Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorwegen

    hallo,

    ik ga deze zomervakantie 2-3 weken naar noorwegen..
    wie is daar al eens geweest en wat voor lenzen zijn aan te raden?
    Heb een nikon D70, met een tamron 27-200M lens.

  • #2
    Re: Noorwegen

    2x in Noorwegen geweest.
    Welke lenzen? Dat hangt ervan af ...
    Ben je rugzaktoerist, of verkies je de wagen ginder?
    Blijf je in 't zuiden of is de Noordkaap je bestemming?
    Verkies je alleen natuur (landschappen), of stadsbezoeken, of vogels spotten?

    Comment


    • #3
      Re: Noorwegen

      Mogen we mee

      Na ondertussen meerdere bezoeken (15 al ik het goed heb) denk ik dat ik geplaatst ben om hierop te antwoorden

      Essentiële zaken zijn:
      - Tele
      - Breedhoek
      - zonnecrème

      Afhankelijk van waar je naartoe gaat en welk type reis (wildlife of puur toerisme) zul je beide zeker kunnen gebruiken.
      Je kan bijvoorbeeld de prachtig gekleurde hevels in Bergen fotograferen met een breedhoek MAAR deze kun je ook in de bergen/fjorden benutten.

      Tips om te bezoeken:
      - waterkrachtcentrales: meestal vrij te bezoeken .. gewoon even aanbellen en concreet afspreken wanneer het past. Meestal lukt dit dezelfde dag nog.
      - fjorden: je kan er niet naast. Prachtig om deze vanuit de bergen te bekijken.
      - Kjäsen: prachtig plaatsje met waterkrachtcentrale, waar je met een treintje ondergronds kan bezoeken.
      -

      Met jou 27-200 kom je zeker al extreem ver en zul je de meeste situaties kunnen vastleggen.
      In sommige situaties zul je echter het gevoel hebben dat je tekort komt.

      Ik gebruik in de meeste gevallen mijn 24-105 (op Canon 5D) en had de laatste keer ook nog een 75-300 bij.
      Volgend bezoek wordt met mijn nieuwe 70-200 + 2x TC.

      Stuur gerust een PM als je meer detail info wil over wat dan ook. We zullen jullie met raad en daad bijstaan voor zover we kunnen
      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

      Comment


      • #4
        Re: Noorwegen

        Om een idee te krijgen van het type landschap & omgeving heb ik enkele sfeerbeelden van onze laatste trip online gezet.
        Enjoy the show: Noorwegen, November 2007
        Last edited by Decapix; 30 juni 2008, 15:05.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

        Comment


        • #5
          Re: Noorwegen

          Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
          Om een idee te krijgen van het type landschap & omgeving heb ik enkele sfeerbeelden van onze laatste trip online gezet.
          Enjoy the show: Noorwegen, November 2007
          Roep bij mij mooie herinneringen op. 't is al vele jaren geleden dat ik er nog was

          (@Decapix: Nu weten we waarom er wereldwijd zoveel overstromingen zijn sedert eind 2007 - de fjorden lopen leeg. Je hebt wel wat met scheve horizonten hé ...grapje )

          Ik denk dat je met 27-200 zowat overal weg mee komt.
          Ik had toen net de 80-400,de 50mm f/1.4 en 24mm f/2.8 bij als rugzaktoerist en ik had niet het gevoel dat ik ergens tekort schoot
          (De 400 kwam we wel goed uit in de fjorden, dus misschien toch denken aan een teleconvertor - is nooit verloren)
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: Noorwegen

            Ben er zelf ook al twee keer geweest, in de buurt van Stavanger. Er is een beetje van alles, hangt af van waar je naartoe gaat Maar zeker breedhoek voor de weidse landschappen. Zelf heb ik er m'n tele niet gebruikt. Kjerag en Prekestolen zijn allebei wandelingen die de moeite waard zijn. Als je in de buurt van fjorden zit: een boottochtje doen. En als je bij een gletsjer zit kan je overwegen om dat eens te doen, maar bereid je goed voor Enkele weken geleden zijn m'n vriend en ik naar de Folgefonna geweest voor een tocht van twee dagen, maar halverwege de wandeling naar de hut en gletsjer zijn we moeten terugkeren, we zakten tot onze heupen in de sneeuw.
            Mijn foto's en fractals
            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

