Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia & Tanzania

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kenia & Tanzania

    Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
    Over Kenia kan ik niet veel zeggen, maar wat is het probleem met self-drive in Tanzania?
    Daar kan ik ook weinig zinnigs over zeggen. Maar wél over self-drive in het algemeen:

    - Als je een self-drive doet in een land met visueel aantrekkelijke landschappen, en een land waar de wilde dieren geconcentreerd zitten, dan lijkt het mij een héél interessante formule.

    Ik denk bvb aan Namibië. Wat mij betreft het selfdrive land bij uitstek. Fantastisch landschap. En als je in het droge seizoen naar Etosha trekt kan je gewoon van waterhole naar waterhole rijden en op die manier veel dieren zien.

    - Als je een self drive doet in een land dat landschapsgewijs tamelijk eentonig is, en waar het wild verspreid zit, dan lijkt het me een reisformule die te mijden is.

    Voorbeeld is wat mij betreft Botswana. Enorm vlak, en de dieren zitten enorm verspreid. Wat heb ik ginds in de praktijk gezien? Wij reden in een open jeep van sighting naar sighting, langs kleine weggeltjes waarvan de gids weet waar ze naartoe gaan, en waarbij diezelfde gids zijn skills aanwendt om voor ons de dieren te spotten. Enkel als we op een grote weg kwamen dan zagen we self-drivers. Omwille van het vele stof op zo'n weg stopten ze zich weg in hun auto; achter gesloten en geblindeerde ramen. Zo ging de natuur meestal aan hen voorbij; dierensporen zien; nope. Dierengeluiden horen: nope (wij vonden eens drie luipaarden bij elkaar door één "niezende" impala). Kleine wegjes nemen; durfden ze vaak niet; de Okavango is zéér drassig dus je moet weten waar je mag rijden en waar niet. Hun sightings blijven veelal beperkt tot waterfronts (bvb de Chobe rivier), omdat daar wel altijd iets te zien is.
    Ik weet dat bvb Mir wel zal zeggen; "ik deed al zo'n reis en dat was nochtans fantastisch", en ik ontken dat niet. Ik zeg alléén; er was nog zo veel méér uit te halen, en da's jammer.

    Wat specifiek Tanzania betreft is het een dubbeltje op zijn kant vermoed ik. Het noorden heeft zéér mooie landschappen. Het zuiden al een pak minder. Maar hoe zit het met spotten van dieren? Idem als in Botswana denk ik; je kan dat nooit zoals een goede gids dat kan. Bovendien; een groot aantal (de meeste) parken laten geen self-drives toe. Neen, dan ben je beter af met een self-drive in Namibië. Of bvb Zuid Afrika (ook mooie landschappen, en daar Kruger NP bij).


    Mvg,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #17
      Re: Kenia & Tanzania

      Sorry dat ik je topic eens kaap.

      Als je naar zulke landen gaat, wat nemen jullie dan mee van objectieven?


      edit: shame on me* Deze vraag had ik al eens in een andere topic gesteld; dus deze mag weg...
      Last edited by Nick-; 10 november 2009, 22:00.
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #18
        Re: Kenia & Tanzania

        Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
        Als je naar zulke landen gaat, wat nemen jullie dan mee van objectieven?
        Als je de zoekfunctie gebruikt, zal je hopen resultaten vinden.
        Kort samengevat: sommigen beweren dat een 300mm meer dan genoeg is, ik neem altijd het dubbele mee

        Comment


        • #19
          Re: Kenia & Tanzania

          Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
          Als je de zoekfunctie gebruikt, zal je hopen resultaten vinden.
          Kort samengevat: sommigen beweren dat een 300mm meer dan genoeg is, ik neem altijd het dubbele mee
          Je vind inderdaad veel, te veel

          Ik ben aan het lezen, maar aangezien mir de reis doet die ik ook zal doen, wou ik even zijn ervaring vragen
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #20
            Re: Kenia & Tanzania

            Het probleem met wildlife in Afrika is dat het zéér divers is.

            Als je een olifant tot zijn recht wil laten komen, dan doe je dat best met een zo laag mogelijk perspectief, en van dichtbij, met een breedhoek (ja, ik weet dat het niet altijd mogelijk is, en gevaarlijk kan zijn). Idem met een landschap; go wide is de boodschap. En vergeet er niet een pak lucht in te steken.

