Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 33

Standaard 15-inch MacBook Pro met Retina-display

Vooreerst: ik ben geen MAC-gebruiker!!

Er zijn mensen die me de bovenstaande configuratie cadeau willen doen.
    Ik wil een nieuwe laptop vooral om ook op reis mijn foto's te kunnen opslaan en bewerken.

Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden? Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
    Kan ik de omschakeling naar MAC nog aan? (ben net 69 geworden!)

Standaard Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

Nieuwe XPS 15? Snellere processor, langere batterijduur, hogere resolutie, snellere SSD, mooier design, touchscreen en goedkoper.
    http://www.dell.com/us/business/p/xps-15-9530/pd

Maar voor basic fotobewerking heb je helemaal niet zo'n laptop nodig, een basislaptop van zo'n 1000 euro kan dit evengoed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    Nieuwe XPS 15? Snellere processor, langere batterijduur, hogere resolutie, snellere SSD, mooier design, touchscreen en goedkoper.
    http://www.dell.com/us/business/p/xps-15-9530/pd
    Wel een Engelse Win 8.1, of is de taal te kiezen ?

Ik denk dat, als je niet op die laptop ClassicShell (laat) installeren, je ongeveer dezelfde leercurve gaat hebben met de Win 8.1 dan met de Mac.
    En als je op de "klassieke" manier in Windows wil gaan werken, dan heb je totaal niks aan dat touchscreen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Wel een Engelse Win 8.1, of is de taal te kiezen ?

Ik denk dat, als je niet op die laptop ClassicShell (laat) installeren, je ongeveer dezelfde leercurve gaat hebben met de Win 8.1 dan met de Mac.
    En als je op de "klassieke" manier in Windows wil gaan werken, dan heb je totaal niks aan dat touchscreen.
    Ik gebruik constant het touchscreen (enkel voor typen niet) en bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
    Je bent ook niet verplicht om het touchscreen te gebruiken hé, ik ken nog iemand die een laptop heeft met touchscreen en dit nooit gebruikt. Maar ken er velen die niet meer zonder zouden kunnen.

De XPS 15 is enkel nog maar beschikbaar voor bedrijven bij ons, volgende week ook voor consumenten denk ik.

bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
    Rare mensen, uw kennissen...
    Panasonic Lumix FZ2000

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Rare mensen, uw kennissen...
    Inderdaad, vond het ook raar dat ze er niet sneller mee weg waren.

Dank alleszins al voor de zinvolle reacties!!

Ik ben Mac EN PC gebruiker.

Een pc is bijna altijd goedkoper, en de specs meestal nog beter ook. Maar de snelheid van een computer is bepaald door hard en software, en ik merk dan mijn mac(s) nog altijd sneller draaien dan mijn stevige windows machines, ondanks het overwicht aan processor en geheuegen in de windows bakken.
    Het retina scherm is een zaligheid om fotobewerking op te doen. Dat is zeker geen punt.
    Of jij "nog" overkund naar mac hangt van je eigen af, niet van je leeftijd. Het is zeker geen eenvoudige overschakeling, onderschat het niet. Als je iemand bent die alles precies in mappen wil zetten op je harddisk, en controle over alles te houden, zal het moeilijk zijn.
    Ben je iemand die bereid is om te schakelen, en de eigenwijze gesloten apple omgeving te accepteren, zal je na verloop van tijd je eigen afvragen hoe je zo lang bent blijven werken met windows.
    Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)
    Stilaan een dooddoener van een jaar of tien geleden.

