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

De airco’s die ze daar plaatsen zijn van het monoblock type, dus geen buiten unit meer en eigenlijk gemakkelijk zelf te plaatsen.
    Zijn ook voorzien van een warmtepomp functie.
    Enige vereiste is dat ze tegen een buitenmuur moeten staan.
    Waar blijft de warmte dan als er geen buitenunit is? ( wss domme vraag)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Waar blijft de warmte dan als er geen buitenunit is? ( wss domme vraag)
    Bekijk eens de link Dpix, twee gaten van 200mm door de muur een aanzuig en uitblaas die de condensor koelen of opwarmen indien gebruikt als warmtepomp.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Hier vorig jaar Daikin airco geplaatst. 1 voor de living van 5kW en 1 voor de slaapkamer van 2,5kW. 2 binnen en 2 buiten units voor 2969 €. Er zat wel een korting van 100 € in en men kwam toe met de standaard bijgeleverde leidingen. Er was wel een condenstaiewaterpomp van 260 € voor de airco van de living voorzien. Elektriciteit had ik zelf voorzien. Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
    Ook voorstander van twee aparte systemen indien mogelijk.

Bekijk eens de link Dpix, twee gaten van 200mm door de muur een aanzuig en uitblaas die de condensor koelen of opwarmen indien gebruikt als warmtepomp.
    Maar dan ook wel dubbel lawaai binnen?
    Zo’n buitenuniversitair heeft een heel deftige ventilator, die kan men toch nooit binnen inbouwen zonder extra veel lawaai te genereren ... hoe stil die ook mogen zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ook voorstander van twee aparte systemen indien mogelijk.
    Zeg er dan ook meteen bij voor welke reden dit een voordeel zou zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ok graag ook wat meer info voor/nadelen 1 of 2 buiten units?

mir

mir
    Als je wil dat de airco zo lang mogelijk heel blijft, dan is het best dat die door een koeltechnieker wordt geplaatst, en dat alle leidingen vacuum worden getrokken vooraleer er koelgas in komt.
    Als er vocht in de leidingen zit (vochtige lucht is al genoeg), dan zal de airco niet lang heel blijven (en als die stuk gaat omdat er vocht in zit dan kan het heel veel geld kosten om die te repareren).
    Als er veel vocht in zit dan kan de capillair of het expansieventiel dichtvriezen, maar zelfs een beetje vocht kan een chemische reactie vormen met het koelmiddel, olie en de verschillende metalen die in het koelsysteem zitten.
    Dat kan ervoor zorgen dat er zuur wordt gevormd dat de wikkelingen van de motor van de compressor aantast, daardoor verbrandt dan uiteindelijk de compressor.
    Zelfs als er droge lucht of stikstof) in die leidingen zit, dan is dat een niet-condenseerbaar gas dat ervoor zorgt dat het rendement van de installatie slechter wordt.
    Het plaatsen van de leidingen moet ook correct gebeuren omdat het anders mogelijk is dat de olie niet terug naar de compressor komt.

Bovendien mag alleen een gecertificeerde koeltechnieker "koeltechnische handelingen" uitvoeren (koeltechnische leidingen aanwerken, manometers aansluiten, koelmiddel bijvullen...).
    Die gecertificeerde koeltechnieker moet om de 5 jaar opnieuw een examen afleggen (en slagen in dat examen) om te mogen werken aan koelinstallaties (ik heb dat een paar maanden gelden ook weer moeten doen).

Een airco waarbij de condensor-unit (condensor en compressor) buiten staat en de verdamper binnen hangt heeft een veel hoger rendement dan zo'n verplaatsbare airco met een slang waarlangs de warme lucht naar buiten wordt geblazen.
    Bij zo'n "split airco" systeem zitten de lawaaierigste componenten ook buiten zodat je er veel minder last van hebt, en de meeste van die units kunnen tegenwoordig ook gebruikt worden als warmtepomp.

Ok graag ook wat meer info voor/nadelen 1 of 2 buiten units?

mir
    Dat hangt af van verschillende factoren, als beide binnenunits altijd gelijktijdig worden gebruikt, dan is er geen nadeel aan een buitenunit die gebruikt wordt voor die twee binnenunits.
    Bij grotere systemen worden er meerdere verdampers gekoppeld aan één grote buitenunit, maar daar komt dan wel meer sturing bij kijken.
    Meestal kan dan de capaciteit van de buitenunit op een of andere manier verhoogd of verlaagd worden naargelang de warmtebelasting op de binnenunits.
    Dat kan met een frequentiesturing gebeuren, maar het is ook mogelijk dat er meerdere compressors worden gebruikt waarbij naargelang de warmtebelasting dan meer of minder compressors draaien.

Bij twee aparte systemen werkt er altijd nog eentje als een van de twee om een of andere reden kapot gaat.
    Maar dan hangen er ook twee aparte condensor units buiten in plaats van eentje.

