Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met de wagen en hond naar Schotland ?????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met de wagen en hond naar Schotland ?????

    Dag Mede BD ers,

    Ik zou dit jaar met mijn Landrover Defender en Noa mijn Zwitserse herdershond van 2 jaar op rondreis willen gaan naar Schotland.

    De Defender heeft alles aan boord om volledig zelfstandig te kunnen 'overleven' en ben er al mee naar Ijsland geweest. Zie https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/ derde pagina

    Maar ik zit met heel veel vragen

    Ik vertrek uiteraard van uit België maar om zo weinig mogelijk door Engeland te moeten rijden zou ik in Ijmuiden (Nederland) de ferry moeten nemen.

    Heeft Iemand van jullie dat al gedaan of raden jullie me toch een andere ferry aan?

    Het welzijn/comfort van Noa tijdens de overzet staat hierbij op de eerste plaats.

    Uiteraard ga ik voornamelijk om mooie foto's te nemen en wil zo veel mogelijk info verzamelen over wat en waar te fotograferen.

    Wat is volgens jullie de beste periode om dit te doen ? Ik zou normaal eind mei begin juli gaan en voor 2 a 3 weken.


    Alle hulp /info is zeer welkom en wordt heel hard op prijs gesteld.

    Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp

    Groetjes,

    Ronald en Noa
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

    Dag Ronald,

    We hebben elkaar nog regelmatig ontmoet op IJsland, weet je nog ? (2014, wij waren de mensen met de Nissan Patrol)
    Schotland is voor mij helaas al te lang geleden maar ik heb nog altijd het bijzonder pittoreske dorpje Crovie voor mijn ogen. Doen !
    Van alle kastelen vond ik het Castle of old Slains het meeste tot de verbeelding spreken (het was een ruïne pal tegen de kliffen, hoge spookfactor).
    Carrbridge staat er hopelijk nog ... geen idee als je daar nog over mag wandelen.

    Ik hoop van harte dat het toerisme inmiddels Schotland ook al niet de nek om gewrongen heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

      Dag Opapol,

      ja, ik herinner me jullie nog en niet alleen van IJsland maar ook van de reisbeurs van Wegwijzer, waar je me al veel goede info mee hebt gegeven

      Wat een reis was me dat zeg een ongelooflijk mooi land en de vrijheid die we daar hadden door onze eigen Landrover bij te hebben.
      Ik en mijn vrouwke ( die jammer genoeg ondertussen al bijna drie jaar geleden overleden is ) hebben veel continenten afgereisd en heel veel mooi dingen gezien, maar Ijsland steekt er met kop en nek bovenuit.

      Het liefst van al zou ik naar Ijsland terug willen gaan maar Schotland stond op onze lijst van reizen nog te doen en je leeft maar een keer, hé.

      Bedankt voor je tips ik heb de locaties eens opgezocht en dat ziet er inderdaad heel mooi uit.

      Maar ik denk dat je de naam van het kasteel verwisseld hebt na zo lange tijd, want het is dit kasteel vermoedelijk dat je bedoelt https://en.wikipedia.org/wiki/New_Slains_Castle

      Het staat ondertussen ook genoteerd op mijn te doen lijst

      Vermoedelijk ga ik zo als op al onze reizen veel te weinig tijd hebben om te doen wat ik graag zou doen.

      Noa zal de reis er niet makkelijker opmaken ( als ik alleen maar aan het fotograferen denk ) maar ze is ondertussen mijn soulmaatje en zonder haar gaat de reis niet door.

      Nog veel plezier op al jullie reizen

      Als er iemand mij meer info kan geven en dan vooral over het in Schotland geraken met de hond en de Landrover, zou ik dat heel tof vinden.
      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

      Comment


      • #4
        Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

        Ik had hier ook een boek + map "1001 things to see in Scotland" maar ik moet die hebben uitgeleend en niet terug gekregen, als je dat vindt : goud waard.
        En wat betreft IJsland : je was er nog nét op tijd, het is te zeggen : voor de toeristen invasie. Weet je dat jullie de enigen zijn aan wie ik ooit heb verklapt waar je de grote obsidianen kan vinden ? In 2018, toen heel Europa lag te kreunen onder de hitte, zijn we voor drie maanden geweest, het was er ijzig !!!!

