Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aansluiting kookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aansluiting kookplaat

    Wou kookplaat AEG 88101KFN aanschaffen maar heb vraag i.v.m. electrische aansluiting. Specificaties zijn 7400 Watt 230 Volt.
    Kan iemand me zeggen of ik die kan aansluiten op bestaande driefase-stopcontact met L1,L2,L3,N,T ?
    Kan nergens aansluitschema vinden vooralleer te kopen.
    Dank voor info

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: aansluiting kookplaat

    Da's iets voor Stefaan (Van Slijcken)
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: aansluiting kookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Wou kookplaat AEG 88101KFN aanschaffen maar heb vraag i.v.m. electrische aansluiting. Specificaties zijn 7400 Watt 230 Volt.
      Kan iemand me zeggen of ik die kan aansluiten op bestaande driefase-stopcontact met L1,L2,L3,N,T ?
      Kan nergens aansluitschema vinden vooralleer te kopen.
      Dank voor info

      Henri
      In principe zou dat geen probleem mogen zijn. In alle kookplaten hangt een stickertje met de verschillende aansluitmogelijkheden. Heb de handleiding op internet nagekeken, het staat er niet in. Ze spreken wel dat je een speciaal aansluitdeel nodig hebt voor 1- of 2-fasige aansluitingen, dus ik ga er vanuit dat het 3-fasig+N is.
      De handelaar zou dat overigens ook moeten weten.

      Jos
      Last edited by Josp; 7 april 2007, 20:47.
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

      Comment


      • #4
        Re: aansluiting kookplaat

        Een tweefasig stopcontact komt ook van dezelfde leidingen als een driefasig, alleen worden niet alle draden gebruikt.

        Je kan dus altijd een tweefasig toestel aansluiten op een driefasig stopcontact.

        Ampèrage moet wel hoog genoeg zijn (minstens 32A).

        Volgens de website van AEG is het wel 7200 Watt.
        Last edited by VerSeg; 7 april 2007, 20:55.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: aansluiting kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
          In principe zou dat geen probleem mogen zijn. In alle kookplaten hangt een stickertje met de verschillende aansluitmogelijkheden. Heb de handleiding op internet nagekeken, het staat er niet in. Ze spreken wel dat je een speciaal aansluitdeel nodig hebt voor 1- of 2-fasige aansluitingen, dus ik ga er vanuit dat het 3-fasig+N is.
          De handelaar zou dat overigens ook moeten weten.

          Jos
          Dank jewel.
          Dat dacht ik ook. Ik kan wel de volledige handleiding op web inzien maar geen aansluitschema. Handelaar is wat terughoudend omdat hij zelf installatie wil doen.

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: aansluiting kookplaat

            Alle mogelijke aansluitschema's staan op de onderkant van de plaat afgebeeld.
            Als je het verschil weet tussen een fase en de neuter, en je kan met een multimeter overweg, sluit dan de plaat zelf aan.
            Als dit niet het geval is, laat het dan iemand anders doen.
            Succes !

            Comment


            • #7
              Re: aansluiting kookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Wou kookplaat AEG 88101KFN aanschaffen maar heb vraag i.v.m. electrische aansluiting. Specificaties zijn 7400 Watt 230 Volt.
              Kan iemand me zeggen of ik die kan aansluiten op bestaande driefase-stopcontact met L1,L2,L3,N,T ?
              Kan nergens aansluitschema vinden vooralleer te kopen.
              Dank voor info

              Henri
              7400watt op 230 volt is +-32 ampere.

              Dit wordt verbruikt als alle platen opstaan.

              Je zegt L1,L2,L3,N,T. Dus veronderstel ik dat het een 380volt net is.

              Tussen iedere L fase meet je 380 volt. Dus tussen L1 en L2 = 380V. Tussen L1 en L3 = 380V en tussen L2 en L3 = 380V.

              Tussen iedere L fase en de N meet je 220 V.

              Je kunt nu je kookplaat aansluiten tussen L1 en N. Of tussen L2 en N of tussen L3 en N.

              Dit geeft 220V voor je kookplaat maar het net wordt dan maar op één fase zwaar belast.

              Als de aansluitingen van de platen appart naar buiten komen en ergens op de rug of de bodem van het toestel worden "gelust" is het

              beter om iedere Lfase te gebruiken. Zo wordt het net evenwichtig belast en is er minder kans op warm worden of inbranden van de aansluitingen.

              Indien de tweede methode wordt gebruikt mag er héél zeker géén zekering op de N leiding worden geplaatst of het moet een blokzekering zijn die alles uitschakelt als er iets verkeerd gaat.Dus geen apparte zekeringen.
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: aansluiting kookplaat

                Oprechte dank voor goede uitleg.
                Heb multimeter en kan me wel behelpen in elektra.
                Dus zullen we maar zelf aankoppelen.

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: aansluiting kookplaat

                  Werkt de plaat al/nog ?
                  Last edited by fietserke; 8 april 2007, 22:40.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aansluiting kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door fietserke Bekijk bericht
                    Werkt de plaat al/nog ?
                    Ik denk dat nu zijn PC mee uit gaat als zijn plaat uit is
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: aansluiting kookplaat

                      Van zo'n vragen krijg ik als elektricien de kriebels, ...