Het beste is om raad te vragen aan een koeltechnieker die daarmee ervaring heeft, die kan dan ter plaatse (of aan de hand van de plannen) bekijken wat er nodig is.
    Ik heb zelf geen ervaring met airco systemen, ik heb veel ervaring met persluchtdrogers en verschillende koelmodules die specifiek gemaakt zijn voor machines (kleinere modules die ingebouwd worden, en grote die apart naast de machine (of buiten) worden geplaatst).

Zeg er dan ook meteen bij voor welke reden dit een voordeel zou zijn.
    Veel minder complex kleppenblok in de buiten unit vooral als het om een systeem gaat met warmtepomp functie (maar het zou niet verstandig zijn om geen warmtepomp functie er bij te nemen vooral als je zoals mir met zonnepanelen ligt).
    Twee aparte buiten units zijn ook goedkoper dan één systeem met twee koelunits (verdampers).
    Stel je hebt een gaslekje oid. sta je met beide in panne en is de herstelling meer complex en duurder.
    En ook het lengte verschil van de leidingen kan je parten spelen om het systeem optimaal af te stellen waardoor de ene verdamper de andere teveel kan beïnvloeden.
    De rest is reeds gezegd door Bart.
    En ik heb een goede vriend zelfstandig koeltechnieker die opleidingen koeltechniek geeft bij Vives Brugge, onlangs nog over gehad, en hij zou ook twee aparte systemen verkiezen boven één gedeelde.

Veel minder complex kleppenblok in de buiten unit vooral als het om een systeem gaat met warmtepomp functie (maar het zou niet verstandig zijn om geen warmtepomp functie er bij te nemen vooral als je zoals mir met zonnepanelen ligt).
    En waarom niet?
    Zou dat meteen terug doen en NOOIT anders willen.
    In de winter uw verwarming eens stuk, airco aan.
    In tussenseizoen bij frisse avond, even airco aan in plaats van verwarming op gas (indien van toepassing).
    En rekening houdend met de toekomst wat de VREG gaat doen, zeker.

Twee aparte buiten units zijn ook goedkoper dan één systeem met twee koelunits (verdampers).
    Stel je hebt een gaslekje oid. sta je met beide in panne en is de herstelling meer complex en duurder.
    Hier al meer dan 16 jaar supertevreden van 1 buitenunit en 3 binnenunits van Daikin.
    Binnenunits worden soms samen gebruikt ofwel apart, de ene dag is de andere niet.
    Is inderdaad al stuk geweest door overspanning, maar met 3 buitenunits hadden er anders ook 3 stuk geweest.
    Een printplaat voor de buitenunit kost bijna zoveel als een toestel bij Daikin.
    Als je drie buitenunits zou nemen (ons geval) dan hangt de helft van uw gevels vol en verbruikt het ook drie keer, ook op 3 plaatsen stroom te voorzien en in theorie ook drie keer zekeringen.
    Gaslek ... lek opsporen, resterende gas uit halen, lek dichten, vacuüm trekken en gas er terug in.
    Afstand en lengte leidingen zijn inderdaad van belang.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

En waarom niet?
    Zou dat meteen terug doen en NOOIT anders willen.
    In de winter uw verwarming eens stuk, airco aan.
    In tussenseizoen bij frisse avond, even airco aan in plaats van verwarming op gas (indien van toepassing).
    En rekening houdend met de toekomst wat de VREG gaat doen, zeker.

Hier al meer dan 16 jaar supertevreden van 1 buitenunit en 3 binnenunits van Daikin.
    Binnenunits worden soms samen gebruikt ofwel apart, de ene dag is de andere niet.
    Is inderdaad al stuk geweest door overspanning, maar met 3 buitenunits hadden er anders ook 3 stuk geweest.
    Een printplaat voor de buitenunit kost bijna zoveel als een toestel bij Daikin.
    Als je drie buitenunits zou nemen (ons geval) dan hangt de helft van uw gevels vol en verbruikt het ook drie keer, ook op 3 plaatsen stroom te voorzien en in theorie ook drie keer zekeringen.
    Gaslek ... lek opsporen, resterende gas uit halen, lek dichten, vacuüm trekken en gas er terug in.
    Afstand en lengte leidingen zijn inderdaad van belang.
    Ik zeg niet “niet” Freddy, ik zeg dat het dom zou zijn er geen te nemen met warmtepomp functie.

Ik zeg niet “niet” Freddy, ik zeg dat het dom zou zijn er geen te nemen met warmtepomp functie.
    Een letterke mislezen ... sorry.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Airco
    Door enero in forum Chit Chat
    Reacties: 187
    Laatste bericht: 28 februari 2020, 23:15
  2. Onderhoud Airco
    Door Franciskine in forum Chit Chat
    Reacties: 16