Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

    Dit is geen aprilgrap.

    We bekeken op zender Canvas dit weekend, via de digicorder in twee sessies, de film "Populaire". De film speelt in 1958 en is gebaseerd op wedstrijden waarbij de deelnemers zo snel mogelijk typten op een typemachine. Hoofdrolspeelster is een jongedame genaamd Rose Pamphyle (uitgesproken "pamfiele"). Haar naam wordt meerdere malen luid afgeroepen in de diverse sessies van de wedstrijd.

    Op ons salontafeltje (3 m van tv verwijderd) ligt mijn iPhone "in rust". Na het einde vd film neem ik hem terhand, open Safari en wil eens opzoeken of er iets biografisch in de film zit en of Rose Pamphyle bvb verzonnen is. Van zodra ik in de zoekbalk van Safari "rose" typ, zie ik als eerste hit Rose Pamphyle !!??

    Ik doe de test nadien op mijn pc met dezelfde zoekopdracht (typen "rose") in Firefox, Google Chrome en Internet Explorer. Telkens krijg ik heel wat andere suggesties en is Rose Pamphyle niet meteen op mijn scherm.

    Dit lijkt verdacht veel op wat ik ooit hoorde over "je smartphone luistert mee".

    Wie wil dit eens uittesten: in de buurt van je smartphone zeg je een paar keer duidelijk Rose Pamphyle (pamfiele) en kort daarna zoek je op die smartphone eens rose ….
    Daarna kan je eventueel op een ander toestel eens extra controleren.

    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie bevindingen.

  • #2
    Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

    Indien je een smart-TV hebt gekoppeld aan een (apple-) account waar ook je Phone gegevens mee uitwisselt dan wisselen ze onderling cookies uit om je kijk-, luister- en zoekbelevenis te optimaliseren (zo noemen ze dat toch in de reclame).
    Die cookies zorgen er ook voor dat je zoekgeschiedenis voor een bepaald product of een webshop voor aangepaste reclame zorgt wanneer je daarna een nieuwssite bezoekt.
    Het is dus eerder een onderling uitwisselen van cookies tussen apparaten dan een telefoon met spionageallures.
    mvg,
    Patric

    Comment


    • #3
      Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

      Dank voor de toelichting, maar dit is het niet. Tv is zeker geen smart tv en dateert van 2010. Maar als ik het goed begrijp moet ik iemand vinden die het kan testen die geen smart-tv heeft. (voor de rest maakt het niet uit of het apple iPhone is of een Android phone).

      Comment


      • #4
        Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

        waarschijnlijk hebben er gewoon veel mensen hetzelfde idee als jij gehad en gezocht op die naam, die is dan dus trending en komt hoger in de zoekgeschiedenis.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

          Geprobeerd
          Bij mij werkt het niet op iPhone
          Maar ik heb Siri uit staan

          Comment


          • #6
            Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

            Getest en dat geeft geen resultaat.
            Zelfs als ik in Safari de spraakopdracht geef om op die naam te zoeken, dan krijg ik “Roos Pam veel” als resultaat. [emoji1]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

              Merci aan de testers.

              @jvdk : dat zou kunnen maar dan zou het ook op mijn pc hetzelfde resultaat hebben gegeven

              @ JohnMoeleker : denk dat ik het daar moet gaan zoeken.

              Ik heb ondertussen gezocht in de instellingen van mijn iPhone en één en ander stond OK:
              OK was
              Instellingen - Privacy - microfoon;
              Instellingen - Algemeen - Toetsenbord - Dicteerfunctie uit.

              Toch lijkt dictafoon soms actief.
              Bij Instellingen Siri en zoeken staat er wel "sta toe dat info van Dictafoon wordt weergegeven in zoekresultaten"
              Nu nog uitvissen hoe Siri uit te zetten maar ik vond niet meteen een gebruikershandleiding voor de iPhone6s op de Apple support site.
              Iemand zie me Instellingen / Siri maar die keuze staat niet bij mijn instellingen (IOS versie 11.4)

              Comment


              • #8
                Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                Bij instellingen kun je op 2 plekken iets aan Siri instellen

