Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat mee te nemen naar IJsland?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat mee te nemen naar IJsland?

    Goeie namiddag iedereen,

    In september vertrek ik voor enkele dagen naar het fotogenieke IJsland en ik vroeg me af welke zaken er volgens jullie zeker niet mogen ontbreken in m'n fototas! Eén ding wat 'k sowieso al thuis laat is m'n statief. Ik denk er serieus over na om een gorillapod te kopen. Een gewoon statief mag je in principe nergens gebruiken, maar die extra steun kan toch wel welkom zijn aangezien we van plan zijn om tot zonsondergang rond te trekken en rond middernacht een gooi te doen om het noorderlicht vast te leggen op de gevoelige plaat.

    Verder zullen de meeste foto's zoals te verwachten in IJsland landschapsfoto's zijn...

    Ik hoor graag jullie advies!

    Groeten,

    Geoffrey
    Canon EOS 350D | Canon EOS 1000D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm | Tamron AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di-II | Canon Speedlite 430 EX II Flitser | Velbon Sherpa 450 R/F Statief | Lowepro Micro Trekker 200 | Canon DSLR Bag 100BG

  • #2
    Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

    Waarom zou je een gewoon statief niet mogen gebruiken?
    http://www.myricreaties.be

    Comment


    • #3
      Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
      Waarom zou je een gewoon statief niet mogen gebruiken?
      De ervaringen die ik heb gehoord van mensen die er zijn geweest (ik ben er nog niet geweest, zal in september de eerste keer zijn) wijzen er toch echt op dat men statieven liever niet ziet en zoveel mogelijk probeert te weren. Kan me ook wel voorstellen waarom en denk niet dat IJsland de enige plaats is ter wereld waar het zo is...

      EDIT: Ik heb gezien dat jij er wel al bent geweest en aan de foto's te zien wel gebruik gemaakt van een statief? Spreek me gerust tegen als bovenstaande niet klopt hoor!
      Canon EOS 350D | Canon EOS 1000D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm | Tamron AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di-II | Canon Speedlite 430 EX II Flitser | Velbon Sherpa 450 R/F Statief | Lowepro Micro Trekker 200 | Canon DSLR Bag 100BG

      Comment


      • #4
        Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

        ik zou absoluut niet zonder statief gaan! Tuurlijk mag je een statief gebruiken, wie gaat je daar van weerhouden? de zeehonden? of de rendieren?

        zie hier mijn rapportage van ijsland

        reken er niet te veel op dat je het noorderlicht tegen komt, da's uitzonderlijk... Maar zoek vooral op HOE je noorderlicht moet fotograferen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

          Haal gauw een UWA als het budget dat toelaat, en neem dat statief toch maar mee.

          Comment


          • #6
            Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

            Bedankt voor de tips tot dusver. Misschien dat ik toch maar dat statief meeneem dan... Meer tips zijn welkom! Hoe dan ook ga ik nog een groothoek aanschaffen en ook een batterygrip kan wel goed van pas komen vermoed ik...

            Wat het noorderlicht betreft, dat zal een uitdaging worden... Op alle vlak
            Last edited by Geoffrey; 7 augustus 2010, 23:04.
            Canon EOS 350D | Canon EOS 1000D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm | Tamron AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di-II | Canon Speedlite 430 EX II Flitser | Velbon Sherpa 450 R/F Statief | Lowepro Micro Trekker 200 | Canon DSLR Bag 100BG

            Comment


            • #7
              Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

              Ik kom net terug van Ijsland reis (foto's nog aan 't processen) en wat ik zeker kan aanraden:
              - een goed statief (watervallen, landschappen, en bij schemering)
              - een wide angle (12-24 mm of zoiets)
              - Noorderlicht: ik heb gelezen dat dit enkel in de winterperiode voorkomt (en dan nog met veel geluk eer je 't te zien krijgt)
              - een Tele-Zoom (70-200 bvb of meer) als je wat dieren wil trekken (papegaaiduikers etc)
              - een Pol filter is aan te raden, en mogelijk een grijsfilter (ND8 bvb)

