Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mallorca

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mallorca

    Vooruit dan maar: een nieuw sub-forum, dus ik zal maar eens een topic openen.

    In de mei ga ik naar Mallorca, ongetwijfeld dat daar ook al BD-ers zijn geweest.

    Welke plekjes zijn de moeite waard, pitoreske dorpjes etc.


    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Mallorca

    Palma zelf is heel mooi, zeker doen.

    Veel plezier.
    Is humor van de bovenste plank weggelegd voor kleine mensen?

    foto's

    Comment


    • #3
      Re: Mallorca

      Een favoriet voor mij!

      Je hebt wellicht al geboekt, het leuke vind ik dat je in die toeristenoorden (quasi heel de kust) goedkoop kan slapen en eten, en in het binnenland zie je praktisch geen enkele toerist. Dus: autootje huren.
      In de boekenvoordeel-winkels is voor een paar euro een zéér dik boek over Mallorca te koop ("Mallorca, cultuur en levenskunst"), waar echt àlles in staat (behalve voorgekauwde autoroutes - die lagen onlangs nog bij De Slegte, van Lannoo ("via via"-reeks)).
      Als je graag wijn drinkt: Binissalem, met leuk kerkpleintje (lijkt een beetje op een Frans stadje) en goeie wijn, maar ze spreken er niet zoveel Engels of Duits...
      Fornalutx is al vaak verkozen tot mooiste dorp van het land, en geloof dat maar gerust!
      Ik hield zeer veel van die quasi verlaten wegen, zeker zo kort na de middag, tussen al die dorpjes...
      Oh ja, in 't oosten van 't eiland ligt ergens bij het dorpje Vell een archeologische site (dit is NIET het gekendere Capicorp Vell, je moet er eigenlijk al passeren en het wegwijzertje zien want het wordt bijna nergens vermeld), je moet gewoon een weiland ingaan en het hekje sluiten achter je (er hangt een plakkaatje)... Op 't eerste zicht is daar echt niks te zien behalve wat stenen, maar als je je dan realiseert hoeveel duizenden jaren die stenen daar al liggen is het wel imposant. En je bent er geen geld aan kwijt
      Wacht, ik neem even mijn toeristische gidsjes... (ofwel moet je op een avond eens naar Waasmunster komen, dan geef ik je een virtuele toer van het eiland).
      Met de auto moèt je Calobra eens bezocht hebben, het dorp op zich is 2x niks maar de weg erheen is een droom voor elke liefhebber van een bochtje
      Zeker doen: cap Formentor, die is weliswaar al miljoenen keren gefotografeerd maar je moet 't toch even met eigen ogen zien. Ook weer een toffe baan daarheen. En dan het traject Pollentia-Soller-Andratx, prachtige bergzichten, niet voor zwakke autozieke magen weliswaar.
      Soller is een leuk havenstadje, wel toeristisch.
      Deia, leuk en charmant om eens op je gemak te zitten maar niet zó heel veel te zien vind ik.
      Wel mooi en minder gekend, ook in 't oosten van 't eiland: Santuari de Sant Salvador, een klooster op een berg met een heel imposant beeld dat vanaf de berg de valleien inkijkt, boven prachtige (PRACH-TI-GE) panorama's, en op een berg daar vlak naast staat de ruïne van een kasteel. Die ruïne is vanaf mei-juni toegankelijk geloof ik, ik stond er vorig jaar voor een gesloten poort in april. Ik geloof dat beiden ook kosteloos zijn.
      Toeristenvallen en niet zo interessant zijn Manacor en Inca, gekend om de parels cq het leer. Druk en niet mooi.
      En hoe heet dat spel daar nu weer, waar Chopin verbleef... Valldemosa. Leuk dorpje, dat klooster is ook wel eens geestig, maar was voor mij zeker niet het nec plus ultra...
      Toeristentreintje Palma-Soller, ook zeer leuk, een zeer oude trein die in 't seizoen langs de achterkanten van de boomgaarden tuft en zo... Je moet dan uiteraard wel terug zien te geraken naar je vertrekplaats.
      En als je geoefend wandelaar bent: Torrent de Pareis.
      Ook zijn er een paar grotten, de Cuevas del Drach heb ik bezocht, wel leuk met die bootjes met muziek op het water, maar fotografie is niet toegestaan. Ik weet niet hoe het met de andere grotten daar zit.
      De baai van Pollentia is mooi (maar dus ENORM toeristisch), de eerste keer dat ik ging lag ik daar in een hotel aan 't strand en ik heb niks anders gedaan dan het traject hotelkamer-strand. Alcudia-stad heeft middeleeuwse omwallingen en kleine straatjes, is niet tè toeristisch en dus wel leuk. Als je dan verder rijdt naar de kust toe vind je parallel aan de kust een brede baan waarlangs praktisch alle hotels liggen en dan ook een heel pak relatief goekope souvenirwinkels. Ideaal voor de cliché-souvenirs. Leukere winkeltjes vind je wel in Soller vind ik (origineler, maar niet authentieker).