                      Als je zo'n vraag stelt, weet je er gewoon te weinig van, dit is geen verwijt maar een waarschuwing. Laat dit gewoon de installateur doen (als je in een goede winkel gaat is de installatie trouwens gratis).

                      Waarom zeg ik laat dit een installateur doen: je werk hier al niet meer met 230V, maar wel met 400V, gewoon het meten met multimeter vergt al enige kennis van veiligheid, je werkt tenslotte met 565,68V (amplitudo).
                      Je werkt ook met enige sectie van geleder. Als je met zo'n draadsectie werkt moet je al heel wat ervaring hebben om de geleiders zo te plaatsen dat ze nergens tegenwringen en dan moet je ze ook nog goed vastkrijgen (denk aan het regeltje: een schroefje van een automaat, schakelaar, wandcontactdoos staat maar eens goed vast een halve draai voor de schroef zou breken).

                      Wat Jo in zijn laatste 2 regeltjes aanhaalde kan ook, maar hou er rekening mee dat je hier geen automaat gebruikt en er gaat iets fout (kookplaat deffect => sterpuntverschuiving => grootste impedanties krijgen grootste spanning, kleinste impedanties krijgen kleinste spanning, ...), dan zal het goed fout gaan.

                      Daarom: bezint eer ge begingt, er onstaan dagelijks genoeg branden door zo'n situaties, ...
                      Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

                      Comment


                      • #12
                        Re: aansluiting kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
                        Van zo'n vragen krijg ik als elektricien de kriebels, ...

                        Als je zo'n vraag stelt, weet je er gewoon te weinig van, dit is geen verwijt maar een waarschuwing. Laat dit gewoon de installateur doen (als je in een goede winkel gaat is de installatie trouwens gratis).

                        Waarom zeg ik laat dit een installateur doen: je werk hier al niet meer met 230V, maar wel met 400V, gewoon het meten met multimeter vergt al enige kennis van veiligheid, je werkt tenslotte met 565,68V (amplitudo).
                        Je werkt ook met enige sectie van geleder. Als je met zo'n draadsectie werkt moet je al heel wat ervaring hebben om de geleiders zo te plaatsen dat ze nergens tegenwringen en dan moet je ze ook nog goed vastkrijgen (denk aan het regeltje: een schroefje van een automaat, schakelaar, wandcontactdoos staat maar eens goed vast een halve draai voor de schroef zou breken).

                        Wat Jo in zijn laatste 2 regeltjes aanhaalde kan ook, maar hou er rekening mee dat je hier geen automaat gebruikt en er gaat iets fout (kookplaat deffect => sterpuntverschuiving => grootste impedanties krijgen grootste spanning, kleinste impedanties krijgen kleinste spanning, ...), dan zal het goed fout gaan.

                        Daarom: bezint eer ge begingt, er onstaan dagelijks genoeg branden door zo'n situaties, ...
                        imho is er enkel een basis kennis vereist.
                        of je laat't zetten of je zoekt de kennis voor je begint.

                        ongelukken gebeuren vooral wanneer mensen het denken te kunnen.. en dus ook nergens info zoeken
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: aansluiting kookplaat

                          Een kookplaat van 1600€ laat ik plaatsen al kan ik het 100% zeker zelf ook.

                          Als er iets fout loopt tijdens de plaatsing, en dan heb ik het niet over de elektrische aansluiting, dan is het risico voor de installateur.

                          Die mensen weten (meestal want er zijn ook prutsers) hoe dit correct te monteren. Niet dat het zo moeilijk is maar een gewoonte kan helpen.

                          Hoeveel hebben al eens een spel uit hun handen laten vallen, een kras of andere schade aangebracht tijdens het plaatsen? Wie heeft er nooit eens met een te kleine schroevendraaier een vijsje stuk gewrongen?
                          Doe je dit zelf, dan is het voor uw rekening hé, doet de installateur dit, dan is het zijn probleem en meestal is die daar nog eens voor verzekerd ook.

                          Die mensen worden verondersteld het huiste materiaal te hebben om een installatie te doen.

                          En wat kan het kosten? Bij een dure gast hooguit 50€ en bij de meesten zelfs gratis ... max 50€ op 1600€. Ik heb het dan wel over de eerlijke winkels hé ...
                          Last edited by VerSeg; 10 april 2007, 09:25.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: aansluiting kookplaat

                            En dan is er nog een probleemke. Als bij een defect zou blijken dat het ding verkeerd aangesloten is geweest, dan vervalt de garantie. Ook als het defect niet te wijten is aan het verkeerd aansluiten !!!
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: aansluiting kookplaat

                              Eventjes een kleine opheldering.
                              Ik moet de plaat niet zelf aanschakelen, want dat gebeurd door installateur van vernieuwde keuken. Ik moet wel zorgen dat er de nodige spanning voorzien is bij de installatie. Gezien mijn oude plaat aangesloten is via een stopkontakt L1,L2,L3,N,T wou ik zeker spelen en zorgen dat dit stopkontakt kon herbruikt worden. Het enige wat ik dus wou weten was of zo'n plaat aldus kon aangeschakeld worden.
                              A.E.G. en keukenfabrikant stipuleren enkel 230 Volt 7400 Watt en trek je plan
                              Ik stel me vragen hoe mensen zich moeten behelpen als ze slechts één phase beschikbaar hebben.

                              Henri
                              lidnummer: BD0435BE

                              Comment

                              Working...
                              X