Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

    Voor ons fotografen is het net zo handig om de ruimte voor te stellen in pixels

  • #2
    Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

    T'is toch ver he, benieuwd of we in 2030 de eerste voet op mars zetten.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

      2030 tegen die tijd hebben ze een camera of lens die tot daar rijkt met een camera van 1000x de D1 Canon sensor
      Wie het zal dragen weet ik niet maar we zullen ze zien landen nog voor de beelden van daar naar hier zijn door gestraald zijn

      Comment


      • #4
        Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

        Dat is heel ver.
        En eens op Mars merk je dat je je bril thuis vergeten bent.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Dat is heel ver.
          En eens op Mars merk je dat je je bril thuis vergeten bent.
          Ondertussen heb je waarschijnlijk al een sterkere bril nodig...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

            Interessant, gezien een pixel, per definitie, geen afmetingen heeft ... .. enkel de voorstelling heeft een "afmeting" en die is afhankelijk van het gebruikte medium ... de wereld wil bedrogen worden ..

            Comment


            • #7
              Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Interessant, gezien een pixel, per definitie, geen afmetingen heeft ... .. enkel de voorstelling heeft een "afmeting" en die is afhankelijk van het gebruikte medium ... de wereld wil bedrogen worden ..
              Waarom ben ik nu eens niet verbaasd ... Uiteraard heeft een pixel een afmeting. Je zal maar een foto hebben met een paar duizend pixels die geen afmeting hebben ...

              Comment


              • #8
                Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                Moet je jezelf een proberen voor te stellen , de afstand tot de eerste ster vanaf de zon ( de Proxima Centauri ) is een kleine 9.6 biljoen kilometer !! Zo'n 4.22 lichtjaar ....Toch wonderlijk dat als we naar de hemel kijken , we objecten kunnen zien die dus biljoenen kilometers ver weg staan ......Met de hoogst mogelijke snelheid die we nu kunnen bereiken , zou het 110.000 jaar duren voor we bij die ster zouden kunnen komen.
                Last edited by Hanske; 8 april 2013, 07:20.
                Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                Comment


                • #9
                  Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Waarom ben ik nu eens niet verbaasd ... Uiteraard heeft een pixel een afmeting. Je zal maar een foto hebben met een paar duizend pixels die geen afmeting hebben ...
                  Je moet DPI weten om de afmeting van je pixels te bepalen?
                  Tenzij het programma weet op hoeveel dpi het scherm ingesteld staat,
                  kan je er dus niet vanuit gaan dat dit klopt?

                  Als er 500dpi is, dan komt Mars beduidend dichterbij als bij 100dpi.

                  zoiets toch?

                  Miljaar zelfs mijn basiskennis lijkt te verdwijnen met de minuut :s
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                    In het getoonde filmpje is een pixel 127,56 km lang. Alhoewel een pixel per definitie ook geen lengte heeft.
                    PS: Nogal een grote éénpixel camera kan je daarmee maken.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      In het getoonde filmpje is een pixel 127,56 km lang. Alhoewel een pixel per definitie ook geen lengte heeft.
                      PS: Nogal een grote éénpixel camera kan je daarmee maken.
                      Maar als je dan een hot pixel hebt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Waarom ben ik nu eens niet verbaasd ... Uiteraard heeft een pixel een afmeting. Je zal maar een foto hebben met een paar duizend pixels die geen afmeting hebben ...
                        Andermaal kletskoek ... je maakt terug dezelfde redeneringsfout!! Een pixel heeft GEEN afmeting! De VOORSTELLING van de pixel kan die wel hebben.
                        Als die pixel wel een afmeting heeft, vertel mij dan hoe groot een standard pixel wel is? 3 ängstrom? 6? groter? kleiner?

                        Ga maar na! Is een pixel op het scherm van een laptop, een 27" scherm en een printer even groot? mooi niet, jong!

                        Ergo de afstand tot mars in pixels is dus klinklare onzin! Zelfs de realtieve verhouding stinkt. Alles hangt af van de grootte van de voostelling en de resolutie van dat medium!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Andermaal kletskoek ... je maakt terug dezelfde redeneringsfout!! Een pixel heeft GEEN afmeting! De VOORSTELLING van de pixel kan die wel hebben.
                          Als die pixel wel een afmeting heeft, vertel mij dan hoe groot een standard pixel wel is? 3 ängstrom? 6? groter? kleiner?

                          Ga maar na! Is een pixel op het scherm van een laptop, een 27" scherm en een printer even groot? mooi niet, jong!

                          Ergo de afstand tot mars in pixels is dus klinklare onzin! Zelfs de realtieve verhouding stinkt. Alles hangt af van de grootte van de voostelling en de resolutie van dat medium!
                          IK snap de hele hetze niet rond de beeldspraak die hier wordt gemaakt.
                          De Topicstarter en uiteindelijk de auteur van het filmke heeft als bedoeling de grootsheid voor te stellen. Daarvoor gebruikt hij een item 'pixel' waar de gewone man niet bij stil staat en weet dat het iets klein, heel klein is. Dit natuurlijk gezien in zijn normale dagdagelijkse doen. Het zal die gewone man nu waarschijnlijk worst wezen of een pixel nu precies, correct 5 A, 12 mm of 1 cm is. Het enige wat hij haalt uit de presentatie is een inschatting, gewaarwording dat die afstand tot Mars wel groter is dan hij vermoede.

                          In deze optiek vind ik de presentatie meer dan geslaagd en kan ze dienen om zaken vattelijk voor te stellen aan mensen die misschien minder gavat zijn voor correcte definities. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

                          Je kan het vergelijken met de uitdrukking. Het kantoor ligt op loopafstand van mijn huis. Het enige wat hiermee bedoeld wordt is dat het in feite niet te ver is om naar het kantoor te gaan. MAAR, wat is niet te ver en hoeveel bedraagt dit nu een loopafstand.

                          En als we dan toch willen redetwisten, dan kan dat evengoed over scherpte van onze beelden

                          Oh, ja, nog zo ene, Ik weeg 72 kg.

                          En dan kunnen we verder door bomen over voorzetsels... Ik ga achter een boek, waarbij iedereen best begrijpt dat ik bedoel dat ik om een boek ga. Erachter gaan zal eerder hilarisch zijn.
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 9 april 2013, 07:06.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            Het zal die gewone man nu waarschijnlijk worst wezen of een pixel nu precies, correct 5 A, 12 mm of 1 cm is.
                            maar... de afstand verdubbelt of halveert afhankelijk hoe de spreiding/grootte van een pixel is,
                            dus wat heb je dan aan deze voorstelling?

                            Dan ligt mars ook op loopafstand...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              maar... de afstand verdubbelt of halveert afhankelijk hoe de spreiding/grootte van een pixel is,
                              dus wat heb je dan aan deze voorstelling?

                              Dan ligt mars ook op loopafstand...
                              Foutje,
                              ligt op 1,1452254789654211554688845662254 pixeleenheden op 32 oktember 2013 te 24h
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X