Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor trip naar Noorwegen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor trip naar Noorwegen ?

    Ik ga van 6 tot en met 10 december met een groepje collega's en studenten naar Noorwegen.

    We gaan eerst naar Oslo (6 - 7 december), en op 8 december vertrekken we naar Tromsö (de meest noordelijke universiteitsstad ter wereld).

    Ik ben nog nooit in Noorwegen (of Scandinavië in het algemeen) geweest en heb dus geen idee van het weer dat ik daar nu mag verwachten en of ik speciale voorzorgen moet nemen m.b.t. mijn materiaal. Moet ik speciale voorzorgen nemen ?

    In Tromsö hopen we noorderlicht te kunnen zien (en ik om het te kunnen fotograferen). Enige tips daaromtrent ?

    Als materiaal dacht ik mee te nemen mijn Nikon D200 met de 18-200 en 12-24 en mijn Mamiya 6 systeem (analoog middenformaat dus, het mag nog eens uit de kast; of is dat idioot gewicht dat ik meesleep ?) met statief.

    Alle info is welkom.

    Stefan.

  • #2
    Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
    Ik ga van 6 tot en met 10 december met een groepje collega's en studenten naar Noorwegen.

    We gaan eerst naar Oslo (6 - 7 december), en op 8 december vertrekken we naar Tromsö (de meest noordelijke universiteitsstad ter wereld).

    Ik ben nog nooit in Noorwegen (of Scandinavië in het algemeen) geweest en heb dus geen idee van het weer dat ik daar nu mag verwachten en of ik speciale voorzorgen moet nemen m.b.t. mijn materiaal. Moet ik speciale voorzorgen nemen ?

    In Tromsö hopen we noorderlicht te kunnen zien (en ik om het te kunnen fotograferen). Enige tips daaromtrent ?

    Als materiaal dacht ik mee te nemen mijn Nikon D200 met de 18-200 en 12-24 en mijn Mamiya 6 systeem (analoog middenformaat dus, het mag nog eens uit de kast; of is dat idioot gewicht dat ik meesleep ?) met statief.

    Alle info is welkom.


    Stefan.
    Er zal weinig licht zijn op dat moment van het jaar. De kou zou redelijkerwijze moeten meevallen als je in Tromsö zit, niet te vergelijken met Zweeds of Fins Lappland.
    Noorderlicht tips : je zal in de buurt van Tromsö veel last ondervinden van strooilicht, gewoon de donkerste plek opzoeken. Het meeste noorderlicht is erg lichtzwak, ik vrees dat je zal te kort schieten met de 18-200. Een langere belichtingstijd is geen optie omdat het verschijnsel beweegt.
    Een van mijn oud-studenten heeft een paar jaar aan de univ van Tromsö gewerkt, ik zal eens kijken als ik zijn emailadres terug vind.

    Paul

    Comment


    • #3
      Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Er zal weinig licht zijn op dat moment van het jaar. De kou zou redelijkerwijze moeten meevallen als je in Tromsö zit, niet te vergelijken met Zweeds of Fins Lappland.
      Noorderlicht tips : je zal in de buurt van Tromsö veel last ondervinden van strooilicht, gewoon de donkerste plek opzoeken. Het meeste noorderlicht is erg lichtzwak, ik vrees dat je zal te kort schieten met de 18-200. Een langere belichtingstijd is geen optie omdat het verschijnsel beweegt.
      Een van mijn oud-studenten heeft een paar jaar aan de univ van Tromsö gewerkt, ik zal eens kijken als ik zijn emailadres terug vind.

      Paul
      Hallo Paul,

      Bedankt ! Ik zal dus alvast sowieso mijn 50mm 1.8 maar meenemen.

      Je zegt dat er weinig licht zal zijn op dat moment van het jaar; bedoel je gewoon daglicht of noorderlicht ?

      Stefan.

      Comment


      • #4
        Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

        Daglicht.
        In de zomer niet donker, in de winter weinig licht.
        Ik ben er wel nooit in de winter geweest, wel 2x in de zomer.

        Comment


        • #5
          Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
          Hallo Paul,

          Bedankt ! Ik zal dus alvast sowieso mijn 50mm 1.8 maar meenemen.

          Je zegt dat er weinig licht zal zijn op dat moment van het jaar; bedoel je gewoon daglicht of noorderlicht ?

          Stefan.
          Daglicht.
          Tromsö ligt nog juist binnen de zg poollichtgordel : een cirkelvormig gebied rond de geomagnetische pool waar statistisch het meeste noorderlicht wordt waargenomen (ca 100 nachten per jaar).
          De grootste vijand is de bewolking.
          De meeste aurora's zijn groen en vallen langzaam als een soort sluiers naar beneden, soms heb je vrij stabiele banden die de hele hemel omspannen.
          Een lichtsterke groothoek is ideaal.
          Soms heb je ook andere kleuren maar dan moet je wel geluk hebben.

          Als je spectaculaire beelden wil zien moet je maar eens kijken bij Pekka Parviainen : www.polarimage.fi

          Niet zo lang geleden (2005) hebben 2 IJslandse cineasten een DVD samengesteld met foto's en films : Aurora Borealis, the magnificent lights of the Northern sky
          Te bestellen via www.auroraexperience.com, er staan lageresolutiestukjes op de site maar de DVD is absoluut verbluffend, eenzame klasse.
          Ik heb niet het flauwste benul hoe ze bepaalde stukken film hebben opgenomen tenzij het bijzonder "lichtsterke" aurora's waren. Ook de fameuze rode aurora van 2003 staat er op.

