Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe banden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe banden

    Ik ben aan vervanging van mijn voorste banden van mijn Ford toe . Daar liggen voor het moment banden op 205/60 R 16 H . Nu blijkt uit de ADAC test van autobanden de Continental Premium Contact 6 als beste uit de bus te komen maar ik kan die hier krijgen maar dan wel 205/55 R en niet de 205/60 R . Mag van voor 205/55 en van achter 205/60 liggen dus de oorspronkelijke band ?

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe banden

    Wettelijk gezien dacht ik van wel..... De regel in België is dat de banden twee aan twee dezelfde moeten zijn...... Niet alle vier...
    Last edited by Franciskine; 17 april 2022, 09:42.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe banden

      Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
      Mag van voor 205/55 en van achter 205/60 liggen dus de oorspronkelijke band ?
      Dat is een verschillende hoogte (diameter) en lijkt me zo al niet ideaal.
      Kijk ook eens in uw papieren, de toegelaten bandenmaten zijn daarin opgenomen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Aankoop nieuwe banden

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Ik dacht van wel..... De regel in België is dat de banden twee aan twee dezelfde moeten zijn...... Niet alle vier...
        Zo staat het inderdaad aangegeven maar is niet tot dat beperkt. [emoji6]
        Hij moet wel ook zien wat de constructeur opgeeft.
        Een verschillende diameter kan bij sommige wagens voor problemen zorgen, zeker bij 4x4 en voor de keuring mag er maar een beperkt verschil zijn.

        “De banden van elke as moeten de constructeursvoorschriften naleven. Ze moeten dezelfde kenmerken hebben: merk, afmetingen, belastings- en snelheidsindex, profiel en identieke slijtage. De structuur van de banden (bv. radiaal) moet dezelfde zijn op beide assen. De banden mogen niet uit de carrosserie uitsteken.”

        Wat keuring betreft: https://www.vlaanderen.be/technische...keuring-banden
        Alsook: https://www.gocavlaanderen.be/subcategory/banden

        Edit: Het resultaat volgens hun berekening is …
        Last edited by VerSeg; 17 april 2022, 09:54.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe banden

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
          Ik ben aan vervanging van mijn voorste banden van mijn Ford toe . Daar liggen voor het moment banden op 205/60 R 16 H . Nu blijkt uit de ADAC test van autobanden de Continental Premium Contact 6 als beste uit de bus te komen maar ik kan die hier krijgen maar dan wel 205/55 R en niet de 205/60 R . Mag van voor 205/55 en van achter 205/60 liggen dus de oorspronkelijke band ?
          Baneen hé noliko die zijn dan 3,14% kleiner in buitendiameter dan je achterste wielen, daar geraak je volgens mij niet mee door de keuring hoor.
          die wielen zullen dus ongeveer 20mm kleiner zijn in buitendiameter dat maakt een verschil in afstand van 65mm per omwenteling. KLIK
          Hier komt enkel nog Michelin Primacy 4 op onze auto's, nooit betere banden gehad, slijten iets sneller dan wat er op lag maar stukken
          baanvaster.

          @Franciskine per as moeten wel dezelfde liggen, dat klopt, maar de maten in diameter moeten toch kloppen, anders werkt je kilometerteller niet meer juist enz.
          Last edited by Guest42; 17 april 2022, 10:29. Reden: URL bijgevoegd.

          Comment


          • #6
            Aankoop nieuwe banden

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Baneen hé noliko die zijn dan 5% kleiner in buitendiameter dan je achterste wielen, daar geraak je volgens mij niet mee door de keuring hoor.
            die wielen zullen dus ongeveer 22mm kleiner zijn in buitendiameter dat maakt een verschil in afstand van 69mm per omwenteling.
            Hier komt enkel nog Michelin Primacy 4 op onze auto's, nooit betere banden gehad, slijten iets sneller dan wat er op lag maar stukken
            baanvaster.

            @Franciskine per as moeten wel dezelfde liggen, dat klopt, maar de maten in diameter moeten toch kloppen, anders werkt je kilometerteller niet meer juist enz.
            Dat zegt de regelgeving:
            Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.

            Logisch dat het wel 4 dezelfde diameters zouden zijn denk ik, al is het technisch gezien alleen al.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe banden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat zegt de regelgeving:
              Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.

              Logisch dat het wel 4 dezelfde diameters zouden zijn denk ik, al is het technisch gezien alleen al.
              Zie de link die ik er bij heb gezet Freddy, verschil van 3,14% dus. KLIK
              Last edited by Guest42; 17 april 2022, 10:16.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe banden

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Zie de link die ik er bij heb gezet Freddy.
                Zie ook de link die ik erbij gezet had, naar website van Vlaanderen en Goca.
                De screenshot is van de berekening bij GOCA.
                Zal ook wel officieel zijn zeker? [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe banden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zie ook de link die ik erbij gezet had, naar website van Vlaanderen en Goca.
                  De screenshot is van de berekening bij GOCA.
                  Zal ook wel officieel zijn zeker? [emoji23]
                  Je was mij weer een stapje voor Freddy, kon ik niet zien terwijl ik aan het typen was hé, maar is je gegund hoor,
                  we weten dat je graag het laatste woord hebt, maar bij mijn link kan je wel het % aflezen hé...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe banden

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Je was mij weer een stapje voor Freddy, kon ik niet zien terwijl ik aan het typen was hé, maar is je gegund hoor,
                    we weten dat je graag het laatste woord hebt...
                    Heeft niks met laatste woord te maken, maar mogelijks had je er over gekeken.
                    Gebeurt me ook regelmatig dat ik aan het typen ben terwijl een ander iets post. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe banden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Heeft niks met laatste woord te maken, maar mogelijks had je er over gekeken.
                      Gebeurt me ook regelmatig dat ik aan het typen ben terwijl een ander iets post. [emoji6]
                      In elk geval hier worden ze beneden een groefdiepte van 4mm vervangen, ik heb een hekel aan "bijna" opgereden banden met nog minder dan 2mm groefdiepte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe banden

                        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                        Ik ben aan vervanging van mijn voorste banden van mijn Ford toe . Daar liggen voor het moment banden op 205/60 R 16 H . Nu blijkt uit de ADAC test van autobanden de Continental Premium Contact 6 als beste uit de bus te komen maar ik kan die hier krijgen maar dan wel 205/55 R en niet de 205/60 R . Mag van voor 205/55 en van achter 205/60 liggen dus de oorspronkelijke band ?
                        Mag dus niet noliko.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuwe banden

                          Deze wel , en lijkt me https://www.auto5.be/nl/p/band-toeri...w-2199721.html in principe dezelfde band,
                          en beter.Hogere snelheidsindex.
                          Last edited by guido.g; 17 april 2022, 10:52.
                          https://ggpics.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuwe banden

                            Ondertussen ook wel ondervonden . Toch bedankt .
                            Benieuwd wat de bandenverkoper mij gaat antwoorden want ik heb deze vraag ook aan hem gesteld .Laat nog iets weten .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuwe banden

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              In elk geval hier worden ze beneden een groefdiepte van 4mm vervangen, ik heb een hekel aan "bijna" opgereden banden met nog minder dan 2mm groefdiepte.
                              Wettelijk is 1,6 mm inderdaad genoeg, maar daar durf ik toch ook niet mee rondrijden.
                              Met 2 mm en (hevige) regen is het al niet evident om een voldoende veilige baanhouding te hebben en daar moet men al helemaal niet gek voor doen.
                              Probleem met leasing, ge krijgt geen nieuwe als die niet de 1,6 mm naderen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X