Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 55

Standaard Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Voor ons fotografen is het net zo handig om de ruimte voor te stellen in pixels
    http://www.distancetomars.com/

Standaard Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

T'is toch ver he, benieuwd of we in 2030 de eerste voet op mars zetten.

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

2030 tegen die tijd hebben ze een camera of lens die tot daar rijkt met een camera van 1000x de D1 Canon sensor
    Wie het zal dragen weet ik niet maar we zullen ze zien landen nog voor de beelden van daar naar hier zijn door gestraald zijn

Dat is heel ver.
    En eens op Mars merk je dat je je bril thuis vergeten bent.
    Liever geschuwd om mijn waarheid dan gezocht om mijn schijn. (Herman Teirlinck )
    Het is moeilijk om tegelijk de waarheid en de mensen het naar de zin te maken. (Thomas Mann )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Dat is heel ver.
    En eens op Mars merk je dat je je bril thuis vergeten bent.
    Ondertussen heb je waarschijnlijk al een sterkere bril nodig...

Interessant, gezien een pixel, per definitie, geen afmetingen heeft ... .. enkel de voorstelling heeft een "afmeting" en die is afhankelijk van het gebruikte medium ... de wereld wil bedrogen worden ..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Interessant, gezien een pixel, per definitie, geen afmetingen heeft ... .. enkel de voorstelling heeft een "afmeting" en die is afhankelijk van het gebruikte medium ... de wereld wil bedrogen worden ..
    Waarom ben ik nu eens niet verbaasd ... Uiteraard heeft een pixel een afmeting. Je zal maar een foto hebben met een paar duizend pixels die geen afmeting hebben ...

Moet je jezelf een proberen voor te stellen , de afstand tot de eerste ster vanaf de zon ( de Proxima Centauri ) is een kleine 9.6 biljoen kilometer !! Zo'n 4.22 lichtjaar ....Toch wonderlijk dat als we naar de hemel kijken , we objecten kunnen zien die dus biljoenen kilometers ver weg staan ......Met de hoogst mogelijke snelheid die we nu kunnen bereiken , zou het 110.000 jaar duren voor we bij die ster zouden kunnen komen.
    Laatst gewijzigd door Hanske; 8 april 2013 om 08:20
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Waarom ben ik nu eens niet verbaasd ... Uiteraard heeft een pixel een afmeting. Je zal maar een foto hebben met een paar duizend pixels die geen afmeting hebben ...
    Je moet DPI weten om de afmeting van je pixels te bepalen?
    Tenzij het programma weet op hoeveel dpi het scherm ingesteld staat,
    kan je er dus niet vanuit gaan dat dit klopt?

Als er 500dpi is, dan komt Mars beduidend dichterbij als bij 100dpi.

zoiets toch?

Miljaar zelfs mijn basiskennis lijkt te verdwijnen met de minuut :s
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

In het getoonde filmpje is een pixel 127,56 km lang. Alhoewel een pixel per definitie ook geen lengte heeft.
    PS: Nogal een grote éénpixel camera kan je daarmee maken.
    Liever geschuwd om mijn waarheid dan gezocht om mijn schijn. (Herman Teirlinck )
    Het is moeilijk om tegelijk de waarheid en de mensen het naar de zin te maken. (Thomas Mann )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    In het getoonde filmpje is een pixel 127,56 km lang. Alhoewel een pixel per definitie ook geen lengte heeft.
    PS: Nogal een grote éénpixel camera kan je daarmee maken.
    Maar als je dan een hot pixel hebt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Andermaal kletskoek ... je maakt terug dezelfde redeneringsfout!! Een pixel heeft GEEN afmeting! De VOORSTELLING van de pixel kan die wel hebben.
    Als die pixel wel een afmeting heeft, vertel mij dan hoe groot een standard pixel wel is? 3 ängstrom? 6? groter? kleiner?

Ga maar na! Is een pixel op het scherm van een laptop, een 27" scherm en een printer even groot? mooi niet, jong!

Ergo de afstand tot mars in pixels is dus klinklare onzin! Zelfs de realtieve verhouding stinkt. Alles hangt af van de grootte van de voostelling en de resolutie van dat medium!