          Ik heb de DVD verleden jaar meegebracht en ben eindelijk zover dat ik er een kopie kan van nemen, als je interesse hebt, laar maar iets weten.
          Een paar jaar geleden publiceerde Nat. Geographic een top 20 met de meest tot de verbeelding sprekende toeristische attracties, het Noorderlicht stond op 2, na het "zwemmen met dolfijnen"
          In februari laatst heeft een collega na het zien van de DVD meteen een ticket besteld richting IJsland en BINGO !

          Ik wens je veel geluk want het is niet makkelijk om te fotograferen. Digitaal heeft het voordeel dat je makkelijk kan corrigeren en hier is dat wel een enorm voordeel.

          PaulM

          Comment


          • #6
            Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

            PaulM, je hebt PM (of email, al vergeten ).

            Kan een Nikon 10.5 F2.8 dienen ? Die stond toch op mijn verlanglijstje ...

            Stefan.

            Comment


            • #7
              Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

              Geen ervaring mee....

              Maar je moet eens bladeren in de van Parviainen, hij geeft dacht ik info en tips.
              Probeer anders eens Ragnar Th Sigurdsson (de titel van zzijn site wil me nu te binnen schieten).

              Ik moet wachten tot mijn zoon thuis is om de DVD te kopieren maar dat komt in orde. Ik hou je op de hoogte via email

              PaulM

              PS : het is www.arctic-images.com
              Kijk ook eens bij Sigurdur Stefnisson, een van de medewerkers aan de DVD

              Comment


              • #8
                Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                vergeet niet dat Noorwegen pokkeduur is.
                Je zal het dus noodgedwongen sober moeten houden.
                Maar het is wel fantastisch mooi. Alleszins in de zomer.

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  vergeet niet dat Noorwegen pokkeduur is.
                  Je zal het dus noodgedwongen sober moeten houden.
                  Maar het is wel fantastisch mooi. Alleszins in de zomer.
                  Ik weet het (dat het pokkeduur is ); het is een georganiseerd reisje met de KULeuven voor een vaste prijs, all in (behalve eigen drankconsumpties natuurlijk :-)).

                  We vertrekken 6 december 's morgens, dus voor mij zal het in de winter zijn ; ik ben benieuwd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    vergeet niet dat Noorwegen pokkeduur is.
                    Je zal het dus noodgedwongen sober moeten houden.
                    Maar het is wel fantastisch mooi. Alleszins in de zomer.
                    Bwoah, in vergelijking met IJsland valt dat nogal mee
                    Noorwegen is inderdaad een photographers delight maar het komt nog niet aan de enkels van een land als IJsland.

                    PaulM

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                      vergeet niet dat Noorwegen pokkeduur is.
                      Je zal het dus noodgedwongen sober moeten houden.
                      Maar het is wel fantastisch mooi. Alleszins in de zomer.
                      Valt tegenwoordig wel mee hoor, 10 jaar geleden was het wel zo!
                      Ben er zelf nooit s winters geweest, zomers en najaar wel en dan wil je echt een groothoeklens! Wat een pracht omgeving, dat vraagt echt om een groothoeklens.

                      Ben benieuwd naar je noorderlicht platen!

                      Ed
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                        Wij zijn er geweest eind december 2001, jammer genoeg vóór mijn digitale tijdperk begon. Verslagje hier.
                        We hadden toen -15 graden en dat is écht koud. Dus voorzie goeie warme kleding.
                        Denk er ook aan je fototoestel na het fotograferen buiten in de tas te stoppen en pas binnenshuis er weer uit te nemen als het terug een beetje opgewarmd is. Anders krijg je onvermijdelijk condensvorming op het toestel.
                        Ik zie op een webcam dat er al sneeuw ligt in Tromso dus dat worden ongetwijfeld mooie foto's! Fijne reis!

                        An
                        Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
                        Voorheen Fuji Finepix S9500.
                        Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                          Zo, stilletjes aan ben ik aan het nadenken wat allemaal in de tas moet; Ondertussen is mijn 10.5mm aangekomen, dus ik moet even er aan wennen op te letten waar mijn voeten staan als ik een foto maak

                          Paul, nog eens bedankt voor je DVD (mijn vrouw (die niet mee kan) vraagt zich af waarom ik het op noorderlicht op TV bekijk als ik het toch in het echt kan zien; mijn antwoord is dan dat er in het echt geen muziek bij is en op TV wel )

                          Iedereen bedankt voor de tips. Ik hoop dat ik wanneer ik terug ben wat mooie foto's kan posten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                            een vaste prijs, all in (behalve eigen drankconsumpties natuurlijk :-)).
                            Geloof me, die drankconsumptie zal in Scandinavië meevallen - tenzij iemand tracteert

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips voor trip naar Noorwegen ?

                              Ben er in 2000 geweest in de zomer en zou er zo terug naar toe willen!!
                              In Oslo zeker het Vigeland park bezoeken met zijn beelden zijn echt de moeite waard. Geiranger en Trollstiegen zullen, als de wegen berijdbaar zijn prachtig zijn in een winterse omgeving, maar in feite is alles de moeite ginder ver. Je zal die groothoek zeker goed kunnen gebruiken!!
                              En kan alleen bevestigen dat je je drankrekening met Argusogen in de gaten zal houden
                              tamusement
                              Sony RX10 Mark IV
                              nog een fijne dag verder!
                              Guido

                              Comment

                              Working...
                              X