Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Madeira

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Madeira

    De zoekfunctie had hier niets opgeleverd dus bij deze de vraag:
    Wat moet ik zeker zien op Madeira?

    Info over openbaar vervoer etc is ook welkom.
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Madeira

    Wandelen langs levada's - noordkust - Santana - Funchal - Machico- bloemeneiland - tobogan - mercado - pic hier en daar (bergtoppen met mooie uitzichten) ...
    misschien nog niets te vinden op BD, maar toch via google
    Bovenstaande zijn zo enkele kernwoorden die me bijgebleven zijn van een reisje, lang geleden.

    Comment


    • #3
      Re: Madeira

      erg mooi eiland, levada wandelingen zijn zeker een aanrader, bergen, enz ook.
      En een busrit (openbaar vervoer is goed) mag je zeker niet missen net een achtbaan daar :P
      Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 |50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM | Lowepro mini trekker |

      Comment


      • #4
        Re: Madeira

        En zeker de plaatselijk gevangen diepzeevis eens proeven (met gebakken banaan). Ben efkes de naam van die vis kwijt....
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Madeira

          diepzeevis -> Espada

          Comment


          • #6
            Re: Madeira

            die is inderdaad lekker, op de vismarkt in funchal zie je ze liggen, wat een monsters :P
            Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 |50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM | Lowepro mini trekker |

            Comment


            • #7
              Re: Madeira

              In 1999 waren we er al eens voor een luilekkere vakantie. In 2006 bezochten we het prachtige eiland opnieuw (april) met de bedoeling zo veel mogelijk te zien. We kozen hierbij voor een rondreis met de wagen (aangeboden door touroperator genre jetair). De bedoeling was om elke dag een stukje verder te trekken, af en toe bleven we ergens 2 nachten. 1 enkel keer hadden we een klassehotel (escole hoteleira da madeire), een andere keer verbleven we 2 nachten op een locatie waar zelfs de jeugdbeweging niet op kamp gaat. Madeire is niet zo'n groot eiland. Ik zou dan ook voorstellen om 1 goed hotelleke te kiezen in Funchal en dat te gebruiken als uitvalsbasis om het eiland te verkennen.

              Met het openbaar vervoer hebben we geen ervaring.
              Leuke plaatsen om te zien : Machico, het uiterste oosten Ponta de Sao Lourenço, er staan een aantal "speciale" huisjes in Santana. De exemplaren die je ziet op postkaartjes zijn foto's "nagemaakte" huisjes. Als je in Santana rondrijdt/loopt zie je andere prachtige authentieke exemplaren.

              De Pico Ruivo en Pico de Areiro zijn resp. de hoogste en 3e hoogste bergen van het eiland. Als jullie echte wandelaars zijn wandel je van de ene naar de andere in een uurtje of 4 (je moet er dan wel voor zorgen dat aan de andere berg je taxi staat te wachten )

              In Ribeire Frio is een forelkwekerij en vertrekplaats voor prachtige Levada-wandelingen...

              In Porto Moniz vind je "natuurlijke zwembaden", bij voorkeur te bereiken via de "oude weg".

              De hoogvlakte van Paul da Seraa leidt je naar Rabacal, vertrekpunt voor wandeling naar Risco.

              In Funchal zijn dit DE aanraders : Jardim Botanico, Santa Catarina-park, Monte Palace Tropical Garden (heen via kabelbaan en terug met tobogan), Mercado dos Lavradores, de haven en het stadje zelf.

