Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

15-inch MacBook Pro met Retina-display

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Ik ben Mac EN PC gebruiker.

    Een pc is bijna altijd goedkoper, en de specs meestal nog beter ook. Maar de snelheid van een computer is bepaald door hard en software, en ik merk dan mijn mac(s) nog altijd sneller draaien dan mijn stevige windows machines, ondanks het overwicht aan processor en geheuegen in de windows bakken.
    Het retina scherm is een zaligheid om fotobewerking op te doen. Dat is zeker geen punt.
    Of jij "nog" overkund naar mac hangt van je eigen af, niet van je leeftijd. Het is zeker geen eenvoudige overschakeling, onderschat het niet. Als je iemand bent die alles precies in mappen wil zetten op je harddisk, en controle over alles te houden, zal het moeilijk zijn.
    Ben je iemand die bereid is om te schakelen, en de eigenwijze gesloten apple omgeving te accepteren, zal je na verloop van tijd je eigen afvragen hoe je zo lang bent blijven werken met windows.
    Soms maak ik wel de opmerking, een windows is om aan te werken, een mac om mee te werken ;-)
    Heb je een SSD in die 'windows bakken' zitten? Dat maakt een erg groot verschil. Ik heb onlangs een SSD gekocht en mijn laptop vliegt nu in vergelijking met voordien. Toen was die al niet traag, maar opstarten in 8 sec, supersnel bestanden en programma's openen, is wel leuk. Ik merk dan ook een groot prestatieverschil tussen mijn laptop en de Macbook 13'' van mijn zus, waar geen SSD in zit, in het voordeel van de Windows machine... Je hebt het over het 'retina scherm', dus neem aan dat je de REtina 15'' hebt, die heeft een SSD als ik mij niet vergis, als de Windows machine dat niet heeft, dan begrijp ik prima dat deze sneller aanvoelt.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #17
      Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

      Als je een degelijke Windows machine koopt, met SSD en een high-end scherm, dan zit je niet ver af van de Mac prijzen.
      Feit is wel dat Apple geen 'low-end' aan biedt.

      Zeker de 13' modellen van Apple zijn vrij correct geprijsd. De 15' zitten direct een heel stuk hoger.

      Comment


      • #18
        Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Als je een degelijke Windows machine koopt, met SSD en een high-end scherm, dan zit je niet ver af van de Mac prijzen.
        Feit is wel dat Apple geen 'low-end' aan biedt.

        Zeker de 13' modellen van Apple zijn vrij correct geprijsd. De 15' zitten direct een heel stuk hoger.

        De 13" MBP's hebben geen GPU. Een 13" staat dus ongeveer gelijk met een Windows 13" van 800 euro ongeveer.
        De 15" XPS 15 is 500 euro goedkoper dan de 15" Retina MBP als je ze gelijk configureert.
        Ze bieden in de 15" lijn geen low-end zaken aan, maar de Air en 13" MBP zijn relatief low-end (geen GPU, minder goed scherm, minder snelle processors, minder ram mogelijk,...).
        Daar komt ook nog eens bij dat Apple nu ook geen voorsprong heeft qua batterijleven, de meeste Windowslaptops van boven de 1000 euro met de nieuwste processors gaan zo'n 2-4 uur langer mee dan een vergelijkbare MBP.

        Comment


        • #19
          Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

          Zoek mij maar eens een goede 13 inch Windows computer met ingebouwde DVD.
          Ik heb me daar ooit op sufgezocht...

          Comment


          • #20
            Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Zoek mij maar eens een goede 13 inch Windows computer met ingebouwde DVD.
            Ik heb me daar ooit op sufgezocht...
            Als het ook 14'' mag zijn: http://www.cnet.com/laptops/acer-asp...-35472868.html. Is geen topcomputer, maar slecht ook niet. Waarvoor heb je een ingebouwde dvd speler nog nodig tegenwoordig? Ik gebruikte het zo weinig in mijn Asus laptop, dat ik die eruit heb gegooid en daar de hdd gestoken (ssd op de plaats van de hdd). Ik gebruikte het enkel bij het herïnstalleren van Windows, maar dat kan ook via een USB stick tegenwoordig.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #21
              Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

              Tja, niet slecht, maar het is geen 13 inch hé.
              Dat is echt een niche die Apple bezet houdt.

