Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

    Hallo,
    Effe onze situatie schetsen: we hebben nu 2 dieselauto's. Mijn vrouw is zelfstandige, deels in Brussel. Volgend jaar zouden we een nieuwe auto willen kopen, en we willen rekening houden met de situatie in Brussel waar in 2019 de uitstootnormen fel verstrengen. Een wagen wordt weggedaan, de andere is een middelgrote stationwagen.
    Wij willen best denken aan het milieu, maar het moet ook voor onszelf rendabel zijn!

    Nu hadden wij volgende opties in gedachten:
    - een benzinewagen
    -hybride met een redelijke (80km?) elektrische autonomie
    -volledig elektrisch (gegarandeerde autonomie van 200 werkelijke km)

    Even melden dat ik zonnepanelen op mijn dak liggen heb; ik denk er aan van deze nog uit te breiden op termijn; en ook zelfopslag van elektriciteit overweeg.
    Dank alvast

  • #2
    Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

    Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
    Hallo,
    Effe onze situatie schetsen: we hebben nu 2 dieselauto's. Mijn vrouw is zelfstandige, deels in Brussel. Volgend jaar zouden we een nieuwe auto willen kopen, en we willen rekening houden met de situatie in Brussel waar in 2019 de uitstootnormen fel verstrengen. Een wagen wordt weggedaan, de andere is een middelgrote stationwagen.
    Wij willen best denken aan het milieu, maar het moet ook voor onszelf rendabel zijn!

    Nu hadden wij volgende opties in gedachten:
    - een benzinewagen
    -hybride met een redelijke (80km?) elektrische autonomie
    -volledig elektrisch (gegarandeerde autonomie van 200 werkelijke km)

    Even melden dat ik zonnepanelen op mijn dak liggen heb; ik denk er aan van deze nog uit te breiden op termijn; en ook zelfopslag van elektriciteit overweeg.
    Dank alvast
    nou , kies en denk misschien aan CNG...
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #3
      Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

      De vraag is: wat is middenklasse, en wat is een aanvaardbaar budget?

      De best betaalbare electrisch is de Hyundai Ioniq, die komt echt kort bij de 200km.
      Die bestaat ook in plug in hybrid, maar dat is eerder formaat van een VW Golf.

      Wil je groter, denk dan aan een Merc C350e, of een VOLVO V60 D6 (nadeel : diesel).

      Comment


      • #4
        Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

        Is een kleine diesel met een goeie roetfilter niet één van de betere opties ?

        Oude diesels vervuilen flink, maar de huidige nieuwe wagens met roetfilter halen toch vrijwel alle fijn stof eruit, of heb ik het verkeerd ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

          Er zijn steden die Diesel an sich gaan verbieden, gelijk welke Euro norm.

          De vraag is ook hoe veel km je wil rijden. Als dat onder de 25k is per jaar kan je diesel al helemaal vergeten, zeker als de dieselprijzen gelijk worden aan benzine.

          En zeker als je die auto in een bedrijf gebruikt is hybride een pak interessanter.

          Comment


          • #6
            Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            zeker als de dieselprijzen gelijk worden aan benzine.
            Ik denk dat ze dat al een jaar of 50 aankondigen....
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Advies nodig: aankoop "ecologische" wagen

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De vraag is ook hoe veel km je wil rijden. Als dat onder de 25k is per jaar kan je diesel al helemaal vergeten, zeker als de dieselprijzen gelijk worden aan benzine..
              Dan is het “financieel” net wel interessant.

              Meerdere merken bieden diesels tot 2000€ goedkoper aan dan benzine.
              Een diesel verbruikt nog steeds minder dan een benzine.
              Met eenzelfde brandstofprijs wint men dan nog steeds met een diesel, zelfs met de hogere verkeersbelasting.

              Of men alle steden nog in mag, dat is inderdaad een andere zaak.
              Het verbod op diesels is de enige doorslag om hem minder interessant te maken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X