Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rome

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rome

    Ik vermoed dat elke hoek van Rome wel fotogeniek is, maar zijn er buiten de volgende typische klassiekers (colloseum, vaticaan, trevifontein, spaanse trappen, pantheon, forum romanum) nog dingen die uit fotografisch oogpunt een must zijn?

    Verder reis ik graag licht, en wil daarom het tele-spul thuis laten. Is er iemand die een specifieke reden ziet om in Rome een lens bij te hebben met een groter brandpunt dan pakweg 70mm?

  • #2
    Re: Rome

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht

    Verder reis ik graag licht, en wil daarom het tele-spul thuis laten. Is er iemand die een specifieke reden ziet om in Rome een lens bij te hebben met een groter brandpunt dan pakweg 70mm?

    Nog geen Italiaanse schone gezien zeker

    Comment


    • #3
      Re: Rome

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
      Ik vermoed dat elke hoek van Rome wel fotogeniek is, maar zijn er buiten de volgende typische klassiekers (colloseum, vaticaan, trevifontein, spaanse trappen, pantheon, forum romanum) nog dingen die uit fotografisch oogpunt een must zijn?

      Verder reis ik graag licht, en wil daarom het tele-spul thuis laten. Is er iemand die een specifieke reden ziet om in Rome een lens bij te hebben met een groter brandpunt dan pakweg 70mm?
      Met maximaal 70mm heb je genoeg.
      In deze mooie fotografische stad heb je veel meer aan groothoek dan aan tele.
      Bij Stedenbezoek neem ik alleen de 17-55mm + de externe flitser mee en de rest laat ik thuis.
      mvgr
      antoine200

      Comment


      • #4
        Re: Rome

        Hangt van jezelf af zou ik zeggen.
        Inderdaad heb je voor gehele gebouwen op de foto te krijgen een breedhoek nodig. Maar ik neem vaak foto's van een detail ook.

        Natuurlijk is jezelf beperken tot 1 lens ook leerrijk, je zal achteraf beter weten wat je mist of misschien net niet.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Rome

          Castel Sant Angelo en het gerechtsgebouw. Beide liggen aan de Tiber in de buurt van het Vaticaan.
          In de buurt van het Collosseum en het Forum Romanum: het paleis van Umberto. Dit is s'avonds ook mooi verlicht.
          Veel reisplezier.

          Comment


          • #6
            Re: Rome

            Ik laat niet graag een tele thuis als ik een stad bezoek.
            Gewoon al een paar leuke afzichtelijke waterspuwers aan een gotische kerk zijn het gesleur meer dan waard.

            Comment


            • #7
              Re: Rome

              Ik ben het eens met Pol, een tele zou ik niet thuislaten.
              Ik heb Rome bezocht in 2002 en had er spijt van mijn 80-200 niet meegenomen te hebben. Ik had toen een 20/2.8 en een 28-105/3.5-4.5 bij.
              Rome is meer dan de klassiekers. Daar is trouwens veel te veel volk om rustig te kunnen fotograferen. In Rome moet je verdwalen in de kleine straatjes. Net daar zal je de mooiste beelden maken. De Plaza Navona en omgeving is een ideale vertrekplaats.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Rome

                Huur een fiets (alleen) op zondag. Er is dan zo goed als geen verkeer - veel is voetgangerszone - en je kan zogoed als de hele stad in een dag bezoeken. Om 11 uur close-up van de paus op Sint-Pieters, vandaar naar Trastevere en dan richting via Appia. In de namiddag de Fora. Ongeloofelijk wat je op een dag kan doen...
                groetjes,
                nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                fotosite: www.nolfinarium.be

