Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

    Hoi, ik en mijn vrouwtje denken erover in september dit jaar ( de eerste week van) naar Schotland te gaan.

    Zijn er mensen die aanraders hebben? Wat neem ik best mee qua materiaal. (we zullen met de wagen de oversteek doen)

    Zijn er mensen al met fotos online van Schotland?

    greetz,
    Nonkeltjen
    Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

  • #2
    Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

    Hangt af van je interesses:

    Historische abdijen in de borders, Edinburgh voor stadsfotografie, speyside voor whisky en fotografie
    De westcoast voor natuur (walvissen, dolfijnen, zeevogels, ...) - prachtige papegaaiduikers, visarenden,... en het zuidoosten van de hooglanden voor Picitische runetekens. Het noorden met zijn hagelwitte stranden en loslopende schapen

    Heb mijn fotos nog niet op internet, maar heb in juni vorig jaar gedurende drie weken tijd tekort gehad om hier een klein deel van te ontdekken...

    En dan heb je nog al de eilanden
    Ex Oriente Lux
    www.soefisinjoor.be

    Comment


    • #3
      Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

      Edinburgh is zeker een aanrader!
      Jammer dat je niet in augustus naar Schotland trekt, want de Edinburgh Tattoo gaat jaarlijks in de maand augustus door en is 's werelds beste taptoe!

      De natuur in Schotland is heel mooi: de glooiende highlands met zijn ommuurde weiden, de ruige kliffen in het hoge noorden.

      Verder talloze zeevogels en merkwaardige 'red sheep', die trouwens heel fotogeniek zijn!

      Bagpipers kun je soms in de middle of nowhere tegenkomen (nadat je ze op het geluid af al een half uur aan het stappen bent); in traditionele kledij!


      Mijn foto's van Schotland dateren nog van het analoge tijdperk...

      Veel vakantieplezier!
      Nikon D80, 18-200VR; SIGMA 30 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

        Ik heb een album online met gescande foto's van Schotland, maar toen was motorrijden voor mij belangrijker dan fotografie (ondertussen ben ik gestopt met motorrijden).

        Toen had ik een EOS 1000 bij, met een 28-105 lens, en een heleboel fotorolletjes.

        Omdat we maar met twee motoren onderweg waren, kon ik wel altijd stoppen als ik een landschapsfoto wou maken, als we met de motorclub op reis waren was dat helaas niet altijd mogelijk .

        Neem vooral voldoende geheugenkaartjes mee, je zal ze nodig hebben .

        Ik zal er eens werk van moeten maken om die foto's beter te scannen en te bewerken, die foto's komen onbewerkt uit de scanner, en er is wel meer uit te halen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

          Aanraders?

          - Isle of Skye (met een bezoek aan de distillerie van Talisker)
          - Ullapool, typisch havenstadje met schitterende zeevruchtenschotels voor weinig geld
          - Inverness. Kleine stad met een heel leuke sfeer.

          Te vermijden.

          - Stirling
          Meer foto's op mijn website

          Comment


          • #6
            Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

            aanraders:
            - Stonehaven: mooi kasteel
            - Inverness: loch ness, ...
            - Orkney: puur natuur
            - Isle of Skye

            afraders:
            - glasgow... niks te zien... gewone stad
            Nikonian

            Comment


            • #7
              Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

              Hallo,
              Ik ben al verschillende keren in schotland geweest, de laatste keer was in november vorig jaar.
              Toen ben ik naar het eiland Rum geweest (westkust van schotland)
              De foto's kan je hier zien http://www.dirkon.fotopic.net
              Ik vind dat schotland overal mooi is, een oversteek met een ferry naar een van de eilanden is een leuke ervaring en inderdaad soms kan je er walvissen spotten.
              Ook het hoge noorden Durness bv is zeer mooi de weg ernaartoe is gewoon gemaakt om foto's te nemen.
              Inverness vond ik ook wel de moeite en zeker de valei Glen Coe moet je zien.
              Glen Affric is ook mooi om te zien(nabij loch ness).Bij mooi weer en met een beetje conditie is een wandeling naar de hoogste bergtop van schotland (Ben Nevis) een aanrader.
              In september zullen de meeste midges (beruchte schotse muggen) wel verdwenen zijn denk ik.

              Indien je veel monumenten wilt bezoeken kan je een soort abbonement kopen die dan toegang heeft tot verschillende monumenten bv het kasteel van Edingburg.Er zijn 2 organisaties die deze abonnementen verkopen en die zijn dan ook wel voor verschillende monumenten een ervan is National Trust for schotland http://www.nts.org.uk/Home/, de andere weet ik niet meer.

