Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco installateur gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Airco installateur gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Hier vorig jaar Daikin airco geplaatst. 1 voor de living van 5kW en 1 voor de slaapkamer van 2,5kW. 2 binnen en 2 buiten units voor 2969 €. Er zat wel een korting van 100 € in en men kwam toe met de standaard bijgeleverde leidingen. Er was wel een condenstaiewaterpomp van 260 € voor de airco van de living voorzien. Elektriciteit had ik zelf voorzien. Ik ben geen voorstander van 1 buitenunit en is (was) ook niet goedkoper.
    Ook voorstander van twee aparte systemen indien mogelijk.

    Comment


    • #17
      Re: Airco installateur gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Bekijk eens de link Dpix, twee gaten van 200mm door de muur een aanzuig en uitblaas die de condensor koelen of opwarmen indien gebruikt als warmtepomp.
      Maar dan ook wel dubbel lawaai binnen?
      Zo’n buitenuniversitair heeft een heel deftige ventilator, die kan men toch nooit binnen inbouwen zonder extra veel lawaai te genereren ... hoe stil die ook mogen zijn.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Airco installateur gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ook voorstander van twee aparte systemen indien mogelijk.
        Zeg er dan ook meteen bij voor welke reden dit een voordeel zou zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Airco installateur gezocht

          Ok graag ook wat meer info voor/nadelen 1 of 2 buiten units?

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #20
            Re: Airco installateur gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht

            Edit : ik lees dat met het nieuwe R32 gas vacuum trekken van de leidingen niet meer nodig zou zijn. Je vind dus op internet ook al doe het zelf paketten.

            mir
            Als je wil dat de airco zo lang mogelijk heel blijft, dan is het best dat die door een koeltechnieker wordt geplaatst, en dat alle leidingen vacuum worden getrokken vooraleer er koelgas in komt.
            Als er vocht in de leidingen zit (vochtige lucht is al genoeg), dan zal de airco niet lang heel blijven (en als die stuk gaat omdat er vocht in zit dan kan het heel veel geld kosten om die te repareren).
            Als er veel vocht in zit dan kan de capillair of het expansieventiel dichtvriezen, maar zelfs een beetje vocht kan een chemische reactie vormen met het koelmiddel, olie en de verschillende metalen die in het koelsysteem zitten.
            Dat kan ervoor zorgen dat er zuur wordt gevormd dat de wikkelingen van de motor van de compressor aantast, daardoor verbrandt dan uiteindelijk de compressor.
            Zelfs als er droge lucht of stikstof) in die leidingen zit, dan is dat een niet-condenseerbaar gas dat ervoor zorgt dat het rendement van de installatie slechter wordt.
            Het plaatsen van de leidingen moet ook correct gebeuren omdat het anders mogelijk is dat de olie niet terug naar de compressor komt.

            Bovendien mag alleen een gecertificeerde koeltechnieker "koeltechnische handelingen" uitvoeren (koeltechnische leidingen aanwerken, manometers aansluiten, koelmiddel bijvullen...).
            Die gecertificeerde koeltechnieker moet om de 5 jaar opnieuw een examen afleggen (en slagen in dat examen) om te mogen werken aan koelinstallaties (ik heb dat een paar maanden gelden ook weer moeten doen).

            Een airco waarbij de condensor-unit (condensor en compressor) buiten staat en de verdamper binnen hangt heeft een veel hoger rendement dan zo'n verplaatsbare airco met een slang waarlangs de warme lucht naar buiten wordt geblazen.
            Bij zo'n "split airco" systeem zitten de lawaaierigste componenten ook buiten zodat je er veel minder last van hebt, en de meeste van die units kunnen tegenwoordig ook gebruikt worden als warmtepomp.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Airco installateur gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              Ok graag ook wat meer info voor/nadelen 1 of 2 buiten units?

              mir
              Dat hangt af van verschillende factoren, als beide binnenunits altijd gelijktijdig worden gebruikt, dan is er geen nadeel aan een buitenunit die gebruikt wordt voor die twee binnenunits.
              Bij grotere systemen worden er meerdere verdampers gekoppeld aan één grote buitenunit, maar daar komt dan wel meer sturing bij kijken.
              Meestal kan dan de capaciteit van de buitenunit op een of andere manier verhoogd of verlaagd worden naargelang de warmtebelasting op de binnenunits.
              Dat kan met een frequentiesturing gebeuren, maar het is ook mogelijk dat er meerdere compressors worden gebruikt waarbij naargelang de warmtebelasting dan meer of minder compressors draaien.

