Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trektocht Ijsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trektocht Ijsland

    Als alles goed gaat, afhankelijk van de Coronatoestanden, ga ik op 7daagse trektocht in Ijsland midden juli 2021. Van kampplaats naar kampplaats, en geen mogelijkheid tot opladen van batterijen. Op de info die gegeven wordt over de trektocht geeft men aan om een powerbank mee te nemen.

    Ik heb 5 batterijen NP-FW50 voor mijn Sony, maar ik vrees dat dit niet zal volstaan.

    mogelijkheden: - ik laad de batterijen bij via een powerbank (20.000 mAh), en dat lukt. alleen vond ik dat de batterij snel leeg was ondanks het bericht dat die opgeladen was.
    - ik koop er een 3-4 bij maar dan heb ik er nadien teveel, en aan wie geraak je die kwijt.
    - ik probeer er een paar te lenen bij fotografen die ze in deze periode niet nodig hebben.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: trektocht Ijsland

    Sowieso een powerbank en batterijen heb je eigenlijk nooit teveel in mijn opinie
    Wel een vorm van roulatie uitwerken net zoals met je kaartjes zodat alles ongeveer evenveel gebruikt wordt

    Over het rondtrekken in IJsland kan opapol je hier de meeste info verschaffen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: trektocht Ijsland

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Sowieso een powerbank en batterijen heb je eigenlijk nooit teveel in mijn opinie
      Wel een vorm van roulatie uitwerken net zoals met je kaartjes zodat alles ongeveer evenveel gebruikt wordt

      Over het rondtrekken in IJsland kan opapol je hier de meeste info verschaffen

      grts
      Sieg
      @Guido : ik neem aan dat je het hier hebt over de populaire Laugavegur. Zo om de 15 km zijn er hutten en daar kan je opladen. Alleen : het is een constant gevecht voor de stopcontacten....Die hutten zitten ook meestal al vele maanden volgeboekt
      Persoonlijk hanteer ik de norm die ik hanteerde in het analoge tijdperk : think twice before you click.
      De hutten van de minder populaire routes hebben helemaal niks, nada. Hooguit een paar gasflessen (Tjofadalir) om het een beetje warmer te maken in geval van nood.
      Sieg is juist : powerbank.

      Maar als je gaat trekken zou ik me ook zorgen maken over het gewicht van de camera en de optiek die je dacht mee te brengen.

      Bon, ik weet ook niet hoe je daar gaat verplaatsen : huurwagen ? Denk aan een inverter.

      In het kort : ik kan geen gepast antwoord bieden

      Comment


      • #4
        Re: trektocht Ijsland

        @sieg,

        Wij gaan inderdaad de trail stappen in juli, maar met tent....die wordt met de bagage naar de volgende kampplaats gebracht. Dus geen gebruik van de hutten, wel van de kampplaatsen. Wij verplaatsen ons te voet, enkel de eerstd en de laatste dag met vervoer vanuit de luchthaven.
        Wat de camera betreft: ik heb de ouwe trouwe sony a700 met al de lenzen ingeruild en mij een RX10 MarkIV aangeschaft. Was het gesleur moe en zag ertegen op. Bon, zal dus nog een bijkomende powerbank van 20.000 aanschaffen.
        Thanks
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

        Comment


        • #5
          Re: trektocht Ijsland

          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
          @sieg,

          Wij gaan inderdaad de trail stappen in juli, maar met tent....die wordt met de bagage naar de volgende kampplaats gebracht. Dus geen gebruik van de hutten, wel van de kampplaatsen. Wij verplaatsen ons te voet, enkel de eerstd en de laatste dag met vervoer vanuit de luchthaven.
          Wat de camera betreft: ik heb de ouwe trouwe sony a700 met al de lenzen ingeruild en mij een RX10 MarkIV aangeschaft. Was het gesleur moe en zag ertegen op. Bon, zal dus nog een bijkomende powerbank van 20.000 aanschaffen.
          Thanks
          Ik denk dat die kampplaatsen bij de hutten gelegen zijn....

          Comment


          • #6
            Re: trektocht Ijsland

            Zelf heb ik deze trekking verleden jaar gedaan en inderdaad , het opslaan van de tenten gebeurt aan kampplaatsen . Hou ook rekening met de koude . 's Nachts heb je vriestemperaturen en door de dag rond de 10 graden .

            Comment


            • #7
              Re: trektocht Ijsland

              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              Zelf heb ik deze trekking verleden jaar gedaan en inderdaad , het opslaan van de tenten gebeurt aan kampplaatsen . Hou ook rekening met de koude . 's Nachts heb je vriestemperaturen en door de dag rond de 10 graden .
              Bedankt. Paar jaar terug zaten we in de Lofoten, en we hadden ongeveer de zelfde temperatuur overdag en veel regen.
              Hoe is de tocht jou bevallen, qua natuur, organisatie enz.....

              Dus ook de batterijen via powerpack geladen?
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: trektocht Ijsland

                midden juli is het daar bijna altijd licht. Waarom zou je geen zonnepaneel meenemen ? dat is niet erg groot, weegt niet veel (levert ook niet veel op, maar wie het kleine niet begeert ... ).
                mogelijks biedt het warm houden van je batterijen ook wat winst. Ik herinner me dat het daar niet erg warm was (en ook wat bewolkt, regenachtig en zelfs wat sneeuw; dit ivm de zonne-energie)

                Man, ik zou zo teruggaan.
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                Comment


                • #9
                  Re: trektocht Ijsland

                  Onze tocht is op dag 3 afgebroken geweest omdat de kampplaats waar wij naar toe wilde gaan alle tenten diezelfde nacht waren weggewaaid .We zijn dan terug afgedaald naar de kampplaats van dag twee maar daar heeft het diezelfde nacht ook hevig gestormd , gelukkig geen tenten weggewaaid maar ik heb nooit zo'n schrik gehad als die nacht .Batterijen via powerbank inderdaad opgeladen maar op de kampplaatsen is er ook stroom voorzien . Natuur is overweldigend mooi .

