Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ad astra

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Ad astra

    Jan Hoet. 77.

    Oeps.. Doudeke postte dit reeds.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • Re: Ad astra

      Ik vraag me af wat Rik Poot zaliger daar zou hebben op gezegd

      Comment


      • Re: Ad astra

        De meningen waren verdeeld, en ik begrijp Rik maar al te goed, want voor mij was JH ook maar een veel te zwaar gemediatiseerde, provinciale dorpszot, zoals vóór hem een H.Lecompte* en na hem....

        *niet op kunstvlak dan, want een dorpszot kan op allerlei verschillende manier jarenlang de publieke opinie beïnvloeden dankzij de media
        Last edited by LesC; 27 februari 2014, 18:18.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • Re: Ad astra

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          De meningen waren verdeeld, en ik begrijp Rik maar al te goed, want voor mij was JH ook maar een veel te zwaar gemediatiseerde, provinciale dorpszot, zoals vóór hem een H.Lecompte* en na hem....

          *niet op kunstvlak dan, want een dorpszot kan op allerlei verschillende manier jarenlang de publieke opinie beïnvloeden dankzij de media
          Tja, ik weet ook niet wat ik er van moet denken
          Wat Jan Hoet beviel was dus kunst?
          Hij heeft wel enkele nu bekende en bakken geld verdienende kunstenaars gelanceerd
          Misschien lustte Jan meer de choquerende en in opspraak brengende objecten?
          Daarom zal iedere Belg hem kennen en ook een paar Duitsers, Amerikanen enz.
          En hij kon het verdorie goed uitleggen.... en relaties opbouwen.
          Durf en lef had die ook.
          Welke "normale" mens plakt ham tegen een paar pilaren?

          "De kunst dichter bij de mensen brengen", zei hij ooit.
          Is hij daarin geslaagd? Geen idee.
          Heeft hij ooit iets gedaan voor het kunstonderwijs, de jeugd?
          Met momenten doet hij me denken aan Jean-Marie Pfaff
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • Re: Ad astra

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            De meningen waren verdeeld, en ik begrijp Rik maar al te goed, want voor mij was JH ook maar een veel te zwaar gemediatiseerde, provinciale dorpszot, zoals vóór hem een H.Lecompte* en na hem....

            *niet op kunstvlak dan, want een dorpszot kan op allerlei verschillende manier jarenlang de publieke opinie beïnvloeden dankzij de media
            Wel, ik moest ook meteen aan Herman Lecompte denken.
            Door wie wordt Hoet de hemel ingeprezen, juist : door diegenen die dankzij hem nu bakken geld verdienen. Zelf heb ik niet de gewoonte om dingen mooi te vinden en hogere "kunst" omdat anderen dat beweren.
            Een bezoek, lang geleden aan een tentoonstelling van Dan Van Seeveren in het Van Abbemuseum (Eindhoven) is me zelfs bijna fataal geworden, dat is lachen met de mensen. Ik herinner me nog zijn "kruisweg" : 14 A1 bladen met op de eerste in houtskool een kruis, op de 2e twee kruisen enz. Had ik gekunnen ik had er een 15e bij gehangen met niks op. Titel : kruis wég.
            Veel kunstenaars van tegenwoordig kunnen het niet meer zélf, ze geven alleen maar aanwijzingen. Een paar jaar geleden was ik bij Michel Cardon uit Brugge, een oude kennis en een fantastisch vakman in metaalbewerking. Hij was aan een raar ding aan het lassen, allemaal metalen cirkelvormige plaatjes. Naast hem bleek de "kunstenaar" te zitten die aanwijzingen gaf. Zelf kon hij niet lassen
            Nog een voorbeeld, gezien het feit dat ik veel in Zweden kom en zelf nog een opleiding glasblazer heb gevolgd spreekt de glaskunst me erg aan. Wat blijkt : veel van deze kunstenaars beheersen het vak zelf niet (het is dan ook een van de moeilijkste dingen die er zijn). Naast de glasblazer staat de "artiest" die het zelf niet kan. De resultaten zijn navenant : afschuwelijjk.
            Het vergroot mijn bewondering voor de enkelen die het wél kunnen en ook zelf doen, ik heb ooit de eer gehad om Carlos Pebaqué aan het werk te zien, waar anderen een assistent bij nodig hebben deed hij alles alleen. Ik ga eens zoeken in mijn foto's.

