Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar Bolivië

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naar Bolivië

    Hoi iedereen,

    Ik vertrek in de paasvakantie voor 2 weken naar Bolivië en omdat dit mijn eerste reis is waar ik met mijn Pentax IST DL foto's wil gaan trekken, heb ik toch een aantal vragen.

    Ik ben van plan om 2 lenzen mee te nemen. De standaard kitlens (18-55m) en een manuele 28mm lens (die ik nog tweedehands ga kopen). Overigens ben ik nog zwaar aan het twijfelen om een polarisatiefilter mee te nemen, volgens mij wel een must, maar een budget je kent het wel. Een goede keuze?

    Ik neem al dat materiaal mee in een fototas (32*17*14) van Caselogic. Nu had ik daar een vraag over ivm. mijn vlucht. Ik lees op de website van de vliegtuigmaatschappij dat ik maar 1 stuk handbagage mag meenemen. Wat redelijk vervelend is. Want ik zou graag ook een rugzak meenemen. Iemand daar ervaringen mee, kans dat ze een fototas én rugzak toelaten?

    Voorts in Bolivië zelf, hoe zijn de mensen daar als je hen fotografeert? Ik neem aan dat als je zelf wat open staat er weinig kan gebeuren? Ik zou graag wat portretten maken. Qua veiligheid hoe zit het daarmee?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Naar Bolivië

    Fototas telt normaal niet als handbagage. Ik reisde in November zonder problemen naar Costa Rica met een grote Lowerpro Rezo 190 AW fototas en een rugzakje dat volgepropt was met m'n handbagage. No problemo.

    Vorig jaar in Maart nam ik zelfs alle bagage mee in de cabine. De genoemde fototas en de Lowepro Rover Plus AW rugzak. Die laatste zit net binnen de grenzen van handbagage, en de fototas telt zoals ik zei niet. Het gewicht van m'n fototas werd niet gecheckt, maar de rugzak moest wel binnen de 10kg zijn geloof ik. Dat was wel een vlucht op Afrika, en als je ziet wat daarop allemaal wordt meegesleurd, dan was mijn bagage erg beperkt... ;-)

    Ik meen dat dit de regel is, maar mss had ik gewoon geluk?

    In Bolivië ben ik in 2005 maar enkele dagen geweest tijdens een combireis met Peru. Ik moest die reis halverwege afbreken door een ongeval op de tweede dag in Bolivië... :-( Wat ik wel herinner is dat mensen niet zo graag worden gefotografeerd. Mss dat Bolivië iets makkelijker is dan Peru...

    Wim
    Last edited by ishpuini; 14 maart 2007, 15:34. Reden: maar half antwoord, de rest nadien toegevoegd
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Naar Bolivië

      Als je van plan bent om buiten de steden te stappen kan ik alleen maar aanraden om massa klederen voor kleine peuters mee te doen. Ge wordt ontvangen als een god. Het hoeft geen nieuw materiaal te zijn. De bevolking heeft het moeilijk maar zijn enorm kind-minded. het luttele dat ze dan krijgen is een goedsgeschenk en wordt dan ook in volle waarde geschat.
      Kinderkledij weegt niet veel en spreek er van in de vriendenkring. Voor jezelf moet je niet teveel meenemen en normaal is de toegelaten bagage niet min, dius als het kan, benut die.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Naar Bolivië

        Hoi Kolb

        Neem allereerst een stofzuiger mee, want bij elke wisseling van de lenzen komt er heel wat stof in de camera, kan ik je uit ervaring vertellen
        Een polarisatiefilter is niet echt nodig als je achteraf je foto's toch corrigeert op de computer, de luchten worden dan echt strakblauw kan ik je verzekeren.
        Kijk uit in de grote steden, vooral in La Paz is het geen pretje om met een dure camera rond te banjeren. Te veel mensen die te weinig hebben daar...
        Ook buiten de steden wil niet iedereen gefotografeerd worden. Netjes vragen is het beste.
        Kinderkleding meenemen kan natuurlijk altijd, maar als je niet zo veel plek in je bagage hebt zijn ze ook dol op pennen, potloden en ballonnen. Snoepjes uitdelen lijkt ook een goed idee, maar denk er even over na: de meeste mensen daar zien nooit van hun leven een tandarts en te veel zoet verpest de tanden
        Mijn tips: het zuiden van Bolivia (tegen Chili aan) is echt prachtig (de zoutvlakten en het berggebied daarachter). Probeer van Uyuni een tour van een dag of vier naar San Pedro in Chili te boeken (kan voor rond de us$75 all in p.p., visum voor Chili heb je als Nederlander (of Belg?) niet nodig) die ook weer terug gaat naar Uyuni.
        Ook het gebied tegen Peru aan, bij Copacabana, is erg mooi en je kan zo ook even de grens overwippen naar Puno.

        En ik weet niet met wie je vliegt, maar de handbagageregels verschillen per maatschappij. Bij Iberia bijvoorbeeld kan je een zeecontainer nog meenemen als handbagage, bij KLM doen ze al wat moeilijker.