      Je kan ook van die geregelde busuitstappen doen, kosten meestal rond de 50€ per man, dus als je met twee bent huur je voor dat geld al een auto voor een dag of twee. Doe dan liever dat laatste. Ze voeren je wel langs die mooie bergwegen maar je kan uiteraard aan de chauffeur niet vragen om te stoppen. De gidsen geven goeie uitleg maar als je dat boek koopt weet je véél meer. En de grootste afknapper van heel het spel was voor mij dat ze je 's avonds nog even Inca binnenrijden en je aan een winkel van leren schoenen en portefeuilles droppen en kopen maar!
      Er zijn ook maatschappijen die voor 25€ per persoon (ongeveer) zo 'n reisje aanbieden, in de kleine lettertjes staat dan wel dat er "tijdens de busreis een vrijblijvende commerciële presentatie plaatsvindt". Ook van wegblijven dus, tenzij je thuis wil komen met vijf liter shampoo en een pul crème om aan je achterste te smeren.

      Palma heb ik nog niet uitgebreid bezocht, als je meer van levendige steden dan van rustig platteland houdt kan je in Palma alleen al een weekje doorbrengen denk ik, ergens in de hoogte ligt daar trouwens een kasteel (ik weet niet meer hoe het heet, Bellver of zoiets???) dat volgens mij de moeite van het bezoeken waard is. En dan de kathedraal, indertijd aangepast door (leerlingen van) Gaudí - meer info (zij het soms erg schaars) in de boeken over die architect...

      Ooooooooooooooooooooooooh, als je wil, in de drankenwinkels daar hebben ze Galiano, een italiaanse likeur die ik hier nergens vind... breng mij eens een fleske mee

      Comment


      • #4
        Re: Mallorca

        stefaan vat het goed samen! We waren er een aantal jaar geleden ook, en het moet gezecht, het is een zeer prachtig eiland.

        torrent de pareis is inderdaad schitterend!!!! Je kan er tevens ook de boot nemen en een deel van de kust afvaren! Bijzonder knappe decors vanaf de zee hoor! en idd, inca is de moeite niet

        Verder heb ik zo geen geheugen zoals vanslycken Dus verwijs ik graag naar hierboven

        Comment


        • #5
          Re: Mallorca

          Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
          Verder heb ik zo geen geheugen zoals vanslycken
          Ik heb een "fotografisch geheugen"... waarmee ik bedoel dat ik af en toe eens mijn fotoboeken van mijn vakanties of uitstapjes vastpak, er eens door blader, en dan die namen nog eens lees die erbij staan.
          Misschien moet je dat ook eens proberen, een fototoestel is best een leuk ding, je hebt tegenwoordig zo van die digitale

          Comment


          • #6
            Re: Mallorca

            @ vanslycken: bedankt man!

            nu even die namen googelen en optypen op een blad papier en tegen dat ik vertrek print ik die uit se. ik verblijf zelf in palma vlak aan el arenal enzo, dus palma zal ik wel te voet verkennen!

            Oh ja, een auto huren doe ik niet, want ik rijd niet met de wagen
            => bijkomende vraag: hoe zit het met het openbaar vervoer of taxi's?

            Comment


            • #7
              Re: Mallorca

              Geen auto? Da's jammer...

              Vanslycken vat het inderdaad samen. Ik heb op twee dagen met een autootje heel het eiland rondgereden, en een dag uitgetrokken voor Palma.

              Schitterend te doen gewoonweg!

              Ons hotel lag aan de baai ten zuidoosten van El Arenal, schitterend daar. Nooit zou ik in El Arenal zelf willen...

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: Mallorca

                Oei, zonder autovervoer... Openbaar vervoer rijdt er wel, zorg er dan wel voor dat je teruggeraakt (dienstregelingen in de gaten houden!)... taxi's heb je in Palma en de toeristenoorden zeker, maar in 't binnenland wordt dat lastiger denk ik... en laat dat binnenland (ver van de toeristenoorden) nu net het mooiste zijn.

                Oh, andere mogelijkheid: scootertje huren! Of desnoods zelfs een fiets als je wat sportief bent (maar als je geen doorwinterde coureur bent ga je enorm afzien in dat gebergte - de profs gaan daar op hoogtestage...)

