Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

    Nee geen fototoestel maar een Pc moederbord.

    Ik kocht een MSI MAG Z490 Tomahawk ATX mobo.
    Mooi bord vele aansluitingen en het scoorde ook goed in de testen en toch na 1 jaar en acht maanden plots geen beeld meer.
    Eerste dat bij een mens opkomt, "miljaar, VGA kaart naar de KL.......".
    Dus de HDMI kabel van de VGA kaart met het mobo verbonden en la même sause.
    Herop starten en hup naar de BIOS maar dat was noppes, er niet ingeraken!
    Toetsenbord met kabel van onder het stof gehaald en......... la même sause.

    Kan zijn dat dit bord nog in garantie is maar ik weet uit ondervinding dat het maanden kan duren voor je een ander krijgt en dit lappen ze me geen tweede keer.

    Nu heb ik een Asrock Z590 Taichi 1200 ATX gekocht want dit merk is er erg op vooruit gegaan en heb er veel vertrouwen in.
    Alleen dat socket 1200 heb ik schrik van, de CPU er een klein beetje schuin in laten zakken en de pinnetjes op het mobo zijn krom en het mobo is om zeep.
    En terwijl we toch aan het shoppen waren meteen ook een eerste "curved" scherm gekocht, ben curieus wat dat zal geven.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

    Het kan de beste overkomen.

    Het is nu wel kwestie van de wetgeving te volgen als je aanspraak wil maken op garantie.
    Eerst en vooral moet je gaan aankloppen bij de winkel waar je hebt aangekocht. Zij zijn het eerste aanspreekpunt maar ook wettelijk is het zo voorzien dat zij de garantie regelen.
    Als dat allemaal niet lukt kan je gaan aankloppen bij de importeur van MSI in het land waar je hebt aangekocht.

    Mijn ervaring met MSI is dat ze een op en top service verlenen. Ze zijn aan te spreken en doen ook wat nodig is.
    Veel succes!

    Comment


    • #3
      Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

      Ik koop enkel AMD-borden (bij mij is't wintel outside!) - en enkel Asus Prime B450, 550... Niet de duurste - maar de mainstream borden. Nog geen enkel defect bord gehad (en ik heb wel wat pc's staan)... (Asrock is een submerk van Asus trouwens).
      Nu met AM4 zijn't de pinnetjes van de cpu die je kan verbuigen - even moeilijk als met de socket 1200 hoor.
      Uiteraard hoop ik op een mainboard met een RiscV - eindelijk een behoorlijk open architectuur - die gaat ARM verpulveren op langere termijn, daar ben ik zeker van (RiscV heeft steun van veel grote namen, en om de ARM licentiekosten te ontlopen zit het nu al op SSD's, harde schijven e.v.a.).
      Maar goed da's een ander verhaal.
      Wie een goed moederbord zoekt - moet zien hoe vaak er bios-updates zijn. Zelfs voor mijn B350 bord (dat in mijn oudste productiemachine zit) - daar zijn nog altijd updates voor. Raar maar waar.

      Comment


      • #4
        Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        En terwijl we toch aan het shoppen waren meteen ook een eerste "curved" scherm gekocht, ben curieus wat dat zal geven.
        Het voordeel dat je daarvan kan hebben zal vooral afhangen van het formaat.
        Hoe breder het scherm, hoe meer voordeel van curved.
        Onlangs kreeg mijn vrouw een curved monitor voor haar werk en toen ik dat zag moest ik het ook meteen hebben. [emoji23]
        Ondertussen al meer dan twee maand in gebruik en ik zou niet meer zonder kunnen, wel een ultrawide om grote Excel bestanden te bewerken.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Nee geen fototoestel maar een Pc moederbord.

          Ik kocht een MSI MAG Z490 Tomahawk ATX mobo.
          Mooi bord vele aansluitingen en het scoorde ook goed in de testen en toch na 1 jaar en acht maanden plots geen beeld meer.
          Eerste dat bij een mens opkomt, "miljaar, VGA kaart naar de KL.......".
          Dus de HDMI kabel van de VGA kaart met het mobo verbonden en la même sause.
          Herop starten en hup naar de BIOS maar dat was noppes, er niet ingeraken!
          Toetsenbord met kabel van onder het stof gehaald en......... la même sause.

          Kan zijn dat dit bord nog in garantie is maar ik weet uit ondervinding dat het maanden kan duren voor je een ander krijgt en dit lappen ze me geen tweede keer.

