Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70s transformatie badkamer :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70s transformatie badkamer :-)

    Vandaag bijna gans mijn badkamer voorbereid voor de tegelleggers volgend weekend. Loodgieters zijn te duur of hebben geen tijd helaas, dus ik probeer zoveel mogelijk zelf.

    De bijna vastgeroeste / precies vastgelaste oude schell kranen heb ik met alle kracht van de wereld, wonder bij wonder, kunnen losdraaien en vervangen, er kwam roest uit de leidingen, nooit gedacht dat dit zou lukken, ze zaten echt muurvast.

    Nog 3 vraagjes voor mijn 70s badkamer eindelijk weg is

    Op foto 1 hieronder zat bovenaan een oude lichtschakelaar vol kabels in mijn vorige badkamerkast (van toen ik nog huurde) die niet werkt. Ik dacht dat het stopcontact eronder (op dezelfde 1e foto dus) eerst wel werkte maar nu niet meer. Alle kabels lijken precies toch aangesloten, kan toch niet plots niet meer werken.
    Waarom zou men een lichtschakelaar boven een stopcontact zetten in de kast. Uit de muur komen bovenaan heel amateuristisch 4 losse witte (!) kabels die aan de spots vasthingen. Zou ik die 4 draden afknippen en in de muur wegwerken? Zou ik daarna nog mijn nieuwe ledspiegel nog van stroom kunnen voorzien via die draden in de schakelaar of stopcontact ? (die dus voorlopig niet werken)

    Foto 2 is een idem oude lichtschakelaar als die op foto 1 bovenaan die ik er net afhaalde, deze werkt wel nog. Welk type nieuwe moet ik daarover zetten? Er zijn er met meerdere gangen. Zo complex met zoveel kabels, wss stroomdoorgevers aan andere kamers ofzo, zal de kleuren op de foto volgen :-)

    Foto 3 is een oude waterleiding met nog wateraansluitingben kraantje bovenaan (vroeger aan wasmachine aangesloten). Ik heb de touw/hennep onderaan losgemaakt, maar zit keihard vast, geen beweging in te krijgen, de buis in de muur draait zelfs mee. Ik heb al een stop gehaald moest die eruit geraken, deze met een slijpschijf afzagen en stukje in de schroef met een tang uitvijzen en stop erop? In de muur met een platte dop vertrouw ik niet. Heb trouwens een 6-tal lastige uitsteeksels van buizen met nog water in.



    Last edited by CanonYouCan; 29 mei 2023, 21:21.

  • #2
    Re: 70s transformatie badkamer :-)

    Waarom er een schakelaar boven een stopcontact staat?
    Kan meerdere redenen hebben, ofwel om verlichting aan te kunnen doen ofwel om het stopcontact achter een schakelaar te zetten ofwel om beide redenen.
    Maar zonder te zien hoe de bedrading achter de schakelaar en stopcontact effectief loopt is dat moeilijk met zekerheid te zeggen.

    Er zitten geen dubbele draden in het stopcontact voor zover ik dat juist zie, kan dus dat de schakelaar het stopcontact bediende.
    Maar misschien werd achter de schakelaar of het stopcontact op een andere manier afgetakt, dat ziet men dus niet.

    In elk geval als je de schakelaar zou vervangen, dan moet ge ook het stopcontact vervangen want actueel zijn de afdekplaatjes heel anders dan in die tijd.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: 70s transformatie badkamer :-)

      Het zijn meer dan waarschijnlijk dubbelpolige schakelaars.
      (tenzij je het licht op meer dan twee plaatsen kan aan en uit doen)

      Volg van de eerste foto de bedrading, dan zie je of de schakelaar het stopcontact schakelt.

      Op de tweede foto komt spanning toe en wordt verder doorgelust, vandaar twee draden onder één schroef.