Een pc is bijna altijd goedkoper, en de specs meestal nog beter ook. Maar de snelheid van een computer is bepaald door hard en software, en ik merk dan mijn mac(s) nog altijd sneller draaien dan mijn stevige windows machines, ondanks het overwicht aan processor en geheuegen in de windows bakken.
    Het retina scherm is een zaligheid om fotobewerking op te doen. Dat is zeker geen punt.
    Of jij "nog" overkund naar mac hangt van je eigen af, niet van je leeftijd. Het is zeker geen eenvoudige overschakeling, onderschat het niet. Als je iemand bent die alles precies in mappen wil zetten op je harddisk, en controle over alles te houden, zal het moeilijk zijn.
    Ben je iemand die bereid is om te schakelen, en de eigenwijze gesloten apple omgeving te accepteren, zal je na verloop van tijd je eigen afvragen hoe je zo lang bent blijven werken met windows.
    En wat werkt er juist sneller onder Mac ? Ik herinner me hier nog een topic waar ze o.a. een benchmark deden op een identieke windows en mac PC (qua hardware dus) voor Photoshop : de windows machine was net iets sneller (maar het verschil was klein).
    Ik geloof al lang niet meer dat er qua snelheid grote verschillen zijn tussen die verschillende besturingssystemen en uiteraard dezelfde hardware...
    Windows 8.1 een steile leercurve ??? Er is behalve de mogelijkheid dat je nu ook apps kan draaien, en een aangepaste startknop (die nu dus in die tegels is veranderd) aan windows quasi NIETS gewijzigd. Ik leg die aanpassingen uit in max. 30 minuten. Een touchscreen kan handig zijn als je vaak die tegels wenst te gebruiken, maar ik gebruik die tegels quasi nooit (en dus heb ik niet direct nood aan een touchscreen). Mijn scherm is er trouwens eentje van 27", lijkt me wat ambetant om die dagelijks te zitten afkuisen... Als je windows 8 wil gebruiken als windows 7, dan doe je dat gewoon. Kan je leven zonder die startknop : laat u gaan. Heb je die toch nodig : er is keuze genoeg om 1 te installeren...

Aan de TS zou ik gewoon aanraden om eens een echte apple store binnen te stappen, en uitleg te krijgen van hopelijk een goeie verkoper. Als hij zegt dat er geen nadelen aan OS X zijn, dan ga je gewoon terug buiten, of vraag een andere verkoper. Ik ken evengoed de nadelen van windows, iemand die zegt dat er geen nadelen zijn, kan er gewoon niet mee werken... .
    Groeten,

Polleke

en bijna iedereen dat ik ken (inclusief iemand van 81 jaar), was in 1 uur volledig weg met 8.1 na win7.
    Bedoel je nu dat die allemaal vrijwel constant "appkes" draaien op een PC of weten ze na 1 uur dat je in de tegeltjesfabriek op een icoon "desktop" kan klikken ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
    Oei, is dat een scheldwoord ?

Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden?
    Dat kan moeilijk iemand voor jou bepalen, niet ? Blijkbaar zien die mensen je héél graag.

Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
    Neen. En alvorens ik een halve forumgemeenschap over mij heen krijg, lees aub het vette gedeelte hierboven.

Alweer moeilijk in te schatten want we kennen je niet. Een begin van antwoord. Mijn (ex)collega van 65 jaar is op pensioen gegaan en heeft als afscheidsgeschenk een macbook pro gevraagd en gekregen. Met de daver op het lijf want "iedereen" zei dat het een duur maar fantastisch goede pc was. Anderen zeiden dan weer dat hij het nooit zou kunnen leren. Guess what. Hij is sinds een jaar een fervente mac gebruiker en heeft het zich nog geen seconde beklaagd. En hij gebruikt hem vooral voor zijn foto's te bewerken en mee te nemen op reis. De pro is een tank he. Om maar te zeggen.

Mijn ouders zijn drie jaar geleden geswitcht op mijn vraag omdat ik het beu was quasi elke week hun windows problemen op te lossen. Met hun Mac ? Op een paar zaken na (updates durven ze niet doen) kom ik er niet meer aan. Mijn papa gebruikt hem vooral voor foto's te bewerken en is 73 jaar !

Osx tov windows is een discussie tussen believers en non-believers, daar wil ik me niet in mengen. Zie het als met een "automatic" rijden en met versnellingen. Eenmaal je met een automaat rijdt wil je niet meer terug naar versnellingen Enne, ik rijd zowel met een automaat en rijd ook met versnellingen. Het - pun intended - schakelen tussen de twee is geen gedoe en gebeurt - opgelet opnieuw flauwe grap - op automatic.