          Nu heb ik een Asrock Z590 Taichi 1200 ATX gekocht want dit merk is er erg op vooruit gegaan en heb er veel vertrouwen in.
          Alleen dat socket 1200 heb ik schrik van, de CPU er een klein beetje schuin in laten zakken en de pinnetjes op het mobo zijn krom en het mobo is om zeep.
          En terwijl we toch aan het shoppen waren meteen ook een eerste "curved" scherm gekocht, ben curieus wat dat zal geven.
          Dat is balen natuurlijk. Maar ik snap niet dat je naar zo'n gaming moederbord gaat als je stabilitiet en lange levensduur wil. Dat zijn zaken waar gamers niet van wakker liggen. Geen idee of je je nieuwe speelgoed al opgestrat hebt, maar voor hetzelfde geld is je cpu er aan. Of de voeding.

          Die LGA sockets zijn ook niet mijn ding. Geef mijn maar de pinnetjes en zo'n hendel waarmee je die vastzet.

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Ik koop enkel AMD-borden (bij mij is't wintel outside!) - en enkel Asus Prime B450, 550... Niet de duurste - maar de mainstream borden. Nog geen enkel defect bord gehad (en ik heb wel wat pc's staan)... (Asrock is een submerk van Asus trouwens).
          Nu met AM4 zijn't de pinnetjes van de cpu die je kan verbuigen - even moeilijk als met de socket 1200 hoor.
          Uiteraard hoop ik op een mainboard met een RiscV - eindelijk een behoorlijk open architectuur - die gaat ARM verpulveren op langere termijn, daar ben ik zeker van (RiscV heeft steun van veel grote namen, en om de ARM licentiekosten te ontlopen zit het nu al op SSD's, harde schijven e.v.a.).
          Maar goed da's een ander verhaal.
          Wie een goed moederbord zoekt - moet zien hoe vaak er bios-updates zijn. Zelfs voor mijn B350 bord (dat in mijn oudste productiemachine zit) - daar zijn nog altijd updates voor. Raar maar waar.
          Hier ook enkel AMD dat binnen komt. En ik ga steeds voor een server moederbord. Daar zitten geen snufjes op maar enkel industrie standaard zaken. Dus geen "crosfire", geen "rgb" fans", geen "wifi", geen overclocking. Wel 4 ram channels, 128 pci-e lanes, 2 TB ram, 3x pci-e 16x, 3x pci-e 8x en 1 pci-e 1x en 2x industrie standaard Gb ethernet. Al wat ik nodig heb zit op een simpele pci-e of pci kaart. Er zijn bijna geen bios updates want die dingen zijn getest voor ze de deur uitgaan. Het vorige moederbord is bijna 12 jaar meegegaan.

          RiscV... nobele gedachte. Veel plezier met daarmee te spelen. Maar ik heb het geduld er niet meer voor.

          Comment


          • #6
            Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

            t' Ja, een gaming mobo zeggen ze. Wat is daar gaming aan?
            Een gaming graka en een gaming monitor ok, dat begrijp ik.
            Maar dat MSI mobo heb ik gekocht voor de mogelijkheden en die Asrock dat ik besteld heb precies voor dezelfde reden.
            Gamen, uitgezonderd een kaart spelleke en sporadisch Tetris (voor mijn reacties te testen)
            Toen ik veel jonger was wel Formule 1 met een joystick force feedback gespeeld (dat was nog in het Windows 98SE tijdperk.

            Wat er aan scheelt, God mag het weten, het is de eerste keer dat ik dat ben tegengekomen, maar de rest werkt perfect hoor.
            Mijn CPU is een Intel i9 tiende generatie, beestje van € 500,00 zonder koeler.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

              Heb je de pc zelf gemaakt?

              Ik begin er niet meer aan. Desondanks ik zelf 40 jaar in de ICT heb gestaan.
              Nu koop ik kant en klaar systemen. Ook van MSI trouwens.
              Is er iets aan dan stuur ik heel de doos op. Ze trekken er maar hun plan mee.

              Comment


              • #8
                Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Mijn CPU is een Intel i9 tiende generatie, beestje van € 500,00 zonder koeler.
                Wat heeft de prijs van die cpu daar nu mee te maken? Die kan eveneens stuk gaan. En als de prijs het belangrijkste is.... zoek eens wat die Epyc 7404P kost die ik draai.

                Comment


                • #9
                  Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Heb je de pc zelf gemaakt?

