Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

15-inch MacBook Pro met Retina-display

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 15-inch MacBook Pro met Retina-display

    Vooreerst: ik ben geen MAC-gebruiker!!

    Er zijn mensen die me de bovenstaande configuratie cadeau willen doen.
    Ik wil een nieuwe laptop vooral om ook op reis mijn foto's te kunnen opslaan en bewerken.

    Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden? Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
    Kan ik de omschakeling naar MAC nog aan? (ben net 69 geworden!)
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

  • #2
    Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

    Nieuwe XPS 15? Snellere processor, langere batterijduur, hogere resolutie, snellere SSD, mooier design, touchscreen en goedkoper.
    Dell provides technology solutions, services & support. Buy Laptops, Touch Screen PCs, Desktops, Servers, Storage, Monitors, Gaming & Accessories


    Maar voor basic fotobewerking heb je helemaal niet zo'n laptop nodig, een basislaptop van zo'n 1000 euro kan dit evengoed.

    Comment


    • #3
      Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Nieuwe XPS 15? Snellere processor, langere batterijduur, hogere resolutie, snellere SSD, mooier design, touchscreen en goedkoper.
      Dell provides technology solutions, services & support. Buy Laptops, Touch Screen PCs, Desktops, Servers, Storage, Monitors, Gaming & Accessories

      Wel een Engelse Win 8.1, of is de taal te kiezen ?

      Ik denk dat, als je niet op die laptop ClassicShell (laat) installeren, je ongeveer dezelfde leercurve gaat hebben met de Win 8.1 dan met de Mac.
      En als je op de "klassieke" manier in Windows wil gaan werken, dan heb je totaal niks aan dat touchscreen.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Wel een Engelse Win 8.1, of is de taal te kiezen ?

        Ik denk dat, als je niet op die laptop ClassicShell (laat) installeren, je ongeveer dezelfde leercurve gaat hebben met de Win 8.1 dan met de Mac.
        En als je op de "klassieke" manier in Windows wil gaan werken, dan heb je totaal niks aan dat touchscreen.
        Ik gebruik constant het touchscreen (enkel voor typen niet) en bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
        Je bent ook niet verplicht om het touchscreen te gebruiken hé, ik ken nog iemand die een laptop heeft met touchscreen en dit nooit gebruikt. Maar ken er velen die niet meer zonder zouden kunnen.

        De XPS 15 is enkel nog maar beschikbaar voor bedrijven bij ons, volgende week ook voor consumenten denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
          Rare mensen, uw kennissen...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Rare mensen, uw kennissen...
            Inderdaad, vond het ook raar dat ze er niet sneller mee weg waren.

            Comment


            • #7
              Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

              Dank alleszins al voor de zinvolle reacties!!
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #8
                Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                Ik ben Mac EN PC gebruiker.

                Een pc is bijna altijd goedkoper, en de specs meestal nog beter ook. Maar de snelheid van een computer is bepaald door hard en software, en ik merk dan mijn mac(s) nog altijd sneller draaien dan mijn stevige windows machines, ondanks het overwicht aan processor en geheuegen in de windows bakken.
                Het retina scherm is een zaligheid om fotobewerking op te doen. Dat is zeker geen punt.
                Of jij "nog" overkund naar mac hangt van je eigen af, niet van je leeftijd. Het is zeker geen eenvoudige overschakeling, onderschat het niet. Als je iemand bent die alles precies in mappen wil zetten op je harddisk, en controle over alles te houden, zal het moeilijk zijn.
                Ben je iemand die bereid is om te schakelen, en de eigenwijze gesloten apple omgeving te accepteren, zal je na verloop van tijd je eigen afvragen hoe je zo lang bent blijven werken met windows.
                Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)
                  Stilaan een dooddoener van een jaar of tien geleden.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Ik ben Mac EN PC gebruiker.

                    Een pc is bijna altijd goedkoper, en de specs meestal nog beter ook. Maar de snelheid van een computer is bepaald door hard en software, en ik merk dan mijn mac(s) nog altijd sneller draaien dan mijn stevige windows machines, ondanks het overwicht aan processor en geheuegen in de windows bakken.
                    Het retina scherm is een zaligheid om fotobewerking op te doen. Dat is zeker geen punt.
                    Of jij "nog" overkund naar mac hangt van je eigen af, niet van je leeftijd. Het is zeker geen eenvoudige overschakeling, onderschat het niet. Als je iemand bent die alles precies in mappen wil zetten op je harddisk, en controle over alles te houden, zal het moeilijk zijn.
                    Ben je iemand die bereid is om te schakelen, en de eigenwijze gesloten apple omgeving te accepteren, zal je na verloop van tijd je eigen afvragen hoe je zo lang bent blijven werken met windows.
                    Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)
                    En wat werkt er juist sneller onder Mac ? Ik herinner me hier nog een topic waar ze o.a. een benchmark deden op een identieke windows en mac PC (qua hardware dus) voor Photoshop : de windows machine was net iets sneller (maar het verschil was klein).
                    Ik geloof al lang niet meer dat er qua snelheid grote verschillen zijn tussen die verschillende besturingssystemen en uiteraard dezelfde hardware...
                    Windows 8.1 een steile leercurve ??? Er is behalve de mogelijkheid dat je nu ook apps kan draaien, en een aangepaste startknop (die nu dus in die tegels is veranderd) aan windows quasi NIETS gewijzigd. Ik leg die aanpassingen uit in max. 30 minuten. Een touchscreen kan handig zijn als je vaak die tegels wenst te gebruiken, maar ik gebruik die tegels quasi nooit (en dus heb ik niet direct nood aan een touchscreen). Mijn scherm is er trouwens eentje van 27", lijkt me wat ambetant om die dagelijks te zitten afkuisen... Als je windows 8 wil gebruiken als windows 7, dan doe je dat gewoon. Kan je leven zonder die startknop : laat u gaan. Heb je die toch nodig : er is keuze genoeg om 1 te installeren...

