Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turkije - Iran

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Turkije - Iran

    Iemand ervaring met het reizen tussen Turkije en Iran. Ik vertrek namelijk in oktober voor een eertse deel in een langere reis (Istanbul-Peking) naar Istanbul. Ik zou door Turkije willen trekken naar Teheran langs Turks Koerdistan. Hoe zit het met transportmogelijkheden en ook, is het mogelijk om aan de grens een visa voor Iran te bekomen. Heb hier omtrent al wat zitten op zoeken en krijg verschillende mogelijkheden.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Turkije - Iran

    Op dergelijke vragen zal je een beter antwoord krijgen op het forum van de site van VZW Wegwijzer: www.reizigersnetwerk.be
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Turkije - Iran

      .Had ik ook al aan gedacht, maar zag hier ook een paar mensen posten die blijkbaar wat van Turkije wisten. En hier ben ik meer thuis .

      Comment


      • #4
        Re: Turkije - Iran

        De mensen op dit forum zullen Turkije al geproefd hebben aan de West en Zuidkust, maar niet op de manier die jij voorstelt. De echte globetrotters met rugzak en openbaar vervoer zijn hier eerder zeldzaam (ik ben er wel ééntje van).
        Zo'n 20 jaar geleden stond ik ook nabij Dogubayazut aan de grens met Iran en kon er toen niet in zonder visum. Maar er is uiteraard heel wat veranderd in die tussentijd. Al denk ik wel dat je het nog altijd beter vooraf bekomt.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Turkije - Iran

          Ben het al gewend om vast te zitten aan grensovergangen . Nee, ik wil dit nu niet meer meemaken (laatste keer 16 uur vast gezeten aan de grens India Pakistan, en toen heb ik echt mijn lesje geleerd). Dus ik neem nu mijn voorzorgsmaatregelen en zoek hier en daar wat hulp van meer ervaren reizigers.
          Ik ga zeker eens kijken op wegwijzer, maar alle hulp is welkom.

          Grtz

          Comment


          • #6
            Re: Turkije - Iran

            vrienden van ons hebben vorig jaar dat stuk met de moto gedaan.
            check http://ergensonderweg.blogspot.com
            via die site kan je ze eventueel contacteren.
            http://www.effieweg.tk

            Comment


            • #7
              Re: Turkije - Iran

              Thx

              Comment


              • #8
                Re: Turkije - Iran

                Ik heb vorig jaar door Iran gereisd met rugzak gedurende vijf weken. Wat een prachtland Mijn fotocollectie is nog steeds niet volledig afgewerkt, maar je kan een idee krijgen van wat ik gezien heb op mijn zenfolio site.

                Ik heb vele dingen geleerd in Iran, o.a. dat de dingen in Iran zo snel veranderen dat de locale bewoners zelf niet meer kunnen volgen. Het is op zich al een logge bureaucratie en die "veranderingen" helpen niet echt. Een jaar geleden kon je aan de grensovergangen idd. aan een visum geraken, maar enkel en alleen aan een transitvisum. Dit is maximaal 7 dagen geldig. Wil je een toeristenvisum, dan moet dat op voorhand aangevraagd worden op de ambassade. Je krijgt dan, afhankelijk van de grillen van de consul, ergens tussen twee en zes weken - ik kreeg er drie, vroeg er vier. Een toeristenvisum verlengen in Iran is geen probleem indien je op de juiste plaats een verlenging vraagt. Ik heb dit gedaan in Esfahan, ging relatief vlot, op bureau geweest voor gesprek en thee, wel ondertussen serieuse discriminatie van de Afghani moeten aanschouwen, maar ik kreeg de verlenging. Teheran is bv. gekend als een heel slechte plaats om een verlenging aan te vragen. Een transitvisum kan je niet verlengen.
                Ook opmerken dat Iran voor de rugzaktoerist relatief duur is. Ik heb gemiddeld 21 euro/dag gespendeerd, maar heb dan wel twee dagen een chauffeur met auto gehuurd en dergelijke. Wel altijd heel "basic" overnacht. Het mooiste stuk vond ik het noorden, Azerbaydjan en Gilan. De ene vallei een woeste steenmassa, de volgende de Tuin van Eden. Ten noorden van Teheran zijn de mensen ook heel anders dan in de rest van Iran. Alles behalve conservatief. Als je alleen reist zal je merken dat alles hier mogelijk is. De vrouwen van Gilan zijn tevens wereldberoemd in Iran; niet alleen voor hun yoghurt met look trouwens. Veel plezier
                Dit is ondertussen al wel een jaar geleden. Denk eraan, dingen in Iran veranderden heel snel...
                :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                Comment