              Bij twee aparte systemen werkt er altijd nog eentje als een van de twee om een of andere reden kapot gaat.
              Maar dan hangen er ook twee aparte condensor units buiten in plaats van eentje.

              Het beste is om raad te vragen aan een koeltechnieker die daarmee ervaring heeft, die kan dan ter plaatse (of aan de hand van de plannen) bekijken wat er nodig is.
              Ik heb zelf geen ervaring met airco systemen, ik heb veel ervaring met persluchtdrogers en verschillende koelmodules die specifiek gemaakt zijn voor machines (kleinere modules die ingebouwd worden, en grote die apart naast de machine (of buiten) worden geplaatst).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Airco installateur gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Zeg er dan ook meteen bij voor welke reden dit een voordeel zou zijn.
                Veel minder complex kleppenblok in de buiten unit vooral als het om een systeem gaat met warmtepomp functie (maar het zou niet verstandig zijn om geen warmtepomp functie er bij te nemen vooral als je zoals mir met zonnepanelen ligt).
                Twee aparte buiten units zijn ook goedkoper dan één systeem met twee koelunits (verdampers).
                Stel je hebt een gaslekje oid. sta je met beide in panne en is de herstelling meer complex en duurder.
                En ook het lengte verschil van de leidingen kan je parten spelen om het systeem optimaal af te stellen waardoor de ene verdamper de andere teveel kan beïnvloeden.
                De rest is reeds gezegd door Bart.
                En ik heb een goede vriend zelfstandig koeltechnieker die opleidingen koeltechniek geeft bij Vives Brugge, onlangs nog over gehad, en hij zou ook twee aparte systemen verkiezen boven één gedeelde.

                Comment


                • #23
                  Re: Airco installateur gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Veel minder complex kleppenblok in de buiten unit vooral als het om een systeem gaat met warmtepomp functie (maar het zou niet verstandig zijn om geen warmtepomp functie er bij te nemen vooral als je zoals mir met zonnepanelen ligt).
                  En waarom niet?
                  Zou dat meteen terug doen en NOOIT anders willen.
                  In de winter uw verwarming eens stuk, airco aan.
                  In tussenseizoen bij frisse avond, even airco aan in plaats van verwarming op gas (indien van toepassing).
                  En rekening houdend met de toekomst wat de VREG gaat doen, zeker. [emoji6]

                  Twee aparte buiten units zijn ook goedkoper dan één systeem met twee koelunits (verdampers).
                  Stel je hebt een gaslekje oid. sta je met beide in panne en is de herstelling meer complex en duurder.
                  Hier al meer dan 16 jaar supertevreden van 1 buitenunit en 3 binnenunits van Daikin.
                  Binnenunits worden soms samen gebruikt ofwel apart, de ene dag is de andere niet.
                  Is inderdaad al stuk geweest door overspanning, maar met 3 buitenunits hadden er anders ook 3 stuk geweest.
                  Een printplaat voor de buitenunit kost bijna zoveel als een toestel bij Daikin.
                  Als je drie buitenunits zou nemen (ons geval) dan hangt de helft van uw gevels vol en verbruikt het ook drie keer, ook op 3 plaatsen stroom te voorzien en in theorie ook drie keer zekeringen.
                  Gaslek ... lek opsporen, resterende gas uit halen, lek dichten, vacuüm trekken en gas er terug in. [emoji6]
                  Afstand en lengte leidingen zijn inderdaad van belang.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Airco installateur gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    En waarom niet?
                    Zou dat meteen terug doen en NOOIT anders willen.
                    In de winter uw verwarming eens stuk, airco aan.
                    In tussenseizoen bij frisse avond, even airco aan in plaats van verwarming op gas (indien van toepassing).
                    En rekening houdend met de toekomst wat de VREG gaat doen, zeker. [emoji6]