                    Aan de TS zou ik gewoon aanraden om eens een echte apple store binnen te stappen, en uitleg te krijgen van hopelijk een goeie verkoper. Als hij zegt dat er geen nadelen aan OS X zijn, dan ga je gewoon terug buiten, of vraag een andere verkoper. Ik ken evengoed de nadelen van windows, iemand die zegt dat er geen nadelen zijn, kan er gewoon niet mee werken... .
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      en bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
                      Bedoel je nu dat die allemaal vrijwel constant "appkes" draaien op een PC of weten ze na 1 uur dat je in de tegeltjesfabriek op een icoon "desktop" kan klikken ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        Vooreerst: ik ben geen MAC-gebruiker!!
                        Oei, is dat een scheldwoord ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden?
                        Dat kan moeilijk iemand voor jou bepalen, niet ? Blijkbaar zien die mensen je héél graag.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
                        Neen. En alvorens ik een halve forumgemeenschap over mij heen krijg, lees aub het vette gedeelte hierboven.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        Kan ik de omschakeling naar MAC nog aan? (ben net 69 geworden!)
                        Alweer moeilijk in te schatten want we kennen je niet. Een begin van antwoord. Mijn (ex)collega van 65 jaar is op pensioen gegaan en heeft als afscheidsgeschenk een macbook pro gevraagd en gekregen. Met de daver op het lijf want "iedereen" zei dat het een duur maar fantastisch goede pc was. Anderen zeiden dan weer dat hij het nooit zou kunnen leren. Guess what. Hij is sinds een jaar een fervente mac gebruiker en heeft het zich nog geen seconde beklaagd. En hij gebruikt hem vooral voor zijn foto's te bewerken en mee te nemen op reis. De pro is een tank he. Om maar te zeggen.

                        Mijn ouders zijn drie jaar geleden geswitcht op mijn vraag omdat ik het beu was quasi elke week hun windows problemen op te lossen. Met hun Mac ? Op een paar zaken na (updates durven ze niet doen) kom ik er niet meer aan. Mijn papa gebruikt hem vooral voor foto's te bewerken en is 73 jaar !

                        Osx tov windows is een discussie tussen believers en non-believers, daar wil ik me niet in mengen. Zie het als met een "automatic" rijden en met versnellingen. Eenmaal je met een automaat rijdt wil je niet meer terug naar versnellingen Enne, ik rijd zowel met een automaat en rijd ook met versnellingen. Het - pun intended - schakelen tussen de twee is geen gedoe en gebeurt - opgelet opnieuw flauwe grap - op automatic.

                        Mochten ze mij een MacBook Pro cadeau geven : ik zou ze een dikke kus geven.

                        Enne, het voorstel van hierboven om een touchscreen te nemen ... Hmm, zoiets is te zot voor woorden. Je gaat voor een "top" scherm en dan ga je alles vettig vegen met je vingers.

                        Succes met je keuze.

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                          Los van de Mac windows discussie:
                          Een 15 inch laptop is te groot om mee te nemen.
                          Neem de 13 inch, goedkoper en beter draagbaar!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                            Echt bedankt voor al jullie constructieve bemerkingen. Gelukkig ook geen pro- of anti-MAC polarisatie!
                            Ik hou me nog even in om mijn 'balans' te laten overhellen. Zodra dit is gebeurd laat ik het jullie weten. :-)
                            "Just do it !"

                            http://jr52.be/index.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Los van de Mac windows discussie:
                              Een 15 inch laptop is te groot om mee te nemen.
                              Neem de 13 inch, goedkoper en beter draagbaar!
                              Een 13" heeft geen aparte grafische kaart en moet dus zeker onderdoen voor de 13".
                              Het grotere 15" scherm is toch wel handig om op te werken.

                              Een 15" meenemen? Geen probleem!
                              Ik heb jaren een 13" overal mee naartoe gesleurd, en sinds kort een 15". Ik merk het verschil niet eens. (en ik fiets er dagelijks toch een behoorlijke afstand mee)

                              Comment

                              Working...
                              X