Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

    Ik ga in het najaar op reis naar Peru, en ik kan dat echt niet zonder mijn camera.

    Heeft iemand van jullie ervaringen met dit land, en zeker als je daar met een dDSR rondloopt. Vorig jaar in thailand heb ik me op geen enkel moment onveilig gevoeld maar het reisadvies van Peru is iets minder gunstig ...

    Ik weet dat je in Lima niet met een dslr + dikke lens moet lopen pronken maar ik wil daar dan toch ook een paar foto's nemen. Mijn reistas is een lowepro slingshot dus die is niet zo opvallend als de klassieke cameratas. Nu ze zullen het logo van lowepro daar ook wel al kennen zeker ?

    Graag had ik jullie ervaring ivm met de veiligheid van dit land gehoord.
    Verdere tips zijn ook zeker welkom.

    volgens ons nog héél voorlopige reisplan doen we volgende regios/steden :
    lima, pisco, ico, nasca, arequipa, titicaca meer, cusco + machu pichu, amazone)

    bedankt,
    Tom
    Instagram | Website | Blog | Facebook | Twitter

  • #2
    Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

    Zuid-Amerika heeft altijd een slechte reputatie gehad en Peru in het bijzonder.
    Ik ben in Bolivië geweest waar dezelfde waarschuwingen geldig waren/zijn.
    Het komt er op aan je goed te informeren welke wijken je moet mijden en in ieder geval steeds alert te blijven op drukke plaatsen zoals stations (bus en trein), markten en dergelijke meer. Vermijdt zeker en vast verlaten zijstraatjes in de grootsteden zoals Lima en hou je best op de meest courante wandelwegen. 's Avonds laat je je camera beter achter in de kluis van je hotel, deftige foto's kan je toch niet meer maken en je bent bovendien een kwetsbare prooi met een fototas.
    Wil je in Lima de hoofdattracties bezoeken - boek dan een begeleide toer (zoals bij SafeinLima) in plaats van alles solo te gaan bezoeken (in Quito, Eucador heb ik dit ook gedaan). In groepsverband ben je sowieso een stuk veiliger in dergelijke grootsteden.
    Mijn raad: wees alert zonder echter paranoïde te worden. Buiten Lima en Cuzco is de kans op diefstal stukken kleiner en zal je mateloos kunnen genieten van je trip en je fotografie.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

      Ik sluit mij voor 100% aan bij vantje. Wees alert zonder paranoïde te worden. Ik geef het toe, het verschil is soms klein maar heeft een enorme invloed op je vakantie. Nu is de kans om overvallen te worden ook in Peru relatief klein (hoe verleidelijk de heuvels rond de steden er ook ogen - zeker wat uitzichten over de stad betreft, de kans dat je daar gewelddadig overvallen wordt is meestal zeer groot), ik ben wel dikwijls mensen tegengekomen die het slachtoffer zijn geweest van een gauwdiefstal (in busstations, restaurants, cybercafé's, op straat en zelfs aan de receptie van hun hotel). Goed op je spullen letten is dus de boodschap en niets meenemen dat je niet nodig wanneer je er op uittrekt. Maar laat dit zeker geen domper op je reis vormen, Peru is een zalig land en de mensen zijn er gewoon fantastisch .
      Last edited by Mr.D; 30 januari 2008, 12:15. Reden: typo

      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

      Comment


      • #4
        Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

        Een vriendin van me is net terug uit Peru. Zij verbleef daar een tijdje bij iemand van daar en voelde zich dus redelijk veilig. Die vriend vertelde haar wel dat het er nogal onveilig is maar dat het nog meevalt tov Bolivië. Zij had een gewone digicam mee en heeft toch naar hartelust foto´s genomen maar het is natuurlijk een groot verschil als je met een local op stap bent dan wanneer je er als 'toerist' rondloopt.
        Gewoon alert zijn.
        http://blackletterday.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

          Tijdens mijn individuele Peru-reis hebben ze me 2x proberen te bestelen.
          Eerste keer in Arequipa toen ik 's morgens rond 6h00, na een nachtbus, op zoek was naar een hostal. Ze waren met 3 en gebruikten een afleidingstruc: eentje spoot ongemerkt een smerig goedje op mijn rugzak, een 2e kwam me 'helpen' met een doekje, en dan wilden ze hun slag waarschijnlijk slaan. Ik had vanaf het eerste moment door wat er aan de hand was en ben tumult beginnen te maken, waarop politie kwam aanrennen.
          Tweede keer was weer na een nachtrit. Deze keer was ik gewaarschuwd en bleef ik in 't station tot er voldoende leven op straat was. Dit was trouwens in Lima. Maar zelfs in een station op een bankje ben je niet veilig. Opnieuw met een afleidingstruc (geld laten vallen onder mijn stoel en een babbeltje aanknopen) gingen ze met twee te werk om mijn rugzak te pakken te krijgen. Ook hier had ik het vanaf het begin door en heb ik ze even bezig gelaten om te zien hoe alles in het werk ging. Totdat ik al een hand op de gesp van mijn rugzak zag glijden, toen ben ik op gestapt.