            Maar als je van die kleine vogeltjes wil fotograferen (blue waxbill of african firefinch of zo, ik zeg maar iets), of een close up van het oog van een leeuw, dan heb je tele nodig. En véél.

            En de rest zit er tussenin.

            Ik had de laatste keer mee;
            - een full frame body en een breedhoek lens (17mm)
            - een 1.6 crop factor body en een 400mm tele (plus een 2x TC die er ook vaak tussenzat)
            - een superzoom (35-350mm) voor alles ertussenin.
            enz...

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #21
              Re: Kenia & Tanzania

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Wat specifiek Tanzania betreft is het een dubbeltje op zijn kant vermoed ik. Het noorden heeft zéér mooie landschappen. Het zuiden al een pak minder. Maar hoe zit het met spotten van dieren? Idem als in Botswana denk ik; je kan dat nooit zoals een goede gids dat kan. Bovendien; een groot aantal (de meeste) parken laten geen self-drives toe. Neen, dan ben je beter af met een self-drive in Namibië. Of bvb Zuid Afrika (ook mooie landschappen, en daar Kruger NP bij).
              Mvg,

              J.
              Je argumenten pro guide-drive kloppen grosso modo. Het spreekt voor zich dat een ervaren gids in Ruaha doorgaans meer gaat vinden dan iemand die er nooit was. Behalve op die ene ochtend toen ik er een walking safari ging doen en hooguit wat buffels en impala's een kilometer verder zag en alle self-drivers getuigen waren van een luipaard die niet meer uit zijn boom kon omdat er een groep leeuwen onder gaan slapen was (ok, dat was voor het grootste deel geluk voor die self-drivers natuurlijk).
              In Ngorongoro en Serengeti is dat relatief. Daar zit zoveel dat je al moeite moet doen om niet alles te zien, luipaarden en cheetahs incluis. Ik heb geen weet van parken in Tz die geen self drive toelaten. Ook in Ngorongoro reed ik zelf. Misschien is dit sindsdien veranderd.
              Nu kan een guide-drive in een park wel voordelen bieden, geen self-drive betekend (veronderstel ik) ook dat je voor de rest aangewezen bent op georganiseerd vervoer. Dat lijk me zonde in Tz. Dat land is bezaaid met mooie plaatsen waar een georganiseerde tour niet komt.

              Comment


              • #22
                Re: Kenia & Tanzania

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Nu kan een guide-drive in een park wel voordelen bieden, geen self-drive betekend (veronderstel ik) ook dat je voor de rest aangewezen bent op georganiseerd vervoer. Dat lijk me zonde in Tz. Dat land is bezaaid met mooie plaatsen waar een georganiseerde tour niet komt.
                Wij hebben zelf onze tour samengesteld en hebben dan offertes gevraagd aan 3 operators in Arusha (allen aanbevolen door Vlamingen). Uiteindelijk bleek alles perfect geregeld, deden we 100% ons eigen ding, moesten we toch niet zelf rijden (wat ik overigens wel ettelijke maanden heb gedaan in Zuidelijk Afrika) en hadden we een extra paar geoefende ogen om dieren te spotten (en die zijn dikwijls van pas gekomen). Om nog maar te zwijgen over de geweldige namiddag die we hebben doorgebracht in het dorp van onze masai-wandelgids (geen gezeur, enkel wederzijdse nieuwsgierigheid). En als je alles bij elkaar telt, is het niets eens zoveel duurder dan zelf te rijden en alles zelf te regelen.

                Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                Comment


                • #23
                  Re: Kenia & Tanzania

                  Over tijd heb ik hier eens voorgesteld om een speciale rubriek "Reisgenoten gezocht"te introduceren . Toen kreeg ik de opmerking dat er zo fora genoeg waren en dat klopt wel . Maar wij hier , allemaal fotografen op dit forum , met maar één doel , goede foto's te maken op onze reizen en nuttige tips met elkander uit te wisselen . Dit zou toch prachtig zijn .Het is ook altijd voordeliger als ge nu met vieren een jeepsafari kunt doen of ge moet het met tweetjes doen .
                  Dus nog eens proberen om een rubriek "Reisgenoten gezocht " te intoduceren op dit forum .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kenia & Tanzania

                    Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                    Dus nog eens proberen om een rubriek "Reisgenoten gezocht " te intoduceren op dit forum .
                    Absoluut mee eens. Laten we het omdopen tot "Fotoreisgenoten gezocht". Dat moet toch zeker werken?
                    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kenia & Tanzania

                      Hej,

                      Nog eentje die het topic hier probeert te kapen...