                  Comment


                  • #10
                    Re: trektocht Ijsland

                    Voor de FW50 heeft Jupio een batterij die je rond je broekgordel doet met een fake-batterij voor in de camera. Elke A7/a6xxx heeft een klepje onderaan in de batterijdeur om dat toe te laten.
                    Heeft niet zoveel capaciteit - maar 2,5x een FW50 - maar 't is dan ook een vrij compact ding.

                    Het is wat jammer dat die micro en mini-usb-connectoren zo'n gevoelige breekbare connectoren zijn - anders zou je gewoon dat ding kunnen gebruiken met een powerbank. De A-mount's hadden zo'n connector die je ook tegen komt op de nex-videocamera's. Jammer toch dat Sony dat tesamen met de minolta-remote connector heeft vervangen door fragiel gepruts met 10 pinnetjes in een heel compacte connector (versta me niet verkeerd - ik ben verder best wel tevreden over m'n speeltuig).

                    Als u het vliegtuig zou nemen - let dan op, er zijn maxima qua totale batterijcapaciteit voor in de handbagage. Ik meen me vaag te herinneren dat die 20000mAh te veel kan zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: trektocht Ijsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                      Voor de FW50 heeft Jupio een batterij die je rond je broekgordel doet met een fake-batterij voor in de camera. Elke A7/a6xxx heeft een klepje onderaan in de batterijdeur om dat toe te laten.
                      Heeft niet zoveel capaciteit - maar 2,5x een FW50 - maar 't is dan ook een vrij compact ding.

                      Het is wat jammer dat die micro en mini-usb-connectoren zo'n gevoelige breekbare connectoren zijn - anders zou je gewoon dat ding kunnen gebruiken met een powerbank. De A-mount's hadden zo'n connector die je ook tegen komt op de nex-videocamera's. Jammer toch dat Sony dat tesamen met de minolta-remote connector heeft vervangen door fragiel gepruts met 10 pinnetjes in een heel compacte connector (versta me niet verkeerd - ik ben verder best wel tevreden over m'n speeltuig).

                      Als u het vliegtuig zou nemen - let dan op, er zijn maxima qua totale batterijcapaciteit voor in de handbagage. Ik meen me vaag te herinneren dat die 20000mAh te veel kan zijn.
                      Ai, ik ga dat moeten checken want heb nu recent 2 powerbanks van elk 20.000 mAh gekocht.....
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

                      Comment


                      • #12
                        Re: trektocht Ijsland

                        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                        Onze tocht is op dag 3 afgebroken geweest omdat de kampplaats waar wij naar toe wilde gaan alle tenten diezelfde nacht waren weggewaaid .We zijn dan terug afgedaald naar de kampplaats van dag twee maar daar heeft het diezelfde nacht ook hevig gestormd , gelukkig geen tenten weggewaaid maar ik heb nooit zo'n schrik gehad als die nacht .Batterijen via powerbank inderdaad opgeladen maar op de kampplaatsen is er ook stroom voorzien . Natuur is overweldigend mooi .
                        Het kan ginder idd behoorlijk spoken als het begint te waaien. Als ik zie met welk soort tenten de mensen zo allemaal afkomen.......
                        Er is idd stroom voorzien maar er is een constant gevecht om de stopcontacten, dat laatste is zeker niet verbeterd door het enorme succes van deze route.
                        Ik weet niet hoe je deze route gaat stappen maar ik denk dat het slimste is om te starten in Thorsmörk, dan heb je het moeilijkste deel eerst. Vergeet ook geen wandelstokken.
                        Ga je helemaal tot Skógar of stop je in Landmannalaugar ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: trektocht Ijsland

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Het kan ginder idd behoorlijk spoken als het begint te waaien. Als ik zie met welk soort tenten de mensen zo allemaal afkomen.......
                          Er is idd stroom voorzien maar er is een constant gevecht om de stopcontacten, dat laatste is zeker niet verbeterd door het enorme succes van deze route.
                          Ik weet niet hoe je deze route gaat stappen maar ik denk dat het slimste is om te starten in Thorsmörk, dan heb je het moeilijkste deel eerst. Vergeet ook geen wandelstokken.
                          Ga je helemaal tot Skógar of stop je in Landmannalaugar ?
                          Ik doe de tocht met https://theicelandtrail.com/ice21?gc...iAAEgLIC_D_BwE.
                          We zijn met 4, en huren het materiaal bij hen, en bagagevervoer. Enkel dagrugzak te sleuren.
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: trektocht Ijsland

                            Bij deze organisatie heb ik mijn tocht ook gedaan in 2020 . Tevreden over .

                            Comment


                            • #15
                              Re: trektocht Ijsland

                              De situatie nu i.v.m. covid 19 is dat er op de luchthaven een corona test wordt afgenomen en dat je daarna 5 dagen in quarantaine moet om vervolgens na die 5 dagen terug een corona test moet ondergaan . Ik weet niet hoe dit binnen enkele maanden zal zijn natuurlijk .

                              Comment

                              Working...
                              X