                Je zit natuurlijk wel op de meest toeristische hoek van 't spel, voor een volgende vakantie kan ik de baai van Pollentia warm aanbevelen... Dat wil natuurlijk zeggen dat je enkele kilometers moet bollen vooraleer je in rustiger gebieden zit. Maar zó immens groot is 't eiland nu ook weer niet...

                Ik heb het nog maar twee keer bezocht (één keer op 't strand gelegen, één keer 3 dagen rondgetoerd, Palma links laten liggen - enfin zuidelijk), ik denk dat ik met één of twee weekjes de komende zomers wel elk dorpje gezien heb...

                Mijn aanbod om eens enen te komen drinken en naar fotootjes te kijken blijft geldig hé

                Oh ja, en ècht dat boek gaan zoeken in boekenvoordeel. 6€ geloof ik, A4 en ongeveer 3cm dik met mooie foto's... ('k heb 'm eens op mijn grote teen laten vallen en heb een kwartier staan 'kajieten')... quasi het enige wat je moet hebben (naast een wegenkaart misschien, maar die krijg je vaak cadeau bij de huur van je scooter ).
                En als je vakantie dan uitregent heb je tenminste nog leesvoer... Op 't eiland verkopen ze 'm ook (in 't Duits) voor 12€ of meer.
                Last edited by vanslycken; 27 februari 2007, 14:07.

                Comment


                • #9
                  Re: Mallorca

                  Ik was aangenaam verrast over mallorca , eens je het binnenland gaat verkennen is het zeker de moeite.

                  Hier een paar fotokes van mijn reis in 2005 (genomen met een Canon powershot S1)

                  http://users.pandora.be/thunderacer/index.html
                  EOS 400D - Tamron 28-75mm F2.8 XR Di - Canon EF 70-200mm F4 L USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mallorca

                    Oorspronkelijk geplaatst door vin Bekijk bericht
                    Ik was aangenaam verrast over mallorca , eens je het binnenland gaat verkennen is het zeker de moeite.

                    Hier een paar fotokes van mijn reis in 2005 (genomen met een Canon powershot S1)

                    http://users.pandora.be/thunderacer/index.html




                    beide mooie foto's

                    Wat ik tot nu toe geleerd heb is dat Soller en Cap de formentor twee mooie plekjes zijn! Kga ze toch proberen te bezoeken!


                    Bedankt vin!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mallorca

                      als je Soller wil bezoeken dan kan je dat treintje dat ik vernoemd heb nemen, dat vertrekt ergens aan de buitenrand van Palma geloof ik. Zeer leuk. Wel zorgen dat je teruggeraakt (kan zowel met datzelfde treintje als bvb met de bus denk ik).
                      En als je niet de weg op gaat naar het binnenland kan je misschien opteren voor een toeristisch boottochtje, ik denk wel dat er vanuit Palma een pak vertrekken, misschien tot aan Formentor?
                      Je kan ook de boot nemen naar de belendende eilanden, maar daar heb ik geen ervaring mee (ik geloof dat je naar Dragonera ook met de boot geraakt, dat is onbewoond dacht ik - zo uit het hoofd weet ik dat echt niet).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mallorca

                        Leuk forum hier, heb al veel bijgeleerd! Met dat treintje moet ik onthouden!

                        Thanx

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mallorca



                          en google levert verder nog eea op. Veel plezier!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mallorca

                            Je kan ook de boot nemen naar de belendende eilanden, maar daar heb ik geen ervaring mee (ik geloof dat je naar Dragonera ook met de boot geraakt, dat is onbewoond dacht ik - zo uit het hoofd weet ik dat echt niet).
                            Hallo,

                            Ik was een aantal jaren geleden op vakantie in Paguera. Vandaar heb ik de glasbodemboot die er dagelijks vertrekt (tickets te kopen aan de kiosken langs het strand) genomen. Deze deed Isla Dragonera aan. We kregen er ongeveer een uurtje om er vrij rond te lopen. Zeer mooi eilandje, met enkele mooie wandelroutes. Het stikt er van de salamanders tussen de rotsspleten :-) Zeer mooi eilandje met vele fotogenieke plaatsjes.
                            Een uurtje is echter wel kort indien je de wandelroutes wil nemen.

                            Er vertrekken echter boten uit Sant Elm heen en terug ook, waardoor je er langer kunt blijven.

                            Het is en blijft echter een onbewoond eiland.
                            Nico Greetz u !!! :-)

                            Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

                            Comment

                            Working...
                            X