Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

    Hallo,


    wat te doen in volgende situatie: we hebben besloten een nieuwe wagen te kopen. Citroen geeft een recyclagepremie en we willen eigenlijk geen kosten meer steken in de oude wagen (lees geen kosten meer om hem door de keuring te krijgen).

    Nu is de nieuwe wagen echter leverbaar in augustus en vervalt ons keuringsbewijs binnenkort.

    Wat kunnen we doen om toch nog die korte periode met de oude wagen te kunnen rijden?

  • #2
    Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

    Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
    Hallo,


    wat te doen in volgende situatie: we hebben besloten een nieuwe wagen te kopen. Citroen geeft een recyclagepremie en we willen eigenlijk geen kosten meer steken in de oude wagen (lees geen kosten meer om hem door de keuring te krijgen).

    Nu is de nieuwe wagen echter leverbaar in augustus en vervalt ons keuringsbewijs binnenkort.

    Wat kunnen we doen om toch nog die korte periode met de oude wagen te kunnen rijden?
    Weinig opties niet?
    Zonder keuring kan je niet zomaar de baan op.

    Ik zou de kosten afwegen... in overweging nemen dus.

    Je kon een vervangwagen vragen in de garage waar je de nieuwe auto hebt gekocht.

    Wat zullen de kosten worden om de oude auto door de keuring te krijgen?

    Waarom nog investeren in een oude auto?

    Als je de wagen nodig hebt voor je werk dan wordt het anders.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

      zou effe met de garage gaan praten, hoeft natuurlijk niet voor niets maar toch...
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

        Mss ook eens een ander verkooppunt van zelfde merk raadplegen?
        Sommige garages hebben depannagewagen aan interessante condities.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

          Een niet gekeurde wagen in het verkeer brengen is zeer riskant.
          Het kan je een boete kosten tijdens een eventuele verkeerscontrole, maar dat is niet het ergste risico.
          Indien je een ongeval zou veroorzaken met een voertuig dat aan technische controle is onderworpen, maar niet (tijdig) gekeurd werd, dan kan je verzekeringsmaatschappij eventueel verhaal uitoefenen, d.w.z. dat ze alle schadevergoedingen (zowel stoffelijke als lichameleijke en/of morele) die ze moet uitkeren uit hoofde van dat ongeval, van jou kan terugvorderen.
          Ik moet je niet vertellen dat, indien je verantwoordelijk zou gesteld worden voor een zwaar ongeval, waarvan een van de slachtoffers blijvend invalide wordt verklaard, je dit zuur zou kunnen opbreken en je de rest van je leven een groot stuk van je loon hiervoor zal moeten afdragen.
          Zoals Bouk ook al suggereerde zou ik in jou geval eens met de garagist gaan praten waarbij je de nieuwe wagen besteld hebt.
          Ik heb ooit in een gelijkaardig geval meegemaakt dat de garagist op zijn kosten mijn "oude" wagen heeft laten keuren.
          Ik moet er wel bij vertellen dat ik dit reeds met hem onderhandeld had bij de bestelling van mijn nieuwe auto, omdat toen reeds bleek dat mijn nieuwe wagen niet zou kunnen geleverd worden vooraleer mijn oude naar de keuring moest.
          Jan Akkermans
          (BD1097BE)
          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

            Ik heb ooit een nieuwe auto (kleine citroen saxo) gekocht omdat de mijne (een BX van 14 jaar) niet meer door de keuring kwam. In plaats van me voor zo 'n lange periode een vervangwagen te moeten geven, heeft de garage 'm toen met tweedehands onderdelen opgelapt (op hun kosten zelfs) en heb ik 'm zo door de keuring gekregen en er nog een 6-tal weken mee rondgereden.
            Fuji FinePix S100fs

            Comment


            • #7
              Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

              Laat je garagist met die oude wagen naar de keuring gaan, is mijn tip. Veel meer kans op "erdoor zijn" dan als je zelf gaat. De schouwingskosten zelf zijn toch niet onoverkomelijk? Zonder geldig keuringsbewijs rondrijden is echt een niet te nemen risico.
              Succes ermee.
              Filip

              Comment


              • #8
                Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                Laat je garagist met die oude wagen naar de keuring gaan, is mijn tip. Veel meer kans op "erdoor zijn" dan als je zelf gaat. De schouwingskosten zelf zijn toch niet onoverkomelijk? Zonder geldig keuringsbewijs rondrijden is echt een niet te nemen risico.
                Succes ermee.
                Filip
                ... en "erdoor" staat gelijk met veilig rijden?

                Ik had daar ook aan gedacht natuurlijk en ik begrijp precies waarover het gaat
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                  Ge kunt ook eens het openbaar vervoer uittesten.

                  Vraag anders of de garage geen oude gekeurde wagen kan lenen?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                    Hallo Ronny,

                    Euh, Citroën - waar gekocht? In St-Truiden zelf?

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                      Zonder geldig keuringsbewijs = problemen zoeken. Als ge controle krijgt onderweg is het zowieso een boete.
                      Erger is een ongeval, en als men dan kan bewijzen dat er iets technisch aan uw auto mankeert, dat eventueel heeft bijgedragen tot het ongeval, dan is het poppenkast ( lees dikke miserie en nog dikkere kosten )
                      Mijn advies : vervangwagen of indien haalbaar : eentje huren
                      Greetzzzzzzzzzzzz......
                      Wonnie
                      www.spectare.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Hallo Ronny,

                        Euh, Citroën - waar gekocht? In St-Truiden zelf?

                        Jaja
                        Euh daar geweest maar niet echt professionele garage. Dus elders

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                          Als je niets verkeerd voelt aan je auto, dan rij je er zo mee naar de keuring.
                          Vinden ze dan toch ergens een gebrek, dan kan je nog altijd beslissen wat je ermee gaat doen. In ieder geval zou ik nooit met een wagen rondrijden die niet gekeurd is, dat is vragen om problemen.

                          Ik krijg ieder jaar net voordat ik naar de keuring moet een reclamefoldertje van Renault, om mij naar de garage te lokken voor een speciaal nazicht...

                          Dat speciaal nazicht is duurder dan een herkeuring, het is dus volgens mij altijd goedkoper om gewoon naar de controle te rijden zonder eerst geld af te geven aan de garagist.
                          De staat van de banden kan je zelf bekijken (die kosten in een garage ook véél meer dan bij een bandencentrale), kijk ook na of alle lampjes branden (een lampje laten vervangen in een garage is ook heel duur). De rest laat je aan de "controleurs" over...

                          Als je nu bijvoorbeeld al weet dat er iets mis is met de ophanging, stuurinrichting of remmen, dan zou je de wagen zo al aan de kant moeten laten staan.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                            Ik heb ook nooit speciale acties ondernomen vooraleer ik naar de keuring ging... Lichten en banden waren sowieso in orde, maar als je carroserie begint te roesten heb je een groter probleem...



                            (lichten wel eens extra gecontroleerd, en dan springt de lamp tijdens de rit van thuis naar het keuringsstation... Echt voorgehad )
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop nieuwe wagen, oude niet meer laten keuren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                              (lichten wel eens extra gecontroleerd, en dan springt de lamp tijdens de rit van thuis naar het keuringsstation... Echt voorgehad )
                              Ik heb gewoonlijk reservelampjes bij.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X