Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

    Hallo,

    Deze zomer maak ik een rondrit door Scandinavië. De grote lijnen van de tour liggen vast.

    We vertrekken in Helsinki op 3/7 gaan zo langs de ZO en O-kant van Finland over Kuusamo en Ivalo richting Varanger.
    Daarna rijden we richting Andennes (Lofoten) in Noorwegen om vervolgens via centraal Zweden of langs de Baltische kust door te steken richting Göteborg waar we op 3/8 de boot terugnemen. (Een kaartje met de route kan ik blijkbaar niet als bijlage bijvoegen, maar indien nodig kan ik het wel bezorgen als je er privé naar vraagt)

    Mijn vraag is of er onder jullie fotografen zijn die in de buurt van deze route mooie plekken weten voor enerzijds landschapsfotografie en anderzijds eventueel voor vogels en zoogdieren iets weten.

    Graag wat input.

    Alvast bedankt.

    tvdz
    Last edited by tvdz; 31 januari 2016, 22:47.

  • #2
    Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

    Ik kan enkel maar spreken over Noorwegen (2 maal een maand geweest), je kan daar om de 500m stoppen om een postkaart te fotgraferen.
    Veel is met de auto te bereiken maar tijdens een wandeling kom je net bij de mooiere waterval, kloof,....
    Je tocht is wel heel groot voor een maand
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

      JePe,

      Klopt ... een maand is krap.
      Afhankelijk van het weer zal het ene of het andere stuk sneller moeten gaan.
      Het snellere deel is dan eerder te beschouwen als 'verkennend' om ooit eens de jaren nadien opnieuw (en grondiger) te doen.
      Daarom ook de broodnodige info van concrete plekjes (bv. een knappe omgeving met een schitterende waterval) of plaatsen met specifieke fauna kenmerken (bv. een meer ergens in Finland of Zweden waar je ik zeg maar makkelijk(er) parelduikers kan fotograferen). Zo kan je met de weinige tijd (een mens heeft altijd tijd te kort) dat we hebben toch binnen de maand een groot deel van de tour (met een bepaald aantal doelen) afmaken.

      Alvast bedankt voor de input.

      tvdz

      Comment


      • #4
        Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

        De oost kant van Suomi
        Kostamustie 5644, 88930 Lentiira, Kuhnmo, Vartius
        Hossa area:
        - Julma Ölkky
        - Näränkä

        Kuusamo:
        - Oulanka National Park

        Zweden:
        - 395 / E10 is wel aardig om te rijden, heb er geen specifieke plekken
        - Kiruna (ijshotel -> flop)
        - Arvika (startpunt voor kanotochten)
        - Arjang
        - Bengstfors (open mijngebied geweest)
        - Idre
        - Sarna -> NP Fulufjället, hoogste waterval van zweden

        Noorwegen:
        - Lofoten: Eggum
        - West: Voss (tandradbaan)
        - West: Bergen
        - West: Heddal (grootste staafkerk)
        - West/Zuid genoeg watervallen
        - Midden: Lom
        - Oost: NP Femundsmarka

        Comment


        • #5
          Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

          Als je kan, zeker ook Geiranger doen in Noorwegen, als je de weg vanuit Geiranger neemt richting Dalsnibba (berg) langs de Fv63, dan kom je ook langs een prachtig uitkijkpunt over Geiranger en de fjord waar de cruises aanmeren, boven op Dalsnibba heb je ook een fantastisch uitzicht.
          vanuit Geiranger richting Eidsdal (ook langs de Fv63 maar dan de andere richting) passeer je ook een knap uitkijkpunt (Ørnesvingen) waar je Geiranger ziet vanuit de andere richting met Dalsnibba op de achtergrond.
          groeten, Kristof
          Canon EOS 5D mkII

          Comment


          • #6
            Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

            @in2lapland
            @Stoffograaf

            Bedankt voor jullie inbreng. Zeker bruikbaar.

            De Geiranger (eigenlijk de lijn Ründe - Stockholm) die heb ik in een eerdere reis door Noorwegen en Zweden (2012) reeds bezocht en inderdaad schitterend (een aanrader).

            Nieuwe input blijft nog steeds welkom. Ik heb nog een aantal maanden om de nodige voorbereidingen te treffen.

            tvdz

            Comment


            • #7
              Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

              Ik ben alvast benieuwd naar je ervaringen in het Wild Brown Bear Centre. Keep us informed !
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                Het is zeker de bedoeling dat ik via één van de plaatselijke organisaties een poging ga wagen om bruine beer, veelvraat en/of wolf te spotten. Welke organisatie ... ben ik nu nog aan het uitvissen. Wat het Wild Brown Bear Centre betreft ... heb ik mij laten vertellen dat het aanvoelen daar eerder kunstmatig (een open dierentuin nvdr) is. Blijkbaar zijn er betere locaties met ook nog goede kans op veelvraat en wolf, zelfs in juli. Ik hou jullie op de hoogte (maar dat zal ten vroegste 2de week augustus zijn ... als we terug zijn). Nog even geduld !

                tvdz

                Comment


                • #9
                  Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                  Wild Brown Bear Centre, ben er nu enkele malen geweest (4x 1 nacht; 2x begin juni = 14uurs zit en 2x eind september = 4 uurs zit) - dit jaar ga ik drie nachten -. Ik heb daar niets kunstmatigs waargenomen, het is zekers geen "open dierentuin"...

                  Er zit er ook nog een in de Hossa Area, die is wel stukken kleiner (aantal hides) dan het Wild Brown Bear Centre

                  nog wat linkjes:
                  martinselkonen
                  wildtaiga

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                    Voila ... daarom bovenstaand berichtje. Hoe meer info dat je langs alle kanten kan verzamelen, hoe correcter het beeld dat je je kan vormen.
                    Bedankt voor je info !

                    tvdz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                      Ga gewoon per fiets, zoals Wouter:
                      Het VRT NWS nieuws: betrouwbaar, helder en prikkelend. Het biedt je tekst, beeld en audio gebundeld in rubrieken en dossiers, met extra duiding door onze experten.





