Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

    Ik heb een 5.1 Auna Nobility surroundset gekocht voor in mijn slaapkamer met mijn projector, om een homecinema movieroom te maken bij de lockdown op volledige muur.
    De vrouwen zouden al klagen dat dit niet past in een slaapkamer, maar scherm kan mooi opgerold worden aan de muur en boxen kunnen ook tijdelijk verplaatst worden als geen film wordt gespeeld dus een lege rustig uitziende slaapkamer toch nog mogelijk :-)

    Nu betreft de kabels zijn dit cinch stekkers (rood/wit) en die gaan naar gewoon 2 uiteindes van kabels om in de speakers te steken.
    Ik las al online dat sommige wat kort zijn.

    Hoe zal ik speakerkabels verlengen, gewoon extra kopen en in elkaar verweven en gaat het geluid dan perfect door of bestaan daar clipjes voor ?
    Ik wist ook niet dat er zoveel soorten luidsprekerkabels bestaan, welke dan best nemen ?
    Voor 23:59 besteld? Morgen thuis! ✔ Nergens goedkoper ✔ Winnaar Shopping Awards ✔ Je verwacht het niet we hebben het wel


    Tegenwoordig zijn al de kleinhandelaars bijna weg, er is nog één winkel hier in de buurt, ga zeker niet naar Mediamarkt ofzo, desnoods online bestellen.

  • #2
    Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

    Ik zou gewoon een rol kabel van vergelijkbare dikte kopen en de volledige lengte hiermee bekabelen zonder vorm van overbrugging. Ik heb overigens pas zelf nog online netwerk en HDMI kabels online gekocht. Meestal geeft dit zelfs meer keuze.

    Verder is er niks mis met een surround set in de slaapkamer. Ik heb in 2017 een volledige AV wand gemaakt met ingebouwde DIY subwoofers MET goedkeuring van mijn vrouw

    Comment


    • #3
      Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

      Die draadjes kan je gewoon verlengen, en zelfs 0.5 is al dik genoeg. Er gaat echt bijna geen vermogen door die surround speakersetjes. Verbinden kan je met een simpel suikertje. Of tegenwoordig met wagoklemmetjes. Let wel op de polariteit.
      Ps, ik was ook zo begonnen, tegenwoordig hangt mijn beamer tegen het plafond, zijn al die speakers vervangen door een grote soundbar met dolby atmos draadloze rear speakers, en het oprolbaar scherm is door een vast vervangen.

      Comment


      • #4
        Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

        Hoe dikker de luidsprekerkabel, hoe kleiner de verliezen.
        Maar vooral de lengte speelt een rol, een kortere draad mag dunner zijn, terwijl een langere draad dikker moet zijn als je zo weinig mogelijk verliezen wil.
        Er zijn verschillende manieren om draden aan elkaar te zetten, maar je moet wel een degelijke verbinding maken waarbij er geen kans is op kortsluiting (dat heeft een versterker doorgaans niet zo graag).

        Bij een surround systeem zit de subwoofer gewoonlijk vooraan (ergens in de buurt van het scherm), in de surround speakers zelf zit dan geen woofer waardoor er ook veel minder stroom naar die luidsprekertjes gaat.
        Daarom zal er weinig voordeel te halen zijn uit dikke luidsprekerkabels van die surround luidsprekertjes, daarom hebben ze ook maar een cinch stekker, die niet gemaakt is om veel stroom te kunnen verwerken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Ik zou gewoon een rol kabel van vergelijkbare dikte kopen en de volledige lengte hiermee bekabelen zonder vorm van overbrugging. Ik heb overigens pas zelf nog online netwerk en HDMI kabels online gekocht. Meestal geeft dit zelfs meer keuze.

          Verder is er niks mis met een surround set in de slaapkamer. Ik heb in 2017 een volledige AV wand gemaakt met ingebouwde DIY subwoofers MET goedkeuring van mijn vrouw
          Edit: net de video bekeken van de betrekkende set en inderdaad cinch aansluitingen voor de luidsprekers Dan is verlengen inderdaad de enige zinnige oplossing. Ik zou de draadeinden in dat geval in mekaar vlechten, solderen en isoleren met elektriciteit tape of krimpkous

          Comment


          • #6
            Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

            Best zorgen dat de kabels vooraan of achteraan dezelfde lengte hebben, heb ik mij laten wijsmaken bij een gerenommeerde winkel in Kortrijk.
            Voor mijn surround speakers moest ik dikkere draden nemen. Speakers waren van Wharfedale en de subwoofer van Kenwood. een serieus systeem hoor.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Best zorgen dat de kabels vooraan of achteraan dezelfde lengte hebben, heb ik mij laten wijsmaken bij een gerenommeerde winkel in Kortrijk.
              Voor mijn surround speakers moest ik dikkere draden nemen. Speakers waren van Wharfedale en de subwoofer van Kenwood. een serieus systeem hoor.
              Dikkere kabels kan ik aannemen, lengte zal wel eerder om wat meer te kunnen verkopen zijn. [emoji848]
              En ja ik weet dat de meeste winkels dat aanraden.
              Theoretisch gezien zou dat ook kloppen dat het een impact heeft, maar in de praktijk is dat toch wel wat anders.
              Elektriciteit heeft een theoretische snelheid van 300.000 km/s, zelfs al zou dat maar de helft zijn dan nog snel genoeg. [emoji23]
              Als je in een gemiddelde huiskamer een kabel van 15 meter hebt, dan is dat al redelijk en daarom nog niet het verschil met de andere kabels.
              Neem nu 10 meter verschil tussen voor en achter speakers, dan heeft dat een invloed van 0,000000033333333 seconde of een door de mens onmogelijk waarneembaar verschil en zeker dat niet dezelfde klank door de voorste en achterste speakers komt bij een surroundsysteem.
              De dikte hangt vooral af van het vermogen, uiteraard een verschil tussen 15 Watt of 1000 Watt. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: 5.1 Surroundset : luidsprekerkabels verlengen makkelijk ?

                In een kabel loopt de snelheid terug to 60-70%. Maar dan nog, 180000 km/s is voldoende hoog om het niet merkbaar te maken. En over het faseverschil dat enkele extra meters maken bij 20 kHz gaan we het ook niet hebben. Enige dat nog een verschil zou kunnen maken is dat de weerstand van de 2 kabels verschillend is. Maar om dat te merken op die paar meter lengte als je kabels voldoende dik zijn is iets anders. En ja, 0.75 tot 2.5 mm² is voldoende voor huiskamergebruik. Of in de slaapkamer zoals hierboven voorgesteld.

                Eigenlijk is het de hele impedantie die verschillend is. Maar opnieuw, de verschillen zijn enorm klein. Voor 1 mm² côte-à-côte zijn de waarden ongeveer 40 milli Ohm/m, < 0.5 pico Farad/m en 1.1 micro Henry/m.

                Comment

                Working...
                X