Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3D-printen - wie heeft ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3D-printen - wie heeft ervaring?

    Ik denk eraan mezelf een 3D-printer te kopen voor mee te experimenteren met Solidworks ontwerpen te laten printen.
    Wat betaalbaar is is voor iedereen anders maar ik denk eraan me een "budget" printer te kopen en de keuze gaat tussen 1 van beiden:
    - Leapfrog met dual extruder : https://www.lpfrg.com/product/creatr/
    - Ultimaker 2 : https://www.ultimaker.com/pages/our-...rs/ultimaker-2

    Iemand die hier ervaring heeft met 1 van deze modellen? Wat me heel erg bevalt is de lage kost per cm³ voor het materiaal en energieverbruik, nooit verwacht (y).
    Filamenten zijn er in kunststof, eentje met hout en ook kalksteen dus dat schept mogelijkheden.

    Dus, ervaring? Laat maar komen
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

    wanneer gaat men die gebruiken voor het maken van een kunstgebit? Ik denk dat daar wel een markt voor is
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

      Een collega zelfstandige is een CAD tekenaar en werkt oa voor een chirurg om plaatjes etc te tekenen en nu denkt hij er ook aan om 1 van bovenstaande printers te kopen. Zo zijn de prototypes een heel stuk goedkoper.

      Comment


      • #4
        Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

        Velleman heeft er ook eentje.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

          Deze lijkt veelbelovend: http://www.cel-robox.com/

          Ikzelf ben ook op de uitkijk voor een 3D printer. Het interessante aan de bovenstaande is dat je ook een 3D scanner kop kan kopen ervoor. Ideaal om te gebruiken in mijn 3D pakket .
          Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

          Comment


          • #6
            Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

            Woensdag 5 feb. in Kortrijk Xpo MNE event beurs waaronder 3D printing Vincent, ik zal het je via mail een uitnodiging bezorgen.
            Last edited by Guest42; 7 januari 2014, 21:52.

            Comment


            • #7
              Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              wanneer gaat men die gebruiken voor het maken van een kunstgebit? Ik denk dat daar wel een markt voor is
              Daarvoor kan je contact opnemen met de firma Melotte (Mario Fleurinck) is daar volledig mee klaar, maar wordt tegengewerkt in België door de tandtechniekers.
              Zij zullen je zeggen waar je terecht kan voor 3D gemaakte tandprotheses. http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=30CCOJnnEA8
              Nog wat uitleg over de firma Melotte KLIK
              Last edited by Guest42; 8 januari 2014, 06:49.

              Comment


              • #8
                Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                Ik denk eraan mezelf een 3D-printer te kopen voor mee te experimenteren met Solidworks ontwerpen te laten printen.
                Wat betaalbaar is is voor iedereen anders maar ik denk eraan me een "budget" printer te kopen en de keuze gaat tussen 1 van beiden:
                - Leapfrog met dual extruder : https://www.lpfrg.com/product/creatr/
                - Ultimaker 2 : https://www.ultimaker.com/pages/our-...rs/ultimaker-2

                Iemand die hier ervaring heeft met 1 van deze modellen? Wat me heel erg bevalt is de lage kost per cm³ voor het materiaal en energieverbruik, nooit verwacht (y).
                Filamenten zijn er in kunststof, eentje met hout en ook kalksteen dus dat schept mogelijkheden.

                Dus, ervaring? Laat maar komen
                Alvast bedankt!
                Probleem met die dingen Vincent, is dat de kleine extruders die hier worden gebruikt gevoed worden met een kunststof draad,
                en niet met korrels, is gewoon een verwarmde doorvoer met een stappenmotor, dus geen extrusie onder hoge druk, en zonder
                afsluitsysteem, wat nogal wat ongewenste draadjes trekt bij overgangen van punt A naar punt B.

                3D printing, kan je doen op gelijk welke 3D configuratie, zoals bv. een simpel CNC 3D freesmachientje, je hoeft alleen de
                freeskop te vervangen door een extrudertje en als sturing een vierde as toevoegen om je extruder te sturen en te starten en te stoppen.
                Het grote voordeel is dat je bijna geen vermogen nodig hebt om de bewegingen uit te voeren, buiten zijn eigen massa
                heb je omzeggens geen mechanische krachten nodig.
                Last edited by Guest42; 8 januari 2014, 07:03.

                Comment


                • #9
                  Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                  Daar heb je al ferm over nagedacht Geert (de CNC machine als printer) maar dan wordt het wel allemaal net iets groter dan me lief is.
                  Een prima beurs maar zal vermoedelijk niet in België zijn maar er dienen zich ongetwijfeld nog voorbeelden aan. Eind februari is er ook een beurs in Veldhoven over 3-D printing en Ultimaker zou naar wat een collega mij vertelde elke vrijdagnamiddag een demo geven in hun fabriek.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                    Hoeft daarom niet om een grote machine te zijn hé Vincent, ook die kleine portaal freesmachientjes met stappenmotoren kunnen daar voor dienen, twee vliegen in één klap :-)


                    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                      Ik heb al een paar 3D printers gehad, begonnen met de velleman, dan de prusa i3, nu een zelf ontworpen.
                      Moest ik eentje kopen zou het de makerbot zijn, rond de 3000€ voor een dual head. Wel zeer gebruiksvriendelijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                        3D printer schaal 1:1 LINK
                        Website: cameraobschuura.nl
                        Twitter: @CameraObSchuura
                        FaceBook: Cameraobschuura

                        Comment


                        • #13
                          Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
                          3D printer schaal 1:1 LINK
                          , dat vind ik wel goed gevonden

                          Comment


                          • #14
                            Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                            De Nederlanders zien het groot. KLIK

                            Comment


                            • #15
                              Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

                              Vandaag voor het eerst een zelfbouw 3D printer in werking gezien.
                              Plastic.

                              Comment

                              Working...
                              X