            PS betreft mijn eigen bekwaamheden in glas, ik durf mezelf vrij handig te noemen, maar in vergelijking met een echte meester-glasblazer kan ik mezelf na 2 jaar nog altijd het best bestempelen als een meester-prutser. Ik ken niks dat zo moeilijk is en voor zoveel ontgoocheling zorgt, bij het potten draaien kon ik na een uur of twee al een proper potje meenemen, na 2 jaar kan ik nog altijd geen deftige glazen trechter maken.

            Enfin.

            Comment


            • Re: Ad astra

              Perfect uitgelegd Paul.
              Glasblazen heb ik ooit geprobeerd in Venetië in.... 1971
              Jan Fabre "laat" ook veel maken. Laatst gezien in een docu over hem.
              Of Wim Delvoye zijn "s t r o n t- machien" zelf gemaakt heeft weet ik niet. Pure kunst trouwens
              Met Panamarenko moet ik opletten, in Hasselt hier staat toch een mooi kunstwerk dat die gemaakt heeft.
              Het is ook niet iets wat je zou verwachten van hem. Ligt niet in de lijn van zijn "normale" objecten

              Het lijkt erop dat tegenwoordig kunst choquerend of confronterend moet zijn.
              Of onnozel? Zoals die jonge Vlaamse kunstenaar, zijn naam ontgaat me even, met zijn witte kastjes of rekjes
              die in de Ikea niet zouden opvallen
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • Re: Ad astra

                Paul Tant is overleden

                De oom van mijn beste kameraad, een man die ik verschillende keren heb mogen ontmoeten privé. Niet (meer) mijn politieke partij naar voorkeur maar als mens een goed man.

                Comment


                • Re: Ad astra

                  De Franse regisseur Alain Resnais is zaterdagavond in Parijs overleden. 91 jaar. Resnais behoorde in de jaren '50 met François Truffaut en Jean-Luc Goddard tot de Franse Nouvelle Vague. Hij was goed voor een handjevol pareltjes, zoals Hiroshima mon amour.

                  Comment


                  • Re: Ad astra

                    Na afscheid te hebben genomen van onze kunstpaus, mag ons land opnieuw
                    een grootheid ten grave dragen, want operapaus Gerard Mortier is vannacht
                    overleden. Mortier is 70 geworden.

                    Comment


                    • Re: Ad astra

                      Gustave Derese, componist van de fantastische hit uit onze jeugd ‘Kili Watch’
                      is op 85 jarige leeftijd overleden in Evere.

                      Comment


                      • Re: Ad astra

                        Cees Veerman, zanger en gitarist van de Nederlandse band The Cats, is
                        overleden. Hij was 70 jaar en Where I've been wrong en Why en zoveel
                        meer moois uit Volendam.

                        Comment


                        • Re: Ad astra

                          Mooie periode !!!
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • Re: Ad astra

                            Mijn favoriet destijds was een cover door The Cats: Rock 'n' Roll
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • Re: Ad astra

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Mijn favoriet destijds was een cover door The Cats: Rock 'n' Roll
                              en voor mij deze:
                              The, Cats, Where, Have, Been, Wrong, 1970, 70s, Holland, Netherlands, Oldies, Pop, Rock

                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • Re: Ad astra

                                Een andere muzikant, Scott Asheton, drummer van The Stooges. Veel te jong (mijn leeftijd) uitgedrumd.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X