                  Ik begin er niet meer aan. Desondanks ik zelf 40 jaar in de ICT heb gestaan.
                  Nu koop ik kant en klaar systemen. Ook van MSI trouwens.
                  Is er iets aan dan stuur ik heel de doos op. Ze trekken er maar hun plan mee.
                  Zelf bouwen geeft inderdaad extra risico, nooit echt aan gedacht dat een stuk kapot kon gaan.
                  Een paar jaar geleden ook één zelf gebouwd (ASrock MB trouwens) omdat ik op mijn oude Dell zonder probleem zoveel upgrades had gedaan dat enkel nog de kast en het mobo origineel waren.
                  Tot nu toe geen problemen, goed koelen lijkt me gunstig voor de levensduur.
                  Temperaturen in de kast op dit moment tussen 32 en 37°, bij een kamertemperatuur van 26° (lekker fris, een goede week geleden was het in Spanje 38-40).
                  Last edited by palombian; 29 juni 2022, 14:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Zelf bouwen geeft inderdaad extra risico, nooit echt aan gedacht dat een stuk kapot kon gaan.
                    Een paar jaar geleden ook één zelf gebouwd (ASrock MB trouwens) omdat ik op mijn oude Dell zonder probleem zoveel upgrades had gedaan dat enkel nog de kast en het mobo origineel waren.
                    Tot nu toe geen problemen, goed koelen lijkt me gunstig voor de levensduur.
                    Temperaturen in de kast op dit moment tussen 32 en 37°, bij een kamertemperatuur van 26° (lekker fris, een goede week geleden was het in Spanje 38-40).
                    Veel "extra" risico is daar nu toch niet aan. Als je een Ikea kast met alle onderdelen bij elkaar gekocht krijgt en in elkaar geschroefd dan kan je een pc in elkaar zetten. Moeilijker is het echt niet.

                    Maar ik kan best begrijpen dat velen liever iets meer geld uitgeven en tevreden zijn met wat de gemiddelde gebruiker wil dan een beetje nadenken en een weekend de handen uit de mouwen steken. En als er dan iets mis is, dan steek je de kast binnen bij de verkoper. Dan kijken we wel facebook en instagram op de smartphone.

                    Dat je dan een pc krijgt met de harde schijf geformateerd en al je foto's, muziek en documenten kwijt... dat nemen ze er bij. Dat is nu eenmaal de kost van een pc gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Veel "extra" risico is daar nu toch niet aan. Als je een Ikea kast met alle onderdelen bij elkaar gekocht krijgt en in elkaar geschroefd dan kan je een pc in elkaar zetten. Moeilijker is het echt niet.
                      Ineen steken kunnen velen, maar alles ideaal ordenen en daarna correct configureren is toch nog iets anders dan een kast ineen steken waar alle bijeenpassende onderdelen schoon voorverpakt zijn en je niets verkeerd kon kopen. [emoji6]

                      Maar ik kan best begrijpen dat velen liever iets meer geld uitgeven en tevreden zijn met wat de gemiddelde gebruiker wil dan een beetje nadenken en een weekend de handen uit de mouwen steken.
                      Alle PC’s die ik voor mezelf ineen gestoken heb, die waren duurder dan wat men in een winkel kon kopen … net door voor betere onderdelen te kiezen.

                      En als er dan iets mis is, dan steek je de kast binnen bij de verkoper. Dan kijken we wel facebook en instagram op de smartphone.
                      Het ergste is dat je ook je data moet binnen leveren bij de hersteller en je nooit weet wat ermee gebeurt en/of je die terugkrijgt. [emoji6]

                      Dat je dan een pc krijgt met de harde schijf geformateerd en al je foto's, muziek en documenten kwijt... dat nemen ze er bij. Dat is nu eenmaal de kost van een pc gebruiken
                      Inderdaad, zeker met softwareprobeem is een format en herinstalleren hetgeen velen doen, naar fouten wordt heel weinig gezocht.
                      Ja … een BU is dan ideaal, maar wie heeft dit altijd op tijd gedaan?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                        Ik ben helemaal geen backup freak maar als mijn desktop zou uitvallen - of wanneer ik op WE of op reis ben - kan ik gewoon voortdoen waarmee ik bezig ben op een laptop.
                        Alleen wanneer mijn huis zou afbranden is er een probleem, ik heb niet al mijn data (zeker foto's) op gedelocaliseerde backups.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Alle PC’s die ik voor mezelf ineen gestoken heb, die waren duurder dan wat men in een winkel kon kopen … net door voor betere onderdelen te kiezen.
                          Ja, maar je hebt die keuze gemaakt. Moest je een pc in elkaar steken met (zo goed als) identieke componenten en je zoekt even op het internet dan zou je waarschijnlijk goedkoper uitkomen. De meeste zelfbouwers kiezen om zelf te bouwen omdat ze een visie hebben van hun ideale pc en vinden die combinatie niet kant en klaar. Een tijd geleden was er op het werk zo'n pc-privé actie. Als je gaat kijken dan lijkt het interessant tot je even de harde schijf wat groter maakt en een zwaardere cpu kiest. Doe er nog een grote scherm dan standaard bij en je komt een pak duurder uit.