              Als je maar voor enkele dagen gaat dan zul je toch heel goed de streek moeten bepalen waar je wil verblijven, Ijsland is nl een stuk groter dan België, qua afstanden en ook qua fotogenieke landschappen zul je tijd tekort hebben. Ik had het voordeel dat het in Juli bijna 24h klaar is en heb dan ook lange dagen achter de camera doorgemaakt
              My 2 cents,
              Fuji X-T1 en glassware

              Comment


              • #8
                Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                Oorspronkelijk geplaatst door Geoffrey Bekijk bericht
                EDIT: Ik heb gezien dat jij er wel al bent geweest en aan de foto's te zien wel gebruik gemaakt van een statief? Spreek me gerust tegen als bovenstaande niet klopt hoor!
                Ik ben er inderdaad geweest in februari/maart 2008. In tegenstelling tot wat je denkt heb ik geen statief gebruikt. Toch had ik meermaals gewild dat ik er wel een gebruikt had, dan had ik meer goeie foto's gehad.
                Ik heb toen ook regelmatig mensen met een statief gezien en nooit heeft daar bij mijn weten iemand problemen van gemaakt, vandaar mijn enigzins verbaasde reactie.
                http://www.myricreaties.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                  Zeker dat statief meenemen! Ook ND-filters en dergelijke kunnen zeker gebruikt worden. Veel lensdoekjes om nattigheid van je lenzen te vegen en misschien wel een blaasbalgje bij stoffige toestanden. Mijn materiaal is daar behoorlijk nat geworden bij momenten :-)
                  Website http://www.kristofpattyn.be

                  a lotta canonstuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                    Ik ben vorig jaar in juli geweest.

                    Het is een fabel dat je geen statief kan je gebruiken. Het land is trouwens bijna leeg op de hoofdstad na. Ik heb mijn statief redelijk veel gebruikt maar ik was dan ook daar voor de vogels. Die ga je in september veel minder zien.

                    Alle standaard lenzen kan je moeiteloos gebruiken ( van breedhoek tot tele)
                    Polar en in mindere mate een ND kan nuttig zijn. Flitser heel weinig.

                    Voor de rest : zorg voor een goede wegenkaart, ga van de ringweg af en trek de natuur in. Een 4*4 is heel handig
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                      Als je interesse zou hebben kan je mijn foto's van Ijsland hier vinden.
                      Ik ben natuurlijk wel tijdens de winter geweest dus het landschap zou er iets anders kunnen uitzien
                      http://www.nicolasdecorte.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                        Ik heb toen ook regelmatig mensen met een statief gezien en nooit heeft daar bij mijn weten iemand problemen van gemaakt, vandaar mijn enigzins verbaasde reactie.
                        en toch zien ze het liever niet hoor, omdat ze al die gaten in de grond niet willen.
                        een monopod wordt nog wel oogluikend toegestaan, mist met hem niet steeds verzet.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          en toch zien ze het liever niet hoor, omdat ze al die gaten in de grond niet willen.
                          een monopod wordt nog wel oogluikend toegestaan, mist met hem niet steeds verzet.
                          grt,bouk.
                          Dat is dus exact wat ik ook heb gehoord...

                          @Waldorf27: bedankt voor de link!
                          Canon EOS 350D | Canon EOS 1000D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm | Tamron AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di-II | Canon Speedlite 430 EX II Flitser | Velbon Sherpa 450 R/F Statief | Lowepro Micro Trekker 200 | Canon DSLR Bag 100BG

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            en toch zien ze het liever niet hoor, omdat ze al die gaten in de grond niet willen.
                            een monopod wordt nog wel oogluikend toegestaan, mist met hem niet steeds verzet.
                            grt,bouk.
                            Waar staat dat geschreven
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat mee te nemen naar IJsland?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              en toch zien ze het liever niet hoor, omdat ze al die gaten in de grond niet willen.
                              een monopod wordt nog wel oogluikend toegestaan, mist met hem niet steeds verzet.
                              grt,bouk.
                              als je het statief in de lucht houdt, dan mag het wel!
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X