                      Wij vertrekken in januari naar Kenia. We zouden daar een busje/jeep + chauffeur willen huren om zo een aantal nationale parken af te werken, voorlopig komt echter nog steeds een pak duurder uit dan een pakket (vast traject langs de verschillende parken). Jullie spreken hier over de juiste plekken en forums, ik verneem ze graag van jullie, want nog steeds op zoek naar een goede maatschappij om een safari te organiseren.
                      Oh ja luxe is absoluut niet noodzakelijk een tent is prima!

                      Nu mss nog één belangrijk ding, het wordt geen die hard foto-reis. We willen vooral veel zien (wild, vogels..) en natuurlijk een paar fijne plaatjes schieten. Maar eerder een fijne reis, veel zien en een degelijk foto-verslag dan één schuiltentje zien en met één topbeeld naar huis komen.

                      Alvast hartelijk bedankt allemaal,
                      Brecht

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kenia & Tanzania

                        Wij zijn al een tiental keren in East Afrika op safari geweest. Onlangs nog voor de vierde keer in Tanzania; en éénmaal in Kenia.
                        We waren een paar keer op een safari waar we meestal met een groep in één jeep zaten en we hebben toen beslist: nooit meer! Je hebt als fotograaf meestal andere wensen dan een niet-fotograaf en dat is nooit te verzoenen.
                        Wij boeken nu een jeep voor onszelf en vragen een voorstel en gaan op basis daarvan zelf een trip samenstellen. Dat moet je goed voorbereiden; elke organisator stelt een 'cultureel' bezoek voor aan een Masiaa dorp (of equivalent); wij hebben dat gedaan en zeggen dus nu beleefd maar beslist neen. Selfdrive zou ik nooit doen want in Kenia en Tanzania zou ik zo mijn weg kwijtspelen (er zijn bijna geen wegwijzers). Een diver/gids staat in contact via radio met de andere jeeps en zo weten waar wat interessant te zien is. En die zien en weten dingen die je zelf nooit zou zien.
                        Als je je eigen jeep hebt, kan je rustig een uur of langer je onderwerp bekijken.
                        Het is natuurlijk duurder; een goede opzoeking kan wel een groot prijsverschil opleveren.
                        De driver die we in Kenia hadden is nu zelfstandig begonnen; PM mij als je zijn gegevens wenst.
                        Succes ermee
                        Herman

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kenia & Tanzania

                          Ik ben vrij nieuw in fotografie en ben er eigenlijk voor twee redenen mee begonnen, reizen en (off topic) vliegtuigen. Ik ben mijn eerste stapjes richting een reis Afrika aan het zetten, en als ik hier al die discussies een beetje volg valt mij vooral één ding op:
                          Echte natuurliefhebbers/fotografen vinden moeilijk hun gading bij de georganiseerde reizen en iedereen heeft hetzelfde probleem: een aantal gelijkgestemde zielen vinden om zelf iets te organiseren.
                          Een onderdeel 'reisgenoten gezocht' is het beste voorstel dat ik hier las. Het moet toch mogelijk zijn onder zoveel mensen die mekaars hobbie delen gelijkgestemden te vinden om zelf iets te ondernemen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kenia & Tanzania

                            Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                            Ik ben vrij nieuw in fotografie en ben er eigenlijk voor twee redenen mee begonnen, reizen en (off topic) vliegtuigen. Ik ben mijn eerste stapjes richting een reis Afrika aan het zetten, en als ik hier al die discussies een beetje volg valt mij vooral één ding op:
                            Echte natuurliefhebbers/fotografen vinden moeilijk hun gading bij de georganiseerde reizen en iedereen heeft hetzelfde probleem: een aantal gelijkgestemde zielen vinden om zelf iets te organiseren.
                            Een onderdeel 'reisgenoten gezocht' is het beste voorstel dat ik hier las. Het moet toch mogelijk zijn onder zoveel mensen die mekaars hobbie delen gelijkgestemden te vinden om zelf iets te ondernemen.
                            Het blijft echter zeer moeilijk want zelfs onder natuurliefhebbers/fotografen heb je enorme verschillen. Denk maar aan reiservaring, meer in het bijzonder eerdere safari-ervaring, interesses, geduldigheid, dagritme,... En dan heb ik het nog niet over individueel karakter, respect voor anderen en omgeving, enz... Alles moet 100% klikken, ook na een week, want anders wordt de droomtrip al snel een frustrerende hel. Geloof me, het is niet moeilijk om na een relatief korte maar intense tijd samen op elkaars lip te zitten, ook al kwam je de weken voordien prima overeen. Ik kan mij inbeelden dat een trip met een legertje gedreven fotografen het ook al niet eenvoudiger maakt, want iedereen wil een zo goed mogelijk shot.