            Comment


            • #7
              Re: Noorwegen

              Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
              Ben er zelf ook al twee keer geweest, in de buurt van Stavanger. Er is een beetje van alles, hangt af van waar je naartoe gaat Maar zeker breedhoek voor de weidse landschappen. Zelf heb ik er m'n tele niet gebruikt. Kjerag en Prekestolen zijn allebei wandelingen die de moeite waard zijn. Als je in de buurt van fjorden zit: een boottochtje doen. En als je bij een gletsjer zit kan je overwegen om dat eens te doen, maar bereid je goed voor Enkele weken geleden zijn m'n vriend en ik naar de Folgefonna geweest voor een tocht van twee dagen, maar halverwege de wandeling naar de hut en gletsjer zijn we moeten terugkeren, we zakten tot onze heupen in de sneeuw.
              Noorwegen .....
              In een tijdspanne van 28 jaar hebben we alles gedaan met uitzondering van het gedeelte boven Senja.
              Ik kan de stelling van bovenstaande quote beamen : een groothoek is stukken interessanter dan een tele. Een polarisatiefilter is ook goud waard.
              Zeker even belangrijk, zoniet belangrijker dan fotografische uitrusting zijn informatie en nauwkeurige kaarten om de lokaties terug te vinden. Het verbaast me telkens opnieuw hoe onbekend de écht mooie plekjes van Noorwegen zijn.

              Iedereen kent de Trollveggen-route maar er zijn prive tolwegen die zekers even mooi zijn en oneindig veel rustiger. Prekestolen is allicht uniek maar laat de mensen aub blijven vertellen dat briksdalbre en nigardsbre de mooiste gletsjertongen van Noorwegen zijn, dat zijn ze namelijk NIET.
              Aan de kust heb je in de zomer heel dikwijls een heel fijne mist (het Fjordengebied is het meest neerslagrijke gebied van Europa, op misschien de Far Oer en zuidkust van IJsland na), teles concentreren dat.

              P.M.

              Comment


              • #8
                Re: Noorwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Noorwegen .....
                In een tijdspanne van 28 jaar hebben we alles gedaan met uitzondering van het gedeelte boven Senja.
                Bij ons was het 10 jaar geleden toen we vorig jaar eind oktober beslisten om weer eens op weg te gaan (zoontje lief was ondertussen 10 jaar geworden).
                Ondertussen is de microbe opnieuw aangewakkerd, waardoor we ons jaarlijkse traditie terug in eer zullen houden. Dit jaar misschien niet, maar volgend jaar zijn ook wij zeker terug van de partij.
                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                Comment


                • #9
                  Re: Noorwegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                  Bij ons was het 10 jaar geleden toen we vorig jaar eind oktober beslisten om weer eens op weg te gaan (zoontje lief was ondertussen 10 jaar geworden).
                  Ondertussen is de microbe opnieuw aangewakkerd, waardoor we ons jaarlijkse traditie terug in eer zullen houden. Dit jaar misschien niet, maar volgend jaar zijn ook wij zeker terug van de partij.
                  Ik ben ctu op zoek naar mensen die iets méér weten over Noorwegen, Zweden en IJsland dan wat er in de boekskes staat.
                  Interesse in het uitwisselen van ideeën en tips ?

                  Ik geef er alvast één (dit is tenslotte een fotografieforum) : in zuidoost Noorwegen, juist over de grens in Zweden is er een autokerkhof van oldtimers, honderden en honderden. Een paradijs voor iemand die graag fotografeert.
                  Het is een heel werk om uit te leggen waar het is en daarmee wil ik het forum niet vervelen maar zoals ik eerder zei : zonder stafkaarten red je het niet.
                  PM me, ik kan een stuk digitale stafkaart opsturen of gewoon de route beschrijven.
                  Authenticiteit en originaliteit absoluut gegarandeerd, de laatste keer dat ik er was werkte ik nog 100% analoog, nu 50% maar ik heb eindelijk mijn diascanner en nu kan ik pas kwalitatief verantwoorde scans doorsturen als het je iets zegt.
                  Ik ga niet beweren dat je er de eerste Belg zal zijn maar je zal zeker binnen de top 10 staan

                  PaulM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorwegen

                    Wij zijn een jaar of 5 geleden een maand doorheen Noorwegen getrokken met de mobilhome.
                    Wat mij nog steeds het meest is bijgebleven, zijn de Lofoten. Alhoewel al de rest ook ongelooflijk mooi was, waren deze eilanden toch het absolute toppunt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorwegen

                      Rij even door Göteborg stad en je voelt je al op slag enkele jaren terug in de tijd
                      De volvo stad, waar je een ware volvo archeologie terug vindt.

