Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Airco

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp, bij een oudere stookolie of gasinstallatie met radiators en geen vloerverwarming, zullen de bestaande radiators tot niks meer kunnen dienen wil je een warm huis hebben in de winter. Lucht/lucht zou dan het alternatief zijn en afbraak van de bestaande radiators.
    Alle vloeren openbreken om er vloerverwarming in te steken zal waarschijnlijk voor de meesten een te dure optie worden.
    Maar je moet er ook rekening mee houden dat een warmtepomp eigenlijk alleen wordt geplaatst in combinatie met degelijke isolatie, anders wordt het elektriciteitsverbruik veel te hoog.
    Het is dus de bedoeling dat je er eerst voor zorgt om de warmteverliezen te beperken, dan wordt een warmtepomp pas echt rendabel tegenover gas of stookolie.
    En dan moet je er eigenlijk ook nog zonnepanelen bij tellen, waardoor de totale "ombouwkost" van een oudere woning voor de meesten onder ons gewoon onbetaalbaar wordt. Daar trekken de politiekers zich niets van aan dat de "gewone mensen" binnenkort niet meer de mogelijkheid zullen hebben om hun eigen woning terugbetaald te kunnen krijgen, de wetgeving die ze daaromtrent net hebben aangepast wijst erop dat ze helemaal geen benul hebben van de kostprijs om een woning aan de toekomstige normen te laten voldoen, en dat het daardoor in vele gevallen waarschijnlijk goedkoper zal uitvallen om de oude woning te slopen en er een nieuwe te zetten in de plaats (maar dat is financieel niet haalbaar voor heel veel mensen).

    Een lucht-lucht systeem is beter bruikbaar als airco (om te koelen in de zomer dus) dan een systeem met vloerverwarming. Bij vloerverwarming met een warmtepomp is het mogelijk om de vloer een beetje te koelen, maar een te koude vloer zorgt voor condensvorming (natte vloer in bepaalde omstandigheden), en de warmteafvoer langs de vloer is ook niet echt optimaal omdat de warme lucht naar boven gaat.
    Maar bij dat lucht-lucht systeem wordt het rendement dan weer veel kleiner als de buitentemperatuur in de winter naar beneden gaat, hoe kouder het buiten wordt, hoe minder warmte er uit de lucht kan worden gehaald om de woning te verwarmen. Daardoor moet de compressor veel langer draaien en gaat dus het elektrisch verbruik weer naar omhoog. Dat probleem is er niet met een water-water systeem, want er wordt daarvoor redelijk warm water opgepompt uit de grond om de warmte uit te halen die nodig is om de woning te verwarmen.
    Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2018, 19:02.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #62
      Re: Airco

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Daar trekken de politiekers zich niets van aan dat de "gewone mensen" binnenkort niet meer de mogelijkheid zullen hebben om hun eigen woning terugbetaald te kunnen krijgen, de wetgeving die ze daaromtrent net hebben aangepast wijst erop dat ze helemaal geen benul hebben van de kostprijs om een woning aan de toekomstige normen te laten voldoen, en dat het daardoor in vele gevallen waarschijnlijk goedkoper zal uitvallen om de oude woning te slopen en er een nieuwe te zetten in de plaats (maar dat is financieel niet haalbaar voor heel veel mensen).
      Anders geformuleerd: ze weten echt niet meer van wat hout pijlen te maken. Een voorbeeld: als je nu een aardgaswagen koopt krijg je vrijstelling van diverse taksen tot 2020, maar een jaar of zo later is aanleg van aardgas in een verkaveling verboden.
      De wellicht grootste vervuiler inzake huisverwarming: de houtkachel, wordt nergens vermeld.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #63
        Re: Airco

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        De wellicht grootste vervuiler inzake huisverwarming: de houtkachel, wordt nergens vermeld.
        Dit moet ik volledig beamen. Hier in onze straat zijn er drie buren die de grootste brol in de lucht jagen tijdens de koudere periodes. Wij moeten soms deuren en rapen sluiten om niet te vergassen...
        Daar wordt inderdaad niet over gesproken.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #64
          Re: Airco