                Comment


                • #9
                  Re: Rome

                  Oorspronkelijk geplaatst door nolfinarium Bekijk bericht
                  Huur een fiets (alleen) op zondag. Er is dan zo goed als geen verkeer - veel is voetgangerszone - en je kan zogoed als de hele stad in een dag bezoeken. Om 11 uur close-up van de paus op Sint-Pieters, vandaar naar Trastevere en dan richting via Appia. In de namiddag de Fora. Ongeloofelijk wat je op een dag kan doen...
                  Dit is een heel goed idee, alleen jammer dat ik op een zondag ochtend toekom en er maar een weekje ben. Met andere woorden ik heb wel een groot stuk van mijn zondag in Rome, maar niet heel de zondag. Maar het idee op zich vind ik wel

                  Voorts ben ik er nog niet helemaal uit, of ik wel of niet mijn tele zal meenemen. Ik heb in elk geval al een aantal argumenten gekregen waar ik zelf niet aan gedacht had, de waterspuwer bijvoorbeeld.

                  Dan nog deze vraag, ik las in een toeristisch gidsje dat een uitstapje naar Ostia Antica (+-25km van Rome) ook wel de moeite is. Iemand die dit gedaan heeft? En zo ja, de moeite?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rome

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                    Dan nog deze vraag, ik las in een toeristisch gidsje dat een uitstapje naar Ostia Antica (+-25km van Rome) ook wel de moeite is. Iemand die dit gedaan heeft? En zo ja, de moeite?
                    Dat heb ik een paar jaar terug gedaan. Als je geinteresseerd bent in archeologie, dan is het zeker interessant. Fotografisch valt er niet zo heel veel te beleven (een paar uitzonderingen daargelaten zoals het zwembad en de vijver misschien) - aan de andere kant: het stelt je verbeelding wel op scherp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rome

                      Rond de stadsrand liggen hele mooie villa's(zeg maar paleizen)met schitterende tuinen ;villa borghese (eingenlijk een schilderijenmuseum met vlaamse meesters)en villa d'este in tivoli (even buiten de stad)met spectaculaire fonteinen en watervallen ,bomen en planten enz.Nabij het parthenon ligt het mooie witte paleis van Vittorio Emmanuel I met zicht op het colosseum,en tot slot de imposante Terme di caracalle .Alvast veel reisplezier groetjes G.


                      P.S.neem nog maar een paar daagjes verlof om uit te rusten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rome

                        Al de prachtige fototreklocaties zijn hier al opgenoemd, dus de enige tip dat ik je nog kan meegeven...hou je gerief goed in het oog, draag het niet op je rug, zorg dat alles heel goed afgesloten is, want in Rome hebben ze snelle handjes, zeker in de metro.

                        Veel plezier, het is er overdonderd prachtig!
                        Is humor van de bovenste plank weggelegd voor kleine mensen?

                        foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rome

                          Oorspronkelijk geplaatst door anik Bekijk bericht
                          Al de prachtige fototreklocaties zijn hier al opgenoemd, dus de enige tip dat ik je nog kan meegeven...hou je gerief goed in het oog, draag het niet op je rug, zorg dat alles heel goed afgesloten is, want in Rome hebben ze snelle handjes, zeker in de metro.
                          Bedankt voor die tip, ik heb dit al verschillende mensen horen zeggen, dus er zal wel iets van zijn. Anderzijds denk ik dat dit eigen is aan elke grootstad, ik ken mensen die het voor hadden in Barcelona, in Athene, in Lissabon heb ik het zelf zien gebeuren en ook Brussel kent die problematiek. Ik zal zeker goed op het materiaal letten, en denk dat deze tip voor elke grootstad kan meegegeven worden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rome

                            Foto's nemen van bekende monumenten nemen zonder dat er een toerist rondhangt op je beeld is bijna onmogelijk. Ik wou een foto van de Trevifontein zonder toeristen en was op een verlofdag voor 7:00 ter plekke en er zat al een nest japanse toeristen rond te hangen...
                            Canon 50D & 350D, 10-22, 17-85 USM IS, 50 USM, Sigma 70-300

                            Comment

                            Working...
                            X