Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

    Na 2 aangename vakanties in Roemenië overweeg ik deze zomer ook eens Bulgarije te verkennen.

    Heeft hier iemand ervaring met reizen in Bulgarije ? Hoe zit het met de veiligheid ? Wat zijn de highlights ?

    Over de veiligheid maak ik me wat zorgen. Ik ga niet graag naar een land waar ik mij niet op mijn gemak voel.
    Ik lees over georganiseerde autodiefstallen, waarbij buitenlandse nrplaten geviseerd worden.

    Alhoewel, dit is misschien overdreven, en gebaseerd op vooroordelen of praktijken die vroegen gehanteerd werden ?

    Dezelfde onzekerheid had ik vóór ik vertrok naar Roemenië : erg arm land, fake politie die toeristen tegenhouden en geld aftroggelen, zigeuners die een slechte naam hebben, en ook de Roemeense dievenbendes die in West-Europa opereren.
    Niks, maar ook niks daarvan heb ik gemerkt in Roemenië, waardoor ik er vorig jaar voor een 2e keer naar toe getrokken ben.

    Ik hoop dat jullie ervaringen mij ook kunnen overtuigen om Bulgarije rond te trekken...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

    Vliegtuig nemen en lokaal auto huren zal bijdragen tot uw gemoedsrust. Aanraders voor Bulgarije zijn behalve de grootsteden zoals Varna en Sophia o.a. Nesebar, Plovdiv en Sosopol.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Vliegtuig nemen en lokaal auto huren zal bijdragen tot uw gemoedsrust. Aanraders voor Bulgarije zijn behalve de grootsteden zoals Varna en Sophia o.a. Nesebar, Plovdiv en Sosopol.
      Volkomen mee eens. Buitenlandse plaat is om moeilijkheden vragen - niet alleen van "schurken" maar ook de lokale politie durft al wel eens boetes uitschrijven waarvoor "ter plaatse een oplossing" bedacht kan worden. Ook wel opletten dat op vele plaatsen de kwaliteit van de weg echt heel slecht kan zijn, vol gaten in het wegdek als er al een wegdek is, en dit nog meer buiten de steden waar toch ook heel veel natuurpracht te zien is, vooral in het zuiden.

      Een vriendin van ons ginder was eens met bezoekers op stap in een huurauto. Ze werden gestopt door de politie die op van alle denkbeeldige fouten wezen en probeerden er cash geld voor te krijgen. Mijn vriendin die tussenbeide wou komen als lokale burger en zei dat zij eigenlijk met de auto reed raakte prompt ter plaatse haar rijbewijs kwijt. Uiteindelijk mochten ze doorrijden maar als een soort "wraak" is ze wel haar rijbewijs bijna 3 maanden kwijtgeweest.
      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

      Comment


      • #4
        Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen) --> alternatief Bosnië/Hercegovina + Montenegr

        Oei, deze praktijken zijn dus toch geen fabeltjes...
        Huurwagen of eigen wagen maakt voor mij geen verschil ; als je hele zootje gestolen wordt, ben je ook nog veel meer kwijt dan de wagen alleen.
        Op vakantie wil ik mij veilig kunnen voelen.

        Dan zou ik beter dit idee gewoon opzij zetten.

        Kroatië heb ik al gedaan, zou dan liever ook eens Bosnië/Hercegovina (Jaice / Banja Luka / Sarajevo / Mostar...) en Montenegro (Baai van Kotor, binnenland,...) proberen.

        Zijn daar ervaringen over te delen ?
        Risico's qua veiligheid ; ook met eigen wagen natuurlijk
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

          Niet echt aan te raden idd, maar aan de positieve kant moet ik zeggen dat als je daar iemand kent de gastvrijheid geen grenzen kent.
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

          Comment


          • #6
            Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

            hmm... Heb daar geen connecties
            Zal dan maar mijn zinnen op iets anders zetten.

            Ik start waarschijnlijk beter een nieuw topic over Montenegro / Bosnië-Hercegovina als ik dáár reactie op wil ?
            Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
            Niet echt aan te raden idd, maar aan de positieve kant moet ik zeggen dat als je daar iemand kent de gastvrijheid geen grenzen kent.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

              Ik heb enkele jaren terug 6maand in Sofia gestudeerd. Tijdens die periode verschillende uitstappen gemaakt: Vitosha, Plovdiv, Rila klooster, Veliko Turnovo, Nessebar, Vratsa, Istanbul. Dit telkens met bus/trein, en géén enkele keer problemen gehad. Ook in Sofia zelf nooit problemen gehad.

