Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessante locaties in Marokko ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interessante locaties in Marokko ?

    In augustus ben ik van plan 3 weken rond te trekken in Marokko met eigen wagen (gewone personenwagen, geen 4x4).

    Ben nog volop aan het voorbereiden, maar ben zeker van plan de Keizersteden te bezoeken (Rabat, Meknes, Fès en Marrakech), maar zou graag ook buiten die steden naar mooie, fotografisch interessante plaatsen zoeken.

    Ik hou er vooral van mensen ("koppen") te fotograferen, in hun leefomgeving, maar ook ongerepte natuur.

    Zijn er hier leden hebben die ervaring hebben in Marokko en een paar tips van de hand kunnen doen ?

    Bedoeling is naar Algeciras (Spanje) te rijden, en daar de ferry te nemen naar Tanger.
    Ik vroeg me overigens af of die ferry best gereserveerd wordt, of dat je die daar gewoon ter plaatse gemakkelijk kan nemen.

    Alvast bedankt !

    Grts
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Interessante locaties in Marokko ?

    Ik denk dat je beter de ferry neemt naar Cueta (= Spaanse enclave): goedkoper en een stuk rustiger bij aankomst.
    http://www.frs.es/es/tarifa-tanger-l...s/tarifas.html
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Interessante locaties in Marokko ?

      De (oude) stad Marrakech is heel fotogeniek + nabijgelegen Atlasgebergte. Zeker een aanrader.
      KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

      Comment


      • #4
        Re: Interessante locaties in Marokko ?

        Marrakech in augustus is een beetje van het goede te veel.
        De temperaturen swingen dan de pan uit; reken op 40° en meer.
        Alles wat eigenlijk bezuiden de Atlas ligt is in de zomer niet meer aangenaam te noemen. Moordend heet dus.
        Ik zou mij dan ook beperken tot de vele fraaie steden en dorpjes in de Atlas zelf en in het Noorden van het land: Fes, Meknes, Chefchauoen, enzovoort.
        Langsheen de kust in het zuiden zijn de temperaturen ook te harden in de zomer, maar daar zal je niet vinden wat je zoekt. De Marokkaanse kust vond ik vrij ontgoochelend, het Noorden daarentegen is nog vrij authentiek.
        In de omgeving van Chefchaouen dien je wel op je hoede te zijn: de streek is berucht om zijn drughandel en pottekijkers zijn er niet gewenst. Vraag best na ter plaatse om vergissingen te voorkomen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Interessante locaties in Marokko ?

          Bedankt voor deze hint, scheelt wel wat
          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Ik denk dat je beter de ferry neemt naar Cueta (= Spaanse enclave): goedkoper en een stuk rustiger bij aankomst.
          http://www.frs.es/es/tarifa-tanger-l...s/tarifas.html
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Re: Interessante locaties in Marokko ?

            Ja, deze ga ik zeker niet mankeren
            Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
            De (oude) stad Marrakech is heel fotogeniek + nabijgelegen Atlasgebergte. Zeker een aanrader.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: Interessante locaties in Marokko ?

              Ja, ik weet het, niet echt de meest frisse periode, maar ik heb al gelezen dat de warmte erg draaglijk is, en ik kan er wel goed tegen.
              Bedoeling is zeker het zuiden te doen, maar als het té is, trek ik wel weer noordwaards.
              De kust interesseert mij ook niet zoveel, tenzij misschien Essaouira, Rabat en Casablanca.
              Ben vooral op zoek naar tips voor goede fotolokaties in het binnenland...

              Thanks so far !
              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Marrakech in augustus is een beetje van het goede te veel.
              De temperaturen swingen dan de pan uit; reken op 40° en meer.
              Alles wat eigenlijk bezuiden de Atlas ligt is in de zomer niet meer aangenaam te noemen. Moordend heet dus.
              Ik zou mij dan ook beperken tot de vele fraaie steden en dorpjes in de Atlas zelf en in het Noorden van het land: Fes, Meknes, Chefchauoen, enzovoort.
              Langsheen de kust in het zuiden zijn de temperaturen ook te harden in de zomer, maar daar zal je niet vinden wat je zoekt. De Marokkaanse kust vond ik vrij ontgoochelend, het Noorden daarentegen is nog vrij authentiek.
              In de omgeving van Chefchaouen dien je wel op je hoede te zijn: de streek is berucht om zijn drughandel en pottekijkers zijn er niet gewenst. Vraag best na ter plaatse om vergissingen te voorkomen.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Re: Interessante locaties in Marokko ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Ik hou er vooral van mensen ("koppen") te fotograferen, in hun leefomgeving, maar ook ongerepte natuur.
                Grts
                De lokale bevolking vindt het niet leuk om gefotografeerd te worden, zeker de vrouwen niet. Pas daar mee op, vraag steeds toestemming!
                Velen zullen ook geld vragen voor hun foto zelfs pas nadat je deze genomen hebt.