                      Ik zou je graag helpen, maar heb enkel nog maar Helsinki en Tampere gedaan, in winterse sneeuw natuurlijk.
                      Zomer spreekt me niet echt aan eerlijk gezegd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                        Noorwegen een keer of 10 gedaan, Zweden iets van een 15 keer, Finland 1 keer.
                        De nationale parken in Finland vielen me dik tegen (te klein), wat ik ook erg miste was verlatenheid. De bebouwing is erg verspreid. Eenmaal iets boven de poolcirkel begon dat wat te beteren maar toen ben ik terug gekeerd naar mijn geliefde Zweden.
                        De beste herinnering in Finland heb ik aan het Patvinsuo NP en de prachtige oude blokhutsauna bij een meer. Hout zelf kappen. Beste sauna ooit, een heel ander concept dan de klassieke Finse sauna.

                        Betreft het spotten van veelvraten : de kans is verwaarloosbaar. Voor beren : de zuidelijkste populatie zit in het gebied van de Sonfjäll en natuurlijk ook in de grote parken naar het noorden (Sarek, Padjelanta en Store Sjöfallet). Muddus is erg onderschat als park.

                        Ik las dat je tot aan de Varanger wil gaan, op een maand tijd is dat véél te ver (imho). Het noordelijkste dat ik ooit heb gedaan op één maand is Husoy op het fel onderschatte eiland Senja, dat was al ver genoeg. Landschappelijk lijkt Senja erg op Lofoten maar zonder toeristen. Maar betreft lofoten : het mooiste daar is het uitzicht vanop Reinebringen. Taaie klim en je mag geen hoogtevrees hebben maar het uitzicht is prachtig.

                        Rendieren ga je genoeg krijgen, elanden is al wat moeilijker. Dit zijn avonddieren, zelfde voor bevers.
                        In de buurt van Idre mag je zeker de klim naar de top van de Nipfjall niet missen, het zicht op de Stadjan doet me een beetje aan IJsland denken. Ook niet te missen is de Svartisen gletsjer en het Beiardal. Waar alle gletsjertongen naar het zuiden krioelen van de toeristen is het makkelijk om daar aan te ontsnappen. Zowat iedereen gaat met een bootje, dat bootje komt voor het eerst aanleggen om 10 uur, het laatste stuk is een wandeling. Vertrek vroeg genoeg langs het meer (2 uur in totaal schat ik) zodat je daar als eerste en enige bent. Wel laarzen aandoen, het is er nogal slijkerig. Enfin, ik kan zo nog wel een aantal uren over doorbomen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Noorwegen een keer of 10 gedaan, Zweden iets van een 15 keer, Finland 1 keer.
                          De nationale parken in Finland vielen me dik tegen (te klein), wat ik ook erg miste was verlatenheid. De bebouwing is erg verspreid. Eenmaal iets boven de poolcirkel begon dat wat te beteren maar toen ben ik terug gekeerd naar mijn geliefde Zweden.
                          De beste herinnering in Finland heb ik aan het Patvinsuo NP en de prachtige oude blokhutsauna bij een meer. Hout zelf kappen. Beste sauna ooit, een heel ander concept dan de klassieke Finse sauna.

                          Betreft het spotten van veelvraten : de kans is verwaarloosbaar. Voor beren : de zuidelijkste populatie zit in het gebied van de Sonfjäll en natuurlijk ook in de grote parken naar het noorden (Sarek, Padjelanta en Store Sjöfallet). Muddus is erg onderschat als park.

                          Ik las dat je tot aan de Varanger wil gaan, op een maand tijd is dat véél te ver (imho). Het noordelijkste dat ik ooit heb gedaan op één maand is Husoy op het fel onderschatte eiland Senja, dat was al ver genoeg. Landschappelijk lijkt Senja erg op Lofoten maar zonder toeristen. Maar betreft lofoten : het mooiste daar is het uitzicht vanop Reinebringen. Taaie klim en je mag geen hoogtevrees hebben maar het uitzicht is prachtig.

                          Rendieren ga je genoeg krijgen, elanden is al wat moeilijker. Dit zijn avonddieren, zelfde voor bevers.
                          In de buurt van Idre mag je zeker de klim naar de top van de Nipfjall niet missen, het zicht op de Stadjan doet me een beetje aan IJsland denken. Ook niet te missen is de Svartisen gletsjer en het Beiardal. Waar alle gletsjertongen naar het zuiden krioelen van de toeristen is het makkelijk om daar aan te ontsnappen. Zowat iedereen gaat met een bootje, dat bootje komt voor het eerst aanleggen om 10 uur, het laatste stuk is een wandeling. Vertrek vroeg genoeg langs het meer (2 uur in totaal schat ik) zodat je daar als eerste en enige bent. Wel laarzen aandoen, het is er nogal slijkerig. Enfin, ik kan zo nog wel een aantal uren over doorbomen :-)
                          Niemand legt een strobreed in de weg, je verhaal is heel interessant.
                          Schrijven maar zou ik zeggen
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Niemand legt een strobreed in de weg, je verhaal is heel interessant.
                            Schrijven maar zou ik zeggen
                            Inderdaad, post een fotoverslag

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Inderdaad, post een fotoverslag
                              Ik heb dat jaaaaaren gedaan. Niemand had daar ook maar een boodschap aan.
                              Why should I do this effort ? Give me a reason !

                              Comment

                              Working...
                              X