                    Hier al meer dan 16 jaar supertevreden van 1 buitenunit en 3 binnenunits van Daikin.
                    Binnenunits worden soms samen gebruikt ofwel apart, de ene dag is de andere niet.
                    Is inderdaad al stuk geweest door overspanning, maar met 3 buitenunits hadden er anders ook 3 stuk geweest.
                    Een printplaat voor de buitenunit kost bijna zoveel als een toestel bij Daikin.
                    Als je drie buitenunits zou nemen (ons geval) dan hangt de helft van uw gevels vol en verbruikt het ook drie keer, ook op 3 plaatsen stroom te voorzien en in theorie ook drie keer zekeringen.
                    Gaslek ... lek opsporen, resterende gas uit halen, lek dichten, vacuüm trekken en gas er terug in. [emoji6]
                    Afstand en lengte leidingen zijn inderdaad van belang.
                    Ik zeg niet “niet” Freddy, ik zeg dat het dom zou zijn er geen te nemen met warmtepomp functie.

                    Comment


                    • #25
                      Airco installateur gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik zeg niet “niet” Freddy, ik zeg dat het dom zou zijn er geen te nemen met warmtepomp functie.
                      Een letterke mislezen ... sorry. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Airco installateur gezocht

                        Ongeveer hoeveel ampere heeft zo'n airco gemiddeld nodig?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Airco installateur gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Ongeveer hoeveel ampere heeft zo'n airco gemiddeld nodig?
                          Hangt er van af hé Dpix, met de moderne inverter technologie is dat variabel naargelang de gevraagde koelte of warmte,
                          voor een gewone Panasonic met een koelvermogen van 3 Kw (genoeg voor een ruimte van pakweg 25 à 30 m²)
                          schommelt dat tussen 2 en 4,5 Amp. (eigen meting)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Airco installateur gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            .....
                            Hier al meer dan 16 jaar supertevreden van 1 buitenunit en 3 binnenunits van Daikin.....
                            Daikin en LG lijken mij de meest voorkomende merken voor zover ik merkte bij tand- en andere artsen, ziekenhuizen..
                            Maar onlangs ook "General" gezien bij iemand thuis... Lijkt mij nogal onbekend.. Men leek er wel tevreden over (1ste zomer in gebruik)

                            Comment


                            • #29
                              Airco installateur gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                              Daikin en LG lijken mij de meest voorkomende merken voor zover ik merkte bij tand- en andere artsen, ziekenhuizen..
                              Maar onlangs ook "General" gezien bij iemand thuis... Lijkt mij nogal onbekend.. Men leek er wel tevreden over (1ste zomer in gebruik)
                              Wat vooral telt is service.
                              Airco’s gaan net als verwarming stuk als ge ze het meest nodig hebt.
                              Ik kies dan liever voor een merk waar ik binnen 10 jaar nog stukken en herstelling voor kan krijgen.
                              Uiteraard is onbekend niet altijd slecht.
                              De installateur doet ook veel.
                              Daikin, LG en Mitsubishi zijn inderdaad veel voorkomende.
                              Maar uiteraard betaalt men ook deels de merknaam. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Airco installateur gezocht

                                In onze urbanisatie met 124 eigenaars zijn sedert 2011 zo'n 372 airco's van 12000BTU voor de living en 9000BTU voor de slaapkamers in gebruik.
                                Op die 9 jaar is er slechts 1 unit bijgevuld (nog slechts 10% gas over, koppeling was niet voldoende aangedraaid) en 1 had nog onder garantie een kapot lager van de compressor.
                                Dus buiten het 3 maandelijks proper maken van de binnen-unit-filter zo goed als geen onderhoud. 80% van de units zijn van het Panasonic invertor type.
                                Een 12000BTU van Panasonic of LG kost hier in Spanje minder dan 700€ inclusief installatie en 6m leiding.

                                Comment

                                Working...
                                X