        Dit jaar heb ik de Reismarkt niet gedaan wegens medische problemen, ik weet dus ook niet wie ze hadden voor Schotland (soms hebben ze informanten die echt die naam niet verdienen maar we hebben ook de "freaks" die 3-4 keer per jaar gaan). Ik zou eens een mailtje sturen naar Wegwijzer (refereer maar naar mij, ik ken de baas zeer goed, en hij mij), Filip zal je zeker zeggen hoe je ze best contacteert. Ik ga hier mijn ware naam niet geven, je moet maar zeggen dat het die freak is voor Zweden en IJsland. Ze hebben ook een zeer uitgebreide bibliotheek : kaarten, boeken, reisverhalen... (wel bedoeld voor leden), misschien een idee om te combineren met een dagje Brugge.

        Comment


        • #5
          Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

          Ik heb Schotland al wandelend bezocht.
          Te voet van fort william naar inverness.
          Jij met de auto via A9 terug naar het zuiden?
          Mallaig (westen van fort william) (A830) heb ik gedaan met een oude stoomlocomotief.
          Mallaig mooi visserdorp. In fort william (of ergens anders natuurlijk) een wiskey stokerij bezoeken. Ben Nevis bewandelen? Wel hondenschoenen meenemen voor de kleine rotsondergrond voor de viervoeter.
          Ik ben met mijn DEF90 nooit naar Schotland gereden.
          Enkele van de beste fotospots in Schotland zijn onder andere de Isle of Skye, Rannoch Moor, Glencoe en Elgol. Andere mooie plekken om te fotograferen zijn de Glasgow Necropolis en Fairy Trail.
          Er is geen directe veerverbinding van België / Nederland naar Schotland. Het beste alternatief is om een overtocht te nemen naar het noorden van Engeland, bijvoorbeeld vanuit IJmuiden met de nachtboot naar Newcastle. Er zijn verschillende veerbootmaatschappijen die overtochten aanbieden tussen Nederland en Schotland, maar deze vereisen meestal een overstap in Engeland

          Veel succes
          Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

          Comment


          • #6
            Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

            Hier heb je alvast de lijst van de informanten van de Reismarkt in Brugge, misschien zitten er bekende tussen: http://www.reismarkt-brugge.be/informanten/
            Ik was er overigens ook eentje van, maar niet voor Schotland .
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

              Hoi BDers,

              bedankt voor jullie hulp en tips heb er al veel aan gehad bij het uitzoeken van alles.

              Aan de hondenschoenen had ik zelfs nog niet eens gedacht.

              Maar hoe meer ik uit zoek hoe meer ik er achter kom dat het belangrijk is om de zo genaamde toeristenbussen te ontwijken.

              Ik heb al een paar filmpjes op youtube bekeken en ik moet zeggen daar word ik niet vrolijk van

              Het lijken wel mieren die de paden naar de bekende trekpleisters bekruipen.

              Ik vraag me af hoe die mooie foto's die hier regelmatig verschijnen zonder mensen op, gemaakt zijn als het daar zo wemelt van de toeristen.

              Ofwel moet je voor het kraaien van de hanen gaan of net na dat de laatste toeristenbus vertrokken is denk ik dan, of zie ik dat verkeerd ?

              Op een gegeven moment dacht ik zelfs als het daar zo erg is ga ik gewoon niet en dat is jammer want het ziet er een geweldig mooi land uit.

              Dus tips voor de beste reisperiode en het plannen van je dag worden zeer op prijs gesteld.
              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

              Comment


              • #8
                Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

                Wat je daar aanhaalt is nét wat me ook tegen houdt om terug te gaan.
                Ik weet niet als de vergelijking met Schotland opgaat maar de laatste keer op IJsland (2018) heb ik om die reden alle highlights overgeslagen, met uitzondering van Geysir. Om van de meute af te zijn is er maar één oplossing : zorgen dat je niet te veraf staat en 's morgens zeer vroeg gaan. Rond 7.00 h kwamen de eersten al toe. De late avond afwachten is geen oplossing. Tegen de middag ben ik voor de lol nog eens geweest : 24 bussen, om van de auto's niet te spreken.
                Maar om op Schotland terug te keren : vergeet de falls of Shin niet, meer bepaald omdat je daar de zalmen kan zien stroomopwaarts springen (ik destijds toch). Dat moet ergens rond half Juli zijn geweest.