              Comment


              • #22
                Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                Vooreerst: ik ben geen MAC-gebruiker!!

                Er zijn mensen die me de bovenstaande configuratie cadeau willen doen.
                Ik wil een nieuwe laptop vooral om ook op reis mijn foto's te kunnen opslaan en bewerken.

                Is het wijs om dit geschenk te aanvaarden? Is er voor deze prijs in PC-versie veel beter te vinden? (ik wil mijn milde schenkers niet nodeloos in de kosten laten gaan!!)
                Kan ik de omschakeling naar MAC nog aan? (ben net 69 geworden!)
                Moest men mij dit cadeau willen doen dan zou ik dit in dank aanvaarden. Zelf koop ik geen laptop meer maar dit is persoonlijke voorkeur voor een desktop, maar die kan niet mee op reis natuurlijk.
                Waarom zou u de omschakeling niet aankunnen?
                (Jaren met Windows gewerkt en ben echt niet veel jonger dan u.)
                Ik heb gewerkt met Tiger op een oude G5, met Leopard en Snow leopard op een iMac en met Mountain Lion op een Mac Pro.
                Het enige waaraan ik moest wennen was het toetsenbord en de toetsencombinaties.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                  Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                  Er zijn mensen die me de bovenstaande configuratie cadeau willen doen.
                  Ik wil een nieuwe laptop vooral om ook op reis mijn foto's te kunnen opslaan en bewerken.
                  In een gouden lijstje steken, die mensen
                  Zoals al eerder gezegd, stap eens binnen in een mac winkel, en bekijk Mac OS eens. Ik ben jaren geleden ook van windows naar mac gegaan, heb het me nooit beklaagd. Daarna altijd laptops van het werk gehad, windows, en dus geen mac meer. Als ik ooit zelf nog een computer koop, zal het weer een mac zijn.

                  Als je je geschenk nog kan veranderen: bekijk de 13" eens, die is waarschijnlijk een stuk handiger om mobiel (op reis) te gebruiken.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                    Was daarstraks in de Fnac voor enkele kerstcadeau's te kopen, een Macverkoper/expert wist me dit te zeggen als een groot nadeel van een Mac: Als er iets stuk is aan je MBP zal je diep in je zakken mogen graven.
                    Zijn Macbook Pro 15" ging vorige maand kapot (speakers werkten niet meer) en hij heeft een factuur gekregen van meer dan 600 euro! Dat is de prijs dat de meeste mensen geven voor een nieuwe laptop!
                    Ik heb 2 jaar geleden ditzelfde voorgehad met een HP 17" (speakers waren kapot), deze was zelfs 1 jaar uit garantie en ze hebben hem gratis komen ophalen, gerepareerd en teruggebracht.
                    De pc waar ik mijn video's op bewerk (Dell workstation) had ook een probleem met 1 van de GPU's (FX3800), 's morgens gebeld, op 2 uur stond er een expert met een nieuwe FX3800 in de hand. Kosteloos! (deze is 4,5 jaar oud, dus nog binnen de uitgebreide garantie van Dell)

                    Dat reparaties buiten garantie (slechts 2 jaar) bij Apple zo duur waren wist ik zelfs niet en ik dacht eigenlijk persoonlijk dat de Apple-service ongeveer gelijk stond met die van HP en Dell.

                    Maar als ze u een gratis MPB/PC aanbieden, waarom zou je deze dan niet content aanvaarden? Ja, er zijn betere laptops en ja, die kosten zelfs minder, maar als het een Apple-fan is die u dit wil cadeau doen, weet ik zeker dat hij u niets anders zal willen geven... Wie weet kan u wel overweg met het in de vrijheid beperkende OSx-systeem.

                    Comment


                    • #25
                      Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Was daarstraks in de Fnac voor enkele kerstcadeau's te kopen, een Macverkoper/expert wist me dit te zeggen als een groot nadeel van een Mac: Als er iets stuk is aan je MBP zal je diep in je zakken mogen graven.
                      Fout, in de Fnac zijn er geen Mac-experts, er zijn enkel verkopers.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Fout, in de Fnac zijn er geen Mac-experts, er zijn enkel verkopers.
                        Een echte Mac expert ga je nergens nog in een winkel vinden...
                        Kan je beter eens rondkijken op één van de talrijke Apple fora.

