Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trektoch van 21 dagen door nepal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trektoch van 21 dagen door nepal

    Hallo ik ga voor 21 dagen trekken door nepal. Ik moet alles meezeulen die 21 dagen lang. Ik moet dus zeer goed letten op wat ik meeneem. Het materiaal dat ik heb zie je in mijn handtekening.
    Ik ben ook aan het overwegen om de Canon 24-105 L aan te kopen. En deze eventueel mee te nemen als enige lens. en mijn 100-400 thuis te laten. Heb ook wat schrik voor beschadiging tijdens het trekken en voor diefstal. Wat zouden jullie meenemen?

    Verder zou ik heel de tijd in RAW trekken? Ik heb 20 gig aan kaartjes.

    Thx
    Canon en glas
    www.jakke16.be

  • #2
    Re: trektocht van 21 dagen door nepal

    Als de scherpte van je 17-85 goed is zie ik op een 30d weinig reden om een 24-105L te kopen. Je kunt met je macrolens ook op 100mm schieten.
    Vind je 24mm voldoende groothoek dan is natuurlijk de 24-105 wel een uitstekende lens.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: trektoch van 21 dagen door nepal

      welk seizoen ga je trekken en waar?
      Afhankelijk van de trekking die je wil gaan doen kan je veel gewicht besparen op andere vlakken.... Of je helpt de locale bevolking en huurt een extra drager/gids.
      Ik denk dat qua groothoek die 17-85 toch wel interessant is. t zijn geen prutsbergskes he.
      Als je alles in Raw wil trekken zou ik toch een image tank overwegen naast de kaartjes. De 2 trekkings die wij er gedaan hebben, zijn zo mooi omdat ze erg gevarieerd zijn. Dus je trekt wat af hoor.
      Last edited by Mingh; 13 mei 2008, 08:30.
      http://www.effieweg.tk

      Comment


      • #4
        Re: trektoch van 21 dagen door nepal

        ben er zelf ook 2x geweest (telkens 4 weken); heb toen dia's getrokken met 28-70mm en 70mm-200mm ('portret'). Eerlijk gezegd zie ik niet goed in wat je met de 100-400mm gaat aanvangen, zeker gelet op het gewicht dat je moet meezeulen, tenzij je een drager huurt. Groothoek lijkt me wel nuttig (ook voor de tempels in Patan en Bhaktapur). Voor diefstal zou ik niet teveel schrik hebben (10 jaar geleden toch niet; ik weet niet hoe het er nu gesteld is)

        Comment


        • #5
          Re: trektoch van 21 dagen door nepal

          Breedhoek (17mm) zeker niet opofferen, je zal deze echt nodig hebben.
          Indien je toch wat bereik wilt hebben, waarom je 100mm macro niet meenemen?
          Ideaal voor portret en macropnames en toch nog vrij licht en lichtsterk.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: trektoch van 21 dagen door nepal

            Ik ga heel juli naar daar. Naar waar ik ga weet ik nog niet helemaal. een vriend van mij staat in voor de organisatie. Ik zou de 100-400 meenemen voor als ik beestjes tegenkom onderweg. Over de 100 mm was ik eigelijk niet aan het twijfelen vermits het een heel polyvalente lens is.
            Ik heb al eens gekeken naar een image tank maar zijn allemaal redelijk duur voor het aantal keren ik dit daadwerkelijk ga gebruiken. Of zijn er goede imagetanks voor rond ongeveer 150 €?

            jan!
            Canon en glas
            www.jakke16.be

            Comment


            • #7
              Re: trektoch van 21 dagen door nepal

              Ik heb in 2006 een 3-weekse trekking gedaan in Ladakh. Ik heb ook geen ImageTank of iets dergelijks meegesleurd. Ik heb mijn vertrouwen gesteld in Sandisk Extreme III, en geen spijt van gehad. Deze kaartjes hebben een oerdegelijke reputatie, en zijn ondertussen serieus in prijs gedaald. Ik zie me eigenlijk niet zo snel een imagetank aanschaffen. Ik heb meer vertrouwen in deze kaartjes dan in imagetanks. Er zijn zelfs al getuigenissen van mensen die hun Sandisk kaartjes per ongeluk mee in de wasmachine hebben gestoken, en blijkbaar zonder gevolg.

              Wat de lens betreft, zou ik zeker zorgen voor voldoende groothoek. Deze reis was één van de hoofdredenen dat ik de 17-40 heb gekocht, en ik heb hiervan ook nog geen seconde spijt gehad. Stevig gebouwd, en prima beeldkwaliteit.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

              Comment


              • #8
                Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                Ik trek in oktober ook naar Nepal voor een trekking van 24 dagen.
                Ik neem mijn 18-200 lens mee omdat deze zo super handig is: alles in 1, gewicht valt nog mee, niet wisselen van lenzen wat op zo'n trekking wel handig is. Kwaliteit is zeker goed genoeg.

