Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laatstejaarsreis Italie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Laatstejaarsreis Italie

    En zo'n fisheye kan ook goed dienen bij interieurfoto's van kerken en/of basilieken. Dan heb je in één keer de hele koepel of plafond te pakken.

    Ga komend jaar ook weer naar Toscane en mijn fisheye gaat toch zeker mee.

    Probeer zeker eens een lange wandeltocht te doen met je tas en materiaal om te kijken hoe zo'n tas blijft zitten tijdens een lange tocht want dat kan wel eens tegenslagen.
    Nieuwe objectieven lijkt me niet nodig met het materiaal dat je nu al hebt.
    Misschien een monopod in plaats van een statief maar dat is iedereen zijn keuze. Persoonlijk vind ik dit iets gemakkelijker op vakantie maar ik gebruik iets andere lenzen (70-200 en 50-500).

    Voor jouw lenzen is dat niet echt nodig tenzij je foto's (groep met jezelf erbij) met timer wilt nemen misschien. En voor panorama's ook bruikbaar natuurlijk maar het blijft zo'n gesleur vind ik altijd.


    grtz

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #17
      Re: Laatstejaarsreis Italie

      Dubbelpost
      Last edited by canonex; 8 december 2013, 09:14. Reden: Dubbelpost
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #18
        Re: Laatstejaarsreis Italie

        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        En ik snap toch ook niet helemaal waarom je nu je fisheye gaar verkopen? Je zegt zelf dat het je leuk kijkt voor bvb afterparty's...?
        Heb ondertussen een sigma fisheye met autofocus gekocht :-)
        In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

        Comment


        • #19
          Re: Laatstejaarsreis Italie

          Ach zo, dan kan ik weer volgen. En bevalt die goed?
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #20
            Re: Laatstejaarsreis Italie

            18-55 en 55-250 zijn heel lichte lenzen. Persoonlijk vind ik 1 toestel meenemen maar tricky. Wat als het gepikt wordt of het begeeft het ?
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #21
              Re: Laatstejaarsreis Italie

              Ik heb nu eenmaal maar 1 body, ik doe dit als amateur, niet als (bij)beroep.
              Sigma fish-eye bevalt zéér goed!
              In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

              Comment


              • #22
                Re: Laatstejaarsreis Italie

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                18-55 en 55-250 zijn heel lichte lenzen. Persoonlijk vind ik 1 toestel meenemen maar tricky. Wat als het gepikt wordt of het begeeft het ?
                Het is idd beter om backup te hebben, maar langs de andere kant is niemand afhankelijk van de foto's van TS: elke student zal zijn eigen toestel bijhebben en die foto's kunnen ook de blog up to date houden. Niet iedereen heeft de luxe of goesting om met zoveel machinerie rond te sleuren.
                Ik heb, als wij op vakantie gaan, naast de reflex ook wel steeds een kleine compacte ixus bij, die altijd klaarligt voor de snapshots en dus ook kan inspringen bij verlies of diefstal en zo'n ding kost weinig, weegt niks en neemt geen plaats in.
                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                Comment


                • #23
                  Re: Laatstejaarsreis Italie

                  Mijn reservevrouw draagt altijd de back-up camera
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #24
                    Re: Laatstejaarsreis Italie

                    Oorspronkelijk geplaatst door jiggyland Bekijk bericht
                    Ik heb nu eenmaal maar 1 body, ik doe dit als amateur, niet als (bij)beroep.
                    Sigma fish-eye bevalt zéér goed!
                    Ik ben ook maar n amateur maar heb 4 body's :-). Maar in geval van nood, kan je ms het toestel van n student lenen :-)
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Laatstejaarsreis Italie

                      Een tas vol materiaal, een stabiel degelijk statief, backup materiaal voor als er iets gestolen wordt ,, enz .... ??
                      Gaan ze Italië afbreken misschien, nadat jij bent geweest?
                      Mijn zoon is vorig jaar als laatstejaars ook naar Italië geweest. En wat hij vertelde, is dat er elke dag een hels programma moet afgewerkt worden. Daarom stel ik mij vragen hoe jij als begeleider tijd zal vinden om in je overvolle fototas een doordachte keuze zal maken welk objectief er best gebruikt wordt ...?? Eer jij je fototas open kreeg is de groep al lang achter zich aan het kijken waar je blijft.
                      Ik denk echt dat jij een weinig correct beeld hebt over dergelijke Italië reizen...... of vergis ik me?
                      En bovenop nog eens een "fish-eye" voor een afterparty ?? Een objectief meesleuren om daar 1-malig op een party een 20-tal 'speciale' foto's te schieten, waarvan je er nog 15 zal weggooien?