      De onderste twee draden zullen naar een lamp gaan.

      voor de buis kan je best het gat in de muur groter maken en er een "visgrip" of waterpomptang opzetten zodat ze niet kan meedraaien.
      Dan kan je met een adere tang de koppeling wel losdraaien

      Als ze al is meegedraaid is het wel gevaarlijk, want dan zou ze in die andere koppeling kunnen gaan lekken.
      Eigenlijk moet je die er ook volledig uitdraaien en er terug teflon koord of hennep aan doen.

      mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #4
        Re: 70s transformatie badkamer :-)

        Zopas paniek voor niets (hoop ik)
        2 oude muurvaste Schell kranen van onder mijn lavabo dus vervangen door nieuwe.
        Er was dus 1 voor warm water, een afvoer en een voor koud water (zie foto)



        Uit de leidingen haalde ik wat stukjes touw/brokjes roest.
        Ik sloot 2 splinternieuwe Schell kraantjes aan, maar wat bleek : uit de linkse komt geen water.

        Volop in paniek dus dat er stukje roest ofzo ingevallen was en de leiding blokkeerde.

        Maar : de boiler is nog niet aangesloten, dus er kan geen warm water uit die leiding komen zei vriend klopt he?
        En ik die dacht dat leiding verstopt zat
        Anders zou het stukje roest tegen je plafond schieten vd druk zei hij :-)

        Comment


        • #5
          Re: 70s transformatie badkamer :-)

          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
          HAls ze al is meegedraaid is het wel gevaarlijk, want dan zou ze in die andere koppeling kunnen gaan lekken.
          Eigenlijk moet je die er ook volledig uitdraaien en er terug teflon koord of hennep aan doen.

          mvg
          Niet kunnen gaan lekken, die gaat lekken. Als je een koppeling met kemp doet, dan kan je wat erug draaien zoalg dien nieuw is. Maar niet meer an 50 jaar.

          Een stopcontact met een schakelaar ervoor was toen héél gebruikelijk. Bij mijn moeder was dat zo (bouwjaar ergens '50-er jaren) en hier (bouwjaar '70) ook. In het begin was het stopcontact zelfs buiten de badkamer. Daarna binnen.

          Comment


          • #6
            Re: 70s transformatie badkamer :-)

            Bedankt voor de tips!
            De schakelaar was idd om het stopcontact aan/uit te zetten, maar die werkte niet meer en daardoor het stopcontact ook niet. Zopas eens een test gedaan met ander stopcontact en werkte. Had graag een met 2 usb ingangen gehad, maar die schroeven achteraan pakken zo moeilijk de kabels vast, zeker die Maxtors vd action. Anders zijn die redelijk duur.
            En dan nog een gepast bakje voor in de muur vinden...



            html download image link

            Uit de muur heb ik dus nog 4 amateuristische witte (!) kabels, die aan de spots hingen. Zou ik die verwijderen en met 2 oranje clipjes in de muur wegwerken?

            Moet dus wel nog een LED spiegel hangen, zou ik die witte gebruiken of van het stopcontact kabels aftappen naar de spiegel?

            Zou dan ook zo zijn in denk ik, je ziet dit toch niet met de spiegel voor. Weet enkel niet als die witte kabels allemaal = rode kabels zijn? Wil geen kortsluiting dat mijn nieuwe spiegel al direct stuk is.

            Want zo'n spiegel zal wel N/Rood/Aarding hebben.
            Het stopcontact wil ik zeker nog vrijhouden voor een haardroger enzo

            Hoe zien recente stopcontacten voor badkamers er trouwens uit, nog altijd afdekplaatsjes nodig of verplicht?
            Last edited by CanonYouCan; 30 mei 2023, 22:45.

            Comment


            • #7
              Re: 70s transformatie badkamer :-)

              Die witte "kabel" lijkt eerder op luidsprekerdraad, en die is niet geschikt (verboden) om gebruikt te worden in een elektrische installatie.
              Ik ben die al meer tegen gekomen bij "doe het zelf" aanpassingen in oude woningen, soms gebruikten ze die zelfs voor het aansluiten van stopcontacten .