                            Wat volgens mij wel kan lukken is een relatief kleine groep newbies die meegaat onder leiding van een ervaren fotograaf/safarist, waarbij deze laatste de planning opmaakt en onderweg de belangrijkste beslissingen neemt. Dit allemaal natuurlijk zo veel mogelijk rekening houdend met de individuele wensen, maar wel dat die zonder gemor aanvaard worden mocht dat niet zo zijn. En dat zal soms al moeilijk genoeg zijn.

                            Ten slotte nog dit: hoe groter de groep, hoe goedkoper de trip. Logisch, maar ook hoe minder je ziet. Er is voor alles meer tijd nodig gewoon omdat meer mensen aan hun trekken moeten komen (en het is een accummulatie van vele kleine dingen). Dus individueel in een jeep lijkt misschien wel duurder, maar je krijgt wel veel meer kansen om iets te zien. Je krijgt echt waarvoor je betaalt en volgens mij loont het echt wel om wat extra budget opzij te zetten om het maximum er uit te halen. En trouwens, bij de offertes die ik heb opgevraagd was het verschil tussen 2pax of 4pax in een jeep per passagier niet zo enorm (of zelfs nihil). Het is gewoon een kwestie van voorbereiding, vergelijken, de knoop doorhakken en genieten van de trip.

                            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kenia & Tanzania

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                              Het blijft echter zeer moeilijk want zelfs onder natuurliefhebbers/fotografen heb je enorme verschillen. Denk maar aan reiservaring, meer in het bijzonder eerdere safari-ervaring, interesses, geduldigheid, dagritme,... En dan heb ik het nog niet over individueel karakter, respect voor anderen en omgeving, enz... Alles moet 100% klikken, ook na een week, want anders wordt de droomtrip al snel een frustrerende hel. Geloof me, het is niet moeilijk om na een relatief korte maar intense tijd samen op elkaars lip te zitten, ook al kwam je de weken voordien prima overeen. Ik kan mij inbeelden dat een trip met een legertje gedreven fotografen het ook al niet eenvoudiger maakt, want iedereen wil een zo goed mogelijk shot.

                              Wat volgens mij wel kan lukken is een relatief kleine groep newbies die meegaat onder leiding van een ervaren fotograaf/safarist, waarbij deze laatste de planning opmaakt en onderweg de belangrijkste beslissingen neemt. Dit allemaal natuurlijk zo veel mogelijk rekening houdend met de individuele wensen, maar wel dat die zonder gemor aanvaard worden mocht dat niet zo zijn. En dat zal soms al moeilijk genoeg zijn.
                              Persoonlijke ervaring :

                              - hou de groep klein max (2 - 4 - 6) hoe kleiner hoe beter, natuurfotografie doe je niet met 20 personen.
                              - doe een weekend uitstap, zo kan je zien dat het klikt. (helaas komen de kleine kantjes niet altijd na twee dagen boven)
                              - iemand moet de leiding nemen van de groep
                              - planning, alternatieven zijn belangrijk
                              - deelnemers moeten flexibel zijn en snel kunnen beslissingen.

                              Het forum ' reizigers gezocht' is heel goede tip
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

                              Comment


                              • #30
                                Re: Kenia & Tanzania

                                is er al zo'n forum opgericht? want dat lijkt me echt een goed idee.. ik denk dat er wel duidelijk bij moet staan dat het niet op verantwoordelijkheid van belgiumdigital is, want anders gaan ze zo'n forum niet toelaten..
                                ik wil gerust helpen met maken en 'op orde' houden ervan

                                groetjes,

                                Tom

                                Comment

                                Working...
                                X