Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama

    Hallo,

    Ik vertrek in oktober naar Nepal en trek daar voor 25 dagen de bergen in.
    Ik zou tegen dan graag onder de knie hebben hoe ik best panorama shots maak, door verschillende foto's aan elkaar te kleven. (vb. 360°)

    Kent iemand een goeie tutorial die eenvoudig te volgen is en die het hele proces in rekening neemt? Dus zowel het nemen van de foto's als de bewerking nadien.

    Ik zal gebruik maken van de Sigma 10-20mm.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Panorama

    Belichting manueel instellen
    Meet de scène in de modus Openingsprioriteit of Sluiterprioriteit, leest uw meter in het helderste deel om
    overbelichting te vermijden en vergrendelt manueel de openings- en sluitersnelheid voor de volledig reeks
    opnames.
    Waarom niet?: wanneer de camera de belichting voor elke foto automatisch instelt kan het zijn dat
    subtiele lichtveranderingen de overeenkomstige zones van twee overlappende foto's er helemaal
    verschillend laten uitzien. Wanneer dit gebeurt kan het uiteindelijke panoramabeeld grote lichte en
    donkere stroken bevatten.
    Automatische focus uitschakelen
    Schakelt de automatische focus uit. Gebruik dezelfde brandpuntafstand voor alle foto's in de
    panoramareeks.
    Waarom?: als u verschillende brandpuntafstanden gebruikt kunnen inconsistenties optreden die bij het
    hechtingsproces niet kunnen worden weggewerkt.
    Automatische witbalans uitschakelen
    Schakel de automatische witbalans UIT bij camera's die een dergelijke functie bezitten. Stel de witbalans
    manueel in en gebruik dezelfde instelling voor alle foto's in het panorama.
    Waarom?: wanneer de automatische witbalans is ingeschakeld kunnen kleine verschillen in de belichting
    ervoor zorgen dat de kleuren erg verschillen van foto tot foto.
    Gebruik dezelfde belichtingsinstelling*
    Voor u plaatjes begint te schieten, gebruik de lichtmeter van de camera om een belichting te vinden die
    goed werkt voor alle foto's. Gebruik deze. Het is absoluut noodzakelijk om sommige opnames te maken
    met andere belichtingen (omwille van de dramatische wijzigingen qua licht) houd de andere
    belichtingsinstellingen zo dicht mogelijk bij de eerste.
    Waarom?: Over het algemeen hechten panoramabeelden met een gelijkmatige belichting beter.
    Veranderingen in de belichtingsinstellingen kunnen dezelfde (overlappende) delen van twee foto's totaal
    verschillend doen lijken. Als dit gebeurt kunnen er banden te zien zijn in het uiteindelijke panoramabeeld.
    Schakel de flits uit
    Gebruik geen flits. Schakel de automatische flits uit van camera's die erover beschikken.
    Waarom?: de flits van een camera heeft een beperkt bereik en een beperkt dekkingsveld en kan
    schaduwen creëren die van foto tot foto van vorm en positie kunnen veranderen. Deze inconsistenties
    kunnen het de software moeilijk maken om de overeenkomstige delen van de naast elkaar liggende foto's
    te onderscheiden.
    Verander de grootte of de kwaliteitsinstelling niet
    Gebruik dezelfde fotogrootte (resolutie) en fotokwaliteit (bijv. fijn) voor alle foto's.
    Waarom?: foto's van verschillende groottes kunnen niet aan elkaar worden gehecht.
    *Het is best mogelijk dat uw cameramodel deze functie niet heeft.
    Een statief gebruiken
    Gebruik indien mogelijk een statief
    Bij het maken van foto's voor een panorama is het erg belangrijk dat de camera voor elke foto op
    hetzelfde niveau wordt gehouden. Dit kunt u het gemakkelijkste doen door gebruik te maken van een
    statief.
    Als u een 360° panorama wilt maken, zorgt het genivelleerde statief ervoor dat de eerste en de laatste
    foto overeenkomen.
    Als uw statief geen waterpas heeft, moet u in uw lokale fotowinkel een vloeistofwaterpas kopen die past in
    de statiefvoet van uw camera
    Doe het alleen zonder statief als u geen andere keuze hebt
    Als u geen statief hebt, moet u zelf als statief optreden door uw ellebogen stevig tegen uw lichaam te
    houden en op een voet ter plaatse te draaien. Zorg ervoor om elke foto goed te kaderen (horizon) waarbij
    u de camera waterpas houdt terwijl u draait.
    Indien u geen vlakke plaats kunt vinden voor uw statief, vouw de poten samen om een éénpoot statief te
    maken zodat u de camera kunt stil houden om foto's te nemen.
    Gebruik de camerazoeker (en niet het LCD-scherm) om de foto's te kaderen en te maken.
    Het is best mogelijk dat uw cameramodel deze functie niet heeft.
    Foto-overlapping Top
    Gebruik 25% tot 50% overlapping
    Maak foto's met een overlapping van 25% tot 50%. U hebt niet voor elke foto eenzelfde
    overlappingshoeveelheid nodig, u kunt deze overlappingshoeveelheid zelf schatten.
    Voor groothoeklenzen gebruikt u een grotere overlapping (50%).
    Fotogroepen maken Top
    Door gebruik te maken van een van onderstaande methodes om fotogroepen te maken, zal het later in de
    software makkelijker zijn om panorama's te maken.
    Maak sequentiële foto's in minder dan 40 seconden
    Het programma heeft een unieke functie waarbij door een muisklik alle foto's worden geselecteerd die
    behoren tot eenzelfde panoramavolgorde. Omdat panoramafoto's gewoonlijk snel achter elkaar worden
    genomen (met een tussenperiode van minder dan 40 seconden), maakt het programma gebruik van de
    shottijden (EXIF-gegevens) om groepen te maken. Als u een foto in een groep selecteert, wordt de
    volledige groep geselecteerd.
    Deze functie kan worden uitgeschakeld door "Automatisch selecteren per groep" uit te vinken.
    Manueel verdeelshots invoegen
    Een bijzonder eenvoudige manier om een opeenvolging van panoramafoto's van elkaar te scheiden is het
    maken van een blanco foto tussen twee panoramareeksen. Alvorens een nieuwe volgorde te starten
    gebruikt u de lenskap of een stukje karton om de camera te bedekken en neemt u een foto. Als u de foto's
    naar uw computer hebt doorgestuurd, ziet u gemakkelijk waar een volgorde eindigt en de volgende begint.