                          Zo erg is dat configureren niet meer vergeleken met de tijd van autoexec.bat en config.sys. Ik ga er van uit dat de meesten Windows zouden installeren. Op een zelf gebouwde moet je een dvd of usb insteken en dan de schermen volgen. Op een gekochte moet je ook al die schermen volgen, de media staat er wel op maar de configuratie moet je zelf doen. Tegenwoordig is het installeren van drivers een stuk gemakkelijker omdat het OS die download. Bij een gekochte pc moet je ook zelf al je programma's installeren en naar je zin configureren.

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Ik ben helemaal geen backup freak maar als mijn desktop zou uitvallen - of wanneer ik op WE of op reis ben - kan ik gewoon voortdoen waarmee ik bezig ben op een laptop.
                          Alleen wanneer mijn huis zou afbranden is er een probleem, ik heb niet al mijn data (zeker foto's) op gedelocaliseerde backups.
                          In theorie wel als ik de backup schijf nog heb want al mijn files krijg ik niet op de laptop. En ja, als het afbrandt dan heb ik nog een backup in het buitenverblijf liggen. Dan ben ik wel enkele dingen kwijt want die wordt niet zo vaak vervangen maar de grote hoop is er dan wel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Wat heeft de prijs van die cpu daar nu mee te maken? Die kan eveneens stuk gaan. En als de prijs het belangrijkste is.... zoek eens wat die Epyc 7404P kost die ik draai.
                            Spanik iedereen maakt zijn eigen Pc naar zijn eigen noden en goestingen.
                            Hier lees ik dat sommigen een PC willen kopen die rond de €500 kosten, daarom die prijsaanduiding. Alles kan kapot gaan als je zo wilt spreken.
                            Ik ging om mijn nieuwe Ciroën GS en een andere man kwam zijn ook nieuwe CiTroën Diane ophalen.
                            Die rijd een tour van het blokje en zegt dat de derde versnelling niet gaat.
                            Niemand die het geloofde tot ze er zelf mee gereden hadden.
                            Geen derde versnelling.
                            Mijn gloednieuwe VW Kever 1300 had ook een mankement.
                            Zo nu en dan kon ik wel een auto oversteken en IEDERE KEER als ik er langs kwam was het pfffffff, toerental minder en drie maal een frontale botsing;
                            Ik naar de VW garage maar ze vonden het euvel niet en lieten ze me zo vertrekken.
                            Ik tankte aan een pomp dicht waar ik woonde. De garagisten waren twee boerenzonen. Ik vertel wat er is met mijn VW en zegt de oudste zonder blikken of blozen "ze moeten een rondelleke in de carburator steken en t' zal gedaan zijn.
                            Bij VW me voor gek. OMdat ik wilde dat die auto zou rijden zoals het hoorde zei ik dat ik een brief ging schrijven rechtstreeks naar VW belgie.
                            De baas had het gehoord en de mechaniekers hebben daar een rondelleke moeten insteken en mijn Keverken heeft de rest van zijn leven niet zot meer gedaan.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

                              Grafische kaarten gaan dikwijls stuk door te hoge temperaturen, maar dat is dan meestal omdat er zoveel stof in zit dat de warmte er niet meer uit kan.
                              Maar na 18 maanden zit er meestal nog niet zoveel stof in, dus zal er hier wel een andere oorzaak zijn.
                              Slecht thermisch contact tussen de processors en het koelblok bijvoorbeeld, dat is dan een fabricagefout, of condensators die het vroegtijdig opgeven omdat ze er de goedkoopste hebben ingestoken.
                              Het is ook mogelijk dat er in de pc-kast te weinig luchtdoorstroming is waardoor de temperatuur te hoog oploopt.
                              In sommige omgevingen is het wel mogelijk dat er veel stof in de computer komt op een korte tijd, maar in de meeste woonkamers zal dat niet meteen een groot probleem zijn.
                              Ik blaas de pc wel 1 keer per jaar uit met perslucht, en de PS4 van mijn zoon heeft dat ook geregeld nodig omdat anders de fanmotor continu op de maximale snelheid blijft draaien (die Playstation staat wel veel meer uren aan dan mijn pc).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X