          Ik reisde in mijn eentje en ze beschouwden me wellicht als een makkelijk slachtoffer. Het zal dus wat veiliger zijn als je met twee bent. Maar dan nog blijft het opletten. Want ik heb een groepje vrienden de public bus zien opstappen, en toen de bus was vertrokken, merkte één er van dat zijn rugzak weg was.

          Je kostbare spullen (geld, camera, e.d.) hang je dus best op je buik en zet je nooit op de grond (ook niet in een bus of aan een loket).
          Ondanks deze voorvallen heb ik me nooit onveilig gevoeld en heb ik Peru ervaren als een prachtig land. Ik heb in mijn eentje rond gewandeld in afgelegen streken en heb ook gelift in the middle of nowhere. Ik leef nog steeds. Heb dus gene schrik, blijf gewoon allert, niet té argwanend tegen vriendelijke mensen, maar ook niet naïef.
          In ieder geval; 't is Thailand niet. Dus volg de raad op van reisgidsen (Lonely Planet bvb) wat betreft onveilige plaatsen.

          Have fun!

          Comment


          • #6
            Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

            Ik ben daar ook al geweest, wij waren met z'n drieën en nooit onveilig gevoeld, nochthans steeds rondgelopen met DSLR en wisselzooms. Ook geen enkel incident meegemaakt tijdens 35 dagen rondreis.

            Natuurlijk moet je overal alert zijn, steeds rugzak en fototas met een lus om arm of been, ook in de bus, op een bankje enz... Ik had mijn toestel dag en nacht (bvb in de bus) onder de hand.

            In Peru is het voor (gewone) diefstal wel meer opletten geblazen dan in Bolivia.

            Je kostbare spullen (geld, camera, e.d.) hang je dus best op je buik en zet je nooit op de grond (ook niet in een bus of aan een loket).
            Ondanks deze voorvallen heb ik me nooit onveilig gevoeld en heb ik Peru ervaren als een prachtig land. Ik heb in mijn eentje rond gewandeld in afgelegen streken en heb ook gelift in the middle of nowhere. Ik leef nog steeds. Heb dus gene schrik, blijf gewoon allert, niet té argwanend tegen vriendelijke mensen, maar ook niet naïef.
            In ieder geval; 't is Thailand niet. Dus volg de raad op van reisgidsen (Lonely Planet bvb) wat betreft onveilige plaatsen.
            Voilà. En probeer vooral van de reis en de menselijke ontmoetingen daar te genieten. Da's veel meer waard dan een goede foto

            Happyboedha
            Sony A700

            Comment


            • #7
              Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

              Bedankt voor jullie reacties ! We maken er het beste van en zullen inderdaad moeten proberen om niet met ons tweetjes er op uit te trekken. Of steegjes in te slaan om de locals te zoeken (zoals we in thailand deden)
              Instagram | Website | Blog | Facebook | Twitter

              Comment


              • #8
                Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                Tijdens mijn reis door Peru en Bolivië heb ik nooit problemen gehad, maar wel steeds waakzaam geweest. Wel redelijk veel verhalen gehoord van reizigers die ik ontmoette over opengesneden rugzakken op drukke plaatsen (vooral Puno). Dus je rugzak voor je dragen is zeker geen overbodige luxe. Als je met twee reist elkaars spullen goed in de gaten houden. Als ze merken dat je alert bent en regelmatig rondkijkt, zullen ze je ook minder snel viseren. Bovendien: hoewel er veel kleine criminaliteit is en het risico op een kleine diefstal reëel is, is de kans op een serieuze, open overval klein te noemen.

                Mocht je reisplan nog niet vastliggen: ik kan ook het Noorden van Peru zeer sterk aanraden! Er komen bijzonder weinig toeristen, maar het is zeker de moeite. Ik heb daar zaken gezien praktisch zo indrukwekkend waren als Machu Picchu, maar waar maar 10-20 toeristen rondliepen ipv honderden. Ook de natuur was er helemaal anders. En budget-gewijs is het een stuk goedkoper om het amazonewoud te bezoeken in Bolivië ipv Peru (aangezien je toch naar Titicaca gaat). Stuur gerust PM.

