Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC voor op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC voor op reis

    Ik ben toe aan een nieuwe reispc en hoor graag welke jullie gebruiken of aanraden.
    Gewenste functionaliteiten :
    * Uiterst mobiel / licht - moet immers in m'n fotorugzak passen
    * Bij voorkeur SSD hard disk met voldoende Gb's - gebruik pc immers als opslagmedium tijdens langere reizen
    * 8 GB ram om fotobewerkingsprogs vlot genoeg te laten werken

    zelf heb ik al volgende gevonden :
    Lenovo yoga 900 13inch
    dell xps 12

    Ben benieuwd naar wat jullie gebruiken of aanraden !

  • #2
    Re: PC voor op reis

    Al aan een Macbook Air gedacht? Licht, klein, snel en een erg lange batterijduur!

    Of, een MS Surface Pro, maar die zijn nogal prijzig...

    Comment


    • #3
      Re: PC voor op reis

      Ik weet niet waar het de TS meteen om gaat maar als het gaat over fotoopslag : SD kaartjes kosten toch twee keer niks meer ????

      Fotobewerking tijdens de reis begin ik niet meer aan, dan heb ik andere dingen te doen. Geef me 2 kaartjes van 32 Gb en ik ben zeker voor 2 maanden zoet (op hoogste NEF-kwaliteit).

      Comment


      • #4
        Re: PC voor op reis

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        ... Geef me 2 kaartjes van 32 Gb en ik ben zeker voor 2 maanden zoet (op hoogste NEF-kwaliteit).
        Dat schiet je met vogels of zo op twee dagen vol.
        Ik dump dat via een oud netbookje op een USB schijf.
        Bewerken doe ik later thuis.

        Comment


        • #5
          Re: PC voor op reis

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik weet niet waar het de TS meteen om gaat maar als het gaat over fotoopslag : SD kaartjes kosten toch twee keer niks meer ????

          Fotobewerking tijdens de reis begin ik niet meer aan, dan heb ik andere dingen te doen. Geef me 2 kaartjes van 32 Gb en ik ben zeker voor 2 maanden zoet (op hoogste NEF-kwaliteit).
          Met 2 slots die je gebruikt als back-up is dat een joke!
          Ik krijg 425 foto's op een 32gig kaartje, misschien een extreem voorbeeld maar dat is zo, dus sterk afhankelijk van camera en gewoonten zou ik zeggen!

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: PC voor op reis

            Mijn laptop (Mac Book air) gaat al een aantal jaren niet meer mee op reis (te omslachtig).
            Vroeger deed hij dienst al opslagmedium en internetgebruik.
            Gezien de prijzen van geheugenkaarten dermate zijn gedaald hoeft een extra opslagmedium niet meer.
            Internet en dergelijke doe ik nu op een Ipad Mini.
            Dit verbluffend speelgoed beschikt over alles wat ik gebruik op reis: mail, internet, GPS, documenten bewaren, handige apps...
            Voordelen zijn legio: klein, licht en handig.
            De smartphone die ik meeneem is uiteraard nog compacter, maar ik gebruik nog liever een maatje groter omwille van het leescomfort en gebruik.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: PC voor op reis

              Ik neem al een hele tijd geen laptop meer mee op vakantie. Mijn tablet (TF300 met extra keyboard) heeft naast een cardreader ook een volwaardige USB poort zodat ik mijn foto's op USBstick kan kopiëren. Ik heb er ook een basic fotobewerkingsprogramma op zodat ik als we tijd hebben mijn blog kan voorzien van tekst en een paar foto's.
              Als de tablet het begeeft zou ik toch ook eerder naar een Surface of andere Windows "tablet met keyboard" gaan omdat ik één bepaald programma (niet foto-gerelateerd) mis op Android, ttz, het alternatief mist enkele veel gebruikte functies.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: PC voor op reis