                        Comment


                        • #27
                          Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                          Oorspronkelijk geplaatst door DenBeke Bekijk bericht
                          Een echte Mac expert ga je nergens nog in een winkel vinden...
                          Huuuuuuh?????
                          Kijk dan hier (klik) eens.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Fout, in de Fnac zijn er geen Mac-experts, er zijn enkel verkopers.
                            Sorry, maar een slimme verkoper zegt nooit zo'n erge issues... Hij heeft zelfs enkele jaren bij Apple gewerkt, gebruikt al jaren Mac en kende enorm veel zaken dat een 'verkoper' niet eens zou verstaan.
                            Maar ja, ben morgen terug in de stad, dus zal eens kijken als ik even tijd heb om naar de Switch te gaan (daar hebben ze toch experts of niet?).
                            Hebben jullie 2 vragen om te zien als ze expert zijn of niet? (zodat ik zeker met een expert praat en niet iemand die doet alsof hij er alles van kent)
                            Ik ken meer dan de gemiddelde OSx'er, maar ben zeker geen expert, dus ken niet direct een vraag om te zien als het een expert is.

                            Ik zou jullie vraagjes enorm op prijs stellen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Huuuuuuh?????
                              Kijk dan hier (klik) eens.
                              In de meeste Apple winkels waar ik kom, kennen de mensen er wel iets van, maar als je een doordachte vraag stelt, dan kunnen ze er toch ook niet op antwoorden.
                              Ze kennen zeker wat van Apple, maar echte experts zou ik het niet noemen. (en ik ben nog nooit bij Easy-M in Turnhout geweest, dus kan er niet over meespreken)

                              Comment


                              • #30
                                Re: 15-inch MacBook Pro met Retina-display

                                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                                Was daarstraks in de Fnac voor enkele kerstcadeau's te kopen, een Macverkoper/expert wist me dit te zeggen als een groot nadeel van een Mac: Als er iets stuk is aan je MBP zal je diep in je zakken mogen graven.
                                Zijn Macbook Pro 15" ging vorige maand kapot (speakers werkten niet meer) en hij heeft een factuur gekregen van meer dan 600 euro! Dat is de prijs dat de meeste mensen geven voor een nieuwe laptop!
                                Ik heb 2 jaar geleden ditzelfde voorgehad met een HP 17" (speakers waren kapot), deze was zelfs 1 jaar uit garantie en ze hebben hem gratis komen ophalen, gerepareerd en teruggebracht.
                                De pc waar ik mijn video's op bewerk (Dell workstation) had ook een probleem met 1 van de GPU's (FX3800), 's morgens gebeld, op 2 uur stond er een expert met een nieuwe FX3800 in de hand. Kosteloos! (deze is 4,5 jaar oud, dus nog binnen de uitgebreide garantie van Dell)

                                Dat reparaties buiten garantie (slechts 2 jaar) bij Apple zo duur waren wist ik zelfs niet en ik dacht eigenlijk persoonlijk dat de Apple-service ongeveer gelijk stond met die van HP en Dell.

                                Maar als ze u een gratis MPB/PC aanbieden, waarom zou je deze dan niet content aanvaarden? Ja, er zijn betere laptops en ja, die kosten zelfs minder, maar als het een Apple-fan is die u dit wil cadeau doen, weet ik zeker dat hij u niets anders zal willen geven... Wie weet kan u wel overweg met het in de vrijheid beperkende OSx-systeem.
                                Na 4 jaar was de onderkant van mijn macbook volledig losgekomen...
                                De onderkant werd mij gratis toegestuurd inclusief de nieuwe vijsjes (+ 2 reserve) en de schroevendraaier die nodig was om alles te monteren.
                                Ik mocht ook met de laptop langs gaan in een lab9, maar dat paste niet in mijn agenda...
                                Kosteloos! (ook buiten garantie )


                                enneuhm, beperkende systeem?

                                ik wil nu graag eens weten wat ik niet kan op mijn mac....
                                Apache en SQL server draaien = geen probleem.
                                Programmeren in java/php = geen probleem.
                                Cobol programmeren heb ik niet meer geprobeerd, maar heb ik al lang niet meer nodig.

                                dus zou ik eens willen weten wat iemand (die foto's wilt bewerken) NIET zou kunnen?
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X