                • #9
                  Re: Turkije - Iran

                  bedankt en ik zal zeker rekening houden met je laatste opmerking . 21 euro is idd een beetje aan de dure kant, en zal zeker niet verbetert zijn. Maar bon.
                  Mooie site trouwens, en de landen die je bezocht hebt Ik ga ook langs Centraal Azië en denk dat het fascinerend moet zijn. Is het reizen door Azerbaidjan trouwens goed te doen (nog niet veel over opgezocht om eerlijk te zijn ).


                  Grtz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Turkije - Iran

                    Surf eens naar onze site www.travelspot.be voor meer info over Turkije & Iran. Voor zover ik weet heb je nog steeds vooraf een visum nodig voor Iran... aan de grens zelf, vergeet 't! Eventueel wel aan te vragen in Turkije (Ankara of Erzurum).

                    Ben er tweemaal geweest, laatste keer is ook al een paar jaar geleden, met de auto vanuit België... en dan weer terug
                    Jan
                    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Turkije - Iran

                      Thx. Ja, ik heb ondertussen al een en ander bijgeleerd dankzij de tips hier en aan de grens is er sinds 5 jaar geen visum meer te krijgen. Of het in Ankara kan voor een Europese burger is blijkbaar een strikvraag, heb al de twee versies gehoord. Heb vanmiddag ook nog eens naar de ambassade van Iran gebeld, daar vertelden ze me dat ze het zelf niet weten omdat het steeds verandert, maar zij gokten erop dat het onmogelijk was.

                      Dus, ik zoek nog wat verder.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Turkije - Iran

                        Normaal gezien zou het mogelijk moeten zijn om in Turkije aan een visum te geraken. Toen ik in Iran was heb ik mensen ontmoet die zo aan hun visum geraakt waren (Zwitserse nationaliteit). Maar ja, dat is een jaar geleden, misschien nieuwe consul en dus nieuwe interpretatie van de wet... Laat de bureaucratie je in ieder geval er niet van weerhouden naar Iran te reizen.
                        Reizen door Iran is makkelijk. Er zijn altijd wel (mini)bussen of gedeelde taxi's. In het slechtste geval huur je een taxi voor jezelf (dar basta ).
                        Een leuke site om volgen is onzemaninteheran, over een Nederlandse journalist die gevallen is voor de charmes van een Perzische schone (ik kan er inkomen ).
                        :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                        Comment


                        • #13
                          Re: Turkije - Iran

                          Was zeker niet van plan me te laten afschrikken door bureaucratie, na paar jaar ben ik al wat gewoon, maar nog eens 16 uur ergens aan een grensovergang vast zitten heb ik ni echt zin in, dus wil ik goed weten wat en hoe.
                          De link is .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Turkije - Iran

                            Probeer in het oosten van Turkije zeker het Ishak Pasha paleis te bezoeken (dogubeyazit) en als je kan de ruines van Ani (op de grens met Armenië) daar kan je pas foto's maken!

                            In het Oosten van Turkije zijn er veel controles van het leger, wij werden 2 a 3 keer per dag gecontroleerd.

                            Comment

                            Working...
                            X