    qua software zou ik arcsoft panomaker pro aanbevelen
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Panorama

      Wow
      Super, bedankt!

      Ga dit eens op mijn gemak doornemen!

      Comment


      • #4
        Re: Panorama

        Geweldig!! Ik wilde één dezer een gelijkaardige vraag stellen en nu heb ik al ineens het antwoord. Bedankt !!!!

        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

        Comment


        • #5
          Re: Panorama

          Heb gewoon de software 'panorama-stitcher' bij m'n camera gekregen van Canon. Gewoon je fotos inladen, en lekker lui in je zetel op 'stitch' klikken, de bovenkant en onderkant selecteren & there it is.

          Eens ene van "The Beach" gemaakt in Thailand/Phi Phi Islands.
          Stond daar gewoon tafeltje in het zand te wachten! Ideaal, 6 fotos naast elkaar op gelijke hoogte en that's it.

          Comment


          • #6
            Re: Panorama

            Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
            Ik zal gebruik maken van de Sigma 10-20mm.

            Vraagje voor de pro's... als je 10-20 mm gebruikt, zit je dan niet met de vertekening die een groothoeklens meestal wel geeft? Ik heb de gewoonte om eigenlijk een 50mm-lensje te gebruiken voor pano's? Of gebruik ik hier een verkeerde redenering?

            thanks voor de info.

            Comment


            • #7
              Re: Panorama

              Oorspronkelijk geplaatst door Sankth Bekijk bericht
              Vraagje voor de pro's... als je 10-20 mm gebruikt, zit je dan niet met de vertekening die een groothoeklens meestal wel geeft? Ik heb de gewoonte om eigenlijk een 50mm-lensje te gebruiken voor pano's? Of gebruik ik hier een verkeerde redenering?

              thanks voor de info.
              Niemand?

              Comment


              • #8
                Re: Panorama

                Oorspronkelijk geplaatst door Sankth Bekijk bericht
                Niemand?
                De moderne pano-software is tegenwoordig veel verbeterd. De meeste software stitcht naadloos indien je de uitgebreide tips van Devid hier een stukje boven volgt. Als je graag met een extreme breedhoek werkt en je wil ook de voorgrond van dichtbij (lager standpunt)mee op de foto moet je bijna altijd een pano-head gebruiken op een statief (waardoor je de camera en lens in het nodal point draait). Betere software gaan de paralaxfouten nog wel enigzins kunnen corrigeren ......maar freeware software kan deze taak niet aan.
                Photoshop Cs3 heeft tegenwoordig een echt goeie stitcher. Zelfs foto's gemaakt met een breedhoek die niet met een pano-kop gemaakt zijn zijn haast perfect te stitchen. Neem voldoende overlap wanneer je met breedhoeklenzen werkt (40-50%)....als je weinig overlap gebruikt zit je boven en onderaan met stukken in de panofoto dewelke leeg zijn. Dit is minder het geval indien je lenzen met een langer brandpunt gebruikt.....maar natuurlijk dan moet je heel wat meer foto's maken om hetzelfde in beeld te kunnen brengen. Hoe meer foto's je moet maken om tot eenzelfde resultaat te komen hoe moeilijker de pc ze kan samenvoegen...dit omdat het uiteindelijke bestand veel groter wordt. Foto in de bijlage laat zien waarom je beter wat meer overlapping tussen de foto's neemt wanneer je met extreme breedhoeklenzen werkt. .
                Hoe minder overlap.... hoe verder de foto's uit elkaar staan ..... hoe dieper de witte insnijdingen boven en onderaan worden..... hoe meer je boven en onder moet wegcroppen in de uiteindelijke foto. Samengestelde foto ; 4 vertikale foto's op 12mm
                Last edited by RUPSELKOPKE; 23 april 2008, 12:30.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Panorama

                  Autopano pro is absolute top alst aankomt op goed schikken van foto's, Photoshop CS3 is absolute top alst aankomt op blenden van foto's (voor zover mijn ervaring strekt).
                  Dus schik ik ze met Autopano pro, sla ze op als .psd en blend in photoshop.
                  OK, het is omslachtig, maar levert me de beste resultaten op.
                  Een andere gratis sticher is Hugin, waarmee je ook "speciallekes" kunt doen...
                  Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
                  scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

                  Comment

                  Working...
                  X