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Dit moet ik volledig beamen. Hier in onze straat zijn er drie buren die de grootste brol in de lucht jagen tijdens de koudere periodes. Wij moeten soms deuren en rapen sluiten om niet te vergassen...
          Daar wordt inderdaad niet over gesproken.
          Hier ook zo. Als je gaat wandelen of joggen: om de 100 m heb je er zeker een paar zodat je je adem moet inhouden. Intussen zijn er nieuwbouwwoningen die - tegenwoordig quasi verplicht - met hun ventilatiesysteem die vervuilde lucht binnenhalen. 'k Heb het wezen aankaarten bij de schepen van Welzijn.
          Ik was goed gedocumenteerd met krantenartikels en waarschuwingen van artsen, wetenschappelijke studies etc.. Ik suggereerde sensibiliseringscampagne en dergelijke meer.
          Ze had er alle begrip voor en vroeg me alles op mail te zetten zodat ze het in het college zou kunnen brengen. Ik zou zeker antwoord krijgen.
          Dat kwam er een maand of zo nadien: ze kunnen er niets aan doen want het is federale bevoegdheid. (lees, verkiezingen in aantocht en dus geen onpopulaire maatregelen).

          Comment


          • #65
            Re: Airco

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Hier ook zo. Als je gaat wandelen of joggen: om de 100 m heb je er zeker een paar zodat je je adem moet inhouden. Intussen zijn er nieuwbouwwoningen die - tegenwoordig quasi verplicht - met hun ventilatiesysteem die vervuilde lucht binnenhalen. 'k Heb het wezen aankaarten bij de schepen van Welzijn.
            Ik was goed gedocumenteerd met krantenartikels en waarschuwingen van artsen, wetenschappelijke studies etc.. Ik suggereerde sensibiliseringscampagne en dergelijke meer.
            Ze had er alle begrip voor en vroeg me alles op mail te zetten zodat ze het in het college zou kunnen brengen. Ik zou zeker antwoord krijgen.
            Dat kwam er een maand of zo nadien: ze kunnen er niets aan doen want het is federale bevoegdheid. (lees, verkiezingen in aantocht en dus geen onpopulaire maatregelen).
            Nog maar eens een bewijs dat politiekers enkel bezig zijn met zichzelf.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #66
              Re: Airco

              Een vraag naar raad! ;-)

              Alle modellen in de aangegeven linken zijn "split"-modellen.
              Maar wat als er geen mogelijkheid is om een buitenunit te plaatsen?
              Dan moet je gaan voor zo eentje met een soepele leiding door het raam.
              Zijn er hier merken/modellen die jullie kunnen aanraden?

              Comment


              • #67
                Re: Airco

                Dat is altijd een slechte oplossing.
                - een darm door het raam hangen betekent dat er continu warme lucht naar binnen komt. Je koelt dus voor de mussen.
                - het toestel zuigt continu lucht (die al gekoeld is) uit de kamer, en blaast naar buiten. Die lucht moet vervangen worden, en dus komt er nog extra warme lucht naar binnen.
                - ze maken veel lawaai in de kamer, en dus is het amper mogelijk om er bij te slapen.
                - zit je er naast, dan bevries je, en 2 m verder voel je niks meer.

                Die buitenunit kan ook een paar m verder staan hoor, of ergens op een dak.
                Vraag eerst eens een offerte en laat die langs komen om te zien wat je kan en mag doen.

                Comment


                • #68
                  Re: Airco

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Dat is altijd een slechte oplossing.
                  - een darm door het raam hangen betekent dat er continu warme lucht naar binnen komt. Je koelt dus voor de mussen.
                  - het toestel zuigt continu lucht (die al gekoeld is) uit de kamer, en blaast naar buiten. Die lucht moet vervangen worden, en dus komt er nog extra warme lucht naar binnen.
                  - ze maken veel lawaai in de kamer, en dus is het amper mogelijk om er bij te slapen.
                  - zit je er naast, dan bevries je, en 2 m verder voel je niks meer.