              Afin, jullie hebben het wel begrepen, ik ben een schotland fan ....

              Wat materiaal betreft, ik denk dat je gewoon alles moet meenemen wat je hebt, want de mogelijkheden wat fotografie betreft zijn fantastisch.
              Een grote paraplu kan soms ook nuttig zijn

              Comment


              • #8
                Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb een album online met gescande foto's van Schotland, maar toen was motorrijden voor mij belangrijker dan fotografie (ondertussen ben ik gestopt met motorrijden).
                .
                Join the club
                Alpha male no more.
                Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
                FB: Joska Joska.

                Comment


                • #9
                  Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                  Tuinen : Inverewe gardens (tropische soorten te zien vanwege warme golfstroom)

                  Whisky related:
                  mooiste stokerij van binnen : Oban
                  mooiste stokerij van buiten : Dalwhinny
                  Lekkerste stokerij (voor mij dan toch): Macallan (caskstrength!) in craigellachie
                  als je de kans krijgt : tonnenmakerij is ook vrij leuk

                  B&B die me echt bijgebleven is : Braeriach guesthouse met the river Spey in de achtertuin en zicht op de Cairngorms te Kingcraig nabij Aviemore.


                  En op dit eilandje hebben we een week gezeten : één en al natuur. Geen auto's. alleen hertjes, steenmarters, een vos, otters en weet ik veel nog wat.
                  Juist 's morgens en 's avond een overzet met een bootje van 5of 6 meter.
                  Warm water wil zeggen de kolen stoof aansteken
                  Aanrader als je van rust houdt....

                  Jo.
                  Last edited by jwllms; 22 maart 2007, 21:42.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                    mijn album van Schotland (juni 2003) (foto's: Nikon Coolpix 5700)



                    wat ik nog onthouden heb: Edinburgh !!!, de whiskystokerij Glenfiddich, Eilean Donan Castle (spijtig genoeg op de slechtste dag van de week, dus regen en de vorige dagen mooi weer gehad; dat is 't kasteel dat gefilmd is voor Highlander nummer kweet ni hoeveel), Urquhart Castle, Scone Palace, ..., enkele tuinen, ...

                    als je efkes over de foto gaat met de cursor verschijnt er een heeeel korte beschrijving
                    Last edited by Dirtyharry71; 23 maart 2007, 07:58.
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                      Zelf ga ik in Oktober naar Schotland (Weskust en Orkney)!
                      Dan zijn de kleuren en het licht het mooist...vind ik!

                      Als je van natuur houd:
                      - Orkney: paradijs op aarde (Yesnaby en The Old man of Hoy zeker bezoeken!)
                      - Skye (rijke fauna!!)
                      - Glencoe! ! ! (adembenemende vallei!!!)
                      - St-Kilda!!!!!! Zeer dramatisch eiland....als je er geraakt!!

                      Wat vervelend kan zijn is het licht, vanwege de soms felle contrasten!

                      Heeft iemand hier tips voor, een grijze filter???
                      Dit jaar ga ik voor Zwart/Wit, ik kijk er al naar huis!
                      Mocht je adressen zoeken, let me know!!!
                      Alvast veel plezier!!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                        Als je van de combinatie natuur, stilte en weinig mensen houdt: ga eens tot boven (Scottish Highlands / Durness en omstreken). Je kan er de ganse dag rondtrekken en misschien 3-4 mensen zien ... Ik heb het mee gemaakt = gedurende 10 dagen zon dus ik kan nog niet over het 'echte' Schotland spreken.
                        Hier een paar impressies:


                        Ik ga in elk geval dit jaar terug, ergens eind Juli - begin Augustus.
                        Nog efkes een zoomlens bijkopen en daarna beginnen aftellen !
                        Veel sukses ginder,
                        Fuji X-T1 en glassware

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                          Vanmorgen zag ik dit:
                          One week in Scotland - D200 pictures

                          Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schotland, aanraders? (zowel bezoek als materiaal)

                            Hoi,

                            Iedereen hartelijk dank , voor jullie input, ik zal mijn reisroute deze week hier es posten, misschien zijn er dan nog opmerkingen. (de fotos volgen wel in september )

                            grtz,
                            Nonkeltjen
                            Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

                            Comment

                            Working...
                            X