Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Safari Kenia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Safari Kenia

    Deze zomer ga ik op safari in Kenia, momenteel beschik ik enkel over en digitaal toestel (lumix TZ6) is dit toestel goed genoeg, om mooie fotos te maken? vooral van de grote dieren (The Big Five), niet zo zeer van vogels.
    Graag jullie goede raad en advies hierover.

    [Mod] Als je iets verkeerd gedaan hebt kunt u altijd de hulp van een moderator inroepen via het uitroepteken. Je hoeft daarvoor geen nieuw topic te openen.
    Last edited by Red Falcon; 7 april 2010, 22:35. Reden: dubbelpost samen gevoegd.

  • #2
    Re: Safari Kenia

    Wat denk je zelf? En wat zijn mooie foto's voor jou? Kijk je naar Showcase: dieren dan zal je wel beseffen dat je met een P&S echt niet ver zal komen. Zit het beestje op een serieuze afstand ben je weer gezien. Dit is voor mij een toestelletje om snapshots mee te maken en geen safarifoto's.
    Wil je wat meer flexibiliteit dan zal je naar een brigde moeten uitkijken. Kijk maar eens onder "camera" op de laatste 3-4 pagina's,leesvoer genoeg

    Comment


    • #3
      Re: Safari Kenia

      lk heb ondertussen mijn gedachten op de nikon D3000 gezet, lijkt me een goed toestel voor een beginner, met de ingebouwde gids. Maar met welke lens,tot 200mm of beter 300mm? Ik vind het wel jammer dat hij geen live view heeft! Wat is jullie gedacht over live view?

      Comment


      • #4
        Re: Safari Kenia

        ik ben niet zo'n fan van liveview.
        Het heeft in sommige situaties wel voordelen maar voor mij hoeft het niet.
        Hoe meer zoom bereik hoe beter.
        Je gaat waarschijnlijk nooit super dicht bij de dieren kunnen en mogen komen en
        als je dan een beetje te kort komt...


        mvg
        Ken
        D300, glas en flitsers

        Comment


        • #5
          Re: Safari Kenia

          Oorspronkelijk geplaatst door phoebe1 Bekijk bericht
          lk heb ondertussen mijn gedachten op de nikon D3000 gezet, lijkt me een goed toestel voor een beginner, met de ingebouwde gids. Maar met welke lens,tot 200mm of beter 300mm? Ik vind het wel jammer dat hij geen live view heeft! Wat is jullie gedacht over live view?
          Zelfs 300mm zal onvoldoende zijn. Ttz, natuurlijk wel voor de grotere grazers (olifant, zebra's, etc..), maar als je een mooie (roof-)vogel ziet of een detailshot wil nemen (kop van een giraf, ik zeg maar wat) dan zal je tekort schieten.

          Even een side remark; als je uitgaat van "the big five" dan ga je bedrogen uitkomen vrees ik...
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Re: Safari Kenia

            met een 300 mm kan je al enorm veel doen hoor , die gidsen brengen je tot soms een paar meter van de big 5 ( behalve de neushoorn en het luipaard ) , leeuwen , buffels en olifanten ga je praktisch kunnen aanraken
            Vogels zijn een andere zaak natuurlijk , maar dat heb je op dit forum ook al gelezen waarschijnlijk , om die te fotograferen kom je nooit genoeg ( ook niet in je beurs...)
            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

            Comment


            • #7
              Re: Safari Kenia

              Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
              met een 300 mm kan je al enorm veel doen hoor , die gidsen brengen je tot soms een paar meter van de big 5 ( behalve de neushoorn en het luipaard ) , leeuwen , buffels en olifanten ga je praktisch kunnen aanraken
              Vogels zijn een andere zaak natuurlijk , maar dat heb je op dit forum ook al gelezen waarschijnlijk , om die te fotograferen kom je nooit genoeg ( ook niet in je beurs...)
              2 jaar geleden liepen de neushoorns tot op 50cm van onze jeep (zelfs een 12mm was te veel). Die beesten zien verschrikkelijk slecht. Dit was wel in Namibie.

              In Kenia heb ik ze enkel in Nakuru NP gezien.

              Ik ken je toestel niet, 300mm is voldoende (voor de grotere beestjes) maar weet ook dat game-drives 's morgens vroeg en 's avonds worden gedaan. Dus de licht omstandigheden zijn niet altijd goed.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Safari Kenia

                Uit (veelvuldig) eigen ervaring een aantal aanvullende tips.

                zorg voor een beanbag én een reisstatiefje (gorillapod bv)
                let op de ontspanvertraging van je camera als je een bridge zou aanschaffen. (als je budget beperkt is, is dat namelijk absoluut de betere optie)
                zorg voor voldoende opslagruimte, ik gebruik altijd een datatank.
                gebruik Deet als antimugolie, schaf een paar goede wandelschoenen aan (speargrass is vlijmscherp), téken die indemnityverklaring en ga te voet met the biologist en een ranger op trail, duizend keer mooier, leuker en spannender als met de geijkte landrover of het HI-Ace busje.