                  Die buitenunit kan ook een paar m verder staan hoor, of ergens op een dak.
                  Vraag eerst eens een offerte en laat die langs komen om te zien wat je kan en mag doen.
                  Volkomen gelijk, Tommie, maar sommige mensen wonen op een appartement en die hebben helaas niet veel andere opties denk ik.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #69
                    Re: Airco

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Volkomen gelijk, Tommie, maar sommige mensen wonen op een appartement en die hebben helaas niet veel andere opties denk ik.
                    Of een huurwoning ... dan is dat ook zo.
                    Maar ik heb ooit een Daikin mobiel toestel geleend gekregen en daar viel toch wel redelijk mee te koelen en slapen ging toch beter dan met de ondraaglijke hitte.
                    Een split blijft inderdaad de beste oplossing indien mogelijk.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #70
                      Re: Airco

                      Ah ja, Daikin blijkt ook mobiele toestellen te hebben.
                      Als het dan toch niet anders gaat misschien dan best voor een Daikin kiezen ?

                      ALS...je er nog kan vinden.....


                      Natuurlijk meer lawaai dan bij een split unit, maar bij dit weer ben je met alles blij denk ik
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #71
                        Re: Airco

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Ah ja, Daikin blijkt ook mobiele toestellen te hebben.
                        Als het dan toch niet anders gaat misschien dan best voor een Daikin kiezen ?

                        ALS...je er nog kan vinden.....


                        Natuurlijk meer lawaai dan bij een split unit, maar bij dit weer ben je met alles blij denk ik
                        Dergelijke apparaten zullen met deze zomer wel nog moeilijk te vinden zijn, maar je weet nooit natuurlijk.
                        Daikin is ook het merk dat volgens mij zeer veel expertise heeft op gebied van airco. Je ziet ze toch zeer veel en ik hoor daar niet over klagen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #72
                          Re: Airco

                          Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                          Marc,


                          Aangezien wij nooit echt op zoek zijn gegaan naar koelunits, maar wel naar een vervanging van het bestaande verwarmingssysteem, heb ik nooit onderzocht of er een verschil zit tussen een buiten unit enkel voor koelen versus eentje waarmee je zowel kan verwarmen als koelen.
                          Het verschil tussen de enkel koelen en de warmtepomp is enkel een vierwegklep (magnetisch gestuurd meestal). Deze zorgt ervoor dat de wissel verdamper/condensor gebeurt.
                          Wij werken vooral met fujitsu kwa merk en zijn hier zeer tevreden over. Daikin ben ik niet meer van op de hoogte en volg ik ook niet meer, hoe meer naam bekendheid, hoe duurder zoals bij alles.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Airco

                            Oorspronkelijk geplaatst door Heremans M Bekijk bericht
                            Het verschil tussen de enkel koelen en de warmtepomp is enkel een vierwegklep (magnetisch gestuurd meestal). Deze zorgt ervoor dat de wissel verdamper/condensor gebeurt.
                            Wij werken vooral met fujitsu kwa merk en zijn hier zeer tevreden over. Daikin ben ik niet meer van op de hoogte en volg ik ook niet meer, hoe meer naam bekendheid, hoe duurder zoals bij alles.
                            Er zullen inderdaad nog andere zeer goeie merken zijn, alleen Daikin blijkbaar het eerste merk waar een mens aan denkt, maar belangrijker is een goeie installateur in de buurt met kennis van zaken.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #74
                              Re: Airco

                              Hier al 8 jaar een Fujitsu zonder problemen.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Airco

                                En dan heb je nog de mobiele toestellen met flexibels en aparte binnen en buiten unit.

                                Comment

                                Working...
                                X