Andermaal kletskoek ... je maakt terug dezelfde redeneringsfout!! Een pixel heeft GEEN afmeting! De VOORSTELLING van de pixel kan die wel hebben.
    Als die pixel wel een afmeting heeft, vertel mij dan hoe groot een standard pixel wel is? 3 ängstrom? 6? groter? kleiner?

Ga maar na! Is een pixel op het scherm van een laptop, een 27" scherm en een printer even groot? mooi niet, jong!

Ergo de afstand tot mars in pixels is dus klinklare onzin! Zelfs de realtieve verhouding stinkt. Alles hangt af van de grootte van de voostelling en de resolutie van dat medium!
    IK snap de hele hetze niet rond de beeldspraak die hier wordt gemaakt.
    De Topicstarter en uiteindelijk de auteur van het filmke heeft als bedoeling de grootsheid voor te stellen. Daarvoor gebruikt hij een item 'pixel' waar de gewone man niet bij stil staat en weet dat het iets klein, heel klein is. Dit natuurlijk gezien in zijn normale dagdagelijkse doen. Het zal die gewone man nu waarschijnlijk worst wezen of een pixel nu precies, correct 5 A, 12 mm of 1 cm is. Het enige wat hij haalt uit de presentatie is een inschatting, gewaarwording dat die afstand tot Mars wel groter is dan hij vermoede.

In deze optiek vind ik de presentatie meer dan geslaagd en kan ze dienen om zaken vattelijk voor te stellen aan mensen die misschien minder gavat zijn voor correcte definities. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

Je kan het vergelijken met de uitdrukking. Het kantoor ligt op loopafstand van mijn huis. Het enige wat hiermee bedoeld wordt is dat het in feite niet te ver is om naar het kantoor te gaan. MAAR, wat is niet te ver en hoeveel bedraagt dit nu een loopafstand.

En als we dan toch willen redetwisten, dan kan dat evengoed over scherpte van onze beelden

Oh, ja, nog zo ene, Ik weeg 72 kg.

En dan kunnen we verder door bomen over voorzetsels... Ik ga achter een boek, waarbij iedereen best begrijpt dat ik bedoel dat ik om een boek ga. Erachter gaan zal eerder hilarisch zijn.
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 9 april 2013 om 08:06
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Het zal die gewone man nu waarschijnlijk worst wezen of een pixel nu precies, correct 5 A, 12 mm of 1 cm is.
    maar... de afstand verdubbelt of halveert afhankelijk hoe de spreiding/grootte van een pixel is,
    dus wat heb je dan aan deze voorstelling?

Dan ligt mars ook op loopafstand...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    maar... de afstand verdubbelt of halveert afhankelijk hoe de spreiding/grootte van een pixel is,
    dus wat heb je dan aan deze voorstelling?

Dan ligt mars ook op loopafstand...
    Foutje,
    ligt op 1,1452254789654211554688845662254 pixeleenheden op 32 oktember 2013 te 24h
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    IK snap de hele hetze niet rond de beeldspraak die hier wordt gemaakt.
    ...
    Het is geen hetze man, het is puur onzin!

Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

nu ja .. sic transit gloria mundi ...

Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

Je bewijsvoering over het boerenverstand en de kennis van de fotografen raken kant noch wal en is er zeker geen van het ongerijmde.

18. Standaard Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Als je even de link had gevolgd, dan had al je onzin hier niet nodig geweest.

Er wordt bij het openen van de site duidelijk vermeld dat ze 100 pixels gelijkstellen aan de breedte van de aarde. Dus 100 pixels = 12.756KM. En zo kom je dan te weten dat hier 1 pixel = 127,56KM.

Hoe simpeler moeten ze het jou nog zeggen om dit te kunnen begrijpen?

Het is net zoals een cartograaf zou zeggen, "Op mijn map is 1cm gelijk aan 1km."

Wel, met deze veronderstelling, kun je visueel toch wel een afstand in pixels gaan voorstellen. Zolang je maar beseft dat een pixel in deze overeenkomt met 127,56 KM.