              Wat betreft de verhalen over toeristen met (huur)auto die tegengehouden worden, dat schijnt idd te gebeuren, maar ik zou sowieso niet aanraden om zelf te rijden... de toestand van de wegen is slecht tot zeer slecht, en de ongevallenstatistieken liggen héél hoog. Bovendien kan je heel wat plaatsen bereiken per bus, voor héél schappelijke prijzen...

              In ieder geval is het een prachtig, gastvrij land,waar je nog ongerepte natuur terugvindt, ... en het land mag dan een slechte reputatie hebben op vlak van corruptie, maffia, ... met een beetje voorzichtigheid kan je zonder problemen rondreizen.

              Comment


              • #8
                Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Na 2 aangename vakanties in Roemenië overweeg ik deze zomer ook eens Bulgarije te verkennen.

                Heeft hier iemand ervaring met reizen in Bulgarije ? Hoe zit het met de veiligheid ? Wat zijn de highlights ?

                Over de veiligheid maak ik me wat zorgen. Ik ga niet graag naar een land waar ik mij niet op mijn gemak voel.
                Ik lees over georganiseerde autodiefstallen, waarbij buitenlandse nrplaten geviseerd worden.

                Alhoewel, dit is misschien overdreven, en gebaseerd op vooroordelen of praktijken die vroegen gehanteerd werden ?

                Dezelfde onzekerheid had ik vóór ik vertrok naar Roemenië : erg arm land, fake politie die toeristen tegenhouden en geld aftroggelen, zigeuners die een slechte naam hebben, en ook de Roemeense dievenbendes die in West-Europa opereren.
                Niks, maar ook niks daarvan heb ik gemerkt in Roemenië, waardoor ik er vorig jaar voor een 2e keer naar toe getrokken ben.

                Ik hoop dat jullie ervaringen mij ook kunnen overtuigen om Bulgarije rond te trekken...

                Ik heb persoonlijk met eigen wagen een 2 weekse rondreis gemaakt met een belgisch geregistreerde wagen. Vanuit Belgie ben ik over Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Servie naar Bulgarije gereden. Velen verkiezen via Roemenie daar er daar geen tol is. De rit door Servie is echter ietwat duurder, weliswaar sneller. Autostrades zjn beter in Servie dan Roemenie + Grensovergang in Servie is gemakkelijker (roemenie = Ruse = Brug = Wachten) Via Slovenie - Kroatie is veel tunnels = peage, dus beste optie in mijn inzicht is via servie.

                De rondreis in Bulgarije kwam langs Sofia - Rila - Melnik - Rozhen - Bansko - Perperikon - Plovdiv - Kazanlak - Nessebar - Varna - Veliko Tarnovo - Triavna - Trojan - koprivshtica - Sofia en hier en daar wat kleinere plaatsen onderweg.

                Ik lees hier heel wat wilde verhalen en heb er ook al genoeg gehoord over dit land. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nergens problemen heb gekend en me nooit zorgen heb gemaakt over waar mijn wagen stond. Dit in contrast met sommige plaatsen in Brussel. Toen ik de weg verloor is er zelfs een oudere man met de fiets voorgereden om de weg te tonen. Die mafiaverhalen zijn mij dus helemaal vreemd. Ja er is witteboord criminaliteit, en ja een iPad - PC leg ik ook in Belgie niet op het dashboard. Dus ik zag echt geen indianeverhalen tijdens mijn schitterende rondreis in Bulgarije.


                Hoop dat ik al bij al geantwoord heb
                Filip
                Last edited by Laurens; 13 december 2015, 10:09. Reden: Link verwijderd

                Comment


                • #9
                  Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Filip BG Bekijk bericht
                  Wil je het echter georganiseerd dan ken ik een toffe firma die nederlandstalige rondreizen organiseert zelfs voor 2 personen met privechauffeur. Kan je vinden op
                  I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!

                  Tof dat je je registreert om op een 5 jaar oud topic "terloops" ook nog een reisbureau te promoten.

                  Moderator verwittigd.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rondreis Bulgarije (eigen wagen)

                    Ondanks de ongelukkige vorige post, kan ik (hier al een tijdje gekend) bevestigen dat wij gedurende 4 weken in juni van de indianenverhalen inderdaad niet veel meer gezien hebben.
                    De wegen zijn fel verbeterd, en alhoewel de vooruitgang van streek tot streek verschilt, verdwijnt het oostblokuitzicht langzaam maar zeker (urbexers wacht niet te lang).
                    Wel veel grenscontroles, maar dat is ondertussen alleen maar erger geworden.

                    Denk aan één ding: bij een verkeersongeval met een buitenlandse wagen, zelfs zonder gewonden, altijd de politie laten komen, anders maak je niet veel kans dat de tegenpartij betaalt.

                    Comment

                    Working...
                    X