                      Noorwegen is inderdaad een land om van te dromen.
                      Velen zweren bij de Alpen ... tot ze in Noorwegen geweest zijn.
                      Zoals al gezegd door jou moet je gezellig even de tolbanen op durven gaan om van enige uren absolute rust te genieten.
                      Onze uitvalsbasis is meestal bij vrienden in Hövet (regio Geilo), waar je vlakbij Strandevatn, Aurland, Geiterrugtunnel (prachtige omgevingen voor zalige wandelingen) zit..
                      Afhankelijk van hoe lang we verblijven trekken we van daar meestal verder.

                      Man man ... Ik begin te kwijlen bij de gedachte

                      Vorige jaar zijn we voor het eerst in het late seizoen gegaan waarbij we de echte grillen van de noorse natuur hebben leren kennen.
                      's morgens vertrekken bij 14° C, met een prachtige zon en rond 17h00 bij -10°C terug in ons verblijf aankomen na regen, hagel, sneeuwstorm,...

                      Dia's ... We hebben hier ook nog enkele dooooooozen
                      Er is altijd interesse voor het uitwisselen van info/ideëen. Ook wij hebben het land doorkruist van Oslo tot Vardö Vadsö/Kirkenes... (zelfs mooi terug gezwaaid naar de russen die naar ons zwaaiden met hen geweren )
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noorwegen

                        Ah, Hövet

                        Ik herinner me dat ik daar tijdens een verschrikkelijke zomer eens een hele vallei onder rook heb gezet met mijn kampvuurtje

                        PaulM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noorwegen

                          noorwegen
                          zeker een breedhoeklens!
                          en genoeg geheugenkaartjes meenemen

                          personal favourites: hardangervidda (prachtig om te wandelen, enkele uren tot meerdere dagen), folgefonna glacier (de rit naar het summerski center is al meer dan de moeite!! en dan een tochtje op de gletsjer met gids, voetijzers, pikhouweel, ... en genieten van het mooiste blauwe ijs dat er is!!), de talrijke staafkerken, potvissen (boot vanuit Andenes), preikestolen (ook al is het er soms té druk) ...

                          een deel van mijn foto's vind je op www.hertzz.net


                          Goeie reis!!
                          http://www.myspace.com/hertzzsoundlab

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noorwegen

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ah, Hövet

                            Ik herinner me dat ik daar tijdens een verschrikkelijke zomer eens een hele vallei onder rook heb gezet met mijn kampvuurtje

                            PaulM
                            Ahaaaa ... Gij was da

                            Veel valei is er niet in Hövet. Dat scheelt (voor je er aankomt, ben je er alweer door gereden), maar het blijft er prachtig en vooral (zoals overal in Noorwegen, Rustig!)



                            Aanrader is zeker ook een bezoekje aan de Stavkirke in Fl°am (zie foto in mijn reeks). Niet schrikken als je er binnenkomt. Het is immers geen kerk maar een restaurent/café/brouwerij die prachtig ingericht is.
                            Preikestolen vind ik ondertussen TE uitgebuit. De rust is hier ondertussen door overtoerisme weg. (Idem voor 'Geirangerfjord'. Niet meer te doen.)
                            Achterkant van de Tröllstigen is anderzijds ook subliem.
                            Meer noorderlijk heb je dan ook het prachtige Fauske met de granietgroeve.
                            In dezelfde regio heb je ook de gletsjer 'svardisen' (zwart ijs). Enorm groot maar enkel toegankelijk onder begeleiding.
                            Qua fjorden vind ik nog steeds de Lofoten subliem.
                            Ook een bezoekje aan Ålesund mag zeker niet op het lijstje ontbreken.

                            Blijven wegdromen ... maar nu is het toch tijd om te gaan slapen
                            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noorwegen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                              Ahaaaa ... Gij was da

                              Veel valei is er niet in Hövet. Dat scheelt (voor je er aankomt, ben je er alweer door gereden), maar het blijft er prachtig en vooral (zoals overal in Noorwegen, Rustig!)