                Comment


                • #9
                  Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                  Over een maand vertrek ik voor een maandje naar Peru. Aangezien ik ga trekken en dus al een trekkersrugzak op men rug heb bengelen, dacht ik voor een sholderbag te opteren. Is dit een goede keuze of kan ik beter een andere optie overwegen?

                  En qua filters dacht ik zeker een Polar en UV mee te nemen (voor Sigma 10-20mm). Valt er nog iets aan te raden?

                  Hoe zit het eigenlijk met de hostels? Is er meestal een kluisje beschikbaar om je goederen 's avonds op te bergen?

                  Zaken waarf zeker op gelet moeten worden?

                  Alvast bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                    Niet onmiddellijk Peru, maar toch "in de buurt" Belize.
                    2005 : In Belize-city werden 3 kenissen (3 mannelijke twintigers), bij valavond, door een massa tieners overvallen enkel en alleen voor hun foto-apparaten. Veel kneuzingen, bloed, gestomp en getrek, geroep en gegil, maar geen ernstige verwondingen.
                    Uiteindelijk hebben de "toeristen" zich, op gevaar van eigen leven, laten bestelen. De fototoestellen en de cameratassen zijn half-uurtje later teruggevonden enkele straten verder. De ouderen die het hadden gadegeslaan wisten de Zweden te vertellen dat de jongens er geen interesse in hadden gezien er geen filmpjes bijstaken.
                    Krassen aan zonnekappen en veel stof op de toestellen en in de tas waren boven op de lichte verwondingen de eindafrekening van hun hachelijk avontuur.

                    Moraal van het verhaal : zelf 3 stoere midden-twintigers zijn niet altijd veilig


                    Zelf heb ik eens gepoog (alleen) in Phnom Penn avondfotografie te gaan doen.
                    Dat was rond 1983. Overdag geen probleem, maar des avonds rijden de aanhangers van de Khmer Rouge er rond op hun scootertjes, Kalasjnikov op de rug en geinteresseerde blikken werpen naar mijn materiaal. Na 60 meter, en zonder foto, ben ik toch wijselijk terug naar mijn hotel gegaan.
                    Bij daglicht en zelfs ver buiten de stad, geen enkel probleem, enkel mensen die op de foto willen, zonder betaling.

                    It is sometimes a weird world outthere !

                    Beter met twee of meerdere als alleen.

                    Ik denk dat één fotograaf 'savonds in Brussel ook niet meer 100 % veilig is voor Canon- of Nikon- jacking
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                      Onthou één ding, in bepaalde steegjes en kwartieren is je leven 0,0000 euro waard....Je camera echter heeft wel een waarde.....
                      Bepaalde mensen hebben daar echt niets meer te verliezen.
                      Zou dus toch maar opassen.
                      Een camera wordt slechts voor een paar euro verkocht, voor deze criminelen is het echter een fortuin.
                      Zoveel mogelijk wegstoppen. Jeugdbendes hebben connecties met helers en stelen er op los.
                      Ik ken iemand die alles kwijt was na 2 uur Zuid-Amerika, werkelijk alles, geld, rugzak, kleren, camera etc...dan sta je daar. Het was dit of een paar flinke messteken.
                      Ik wil je niet afschrikken, maar wees steeds op je hoede.
                      Nikon D70 - Nikkor 17-70 kitlens - Nikkor 50mm 1.8 - Sigma 70-300 Apo II - Bigma 50-500mm
                      Konica Minolta Dimage A2
                      Lumix FX-30

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                        Oppassen, ja, paranoïa, neen. Al die straffe verhalen zijn nog altijd de grote uitzondering. Ik ken bijvoorbeeld niemand die na 2 uur in Zuid-Amerika alles kwijtgeraakt is (en ik ken toch een heel aantal mensen die er naartoe gereisd zijn). En ik denk dat Monty er zo ook maar één kent. 99% of meer passeert zijn vakantie in Zuid-Amerika zonder of met misschien een klein incident.
                        Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: vergeet niet te genieten van je reis. En af en toe moet je misschien aanvaarden dat niet alles op chip kan gevat worden. Maar dan heb je nog je herinneringen he! Beoordeel de situaties als ze zich voordoen. Zo heb ik mijn camera niet meegenomen in het Boca stadion in Buenos Aires, maar mijn Canadese reisgezel van toen wel. Alles is goed verlopen, al scheelde het op een bepaald punt niet veel, maar dat was eerder omdat we besloten terug te wandelen ipv. gewoon effe een taxi te pakken. En for the record, het waren andere 'straffe' supporters van Boca die ons waarschuwden de camera goed weg te stoppen voor we naar buiten gingen. Opnieuw, de meeste mensen zijn vriendelijk, zelfs in iets minder vriendelijke wijken.
                        Je kan je camera bijvoorbeeld ook in een gewone rugzak steken (heb ik zo gedaan toen ik er onlangs 3 maanden heb doorgebracht). Dan valt ie al heel wat minder op. Een klein toestel voor 's avonds kan ook best handig zijn (zeker voor de caféfoto's ;-)). Soit, have fun!