              Mogelijkheden genoeg.

              veel plezier ginder!!
              BD0910BE

              Comment


              • #8
                Re: Madeira

                KPR, moet je een auto hebben om dit te doen , openbaar vervoer of is een Taxi aangeraden?
                Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Madeira

                  Indien nog niet geweest, stuur PM; tips a volonté, boekjes en kaarten, GPS coords.... Wel even tot bij ons komen (Boutersem)
                  Dit jaar onze 7de keer geweest, volgend jr zeker terug. Gn wel steeds in mei.
                  DVC

                  Comment


                  • #10
                    Re: Madeira

                    Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                    KPR, moet je een auto hebben om dit te doen , openbaar vervoer of is een Taxi aangeraden?
                    vorig jaar ook madeira aangedaan tijdens de zeiltransat
                    een autootje helpt je een stuk verder (qua autonomie want je staat en je gaat wanneer je wilt en vooral waar je wilt)
                    ik huurde er een smartje voor 25E per dag
                    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Madeira

                      bedankt om te reageren Basile
                      We hebben er een heel mooie vakantie gehad.
                      Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Madeira

                        'k Ben van plan om in april naar Madeira,Funchal te gaan.Ga ik m'n macrolensje veel kunnen gebruiken.Tips....laat maar komen.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Madeira

                          Als de datum nog kan aangepast worden, schuif het Madeira-bezoek dan op naar de maand mei. Meer bloemen !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Madeira

                            Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                            Als de datum nog kan aangepast worden, schuif het Madeira-bezoek dan op naar de maand mei. Meer bloemen !
                            van U had ik natuurlijk een antwoord verwacht
                            Meer info....meeeeeeeeeeer
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Madeira

                              Ik denk dat een macrolens wel nuttig kan zijn op Madeira, er zijn immers veel mooie plantjes te zien. Toen ik er geweest ben, was ik nog niet zo met fotografie bezig als vandaag, en dus kan ik geen voorbeeldjes tonen van macro fotografie op Madeira.

                              Ik ben tweemaal op Madeira geweest, waarvan de laatste keer zo'n vijf jaar geleden was. Veel plaatsen zijn bereikbaar met het openbaar vervoer, zeker vanuit Funchal. Het openbaar vervoer is er niet duur, maar het was vroeger wat moeilijk om het overzicht te bewaren. Er waren (waarschijnlijk is dat nog steeds zo) vijf verschillende busmaatschappijen, met elk andere lijnen en trajecten. Maar een overzichtsboekje met alle busverbindingen was te koop in het toeristisch bureau van Funchal (kostprijs van het boekje was toen dacht ik 1.5€) en dan heb je ineens een zicht op wat je allemaal kan bereiken.
                              Het voordeel van een bus is natuurlijk dat je kan vertrekken op punt A, een wandeling kan maken en de bus terug nemen op punt B. Met een auto heb je het nadeel dat je moet terugkeren, naar de plek waar je auto geparkeerd staat. Een auto huren voor een paar dagen is echter zeker ook nuttig, want sommige plekken zijn moeilijk of niet bereikbaar met het openbaar vervoer, ik vond rijden op Madeira eigenlijk heel fijn, maar het is natuurlijk een bergachtig landschap en dat is soms een beetje aanpassen. Vooral het feit dat je in de bergen wel eens kan terecht komen in een laag wolken, dus mistig, is even opletten.

                              Wat ik zeker een aanrader vind:
                              Ponta de sao Laurenzo
                              Pico Ruivo en Arieiro
                              Cabo Girao (één van de hoogste klifkusten van Europa)
                              En zeker de vele Levadas.
                              Eigenlijk is elk plekje op Madeira de moeite. Zeker het noorden van het eiland niet overslaan, daar valt meer neerslag dan in het zuiden, maar dat maakt dat dit deel van het eiland wat minder toeristisch is, en wat authentieker is.
                              Indien je een wandelboekje koopt heb je direct heel veel mogelijkheden om tochtjes uit te stippelen. Ik heb er destijds een paar gekocht, en het boekje van Sunflower, van de auteurs John en Pat Underwood, vond ik persoonlijk een goed boekje. Is trouwens ook verkrijgbaar in het Nederlands.

                              Keuken:
                              De vis Espada is erg lekker met gebakken banaan en een lokale specialiteit. Je kan die vis op de lokale vismarkt in het centrum van Funchal zien.

                              Comment

                              Working...
                              X