Als je dan grafisch iets gaat voorstellen, dan kan je wel degelijk de werkelijke waarde op schaal laten zien.

UPDATE: Even toch iets opgezocht, en ik wist het mij toch nog goed te herinneren. Normaal wordt er aangenomen dat die diameter van de aarde 12.757KM is.
    Laatst gewijzigd door Rudy Mas; 9 april 2013 om 11:43
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

al je geschreeuw in engels en latijn verbergen niet dat je erecht helemaal niks van begrepen heb .

je hebt ws hier ooit gelezen dat een foto in camera geen dpi heeft en daarom daarom geen pixel afmeting maar hier zit je er helemaal naast . je scherm is x cm breed ,heeft bv 1920 pixels over dwars ,dus kun je eenvoudig berekenen hoe groot een pixel is.

maar hier is dat nog van minder belang want het gaat om verhoudingen -als de aarde x pixels breed is is de maan y pixels ver weg en mars z pixel ver weg. dat is wat hier word getoont en meer niet .

itt wat hier steeds beweerd word is dit trouwens geen filmpje maar een gewoon scrolbare html pagina

denk eens na

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
    Als je even de link had gevolgd, dan had al je onzin hier niet nodig geweest.

Er wordt bij het openen van de site duidelijk vermeld dat ze 100 pixels gelijkstellen aan de breedte van de aarde. Dus 100 pixels = 12.756KM. En zo kom je dan te weten dat hier 1 pixel = 127,56KM.

Hoe simpeler moeten ze het jou nog zeggen om dit te kunnen begrijpen?

Het is net zoals een cartograaf zou zeggen, "Op mijn map is 1cm gelijk aan 1km."

Wel, met deze veronderstelling, kun je visueel toch wel een afstand in pixels gaan voorstellen. Zolang je maar beseft dat een pixel in deze overeenkomt met 127,56 KM.

Als je dan grafisch iets gaat voorstellen, dan kan je wel degelijk de werkelijke waarde op schaal laten zien.

UPDATE: Even toch iets opgezocht, en ik wist het mij toch nog goed te herinneren. Normaal wordt er aangenomen dat die diameter van de aarde 12.757KM is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
    al je geschreeuw in engels en latijn verbergen niet dat je erecht helemaal niks van begrepen heb .

je hebt ws hier ooit gelezen dat een foto in camera geen dpi heeft en daarom daarom geen pixel afmeting maar hier zit je er helemaal naast . je scherm is x cm breed ,heeft bv 1920 pixels over dwars ,dus kun je eenvoudig berekenen hoe groot een pixel is.

maar hier is dat nog van minder belang want het gaat om verhoudingen -als de aarde x pixels breed is is de maan y pixels ver weg en mars z pixel ver weg. dat is wat hier word getoont en meer niet .

itt wat hier steeds beweerd word is dit trouwens geen filmpje maar een gewoon scrolbare html pagina

denk eens na

Geweldig, beiden zeggen dat wat regulus zegt fout is,
    maar beiden wel elkaar eens tegenspreken....

Ruud, volgens Rudy is een Pixel 127,56km... ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is...
    maar volgens mij heb je op jouw scherm niet eens een pixel...

Rudy... eigenlijk geef je Regulus gelijk... door te zeggen dat de afmeting moet bepaald worden,
    en dat je hier het woord pixel mag vervangen door eender wat... als je het maar als vergelijking zit...
    en niet als afmeting

Ruud, volgens Rudy is een Pixel 127,56km... ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is...

Rudy... eigenlijk geef je Regulus gelijk... door te zeggen dat de afmeting moet bepaald worden,
    en dat je hier het woord pixel mag vervangen door eender wat... als je het maar als vergelijking zit...
    en niet als afmeting
    lees da van die kartograaf nog eens

lees da van die kartograaf nog eens
    Dus je kan GEEN afmeting van een pixel bepalen...
    en al zeker niet door je schermafmetingen te gebruiken...