                Oorspronkelijk geplaatst door 10spookie10 Bekijk bericht
                Ben benieuwd naar wat jullie gebruiken of aanraden !
                Ik neem mee een Toshiba Satellite 15 inch
                Iets groter maar niet meer gewicht, waardoor ook handig voor wat thuisgebruik.
                I7, 8Gb ram, en voorzien van 256 Gb SSD, daarnaast heb nog een paar Samsung T1 externe SSD opslag van 250Gb (geschenk van een vriend)
                Ook een Ipad air (128Gb) gaat steeds mee, maar let op, daar kan je niets van RAW bestanden op bewaren, je kan er je fotobestanden
                wel op kwijt, maar deze worden automatisch omgezet naar een formaat eigen aan de Ipad, je kan dus delen over internet enz.
                maar je eigenlijke origineel RAW bestand wordt niet opgeslagen.
                Dus maak ik vooraf een batch bewerking aan op de laptop, en stuur die beelden naar de Ipad om deze bv. te delen op SM of eender waar.
                Dagelijks een kwartiertje werk en de laptop doet de rest.
                Wat ik er daarna mee doe kan nog alle kanten op.
                Ik probeer mij (indien wifi aanwezig) wel te beperken tot een half uurtje per dag.

                Comment


                • #9
                  Re: PC voor op reis

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Met 2 slots die je gebruikt als back-up is dat een joke!
                  Ik krijg 425 foto's op een 32gig kaartje, misschien een extreem voorbeeld maar dat is zo, dus sterk afhankelijk van camera en gewoonten zou ik zeggen!

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  Neen hoor, geen joke, maar ik zie dat je een D800 hebt, vandaar die 425 foto's. In vergelijking met mijn Df scheelt dat wel degelijk in foto's. Een belangrijk verschil.
                  Akkoord dus, zeker betreft die gewoontes. Maar ik heb nog de tijd meegemaakt dat er 36 foto's stonden op een rolletje. Steevast 15 rolletjes mee en dat was het dan.
                  Dat zal het equivalent zijn van een 32 Gig kaartje schat ik.
                  Maar ik ben bloedserieus hoor : onlangs 14 dagen Costa Rica op 1 32 Gig, 5 weken IJsland op 2 kaartjes 32 Gig en het tweede stond zelfs niet vol. 1500 beeldjes, zoiets ?
                  Eerlijk gezegd : IJsland is straks 2 jaar geleden en ik ben er nog altijd niet mee klaar. Zelfde voor Costa Rica.

                  Bedoeling is uiteindelijk om er van die 1500 een 50-tal over te houden. Moeilijke oefening hoor :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC voor op reis

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Dat schiet je met vogels of zo op twee dagen vol.
                    Ik dump dat via een oud netbookje op een USB schijf.
                    Bewerken doe ik later thuis.
                    Op twee dagen ????
                    Maar ik heb al dubbel zoveel tijd nodig om bij mijn bestemming te geraken

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC voor op reis

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Neen hoor, geen joke, maar ik zie dat je een D800 hebt, vandaar die 425 foto's. In vergelijking met mijn Df scheelt dat wel degelijk in foto's. Een belangrijk verschil.
                      Akkoord dus, zeker betreft die gewoontes. Maar ik heb nog de tijd meegemaakt dat er 36 foto's stonden op een rolletje. Steevast 15 rolletjes mee en dat was het dan.
                      Dat zal het equivalent zijn van een 32 Gig kaartje schat ik.
                      Maar ik ben bloedserieus hoor : onlangs 14 dagen Costa Rica op 1 32 Gig, 5 weken IJsland op 2 kaartjes 32 Gig en het tweede stond zelfs niet vol. 1500 beeldjes, zoiets ?
                      Eerlijk gezegd : IJsland is straks 2 jaar geleden en ik ben er nog altijd niet mee klaar. Zelfde voor Costa Rica.

                      Bedoeling is uiteindelijk om er van die 1500 een 50-tal over te houden. Moeilijke oefening hoor :-)
                      Ja natuurlijk is het bij mijn cam iets buiten proportie, maar 7 weken op vakantie zou bij mij resulteren in meer foto's! Op 1 week vakantie met het gezinnetje (niets fotografiegericht) zit ik al aan 1000 foto's, soms minder
                      Misschien is het gewoon bij mij iets overdreven....
                      Een kleine shoot en ik heb vlug 400 foto's
                      Waarin ik ook steeds evolueer is het zeer vlot opkuisen van zo'n reeks, na een kwartiertje schieten er vaak niet meer dan 70 beelden over...