                      Gaan de leerlingen met een fotograaf mee op fotografiereis naar Italië? Of gaat de leerkracht als begeleider mee met de leerlingen op laatstejaarsreis??
                      Ok,,jij doet maar hoor. Maar ik stel er mij grote vraagtekens bij....

                      Nee,, even serieus nu. Als je in de context van leerkracht/begeleider al wat foto's wil nemen. Besef dan dat deze foto's niet meer dan een mooie herinnering zullen zijn. Dus weinig kans dat ze de 'tentoonstelling van het jaar' gaan halen. Het komt er gewoon op neer om een (1 !!) degelijk objectief mee te nemen. Die blijft op de body die je altijd klaar hebt om een foto te nemen waarvoor je eigenlijk amper tijd hebt. Ik vind een ruim geheugenkaartje minstens zo belangrijk. Weinig tijd? Gauw meerdere foto's nemen,, weer verder met de groep. En achteraf thuis selecteer je op 't gemak wat je wil houden.

                      Mijn advies?
                      - Als de kerstman goed bij kas is, haal een "24-70mm f 2.8" in huis. Lichtsterk (binnenin gebouwen waar een flits niet mag of ontoereikend is) en ruim genoeg bereik qua mm's !!
                      - Is het crisis voor de kerstman? Pak dan 1 !! objectief mee. Je eigen 50mm !!
                      - Koop jezelf een ruime fotoheuptas. Je toestel zit veilig opgeborgen tijdens verplaatsingen in de drukke menigte en is super vlot uit te halen als je 'm plots nodig hebt. Geen idee of jullie ook een dagje fietsen in Rome? (Ik vraag dat omdat mijn zoon dat deed tijdens z'n laatstejaars Italiëreis.) Wel, dan komt een comfortabele heuptas ook super van pas, terwijl het sukkelen is met een schoudertas op de fiets. Een rugtas is ook heel comfortabel, maar in een hels-druk programma duurt het te lang om telkens weer je toestel uit de rugtas te halen waar nodig en weer op te bergen.
                      - Een externe flits zou ik niet meenemen omdat, waar je die kan gebruiken is het bijna zeker niet toegestaan om te flitsen. Dus niet aan laden.
                      - Een groot statief is overbodig meegenomen. Weerom, geen tijd om die op te stellen. Want de groep moet verder. En is ook een te grote ballast tussen de drukte van andere toeristen en verplaatsingen te voet. Een klein compact tafelstatief kan wel. Is een goed hulpmiddel als een statief toch even kan en nodig blijkt.

                      Dus ik ga naar Italië ( als begeleider van een groep laatstejaars met een hels druk af te werken programma !!! ) en ik neem mee ...
                      - Een foto-heuptas met daarin: body met heel ruim geheugenkaartje(s) + 1 objectief, namelijk de 50mm (of een 24-70 f2.8 als de kerstman komt) + tafelstatief.
                      En that's-it ..... punt!!!

                      En weet je ,,, breng vooral duidelijke herinneringen mee naar huis. En reis dan later eens zonder de groep leerlingen terug naar de plaatsen die je aanspreken. Pak dan wel een volle fototas mee. Want dan heb je wel alle tijd om rustig de foto's te nemen die je zo graag wil .....
                      Last edited by justijn; 11 december 2013, 11:45.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Laatstejaarsreis Italie

                        Een 5-tal jaar geleden heb ik ook die reis gedaan met mijn beste vriendin (niet met school, maar wel nagenoeg datzelfde programma, met een reisbus) ter compensatie van de ooit gemiste eindejaarsreis)