                Verder, veel succes!
                Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

                Comment


                • #9
                  Re: Interessante locaties in Marokko ?

                  I know

                  Ik probeer meestal in het geniep met flinke tele koppen te schieten.

                  Heb ooit eens op een kamelenmarkt in Tunesië mensen willen fotograferen, en dat lukte heel goed tussen al het volk met een goede tele. De mensen zelf zagen mij niet, maar meestal riepen de mensen die vlak bij mij stonden naar mijn "modellen" dat ze gefotografeerd worden...

                  Als ik echt niet anders kan, vraag ik het wel beleefd, soms geen enkel probleem, soms een overtuigende neen, soms een uitstekend handje of "money" ;-)
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interessante locaties in Marokko ?

                    Ik zou met een oude Mercedes gaan. Kun je gelijk aan een goed prijsje verkopen of niet moeilijk aan stukken komen YMMV. Veel geluk. Ge zult het nodig hebben.

                    Nerdi
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interessante locaties in Marokko ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      I know

                      Ik probeer meestal in het geniep met flinke tele koppen te schieten.

                      Heb ooit eens op een kamelenmarkt in Tunesië mensen willen fotograferen, en dat lukte heel goed tussen al het volk met een goede tele. De mensen zelf zagen mij niet, maar meestal riepen de mensen die vlak bij mij stonden naar mijn "modellen" dat ze gefotografeerd worden...

                      Als ik echt niet anders kan, vraag ik het wel beleefd, soms geen enkel probleem, soms een overtuigende neen, soms een uitstekend handje of "money" ;-)
                      Dit is nu echt niet de methode om:
                      1) echt goede beelden te maken (in 't geniep maakt men nooit topbeelden);
                      2) respect te tonen voor de plaatselijke bevolking.

                      De fotografen die na u komen zullen ongetwijfeld de gevolgen van uw attitude dragen: ik denk hierbij aan bedelarij of zelfs woede.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interessante locaties in Marokko ?

                        Net gehoord van iemand die vorige zomer het Marrakesh en omgeving bezocht dat zelfs het fotograferen van winkels en marktstandjes al voor problemen kan zorgen. Ik zou het de mensen ook eerst vragen. Zelfs geposeerde foto's kunnen soms iets meer geven vind ik.

                        Wij gaan deze zomer ook. Ik ben nog maar een beginnertje. Maar ik vraag me af welke lens ik best gebruik. Wij gaan in het Atlasgebergte rondtrekken, en nadien doen we ook nog Marrakesh en Essaouira. Ik denk dat het geen goed idee is om constant van lens te moeten switchen met het vele stof in de bergen. Of hoe doe je dat dan? Welke standaardlens kan ik dan best meenemen voor mijn Nikon D60? Polarisatiefilter ook waarschijnlijk, en zonnekap.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interessante locaties in Marokko ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                          Dit is nu echt niet de methode om:
                          1) echt goede beelden te maken (in 't geniep maakt men nooit topbeelden);
                          2) respect te tonen voor de plaatselijke bevolking.

                          De fotografen die na u komen zullen ongetwijfeld de gevolgen van uw attitude dragen: ik denk hierbij aan bedelarij of zelfs woede.
                          U had het niet beter kunnen stellen. Zelfs onze reisgids van toen had moeite dat hij gefotografeerd werd.

                          -m-
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interessante locaties in Marokko ?

                            Wat bedoel je hiermee ? Kan je een tipje van de sluier oplichten ?
                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Veel geluk. Ge zult het nodig hebben.

                            Nerdi
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interessante locaties in Marokko ?

                              We gaan wat off-topic, maar wil wel nog even toevoegen dat ik discreet te werk ga...
                              Het liefst spontaan, in hun gewone doen en laten...
                              Heb al veel portretten nadat ik toelating vroeg, dat de persoon in kwestie plots stijf in de lens kijkt, en ik er achteraf eigenlijk niets kan mee aanvangen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Dit is nu echt niet de methode om:
                              1) echt goede beelden te maken (in 't geniep maakt men nooit topbeelden);
                              2) respect te tonen voor de plaatselijke bevolking.

                              De fotografen die na u komen zullen ongetwijfeld de gevolgen van uw attitude dragen: ik denk hierbij aan bedelarij of zelfs woede.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X