        Veel plezier daar!
        Michel
        Last edited by Ernie13; 14 maart 2007, 16:35. Reden: aanvulling
        Elke dag is een feestje, dus elke dag taart!
        ***

        Comment


        • #5
          Re: Naar Bolivië

          Oorspronkelijk geplaatst door Ernie13 Bekijk bericht
          Hoi Kolb

          Neem allereerst een stofzuiger mee, want bij elke wisseling van de lenzen komt er heel wat stof in de camera, kan ik je uit ervaring vertellen
          Een polarisatiefilter is niet echt nodig als je achteraf je foto's toch corrigeert op de computer, de luchten worden dan echt strakblauw kan ik je verzekeren.
          Kijk uit in de grote steden, vooral in La Paz is het geen pretje om met een dure camera rond te banjeren. Te veel mensen die te weinig hebben daar...
          Ook buiten de steden wil niet iedereen gefotografeerd worden. Netjes vragen is het beste.
          Kinderkleding meenemen kan natuurlijk altijd, maar als je niet zo veel plek in je bagage hebt zijn ze ook dol op pennen, potloden en ballonnen. Snoepjes uitdelen lijkt ook een goed idee, maar denk er even over na: de meeste mensen daar zien nooit van hun leven een tandarts en te veel zoet verpest de tanden
          Mijn tips: het zuiden van Bolivia (tegen Chili aan) is echt prachtig (de zoutvlakten en het berggebied daarachter). Probeer van Uyuni een tour van een dag of vier naar San Pedro in Chili te boeken (kan voor rond de us$75 all in p.p., visum voor Chili heb je als Nederlander (of Belg?) niet nodig) die ook weer terug gaat naar Uyuni.
          Ook het gebied tegen Peru aan, bij Copacabana, is erg mooi en je kan zo ook even de grens overwippen naar Puno.

          En ik weet niet met wie je vliegt, maar de handbagageregels verschillen per maatschappij. Bij Iberia bijvoorbeeld kan je een zeecontainer nog meenemen als handbagage, bij KLM doen ze al wat moeilijker.

          Veel plezier daar!
          Michel
          Ben eind 2004 in Bolivië en Chili geweest.
          Kan mij volledig aansluiten met wat Michel hier schrijft.
          Het Zuiden met vertrek uit Uyuni en aankomst in San Pedro is een adembenemend (letterlijk ) avontuur met de grote A.
          Wij huurden een jeep voor 2 voor 420 US$ alles in. Wij wilden absolute vrijheid en waren bereid om daarvoor iets meer te betalen.
          Neem in ieder geval een tele (300mm) mee voor het wildlife.

          In La Paz heb ik veel gewerkt met mijn 80-200/2.8 om tafereeltjes te fotograferen. Gaf uiteindelijk nog de beste portretten.

          Vergeet in ieder geval het uiterste Noorden van Chili niet: Lauca Nacional Park is gewoonweg schitterend.

          Titicaca is een zeer fotogeniek meer goed voor enkele dagen fotoplezier.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Naar Bolivië

            Opletten met welke taxi je meegaat, mijn camera is gepikt in Oruro (door de politie). Gelukkig was ik verzekerd.
            Ik zie dat je maar voor twee weken gaat, denk er wel aan dat je daar steeds op zeer grote hoogte zit, de uitstap naar de salar de Uyunie is inderdaad avontuur met de grote A maar wel bijna 5000m hoog, informeer u goed tegen hoogte ziekte. La Paz is al +3000m ga niet direct nog hoger.
            Ik heb daar twee maand gezeten en was goed geacclimatiseerd.
            En inderdaad met wat rond te horen betaal je maar 75$ ipv 450$ maar ze gaan allemaal plankgas in de woestijn.
            Koop ook een zeer degelijke slaapzak (comfort -7c)
            Neem zeker een goede flits mee en een hoed, de zon daar is onverbiddelijk met verbrande korsten op je hoofd als gevolg. (spreek uit ervaring)
            Om stof op de sensor te verwijderen zie de truc met scotch tape, kost niks en werkt super.

            Veel plezier.

            Comment


            • #7
              Re: Naar Bolivië

              Oorspronkelijk geplaatst door Athos Bekijk bericht
              En inderdaad met wat rond te horen betaal je maar 75$ ipv 450$ maar ze gaan allemaal plankgas in de woestijn.

              Veel plezier.
              450 US$ is de normale prijs voor de ganse jeep voor 4 dagen. Je deel wordt berekend navenant het aantal medereizigers (bvb 450$ :6 reizigers is elk 75 US$).
              Wij kozen bewust voor een ganse jeep voor ons tweëen alleen, omwille van de complete vrijheid als fotograaf. Ik had geen zin om over mijn fotogerief steeds te moeten waken als een jakhals tussen allerlei backpackers van diverse pluimage. Mijn ervaring leert dat je meestal bestolen wordt van Westerse backpackers in plaats van de autochtone bevolking.
              Gezien wij dus de volledige jeep gecharterd hadden, beschikten wij over onbeperkte vrijheid om te stoppen waar wij wilden en de chaufeur reed bewust trager op onze vraag. De chauffeur was duidelijk in zijn sas met slechts 2 passagiers en deed mijn inziens veel meer moeite om het ons naar onze zin te maken.

              Bovenal hebben wij een aantal van die opeengepakte budget-reizigers hun apestreken mogen bewonderen op de zoutvlakte (naaktloperij, druggebruik en dergelijke meer) waardoor mijn zin om de jeep alleen te charteren achteraf een meer dan terechte keuze leek.
              Maar de keuze is uiteraard vrij.
              Last edited by Leopard; 15 maart 2007, 13:28.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment

              Working...
              X