                        P.S. Vozje, de hostels hebben zeker niet allemaal lockers. In Argentinië en dan vooral in de hoofdstad wel, maar in Bolivië heb ik er bijvoorbeeld geen aangetroffen (Peru ben ik niet geweest). Je kan je spullen soms wel achter de toog laten bewaren. Of in een deel van je rugzak waar je een slot op kan zetten. Ga een beetje op de verhalen van andere backpackers af over de 'veiligheid' van bepaalde hostels. Kijk eens op het forum van LonelyPlanet en soortgelijken. En ga af op je gevoel... vind jij het veilig om je fototoestel achter te laten in een kamer waar nog drie andere personen slapen? Soms (als je de mensen hebt ontmoet en je hebt er een goed gevoel bij) is het antwoord ja, soms neen. Er is spijtig genoeg geen sluitende formule .
                        Wat de slingbag betreft, ik had dus een gewoon rugzakje mee. Maar mijn fototoestel is wel niet meer in perfecte staat, moet ik eerlijk toegeven. Het heeft een beetje geleden. Maar dat hangt een beetje van de tijd af. Na één maand zag het er nog perfect uit bij mij, pas 4 maanden later begon je het wat te zien .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                          Ik ben in september/oktober 29 dagen in Peru geweest en moet zeggen dat je attent moet zijn maar zeker geen angst mag hebben. Ik liep er met 2 fototoestellen en een camera rond en ik heb me nooit bedreigd gevoeld op de toeristische plaatsen.
                          Ik ben met een belg die daar woont naar enkele plaatsen geweest in Lima zelf en daar had ik geen goed gevoel! En dit was "la Gammara" en nog plaats waar ik de naam niet meer van weet!

                          Waar je zeker moet gaan voor foto's zijn: Arequipa / Colca Canyon / Titicacameer & Machu Picchu + tal van andere plaatsen

                          Je kan mijn blog van deze reis lezen/bekijken op http://www.aalstonline.be/peru

                          Geniet maar van dit prachtige land waar je héél mooie foto's kan maken!
                          OLYMPUS E-410 14-42mm en 40-150mm | sony DSC-W80 | Fuji FinePix S304

                          Comment


                          • #14
                            Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                            Ik ben net terug uit Peru en ik heb me nooit onveilig gevoeld... Bepaalde buurten mijd je best, maar dat kan je aan de plaatselijke bevolking vragen (en vaak vermelden ze het ook spontaan).
                            We reisden in groep en overdag nam ik gewoon foto's. 's Avonds als we gingen eten ofzo had ik daar toch niet meteen behoefte aan, en dan stopte ik m'n camera weg in het hostal/camping/... in mijn backpak (met slotje).
                            In sommige hostals hadden ze ook lockers en moest je er je eigen slotje aanhangen.

                            Geniet ervan!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Met een fototoestel in PERU, jullie ervaring graag

                              Heykes,

                              Je moet niet echt bang zijn van peru hoor. T'is misschien iets minder onveilig dan Zuid-Oost Azië, maar dat valt heel goed mee. Kben al twee keer in Peru geweest, voor in totaal van 6 maanden, en geen problemen gehad.

                              Het enige is dat je beter geen nachtfotografie doet in de zijstraten nabij de Plaza Mayor in Lima. Ik heb dat wel gedaan, maar ik had Peruaanse vrienden erbij... En zij voelden zich meer onveilig als ik. Wat je zeker niet moet doen is achter het presidentieel paleis de brug oversteken naar Rimac. Ik ben daar eens overgeweest, maar teruggekeerd. Daar word je s'avonds sowieso overvallen.

                              Voor de rest: enjoy your trip. Peru is het mooiste land ter wereld
                              Buying a Nikon doesn't make you a photographer, it makes you a nikon owner...
                              Instagram: http://instagram.com/lux69aeterna/
                              Website: http://lux69aeterna.deviantart.com/

                              Comment

                              Working...
                              X