Juist, dat is wat ze noemen een schaal, niet waar?
    maar als jij zegt dat je afmetingen kan bepalen van een pixel...
    kan dus niet... aangezien een pixel geen afmeting heeft

Ben hier ook niet dol op, maar hij heeft wel gelijk. Een pixel heeft geen afmeting: A pixel is Not a little square!

Jan

24. Standaard Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

en niet als afmeting
    Even beide teksten opnieuw lezen, en deze keer begrijpend lezen! Wij zeggen namelijk beide hetzelfde, enkel Ruud geeft je ook nog even de informatie hoe je kunt berekenen hoe groot 1 pixel op jou scherm nou eigenlijk is.

Trouwens, ben je eigenlijk naar die website gaan zien?

Indien zo, dan had je gezien dat de maker 1 pixel gelijkstelt aan 127,56KM. Dat wil niet zeggen dat die pixel echt zo groot is, maar dit is nu eenmaal de schaal die gehanteerd wordt in de illustratie.

Trouwens, zoals ik al zei, Ruud zegt net hetzelfde als ik. Maar zegt ook dat je de grote van 1 pixel van je eigen scherm (de echte waarde) wel degelijk kunt berekenen als je weet hoeveel pixels je scherm heeft in de breedte en als je ook weet hoeveel centimeters je scherm is. Dan hoef je enkel de centimeters te delen door je aantal pixels en dan weet je de grote van 1 pixel. (De werkelijke breedte van 1 pixel, van mijn scherm, is trouwens 0,265mm. Dit staat vermeld op de technische fiche van mijn scherm. )

Dat wil dus zeggen dat voor mijn scherm 0,265mm gelijk is aan 127,56KM.

Dit is puur logisch redeneren en inzicht hebben in schaal aanduidingen. Moesten ze landkaarten in werkelijke grote maken, dan zou het ook heel onhandig worden om een reis uit te stippelen naar je vakantie verblijf.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Je mag het blijven herhalen:
    Je hebt ongelijk:

nog een poging:
    Pixels hebben geen vastgestelde fysieke grootte. Een beeldscherm met een grote oppervlakte kan theoretisch evenveel pixels hebben als een scherm met een veel kleinere oppervlakte. Het weergegeven beeld op het kleinere scherm zal er dus beter uitzien aangezien ons oog op het grotere scherm de afzonderlijke pixels kan waarnemen. Dit verschil wordt vooral duidelijk wanneer een bijna horizontale lijn wordt afgebeeld: op het grotere scherm zal gemakkelijk het 'trapeffect' van de lijn zichtbaar zijn. De maat voor de resolutie in pixels is PPI (pixels per inch) of px/mm (pixels per millimeter). Hiervoor geldt dat een hogere waarde meer detail geeft op dezelfde oppervlakte en dus scherper oogt. De typische PPI-waarde voor een beeldscherm ligt tussen de 50 en 300 PPI. Bij doorsnee beeldschermen ligt dit rond de 70 PPI en bij recente tablet-pc's en smartphones ligt dit rond de 200 PPI. Vaak bij het gebruik van DPI (dots per inch) PPI bedoeld, echter wordt met DPI de resolutie van printers en scanners beschreven per kleurpunt. Typische DPI-waarden liggen hierbij hoger dan PPI-waarden, zie voor meer informatie het artikel resolutie.
    De resolutie wordt bepaald per lopende duim of millimeter en maakt dus dat de pixel niet vierkant hoeft te zijn: het kan voorkomen dat de horizontale resolutie lager is dan de verticale of andersom, bijvoorbeeld in een breedbeeldscherm. Er zijn dan ook horizontale en verticale dpi-getallen. De verhouding breedte:hoogte wordt vaak aangeduid met pixel ratio.
    Nog eens proberen?

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. ? pixels X ? pixels voor goede weergave op TV via DVD ?
    Door Guest17 in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 9 september 2010, 19:02
  2. Hoe is't in godsnaam mogelijk [proper uitgedrukt]
    Door Koen70 in forum Chit Chat
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 2 november 2007, 17:00
  3. Reacties: 6
    Laatste bericht: 28 oktober 2007, 17:32
  4. Reacties: 122
    Laatste bericht: 31 augustus 2004, 16:54

Regels voor berichten