              In een badkamer is de afstand van de rand van het bad (of douche) belangrijk om te weten welk materiaal er moet worden gebruikt om te voldoen aan de reglementeringen.







              Verder zou er moeten gecontroleerd worden of de blauwe draad wel degelijk de "N" is, en of de aarding ook nog de juiste aardweerstand heeft (lager dan 30 Ohm).
              En in de zekeringkast zou een verliesstroomschakelaar van 300mA moeten zitten, plus een verliesstroomschakelaar van 30mA voor de vochtige ruimtes (badkamer, wasmachine...).
              We kunnen hier wel wat uitleg geven, maar als je de basis niet kent (dat zie ik aan de vragen die je hier stelt), dan is de kans heel klein dat je alles volgens de regeltjes hebt gedaan.
              Last edited by Black B@ndit; 31 mei 2023, 06:23.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 70s transformatie badkamer :-)

                [QUOTE=

                In een badkamer is de afstand van de rand van het bad (of douche) belangrijk om te weten welk materiaal er moet worden gebruikt om te voldoen aan de reglementeringen.
                .[/QUOTE]

                Volgens mij gaat het hier over een wastafel en daar zijn, in België, niet echt regels voor.

                Je mag gewone schakelaars of stopcontacten gebruiken in een badkamer.
                Ze moeten enkel 60 cm verwijderd zijn van bad of douchebak.
                Aan de wastafel mogen wel schakelaars en drukknoppen gezet worden.

                op de foto's zie je geen inbouwdozen.
                Dit zijn bakjes voor half waterdicht materiaal in de plaatsen.
                Het bakje dat normaal op de muur bevestigd wordt, hebben ze hier in de muur gestopt.
                Best dit verwijderen, want daar gaat toch niets meer oppassen.
                En plaats er gewoon een inbouwdoos in

                En zoals hierboven vermeld kan je best kijken of de aarding in orde is en of er differentieels zijn geplaatst.
                Het zou best kunnen dat die er nog niet staan.
                Ik zou er dan toch minstens eentje zetten en zorgen dat de aarding in orde is.

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: 70s transformatie badkamer :-)

                  Zou ik die 2 witte kabels er gewoon uittrekken ipv afknippen, want steken anders uit en moeten nieuwe tegels over. Want zitten in de muur ergens diep denk ik.

                  Gisteren heb ik rode primer op mijn badkamer tegels gedaan en vanavond nog een laag, maar ik vertrouw het niet echt.
                  Er is een hoek en een uitstekend stuk bovenaan waar een buis inzit, waar de tegels wat wankel zijn en de nieuwe tegels ondersteboven enzo erop moeten geplakt worden.
                  Zal dit wel pakken of eraf vallen... hopelijk moeten toch niet plots alle vorige tegens uitgebroken worden, ben al aan't stressen





                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Die witte "kabel" lijkt eerder op luidsprekerdraad, en die is niet geschikt (verboden) om gebruikt te worden in een elektrische installatie.
                  Ik ben die al meer tegen gekomen bij "doe het zelf" aanpassingen in oude woningen, soms gebruikten ze die zelfs voor het aansluiten van stopcontacten .

                  In een badkamer is de afstand van de rand van het bad (of douche) belangrijk om te weten welk materiaal er moet worden gebruikt om te voldoen aan de reglementeringen.







                  Verder zou er moeten gecontroleerd worden of de blauwe draad wel degelijk de "N" is, en of de aarding ook nog de juiste aardweerstand heeft (lager dan 30 Ohm).
                  En in de zekeringkast zou een verliesstroomschakelaar van 300mA moeten zitten, plus een verliesstroomschakelaar van 30mA voor de vochtige ruimtes (badkamer, wasmachine...).
                  We kunnen hier wel wat uitleg geven, maar als je de basis niet kent (dat zie ik aan de vragen die je hier stelt), dan is de kans heel klein dat je alles volgens de regeltjes hebt gedaan.

                  Comment

                  Working...
                  X