                        Het is misschien cru om zeggen, maar het eerste wat helaas bij mij opkwam, toen ik het topic las was: "Wat je niet meepakt, kan niet gepikt worden"
                        Het is toch iets om rekening mee te houden helaas...
                        De buschauffeurs zullen er nu mss alerter voor zijn, maar mss is het toch een tip om niets van foto- (of ander kostbaar) gerief enz. in de bus achter te laten, wanneer die jullie (ook al is het maar voor ene halfuurtje) afgezet heeft en ergens gaat parkeren:
                        In Rome zelf bv., had de buschauffeur ons afgezet en was met de bus verder uit de stad gaan staan. Hij kreeg "controle" van 2 politieagenten met een hond, zogezegd drugscontrole. De ene blijf bij de chauffeur vooraan staan en stelde vragen, de andere "doorzocht" de plaatsen op de bus, zogezegd op drugs
                        Bleken nep-agenten te zijn met nep-legitimaties, de tweede "agent" had ondertussen op elke plaats zitten snollen... naast bij versch. medereizigers op de bus gelaten geld (Zwitserse franken), ook lenzen e.a. fotomateriaal dat men voor die uitstap "veilig" op de bus had gelaten (of zelf laptops die men in de bus had gelaten omdat men ze niet in het hotel in de slaapkamer wou laten wegens de waarschuwingen voor stelend personeel .

                        Ook bij het kiezen van broodjes tijdens de middag in een van de talloze broodjeszaken/ijssalons in bv. Sienna...
                        Degene die je bedienen zouden het wel ophebben, maar er niets aan doen....
                        Terwijl je ogen als hongerige toerist gericht zijn op de keuzes (en hun namen om uit te spreken) in de toonbank, worden ondertussen worden de (compact)camera's, portefeuilles enz.. uit de broekzakken (zelfs van die broekzakken onder de knie), rugzakken gestolen...
                        Ik heb er gelukkig zelf geen verliezen aan overgehouden, maar er zijn er die die week meer op 't politiekantoor hebben gezeten dan in 't hotel 's avonds, om alle diefstallen enz... aan te geven

                        Wij moesten trouwens ook steeds achter de gids aanhollen wanneer we een foto (dat was dan nog met een bridge/compactcamera) namen... ofwel miste je de uitleg, ofwel had je geen foto's... (en dan zeker in de drukkere plaatsen, was het nog opletten dat je de groep idd niet kwijtgeraakte!) en de gemiddelde leeftijd zal wel 65+ geweest zijn, met een hoop jonge mensen zal het er misschien nog sneller aan toe gaan
                        (maar ik ben wel blij met mijn keuze om toch voor de foto's te gaan )
                        Er wordt idd héééél wat afgekeken op beperkte tijd... Wij zijn dikwijls even in de vrije tijd onder de middag extra foto's gaan (bij)trekken, omdat het de moment zelf gewoon niet haalbaar was! Zeker niet als je van lenzen moest gaan verwisselen.

                        Ik heb helaas te weinig technische kennis (en al helemaal niet van lenzen), maar voor Sienna, Firenze, ... is het bv. wel interessant om zo'n lens te hebben waar je makkelijk "veel" opkrijgt, met die smalle steegjes vs imposante gebouwen... je hebt nooit genoeg plaats om nog wat verder achteruit te gaan om toch het hele gebouw (vanuit eens een ander dan de gebruikelijke standpunten) er op te krijgen

                        Alleszins een onvergetelijke, fantastische Italiëreis toegewenst!
                        * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                        Comment


                        • #27
                          Re: Laatstejaarsreis Italie

                          Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                          Mijn advies?
                          - Als de kerstman goed bij kas is, haal een "24-70mm f 2.8" in huis. Lichtsterk (binnenin gebouwen waar een flits niet mag of ontoereikend is) en ruim genoeg bereik qua mm's !!
                          - Is het crisis voor de kerstman? Pak dan 1 !! objectief mee. Je eigen 50mm !!
                          - Koop jezelf een ruime fotoheuptas. Je toestel zit veilig opgeborgen tijdens verplaatsingen in de drukke menigte en is super vlot uit te halen als je 'm plots nodig hebt. Geen idee of jullie ook een dagje fietsen in Rome? (Ik vraag dat omdat mijn zoon dat deed tijdens z'n laatstejaars Italiëreis.) Wel, dan komt een comfortabele heuptas ook super van pas, terwijl het sukkelen is met een schoudertas op de fiets. Een rugtas is ook heel comfortabel, maar in een hels-druk programma duurt het te lang om telkens weer je toestel uit de rugtas te halen waar nodig en weer op te bergen.
                          - Een externe flits zou ik niet meenemen omdat, waar je die kan gebruiken is het bijna zeker niet toegestaan om te flitsen. Dus niet aan laden.
                          - Een groot statief is overbodig meegenomen. Weerom, geen tijd om die op te stellen. Want de groep moet verder. En is ook een te grote ballast tussen de drukte van andere toeristen en verplaatsingen te voet. Een klein compact tafelstatief kan wel. Is een goed hulpmiddel als een statief toch even kan en nodig blijkt.