                Ik beperkt mij tot geheugenkaarten om de simpele reden dat als ik een geheugenkaart kwijt speel, dit niet zo'n ramp is. Ik heb er nog andere en ben dan niet al mijn foto's kwijt. Speel ik een image tank kwijt, dan ben ik al mijn opslagcapaciteit en al mijn foto's kwijt.
                Ik mik wel op 40 giga. 20 lijkt mij te weinig, zeker als je raw trekt.

                Ik twijfel nog om mij de sigma 10-20 aan te schaffen. Als super breedhoek kan dat tellen en als je hem daar niet gebruikt, gebruik je hem nergens denk ik.

                Ik heb echter nog een bijkomend probleem: Ik weet niet hoe ik mijn fototoestel met die 18-200 moet dragen, zodat ik deze direct bij de hand heb en er na 20 km berg op trekken niet tegenopzie om het toestel te pakken en een foto te nemen.
                Gezien de trekking heb ik een grote rugzak op mijn rug. Het toestel hierin steken is geen optie, omdat dit een grote rompslomp is.
                Ik zoek dus een soort buiktas, die groot genoeg is om mijn D80 met die lens in te steken, maar toch niet in de weg hangt om comfortabel te kunnen trekken.

                Of hoe lossen jullie dit op?

                Comment


                • #9
                  Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
                  Ik zoek dus een soort buiktas, die groot genoeg is om mijn D80 met die lens in te steken, maar toch niet in de weg hangt om comfortabel te kunnen trekken.
                  Ik denk dat een tas als deze het type is dat aan jouw vraag voldoet. (andere merken hebben dit meestal ook in hun assortiment hoor)
                  Een tas voor 1 toestel met lens die je ook aan een heupriem kan vastmaken.
                  Grtz, Tigra-Boy
                  ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                  Comment


                  • #10
                    Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
                    Ik beperkt mij tot geheugenkaarten om de simpele reden dat als ik een geheugenkaart kwijt speel, dit niet zo'n ramp is. Ik heb er nog andere en ben dan niet al mijn foto's kwijt. Speel ik een image tank kwijt, dan ben ik al mijn opslagcapaciteit en al mijn foto's kwijt.
                    Ik mik wel op 40 giga. 20 lijkt mij te weinig, zeker als je raw trekt.
                    Zo'n tank kan anders wel goed als backup dienen. Als je regelmatig je kaartjes backupt op die tank mag je er nog eentje kwijtspelen, je hebt je reserve parachute nog...
                    http://www.effieweg.tk

                    Comment


                    • #11
                      Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
                      Ik heb echter nog een bijkomend probleem: Ik weet niet hoe ik mijn fototoestel met die 18-200 moet dragen, zodat ik deze direct bij de hand heb en er na 20 km berg op trekken niet tegenopzie om het toestel te pakken en een foto te nemen.
                      Je gaat niet al wandelend een foto nemen en zal regelmatig een kleine stop maken (5 à 10 min.) om je rug even te ontlasten of te plassen (aangezien je +/- 5l water per dag zal drinken). Ideaal moment voor een foto.
                      Ideale gelegenheid ook als je moe bent en het aan niemand wil laten merken. "Hoezo moe? Ik maak gewoon een foto."
                      Mijn camera zat daarom gewoon boven in mijn grote rugzak. Geen gesleur en gezwengel op je heup of buik. Dat kan je best missen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                        +1

                        de weg van de minste weerstand. Zo'n camera met behoorlijk grote lens wil je nergens in de weg. Na n aantal dagen stappen ben je dat beu. Ik zou m ook bovenaan steken.
                        Met t geld dat je uitspaart om een extra tas te kopen die erna toch op zolder eindigt, kan je daar misschien een schooltje sponsoren. Ze kunnen het er gebruiken....
                        http://www.effieweg.tk

                        Comment


                        • #13
                          Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                          Met t geld dat je uitspaart om een extra tas te kopen die erna toch op zolder eindigt, kan je daar misschien een schooltje sponsoren. Ze kunnen het er gebruiken....
                          Of sponsor de plaatselijke bevolking en neem een drager voor je grote rugzak!! Ze hebben het meer dan nodig en je wordt er echt geen beter mens van als je zelf sleurt waar het niet moet, integendeel.... Een (veel te zware) rugzak van pakweg 20 kilo is minder dan de helft van het normale gewicht dat ze moeten dragen en je betaalt meer, dus je hoeft echt niet het gevoel te hebben dat je van zo'n drager profiteert.

                          Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                          Comment


                          • #14
                            Re: trektoch van 21 dagen door nepal

                            Ik ben 2 maand terug van een trektocht in Nepal met een 30D en een 17-85 IS. Voor een trektocht in de bergen en uitstappen naar de koningssteden volstond dit ruimschoots.
                            Voor Chitwan zal dit niet lang genoeg zijn, denk ik. Min. 300 mm nodig voor wild.
                            Batterijen opladen lukt in elk hotel. Ca. 600 clicks met 1 batterij ( af en toe geflitst).
                            Genoeg CF-kaarten meenemen, weegt niks en je hebt veel opslag=trouwens nodig. Zelden zo'n fotogeniek land en mensen gezien.
                            Prettige reis!

                            Comment

                            Working...
                            X