Mochten ze mij een MacBook Pro cadeau geven : ik zou ze een dikke kus geven.

Enne, het voorstel van hierboven om een touchscreen te nemen ... Hmm, zoiets is te zot voor woorden. Je gaat voor een "top" scherm en dan ga je alles vettig vegen met je vingers.

Succes met je keuze.

Tjerri

Los van de Mac windows discussie:
    Een 15 inch laptop is te groot om mee te nemen.
    Neem de 13 inch, goedkoper en beter draagbaar!

Echt bedankt voor al jullie constructieve bemerkingen. Gelukkig ook geen pro- of anti-MAC polarisatie!
    Ik hou me nog even in om mijn 'balans' te laten overhellen. Zodra dit is gebeurd laat ik het jullie weten. :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Los van de Mac windows discussie:
    Een 15 inch laptop is te groot om mee te nemen.
    Neem de 13 inch, goedkoper en beter draagbaar!
    Een 13" heeft geen aparte grafische kaart en moet dus zeker onderdoen voor de 13".
    Het grotere 15" scherm is toch wel handig om op te werken.

Een 15" meenemen? Geen probleem!
    Ik heb jaren een 13" overal mee naartoe gesleurd, en sinds kort een 15". Ik merk het verschil niet eens. (en ik fiets er dagelijks toch een behoorlijke afstand mee)

Heb je een SSD in die 'windows bakken' zitten? Dat maakt een erg groot verschil. Ik heb onlangs een SSD gekocht en mijn laptop vliegt nu in vergelijking met voordien. Toen was die al niet traag, maar opstarten in 8 sec, supersnel bestanden en programma's openen, is wel leuk. Ik merk dan ook een groot prestatieverschil tussen mijn laptop en de Macbook 13'' van mijn zus, waar geen SSD in zit, in het voordeel van de Windows machine... Je hebt het over het 'retina scherm', dus neem aan dat je de REtina 15'' hebt, die heeft een SSD als ik mij niet vergis, als de Windows machine dat niet heeft, dan begrijp ik prima dat deze sneller aanvoelt.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Als je een degelijke Windows machine koopt, met SSD en een high-end scherm, dan zit je niet ver af van de Mac prijzen.
    Feit is wel dat Apple geen 'low-end' aan biedt.

Zeker de 13' modellen van Apple zijn vrij correct geprijsd. De 15' zitten direct een heel stuk hoger.

Als je een degelijke Windows machine koopt, met SSD en een high-end scherm, dan zit je niet ver af van de Mac prijzen.
    Feit is wel dat Apple geen 'low-end' aan biedt.

Zeker de 13' modellen van Apple zijn vrij correct geprijsd. De 15' zitten direct een heel stuk hoger.

De 13" MBP's hebben geen GPU. Een 13" staat dus ongeveer gelijk met een Windows 13" van 800 euro ongeveer.
    De 15" XPS 15 is 500 euro goedkoper dan de 15" Retina MBP als je ze gelijk configureert.
    Ze bieden in de 15" lijn geen low-end zaken aan, maar de Air en 13" MBP zijn relatief low-end (geen GPU, minder goed scherm, minder snelle processors, minder ram mogelijk,...).
    Daar komt ook nog eens bij dat Apple nu ook geen voorsprong heeft qua batterijleven, de meeste Windowslaptops van boven de 1000 euro met de nieuwste processors gaan zo'n 2-4 uur langer mee dan een vergelijkbare MBP.

Zoek mij maar eens een goede 13 inch Windows computer met ingebouwde DVD.
    Ik heb me daar ooit op sufgezocht...

Zoek mij maar eens een goede 13 inch Windows computer met ingebouwde DVD.
    Ik heb me daar ooit op sufgezocht...
    Als het ook 14'' mag zijn: http://www.cnet.com/laptops/acer-asp...-35472868.html. Is geen topcomputer, maar slecht ook niet. Waarvoor heb je een ingebouwde dvd speler nog nodig tegenwoordig? Ik gebruikte het zo weinig in mijn Asus laptop, dat ik die eruit heb gegooid en daar de hdd gestoken (ssd op de plaats van de hdd). Ik gebruikte het enkel bij het herïnstalleren van Windows, maar dat kan ook via een USB stick tegenwoordig.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Tja, niet slecht, maar het is geen 13 inch hé.
    Dat is echt een niche die Apple bezet houdt.