                Wil je persé een DSLR dan is een D3000 zeker niet verkeerd, maar een goed lensje erbij wordt dan een 300 F/4.0 mét eventueel een 1.4II TC.. een leuk instapniveau maar het kost je zomaar een kleine 2000 euro.
                Gezien je vraag, dénk ik dat je niet echt ingevoerd bent in fotografie (als dat wel zo is mijn excuses)
                Mijn keuze zou dan ook richting een snelle goede bridge gaan.
                Een Panasonic FZ35 is dan in ieder opzicht een zéér leuke keuze. (imho de beste bridge van dit moment)

                Comment


                • #9
                  Re: Safari Kenia

                  vogels interesseert me niet zo, dus voor de grote dieren zal een 300mm wel goed zijn zeker. Als de dieren vlak bij de jeep zijn kan ik dan ook met een 70-300mm trekken of moet ik dan al van lens wisselen (18-55mm)? miss voor sommige een stomme vraag maar ik ben nog niet vertrouwd met reflexcameras en lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Safari Kenia

                    Oorspronkelijk geplaatst door phoebe1 Bekijk bericht
                    vogels interesseert me niet zo, dus voor de grote dieren zal een 300mm wel goed zijn zeker. Als de dieren vlak bij de jeep zijn kan ik dan ook met een 70-300mm trekken of moet ik dan al van lens wisselen (18-55mm)? miss voor sommige een stomme vraag maar ik ben nog niet vertrouwd met reflexcameras en lenzen.

                    De dieren kunnen dicht benaderd worden maar dit is geen algemene regel.
                    De vogels zijn er wel heel schitterend (o.a the honeybirds)


                    Die 18-55 is perfect voor de landschappen !
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Safari Kenia

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Even een side remark; als je uitgaat van "the big five" dan ga je bedrogen uitkomen vrees ik...
                      Niet noodzakelijk, maar stel de verwachtingen toch niet te hoog.
                      Zelf ben ik enkele jaren geleden (2006) in Tanzania geweest en daar hebben we op de 5-daagse jeepsafari de Big 5 gezien!
                      Maar blijkbaar is Tanzania samen met Kenia het neusje van de zalm wat de hoeveelheid wild betreft. Afhankelijk van het seizoen is Tanzania of Kenia top (grote trek).

                      Toen maakte ik gebruik van een Canon S3IS en dat viel best mee. Met zijn 12x optische zoom, heb ik toch enkele mooie close-ups kunnen maken.
                      Als ik na de reis de foto's vergeleek met die van de medereizigers die een DSLR hadden, dan viel dat nog goed mee, ik vond zelfs dat sommige van mijn foto's zelfs beter waren. Ik kon soms zelfs verder inzoomen dan sommige van die medereizigers met hun DSLR en bijhorende toeter.

                      Als ik nu foto's van die S3IS vergelijk met mijn huidige Canon 450D, dan merk ik toch duidelijk dat die van de 450D een stuk beter zijn.

                      'k zal dus nog eens terug moeten gaan!
                      't zal dan waarschijnlijk eerder Namibië worden, kwestie van wat afwisseling.
                      Canon 7DmkII, Canon 450D, Canon PowerShot S110

                      Comment


                      • #12
                        Re: Safari Kenia

                        Oorspronkelijk geplaatst door phoebe1 Bekijk bericht
                        vogels interesseert me niet zo, dus voor de grote dieren zal een 300mm wel goed zijn zeker. Als de dieren vlak bij de jeep zijn kan ik dan ook met een 70-300mm trekken of moet ik dan al van lens wisselen (18-55mm)? miss voor sommige een stomme vraag maar ik ben nog niet vertrouwd met reflexcameras en lenzen.
                        Kenya valt totaal niet te vergelijken met bvb Namibië (wss ***** Trust territory bezocht, lol), of met enig ander Afrikaans "safari" land. Ik ken nog plaatsen waar je de neushoors kan zien op 20m (Hlugluwe in Zuid Afrika bvb). Ik heb zelfs neergezeten op 3 meter van een neushoorn! Maar als je dat verwacht in Kenya ga je bedrogen uitkomen vrees ik.

                        Trouwens, een neushoorn een olifant en giraf met 300mm; daar gaat het niet om. Ik verwacht dat je sommige sightings van leeuwen en kleine grazers gaat missen met 300mm. Of beter gezegd; dat je geen optimale pics zult kunnen nemen. Vergeet niet dat je niet van de weg af mag, en dat het niet zo goed gaat met de wildparken ginds (extreme droogte en veel stropers hebben hun impact).

                        Wat lenzen wisselen betreft; zorg dat je dat zo veel mogelijk beperkt. En als je het doet; zorg dan dat je het stof beperkt; nooit in een rijdende jeep, en zelfs als die gestopt is; eerst kijken dat jullie eigen stofwolk jullie niet inhaalt! Het stof kan ginder moordend zijn. Niet noodzakelijk voor je gear, maar wél voor je plaatjes.

                        Mvg,

                        J.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Safari Kenia

                          In februari ben ik naar Botswana en Namibie geweest, daar hebben we Chobe en Etosha gedaan.

                          Ik had een 70-200 mee, soms wou ik wel wat meer mm. (Denk er aan om een 1,4 of 1,7x te kopen als ik nog zulke reizen doe). Maar soms was ik wel tevreden met de mm's die ik had. Nadien in Photoshop kon ik desnoods nog iets bijknippen.
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Safari Kenia

                            Sancho: heb je met je 70-200mm ook detailshots kunnen maken? (of doe je dat dan via photoshop?) Was jou safari vanuit een jeep,zoja: heb je dan van lens gewisseld als de dieren vlakbij waren?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Safari Kenia

                              Wij hebben het geluk gehad om leeuwen op een meter of 3 van onze jeep te hebben, dan kon je wel wat detail foto's nemen. Voor de rest zitten die beesten echt veel te ver, maar zelfs met 300mm zul je geen detailfoto's kunnen nemen. Ik denk dat je dan meer naar de 500mm moet gaan

                              Als ik de ene lens op mn camera had zitten, verzekerde ik me zelf er wel van dat de andere klaar zat om in noodgevallen te switchen.
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X