                Comment


                • #9
                  Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

                  Zien dat je zeker in orde bent met alles van de hond. Wij zijn vertrokken langs frankrijk ( tunnel ) en daar is een speciaal gebouw waar alles van de hond gecontroleerd zal worden. Zo blijf jij en de hond in de auto zitten en moet hij niet in een kennel.
                  Voorzie u ZEKER van zo een net om uw gezicht/hoofd te beschermen tegen de midges in die periode want dat is een echte pest.
                  Als je uw foto's tijdens het gouden uur ( smorgens en savonds ) maakt hebt je niet veel last van toeristen.
                  tip: locationscout.net
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met de wagen en hond naar Schotland ?????

                    Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Voorzie u ZEKER van zo een net om uw gezicht/hoofd te beschermen tegen de midges in die periode want dat is een echte pest.
                    Inderdaad. Wel opletten dat je de juiste fijnheid van net hebt (voor midges het fijnste, hetzelfde dat je ook vindt aan de betere tent).
                    In feite is het probleem drieledig : muggen, midges en dazen.
                    Ik heb al zowat alle afweerproducten uitgeprobeerd en het beste compromis tussen effectiviteit, plakken en stinken is onze eigenste muggenmelk (het witte spul in het glazen flesje met rollerball), wordt ook verkocht onder de naam moustimug en mygga). In een test in Sarek was alleen Beck's olja beter, maar dat stinkt en plakt als de pest. Allemaal op basis van 20% DEET sinds de 40% in Scandinavië is verboden. Ik heb nog een 40% flesje staan met het Finse Off maar dat is voor in "noodgevallen". 40% is wel nog te krijgen van Tropenzorg (Careplus), bv bij AS Adventure, maar dat is vooral bedoeld voor de tropen waar een muggenprik levensbedreigend kan zijn, hier in ons noorden wordt je alleen maar gek van die beestjes.
                    De effectiviteit tegen muggen en dazen is vrij goed hoewel ze je niet gerust laten, ze landen en ze vertrekken weer. De midges zijn taaiere klanten, rook of wind zijn nog het beste hiertegen. Laatst nog in de bossen van zuidelijk Zweeds Lappland was het érg op het gebied van midges, echt, dat heb ik op het gebied van midges nooit eerder mee gemaakt. Ik moest voor een nachtelijke plas uit de tent en heb achteraf een foto genomen van mijn enkel, het aantal beten kon ik alleen maar schatten, 50 ? 100 ? 200 ? echt, dat was niet menselijk meer.
                    Tegen de zwelling van dazenbeten gebruik ik al meer dan 20 jaar een schitterende truc : 20% ammoniak. In mensentaal betekent dat 1 volume geconc. ammoniak en 4 volumes water. Ik maak dat in een voorraad van 250 ml en doe daar jaaaaren mee, voor de applicatie gebruik ik een oude after-bite stift (werkt toch niet), ik trek dat topje eraf en vul met de ammoniakoplossing. Topje er weer op en klaar. Na de dazenbeet heb je een paar minuten om het aan te brengen, ik zweer het : de zwelling komt NIET door. Ik heb het ook geprobeerd tegen mierenbeten, muggenbeten, bijensteken, netels... het helpt ook beduidend tegen de jeuk en de zwelling maar het effect bij dazen is gewoon spectaculair. Alleen oppassen rond de ogen en ja, het stinkt event. Misschien moet ik eens overwegen om er een lichte gel van te maken want het verdampt nogal snel en het blijft niet makkelijk ter plaatse. In ieder geval, die stift heb ik ALTIJD bij mij op reis. Meerdere applicaties na elkaar zijn geen probleem (ik heb toch nooit iets negatiefs ondervonden).
                    En voor de midges zijn er dus de muggenpetten maar ook iets wat ik me ooit heb laten door een ranger ergens in Zweden : een toestelletje genaamd thermacell. Het werkt op dezelfde manier als die groene plaatjes die je opwarmt via het stopcontact maar dit werkt zelfstandig (kleine ampuletjes butaan). Ze blijven niet allemaal weg maar het scheelt toch beduidend.

                    Comment

                    Working...
                    X