Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sri Lanka

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sri Lanka

    Begin maart vlieg ik naar Sri Lanka voor een (groeps)rondreis. Als iemand nog fotografie gerelateerde tips heeft hoor ik ze natuurlijk graag.

    In mijn tas zal te vinden zijn: EOS 7D met 17-55IS en 70-200IS en B+W MRC slim polarisatie filter voor beide objectieven.

    Twijfel nog of ik de 550D en 24-105 mee ga nemen. 24-105 zal hoogstwaarschijnlijk wel in de tas mee gaan.

  • #2
    Re: Sri Lanka

    Daar zijn ook een massa knappe kleine beestjes te vinden. Ik weet niet hoeveel tijd je vrij hebt met zo'n groepsreis, maar ik zou je macrolens ook meenemen.
    Rekening houden met de neveldruppels aan watervallen, de zeer hoge luchtvochtigheid en oppassen voor grijpgrage apenhandjes

    Prachtige natuurpracht vast te leggen ginder. Voor de zonsopgang te zien op Adam's Peak moet je wel een nachtelijke klim van een 4 uur trappen doen over hebben.

    Grtz,
    Kurt

    Comment


    • #3
      Re: Sri Lanka

      Dankje voor je reactie, nadeel van de groepsreis is wel dat je vaak gebonden bent aan het schema, maar ook hier is van af te wijken. In september in China geweest en niet met alles mee gedaan, omdat ik wat andere dingen wou zien

      Ga de tip van de zonsopgang zeker in overweging nemen.

      Wat betreft macro objectief denk dat ik deze thuis laat. Kleine beetjes fotograferen is leuk, maar daar heb ik geen tijd voor op vakantie. Daar wil ik juist de mooie omgeving vast leggen. Zelf zat ik te denken aan een tweede body om hier de 70-200 op te zetten. Wisselen van objectief is niet altijd even handig. op de 7D de 17-55 of 24-105 en 550D de 70-200

      Comment


      • #4
        Re: Sri Lanka

        Mijn tips;

        - Blijf weg van Pinawalla Elephant Orphanage. Dat is één commerciële bedoening en de olifanten zijn slaafjes om zo veel en zo snel mogelijk geld op te brengen dmv foto-opportuniteiten met de toeristen. Ze hangen allemaal aan de ketting en krijgen stokslagen als ze niet snel genoeg zijn.
        Helemaal te gortig wordt het als er een baby’tje melk moet krijgen. Dan worden dmv. een bel alle toeristen naar de stal geroepen. Daar mag één gelukkige de papfles vasthouden terwijl honderden gegadigden het “schouwspel” mogen aangapen en de nodige (flash!) foto’s nemen. Die diertjes zijn dus al getraumatiseerd vanaf hun eerste levensjaar.

        - Ga dan eerder naar Uda Walawe NP of zo. Daar kan je een soort mini-safari doen, vanuit een volwaardige jeep, en met dieren die écht in het wild leven . Je zal er natuurlijk geen grote katten zien, maar wel vele grazers, olifanten en krokodillen.

        - Sigiriya is mooi maar niet omwille van de muurschilderingen ("wolkenmeisjes") maar eerder omwille van het uitzicht en de natuur rondom. Wel opletten voor apen, want die beschouwen de toeristen als (onderdanige) leveranciers van eten. Lach niet je tanden bloot want da's een teken van agressie tov een aap.

        - De Tempel Van De Tand in Kandy is zéér mooi maar het is er zeer druk.

        - Het bergachtige binnenland met de theeplantages is gewoonweg prachtig. Om de hoek een ander zicht. Foto-orgasme!

        - De zuidkust is ook zeer mooi, en staat daarom op vele postkaarten. Kogalle bvb.

        - Ook heel tof is een trek doorheen het Sinharaja regenwoud. Zeker doen! Was voor ons, naast Uda Walawe, het absolute hoogtepunt van de reis.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: Sri Lanka

          Sigiriya (de leeuwenrots) is idd de moeite. Zie ook dat je steeds een waterdichte zak bij hebt om snel je spullen in te kunnen steken. Wij stonden op het bovenste plateau van de rots toen er een stortbui begon Gelukkig van een paar vriendelijke Tamils een plastic zakje gekregen. Nat tot op je vel in een gure wind, maar de camera was ok

          Grtz,
          Kurt

          Comment


          • #6
            Re: Sri Lanka

            Eén van de knappere kleine watervallen en uitzichten vindt je op World's End.
            Laat u niet verassen door de koelere temperaturen 's morgens en begin niet aan de wandeling van +- 9 km zonder water en zonnecrème (zoals wij wel gedaan hebben )

            Dit zijn geen parkwandelingetjes, dus een redelijke fysiek is geen overbodige luxe
            Wij hebben World's End en Adams Peak gedaan binnen een tijdspanne van 20u. Maar da's geen aanrader zonder een goede conditie.