                          Dus ik ga naar Italië ( als begeleider van een groep laatstejaars met een hels druk af te werken programma !!! ) en ik neem mee ...
                          - Een foto-heuptas met daarin: body met heel ruim geheugenkaartje(s) + 1 objectief, namelijk de 50mm (of een 24-70 f2.8 als de kerstman komt) + tafelstatief.
                          En that's-it ..... punt!!!

                          En weet je ,,, breng vooral duidelijke herinneringen mee naar huis. En reis dan later eens zonder de groep leerlingen terug naar de plaatsen die je aanspreken. Pak dan wel een volle fototas mee. Want dan heb je wel alle tijd om rustig de foto's te nemen die je zo graag wil .....
                          Ik zou dan toch niet voor die zware 24-70 gaan hoor, zeker niet op een crop-camera. Dan is TS mi toch meer met een efs 17-55 2.8
                          Die flits, idd in musea ga je die niet mogen gebruiken, maar buiten bij fel zonlicht kan die handig zijn om mooie groepsfoto's te nemen van de lln.
                          Heuptas: ja, maar van een schoudertas kan je heel makkelijk ook een heuptas maken door de riem korter te maken.

                          Ik denk dat TS zich inderdaad moet voorhouden dat hij weinig (lees geen) foto's voor zijn persoonlijke kunstcollectie zal kunnen nemen, maar dat het vooral herinneringen zullen zijn aan een onvergetelijke reis van de lln., maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal zomaar snelle snapshots moeten zijn, dat kunnen evengoed knappe beelden zijn.
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #28
                            Re: Laatstejaarsreis Italie

                            Ik zou dan toch niet voor die zware 24-70 gaan hoor, zeker niet op een crop-camera. Dan is TS mi toch meer met een efs 17-55 2.8
                            Idd,, ik kan je volgen. Correcte opmerking.
                            Ik redeneerde in functie van mijn FF camera.
                            Hoe dan ook bedoelen we zowat hetzelfde denk ik.
                            Een externe flits zou ik toch niet meenemen. Het gewicht (incluis de batterijen) is toch aanzienlijk. En voor die enkele groepsfoto's zou ik het niet opbrengen. De groepsfoto op een andere locatie nemen. En trouwens,, in het jaar dat mijn zoon ging, waren er denk ik 'n 70-taal leerlingen. Om zo'n groep te fotograferen moet je al wat stappen achteruit. Dus wat is het effect dan nog van een flits...?

                            Wat betreft de opmerkingen van "Steppewolf" ...
                            Ok,, zal ik helemaal niet ontkennen. Zeker waar een grote concentratie van toeristen is, let je beter wat op. Maar toen mijn zoon z'n Italiëreis beleefde, was er in de groep geen enkele vorm van diefstal of van gauwdiefstal. Niet op stap, niet in de bus, niet op hotel. Ik denk trouwens dat je als enkeling op reis, meer kans loopt dan middenin een groep van 50-60-70 leerlingen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Laatstejaarsreis Italie

                              Je moet jammergenoeg overal met alles opletten, zelfs in kinderpretparken zoals plopsaland. onze buggy werd er genadeloos gestolen... :-(
                              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                              Comment


                              • #30
                                Re: Laatstejaarsreis Italie

                                Als topicstarter tevreden is met het eindresultaat van haar huidige lenzen, dan zal ze daar in Italië ook zeker mee uit de voeten kunnen.

                                Wil ze iets beter en slechts 1 lens, dan zou ik de Sigma 17-70 2.8/4.0 ' C ' uit de nieuwe Contempary reeks aanraden.

                                Een lensje voor groepsfoto's, smalle straatjes en gebouwen .. daar kan ze desnoods haar fish eye voor gebruiken.

                                En nu maar hopen dat haar huis niet wordt leeggeplunderd door minderjarigen tijdens haar afwezigheid ....

                                Comment

                                Working...
                                X