                              Aanrader is zeker ook een bezoekje aan de Stavkirke in Fl°am (zie foto in mijn reeks). Niet schrikken als je er binnenkomt. Het is immers geen kerk maar een restaurent/café/brouwerij die prachtig ingericht is.
                              Preikestolen vind ik ondertussen TE uitgebuit. De rust is hier ondertussen door overtoerisme weg. (Idem voor 'Geirangerfjord'. Niet meer te doen.)
                              Achterkant van de Tröllstigen is anderzijds ook subliem.
                              Meer noorderlijk heb je dan ook het prachtige Fauske met de granietgroeve.
                              In dezelfde regio heb je ook de gletsjer 'svardisen' (zwart ijs). Enorm groot maar enkel toegankelijk onder begeleiding.
                              Qua fjorden vind ik nog steeds de Lofoten subliem.
                              Ook een bezoekje aan Ålesund mag zeker niet op het lijstje ontbreken.

                              Blijven wegdromen ... maar nu is het toch tijd om te gaan slapen
                              Prekestolen is voor mij minstens al 10 jaar geleden. Fotografisch gesproken is mijn pech toen mijn geluk geweest, er was toen juist een filmploeg bezig met de opname van een of andere commercial, ze hadden een lint gespannen op de helft van het plateau en een bevallige Noorse schone in traditionele kledij moest van de afgrond naar ons komen toewandelen. Die kans mocht ik niet laten voorbijgaan, geen ander volk op de foto en de Lysefjord op de achtergrond. Prachtig.
                              Het spijt me te moeten horen dat het ook daar al naar de knoppen is geholpen door het toerisme maar Noorwegen is al eerder in dat bedje ziek.
                              Eigenlijk moet je de plekjes al kennen om van de meute af te zijn.
                              Bij Svartisen ben ik al meerdere keren geweest en op die manier kennis gemaakt met het vreselijke tempo waarmee de Osterdalsisentong aan het wegsmelten is.
                              Alternatief voor Trollstigen is de tolweg door het Eikesdal : minstens even mooi en geen toeristen.
                              Zelfde voor de Lofoten : Senja is een schitterend alternatief.
                              Je noemt ook Flam. Er is een oud baantje richting Myrdal (loopt dood), vanaf Bereskvarn staat er een bord dat verder rijden op eigen risico is en zeer terecht. Ik weet niet als ik het nog zou doen want het werd alsmaar stiller en stiller in de auto.
                              Qua gletsjers is mijn favoriet ongewijfeld de Austurdalsbre, spectaculaire weg ernaartoe, geen toeristen en de ijsmassa dient zich totaal onaangekondigd aan na een wandeling van meerdere uren. Al die tijd is er geen gram ijs te zien en binnen de laatste 30 seconden over het zoveelste heuveltje en opeens baf, daar is hij . Zo hoort een gletsjer er uit te zien : morene, je moet hem werkelijk uit de bergen zien stromen en je moet erop kunnen, in tegenstelling tot vb Briksdalbre en Nigardsbre sta je ongeveer op zijn eigen niveau. Belangrijk is om van 's morgens vroeg aan te zetten omdat de ijsmassa in de namiddag in de schaduw ligt.
                              Over morenes gesproken, ken je de Kvitskriuprestinn in de buurt van Otta ?
                              Alesund zegt me niks (ik ben niet zo'n cultuurmens) de papegaaiduikerskolonie op het nabijgelegen eiland Runde des te meer.

                              De granietgroeve bij Fauske ken ik niet, weet jij iets over de verlaten amethystenmijn vlakbij Tärnaby ? Ik heb eindelijk de locatie denk ik maar juist op dat moment dat ik verleden jaar in de buurt was en via Noorwegen ging terugkeren kwam er een niet zo aangename telefoon van het thuisfront en ik ben toen in allerijl moeten terugkeren.

                              Ik neem aan dat je weet dat alle stafkaarten van Noorwegen te vinden zijn on-line, je kan er zelfs foto's overheen plakken totdat de auto's en de strepen op de banen zichtbaar zijn. (Je moet er wel wat Noors voor kennen)
                              Alle uitgestippelde wandelroutes staan er ook op, alle tolwegen, alle hutten, alle GPS coordinaten zijn meteen op te roepen door op een item te klikken...

                              PaulM

                              Comment

                              Working...
                              X