Ik wil een nieuwe laptop vooral om ook op reis mijn foto's te kunnen opslaan en bewerken.

Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden? Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
    Moest men mij dit cadeau willen doen dan zou ik dit in dank aanvaarden. Zelf koop ik geen laptop meer maar dit is persoonlijke voorkeur voor een desktop, maar die kan niet mee op reis natuurlijk.
    Waarom zou u de omschakeling niet aankunnen?
    (Jaren met Windows gewerkt en ben echt niet veel jonger dan u.)
    Ik heb gewerkt met Tiger op een oude G5, met Leopard en Snow leopard op een iMac en met Mountain Lion op een Mac Pro.
    Het enige waaraan ik moest wennen was het toetsenbord en de toetsencombinaties.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

In een gouden lijstje steken, die mensen
    Zoals al eerder gezegd, stap eens binnen in een mac winkel, en bekijk Mac OS eens. Ik ben jaren geleden ook van windows naar mac gegaan, heb het me nooit beklaagd. Daarna altijd laptops van het werk gehad, windows, en dus geen mac meer. Als ik ooit zelf nog een computer koop, zal het weer een mac zijn.

Als je je geschenk nog kan veranderen: bekijk de 13" eens, die is waarschijnlijk een stuk handiger om mobiel (op reis) te gebruiken.

Was daarstraks in de Fnac voor enkele kerstcadeau's te kopen, een Macverkoper/expert wist me dit te zeggen als een groot nadeel van een Mac: Als er iets stuk is aan je MBP zal je diep in je zakken mogen graven.
    Zijn Macbook Pro 15" ging vorige maand kapot (speakers werkten niet meer) en hij heeft een factuur gekregen van meer dan 600 euro! Dat is de prijs dat de meeste mensen geven voor een nieuwe laptop!
    Ik heb 2 jaar geleden ditzelfde voorgehad met een HP 17" (speakers waren kapot), deze was zelfs 1 jaar uit garantie en ze hebben hem gratis komen ophalen, gerepareerd en teruggebracht.
    De pc waar ik mijn video's op bewerk (Dell workstation) had ook een probleem met 1 van de GPU's (FX3800), 's morgens gebeld, op 2 uur stond er een expert met een nieuwe FX3800 in de hand. Kosteloos! (deze is 4,5 jaar oud, dus nog binnen de uitgebreide garantie van Dell)

Dat reparaties buiten garantie (slechts 2 jaar) bij Apple zo duur waren wist ik zelfs niet en ik dacht eigenlijk persoonlijk dat de Apple-service ongeveer gelijk stond met die van HP en Dell.

Maar als ze u een gratis MPB/PC aanbieden, waarom zou je deze dan niet content aanvaarden? Ja, er zijn betere laptops en ja, die kosten zelfs minder, maar als het een Apple-fan is die u dit wil cadeau doen, weet ik zeker dat hij u niets anders zal willen geven... Wie weet kan u wel overweg met het in de vrijheid beperkende OSx-systeem.

Was daarstraks in de Fnac voor enkele kerstcadeau's te kopen, een Macverkoper/expert wist me dit te zeggen als een groot nadeel van een Mac: Als er iets stuk is aan je MBP zal je diep in je zakken mogen graven.
    Fout, in de Fnac zijn er geen Mac-experts, er zijn enkel verkopers.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Macbook air of pro met of zonder retina?
    Door Muse in forum Algemeen
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 7 maart 2013, 13:21
  2. Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking
    Door flashsplash in forum Algemeen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 3 augustus 2012, 17:06
  3. Nieuwe Macbook Pro met retina
    Door Guest14 in forum Chit Chat
    Reacties: 180
    Laatste bericht: 23 juni 2012, 10:03

Regels voor berichten