                Instellingen - algemeen - toegankelijkheid - Siri
                En

                Instellingen - Siri en zoeken

                Bij beide kun je de zaken wat meer naar je hand zetten

                Comment


                • #9
                  Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  ...
                  Nu nog uitvissen hoe Siri uit te zetten maar ik vond niet meteen een gebruikershandleiding voor de iPhone6s op de Apple support site.
                  Iemand zie me Instellingen / Siri maar die keuze staat niet bij mijn instellingen (IOS versie 11.4)
                  Ik denk dat de zaak eer iOS versie gerelateerd is dan specifiek voor de 6s. Helpt deze tip: https://www.appletips.nl/ios-siri-uitschakelen/
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                    En ik heb het idee dat men te ver zoekt en dat het puur om toeval gaat.
                    Ik heb zoiets nog nooit voorgehad en alles staat actief.
                    De Google resultaten op mijn iPhone zijn bijna nooit dezelfde als op mijn PC, dat was al zo vanaf dag 1.
                    Niet te veel paranoia zijn is ook iets ... anders heeft men niets meer aan de functies van een smartphone. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      En ik heb het idee dat men te ver zoekt en dat het puur om toeval gaat.
                      Helemaal niet denk ik.

                      Vriendinnen van ons hebben gisteren een gesprek over "teken", de insecten dus.
                      Minuten later nemen ze de smartphone vast een krijgen direct, zonder verdere actie, ongevraagd een artikel over "teken" op het scherm.

                      Te toevallig om toevallig te zijn me dunkt.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Niet te veel paranoia zijn is ook iets ... anders heeft men niets meer aan de functies van een smartphone. [emoji6]
                        Vind ik ook. Zelfde probleem met ander virtual assistants zoals Alexa en Google Home. Je geeft ongetwijfeld wat info door, maar je krijgt er ook veel gebruiksgemak voor terug.
                        Als je zo redeneert, mag je ook geen kaart van Carrefour, Delhaize of Colruyt gebruiken .... die vergaren ook heel wat persoonlijke info.

                        Enne afgezien daarvan, "Populaire" is een heel mooie film - Déborah François - Luikse actrice - leek wel het evenbeeld van de (30-jarige) Miou Miou; deze laatste gaf trouwens ook een acte de présence in de film.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Ik denk dat de zaak eer iOS versie gerelateerd is dan specifiek voor de 6s. Helpt deze tip: https://www.appletips.nl/ios-siri-uitschakelen/
                          Dank voor de link waar ik ook al op terecht was gekomen, maar ik had onderaan niet gelezen "wanneer je Siri uitschakelt zal Voice Over actief worden, een soort gelijke vereenvoudigde functie".
                          Na al een paar Siri instellingen afgezet te hebben...zo makkelijk kom je er blijkbaar niet onderuit. Onder deze link zit uiteindelijk de oplossing voor mij https://www.appletips.nl/siri-en-voi...-uitschakelen/

                          "Niet te veel paranoia zijn is ook iets ..." Ja daar heb je ook wel een punt Verseg.

                          Maar het is toch belangrijk genoeg om er van bewust te zijn.
                          Bij de privacy info van Apple :
                          "Als je gebruikmaakt van 'Vraag het aan Siri' en de dicteerfunctie, wordt alles wat je zegt en dicteert opgenomen en naar Apple gestuurd om je verzoeken te verwerken. Er wordt ook andere informatie van je apparaat naar Apple gestuurd, zoals je naam en bijnaam, de namen en bijnamen van je contactpersonen en je relatie tot hen (bijvoorbeeld "mijn vader"), …"

                          Eén en ander van onze thuis- en andere conversaties staat dus ook ergens op servers gebeiteld! Het wordt kritischer naarmate er toestanden en apps als Facebook in het spel komen. Vandaar dat ik zéér selectief ben in apps en wat betreft omgaan met privacy is Apple de beste van de klas wist ik. Dus 'k was toch even verrast.

                          Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/f59/...-551910-2.html # 26

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Helemaal niet denk ik.

                            Vriendinnen van ons hebben gisteren een gesprek over "teken", de insecten dus.
                            Minuten later nemen ze de smartphone vast een krijgen direct, zonder verdere actie, ongevraagd een artikel over "teken" op het scherm.

                            Te toevallig om toevallig te zijn me dunkt.
                            Toch straf dat sommigen altijd iets anders hebben.

                            Misschien hebben zij andere apps actief die zoiets doen?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afgeluisterd door smartphone? Wie wil dit eens testen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Toch straf dat sommigen altijd iets anders hebben.

                              Misschien hebben zij andere apps actief die zoiets doen?
                              Ik wil er wel bij zeggen dat ze me dit gisteren vertelden, dus voordat Wasbeer het gelijkaardig fenomeen hier postte.
                              Geen idee welke apps ze gebruiken.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X