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #7
              Re: Sri Lanka

              Dank jullie voor de reacties, zal ze van de week eens beter bestuderen, met wat er overeenkomt met mijn reisschema ;-)

              Wat betreft het de olifantjes hoor je diverse verhalen. Dit is de eerste die ik zo negatief lees, maar waardeer het zeker dat je dit aanhaalt. Ik zal het zelf ervaren als ik er in maart heen ga. Dit maakt immers onderdeel uit van het reisprogramma.

              Comment


              • #8
                Re: Sri Lanka

                Toen wij er de eerste maal waren was het in dat olifantenweeshuis in elk geval niet zoals Jochen beschrijft. Let wel: dit was in 1994. Er kan ondertussen veel veranderd zijn (en ginder verbetert er niet zoveel jammer genoeg...)

                In elk geval is het een fantastisch mooi eiland qua natuurpracht. Ik heb het geluk dat mijn vader daar al 18 jaar woont. Wij nemen dan gewoon de jeep en maken korte trips zoals het ons uitkomt. Voor langere trips best een Van met chauffeur huren.
                Hoplijk heb je genoeg kans met deze groepsreis om het land te ontdekken.

                Grtz,
                Kurt

                Comment


                • #9
                  Re: Sri Lanka

                  Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Wat betreft het de olifantjes hoor je diverse verhalen. Dit is de eerste die ik zo negatief lees, maar waardeer het zeker dat je dit aanhaalt. Ik zal het zelf ervaren als ik er in maart heen ga. Dit maakt immers onderdeel uit van het reisprogramma.
                  Het zal wel te maken hebben met het feit dat ik wat anders gewoon ben. De doorsnee toerist zal waarschijnlijk genoeg "suspension of disbelief" hebben, maar ik zie de kettingen, de stokslagen en de commerciële bedoening. Bus na bus met toeristen, telkens hetzelfde stramien voor die dieren, de hele dag door. Ik zie dat die dieren getraumatiseerd/mentaal gebroken zijn. Een olifant is een kuddedier. Van enige kuddegeest is geen sprake. Het zijn gewoon slaven van de mens.

                  @Kurt; mijn reis dateert inmiddels ook al van 2002 hoor.

                  Mvg,

                  J.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sri Lanka

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                    Mijn tips;

                    - Blijf weg van Pinawalla Elephant Orphanage. Dat is één commerciële bedoening en de olifanten zijn slaafjes om zo veel en zo snel mogelijk geld op te brengen dmv foto-opportuniteiten met de toeristen. Ze hangen allemaal aan de ketting en krijgen stokslagen als ze niet snel genoeg zijn.
                    Helemaal te gortig wordt het als er een baby’tje melk moet krijgen. Dan worden dmv. een bel alle toeristen naar de stal geroepen. Daar mag één gelukkige de papfles vasthouden terwijl honderden gegadigden het “schouwspel” mogen aangapen en de nodige (flash!) foto’s nemen. Die diertjes zijn dus al getraumatiseerd vanaf hun eerste levensjaar.


                    - Het bergachtige binnenland met de theeplantages is gewoonweg prachtig. Om de hoek een ander zicht. Foto-orgasme!
                    Ik was daar in 2007 en dat was ook mijn gevoel.
                    www.photo-rudi.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sri Lanka

                      Sri Lanka is echt geweldig... Ik ben er 3 jaar geleden geweest.. echt een van de mooiste plekken op aarde.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sri Lanka

                        Op vakantie heb ik zelden behoefte aan een 70-200, maar doe bijna alles met een 28-70 op FF en als het heel warm is gebruik ik de 24-85 3,5-4,5 en dan zonder grip heerlijk licht. Eventueel nog een 50/1.4 ergens verstopt. je kan danwel eens iets niet goed erop zetten of met een omweg, maar dat weegt op tegen het gezeul.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sri Lanka

                          Iedereen bedankt voor de tips. Enkele ervan heb ik genoteerd en ga ik zeker wat mee doen als ik daar ben en de kans krijg.

                          Ik ga het mee maken bij het opvanghuis van de olifantjes. Met dit soort reizen is de kans groot dat je dingen tegen komt die wij in onze westerse wereld niet gewoon zijn. In september weer in China geweest en daar zie je en beleef je genoeg dingen dat je denkt van ... , maar toch laat het land een betoverende indruk achter
                          Last edited by Superdaantje; 29 december 2010, 17:56.

                          Comment

                          Working...
                          X