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC voor op reis

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ook een Ipad air (128Gb) gaat steeds mee, maar let op, daar kan je niets van RAW bestanden op bewaren, je kan er je fotobestanden
                        wel op kwijt, maar deze worden automatisch omgezet naar een formaat eigen aan de Ipad, je kan dus delen over internet enz.
                        maar je eigenlijke origineel RAW bestand wordt niet opgeslagen.
                        Dus maak ik vooraf een batch bewerking aan op de laptop, en stuur die beelden naar de Ipad om deze bv. te delen op SM of eender waar.
                        Ook nog even iPad overwogen maar toch heb ik het idee ooit laten vallen, trouwens : dat van die RAW wist ik niet eens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC voor op reis

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          trouwens : dat van die RAW wist ik niet eens.
                          Wist ik ook niet toen ik de Ipad kocht, en had ik het geweten, dan zou ik geen 128 Gb versie gekocht hebben,
                          want het was de bedoeling deze als voorlopige opslag te gebruiken.
                          Maar hoe dan ook, een Ipad is en blijft op alle vlakken een formidabel ding, waar nog steeds weinig andere tablets kunnen aan tippen.
                          Machtige resolutie en kleurweergave, en een batterij die het gemakkelijk tot 12 uur trekt op één lading.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC voor op reis

                            Oorspronkelijk geplaatst door 10spookie10 Bekijk bericht
                            Ik ben toe aan een nieuwe reispc en hoor graag welke jullie gebruiken of aanraden.
                            Gewenste functionaliteiten :
                            * Uiterst mobiel / licht - moet immers in m'n fotorugzak passen
                            * Bij voorkeur SSD hard disk met voldoende Gb's - gebruik pc immers als opslagmedium tijdens langere reizen
                            * 8 GB ram om fotobewerkingsprogs vlot genoeg te laten werken

                            zelf heb ik al volgende gevonden :
                            Lenovo yoga 900 13inch
                            dell xps 12

                            Ben benieuwd naar wat jullie gebruiken of aanraden !
                            Ik zou het volgende zeggen:
                            Lijkt mij vooral belangrijk wat je er mee wil doen ondertussen. Heb je genoeg tijd om al wat te bewerken als je op vakantie bent? Bv. maak je langere reizen met de trein of als passagier op auto of bus? Dan heb je al tijd om tijdens die ritten al te sorteren en eventueel te beginnen bewerken. Wil je ook films etc.. kijken dan zou ik toch voor een laptop gaan.

                            De iPad slaat volgens mij wel RAW-bestanden op. Deed dit vroeger zo: foto's trekken en opslaan in Raw, camera connection kit gebruiken om te transfereren naar de iPad en nadien kopiëren naar mijn mac. Heb toch nooit een afwijkend formaat gezien na deze overzetting.
                            Grootste probleem hiermee is dat je iPad de foto's enorm traag laat zien tijdens het scrollen wegens hele grote bestanden.

                            Ik heb zelf een Macbook Air 13'' (8Gb Ram) aangeschaft voor het bewerken van de foto's met LR etc... Harde schijf (SSD) van 128gb en een externe harde schijf van 1tb. Op de Mac staan enkel de foto's die ik nog moet bewerken in LR. Eens bewerkt schrijf ik de RAW en de geexporteerde JPEG over naar de externe harde schijf.

                            8Gb Ram is wel het absolute minimum voor mij persoonlijk. Lager en alles wordt moeilijker en langer.

                            Comment


                            • #15
                              PC voor op reis

                              Ik heb voor onze volgende vakantie (Ierland) zopas een oude eeepc (1 gb geheugen-160 gb flashschijf) geherinstalleerd met Xubuntu. Het is een klein toestel dat ik enkel ga gebruiken voor een backup van de geheugenkaarten en het deleten van mislukte foto's. Voor het pure surf en email werk gebruik ik mijn oneplus3t en een ipad om o.a. De krant en reisgidsen te lezen en een privé-blogje (reisverslag) te maken.
                              De bewerking van de foto's doe ik wel als ik terug thuis ben.
                              Last edited by Heembeek; 5 juni 2017, 11:22.

                              Comment

                              Working...
                              X